Euhm wij doen de voorbereiding toch echt onder werktijd hoor. Wij krijgen per week 1 uur extra om dingen te doen, lees thema's maken, cito scores invoeren, nieuwsbrieven maken en ga zo maar door. Echt te weinig tijd dus. Dus als ik die voorbereiding nog eens buiten werktijd moet doen, dan zit ik daar de hele dag onbetaald. Niet dus, na werktijd trek ik de deur dicht en ga ik naar mijn eigen kind. Dus we proberen alles onder werktijd te doen , zonder dat de kinderen daar onder lijden. Niet genoeg aandacht, dan geen werkjes voorbereiden en dan de kinderen zelf de aandacht geven. Maar ts, een tv op de psz? Hmmmm raar....ze hebben toch een dagindeling daar, lijkt me niet dat daar een tv inpast. Bij ons iig niet.
Ik zou dan eens gaan informeren wat ze doen?? Lijkt me toch niet gek? Mijn dochter gaat naar het kdv en als ik haar ophaal vraag ik altijd even hoe het ging en wat ze heeft gedaan, de leidster laat dan vaak dingen zien. Ze maken echt niet zoveel werkjes, maar spelen buiten, kleien, bakken pizza, doen spelletjes, maken muziek, meestal iets wat aansluit bij het thema wat wordt behandeld en maken dan wel eens werkjes.
ik zou even een gesprek aangaan met de juf zeggen dat je dingen hebt gehoord etc of dat zo is ik vraag ook regelmatig wat ze heeft gedaan en ze sturen foto's van wat ze doen
Hier op 3 zalen gewerkt om daarna in mijn eigen vakgebied aan de slag te gaan. op de eerste zaal keken we nooit tv, was het veel standaard werk. kring, spelen, koekje en drinken, buiten spelen, appeltje en naar huis. Onder speeltijd werden ook werkjes gedaan en 1-op-1 of in een klein groepje. We gingen er weinig op uit. Moest daar praten als brugman om met de kinderen zelfgemaakte kaarten door de kinderen te laten posten. zaal 2, sporadisch tv, verder wel een klassieke zaal, maar wel een supermarkt om de hoek en een bos op 10 minuutjes lopen. Daar zaten veel kindjes met Nederlands als tweede taal en we gingen daar veel op pad. Supermarkt in om boodschappen en dan lekker veel verschillende dingen kopen (goed voor de taalontwikkeling, geheugen, verkeersveiligheid, communicatie ed) of het bos in en dan van alles zoeken en benoemen. zaal 3 was soms tv, als het goot buiten en we flink gek hadden gedaan maar het spullen waren die de kinderen niet mochten opruimen. Ook daar veel de wijk in, school in of spelen. bij zaal 1 had je veel werkjes gezien. bij zaal 2 heel weinig bij zaal 3 misschien 4 of 5 op een jaar van een kind dat andere interesse had en 100 op een jaar van een die graag knutselt. als dit je graadmeter is dan zou zaal 1 het beste zijn geweest. Terwijl ik vind dat we op zaal 2 en 3 veel beter afstemden op wat de kinderen op dat moment in hun ontwikkeling nodig hadden. (tv wel altijd binnen het thema). Maar goed, praat met de juffen. Ze kunnen je als het goed is prima uitleggen op welke manier ze je kindje uitdagen.
Ik wist ook niet dat dat zo heette, totdat mijn dochtef van 4,5 vsn school kwam. Ze hadden fotos gemaakt van haar klas, ik zeg waar kan mama die dan zien? Ja op het smartbord liet de juf de fotos zien mama, smartbord? Ja mam weet je niet wat dst is dan . Dat is een bord en kunnen ze ook youtube op doen whahhah ik lag dubbel
Maar hebben jullie vooraf gevraagd naar hun dagindeling, spelaanbod, kring, pedagogisch beleid waaruit ze werken enz? Of hebben ze verteld dat ze werken precies volgens jullie verwachting, en vervolgens gelogen?