We kregen anderhalve maand geleden ineens een brief dat we onmiddellijk zo'n 500 euro moeten betalen aan een incassobedrijf waarvan we nog nooit gehoord hebben, voor een schuld bij KPN. Mijn man heeft daar vroeger (jaaaaaren geleden) een abonnement gehad, maar we hadden geen weet van een schuld. Dus meteen KPN gebeld om te vragen wat die schuld precies was en waarvoor. Zij gaven aan dat er geen schulden openstonden en dat ze - zover ze kunnen zien - ook nooit een openstaande schuld hebben doorgegeven aan dat incassobureau (of een ander). Dezelfde middag nog naar het incassobedrijf gebeld. Hautaine dame die zei dat we echt meteen moesten betalen en dat het ging om een schuld van zeven jaar geleden en blablabla. Ik heb haar gezegd dat we bezwaar aantekenden en dat kon, maar alleen per brief. Brief de deur uit, gezegd dat we nooit post van hen hebben gehad en dat het dus verjaard is. Een maand horen we helemaal niets, tot vrijdag, dan krijg ik een mailtje dat het niet verjaard is en dat ze brieven hebben gestuurd, maar dat we geen nieuw adres hebben doorgegeven en het dus onze schuld is. O, en dat we voor deze vrijdag moeten betalen (een betalingstermijn van een week dus en met een feestdag tussen). Nu klopt het dat mijn man ongeveer zeven jaar geleden is verhuisd, maar hij heeft nooit een brief van hen gehad. KPN en gemeente/BRP waren op de hoogte van de adreswijziging, dus zij zouden dat toch ook moeten weten dan? Of ze zouden opgezocht moeten hebben op de dag voor hij verhuisde en dat het aankwam de dag nadat hij weg was of zo. Maar dat lijkt me wel heel toevallig en we hebben nooit iets van post doorgekregen van de nieuwe bewoners (hadden via PostNl verhuisservice geregeld). Ik heb vrijdag nog terug gemaild en om bewijs gevraagd van die schuldoverdracht van KPN (die KPN dus ontkent) en van de aanmaningen. En nu laten ze uiteraard niets van zich horen. Ik ga ervan uit dat ik niet moet betalen voor morgen omdat ik bezwaar aanteken en geen volledige informatie van hen krijg, maar heb uiteraard geen zin in een deurwaarder en zit echt helemaal in de stress. Ik ben hier zo klaar mee. Wat zouden jullie doen? Rechtsbijstand contacteren (ik dénk dat we die hebben)? Advocaat regelen? Gewoon betalen? Oké, het is 'maar' 500 euro, maar ik zie het echt niet zitten om zomaar ons geld te geven zonder dat zij iets aantonen over die zogezegde schuld. Pfff
Heb je al gegoogled op het incassobureau? Er zijn op dit moment best veel bureau's bezig met zogenaamde schulden die helemaal niet bestaan, zeker als KPN al aangeeft dat er geen schuld is.
Ja, het is wel een echt incassobureau, maar er zijn veel klachten over. Nu ja, over welk incassobureau zijn geen klachten? Het bureau heet Vesting Finance.
KPN zegt niets van een openstaande schuld te weten, hebben ook geen incassobureau ingeschakeld. Klaar dus. Ik had niet eens de moeite genomen om bezwaar aan te tekenen. Lekker laten gaan.
Nee, niet betalen! Laat ze eerst maar eens komen met kopie facturen of in ieder geval iets waar duidelijk uit blijkt waar het om gaat. Ook kopie van de brief/brieven die gestuurd zouden zijn zou ik opvragen. Laat je niet bang maken. Je zou de eerste niet zijn die op zo'n manier geld afhandig gemaakt wordt en als er écht een schuld is moeten ze dat kunnen aantonen. Dat moeten ze namelijk ook als ze echt zouden gaan dagvaarden.
Quote, soortgelijke klacht van iemand anders over dit bedrijf: RE: Vesting Finance door Stefanforch » 28 jun 2015 12:49 Vesting is hier al veel besproken, het is een bedrijf met een vrij twijfelachtige reputatie, en dan zeg ik het nog vriendelijk. Beste optie om met dit soort cowboys om te gaan is gewoon stug blijven vragen om bewijs, zoals een factuur, en een overeenkomst waar die factuur uit voortkomt. Ook direct aangeven in de eerste correspondentie dat je voornemens bent dit zonder een rechtsgang op te lossen, dan zal de rechter eerder de indruk krijgen dat Vesting zich onredelijk opstelt, wanneer ze absurde termijnen gaan stellen. Beslag is een drukmiddel, dat kost ze vermoedelijk meer om voor de rechter te krijgen dan het ze oplevert. En ja, beslag moet via de rechter, ze kunnen niet zomaar voor je deur verschijnen en dingen meenemen. Dus de kans is dat ze beslag gewoon noemen om druk te kunnen zetten, zodat je in de paniek schiet en toch gewoon betaalt om het te voorkomen. Gewoon reageren dat als de factuur terecht is, je zal overwegen tot betaling over te gaan, dat je ze verzoekt totdat ze kunnen aantonen dat de factuur terecht is geen verdere gerechtelijke stappen te ondernemen, en dat je binnen een redelijke termijn dit bewijs verwacht te ontvangen, en anders de zaak als afgedaan beschouwt. Stefanforch Berichten: 39 Geregistreerd: 13 jan 2011 12:45 bron: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=157465
Hm, op aanraden van mijn man heb ik net in de brief gezet dat we de bewijzen zullen doornemen met de advocaat. Dat was dus niet zo slim?
Idd zoals hierboven gezegd zij moeten met bewijs komen en laten zien om welke factuur het gaat. We hebben dit ook gehad met weer zon andere louche incassobureau en nadat we dat eiste hebben we nooit meer wat gehoord.
Ik zou nog helemaal niks met een advocaat doen. Kost je alleen maar geld en Vesting Finance moet eerst maar eens met écht bewijzen op papier over de brug komen. Ik zou me er niet te druk om maken dat je dit nu in je brief hebt gezet.
Als je zeker weet dat er geen schuld is dan zou ik er niet op reageren. Ik kreeg vorige week ineens een mail van het Centraal Justitieel Incassobureau over een schuld uit 2014 voor gemeentelijke naheffing en achterstand Belastingdienst. Of ik ook even 198 euro over wilde maken en anders riskeer ik 40 dagen gevangenis. Heb er niet op gereageerd, ik had geen achterstand en anders had ik echt wel brieven hiervan ontvangen.
Ik hou niet van het negeren van rekeningen. Als het een terechte rekening is, wil ik die gewoon betalen. Ik denk niet dat het terecht is, maar het is zo lang geleden ... Wie weet? Dus daarom heb ik wel gereageerd en krijg ik graag bewijzen. Als ze dat niet kunnen, is het duidelijk, dan betalen we gewoon niet.
Scheelt ook wel dat jij een brief ontvangen hebt. Ik heb alleen een mail ontvangen. Dit soort dingen gaan volgens mij niet per mail.
Nee, geen zorgen maken. Als ze écht iets hebben, dan kunnen ze gaan dagvaarden. Maar een beslaglegging oid kan niet zomaar. Dat kan pas als er een procedure geweest is bij de rechtbank en de rechter de vordering heeft toegewezen.
Zover ik weet van toen ik tot afgelopen jaar bij kpn werkte, heeft kpn een ander incasso bureau dan deze...
Het is nogal bizar dat zij aankomen met;’Betaal even 500 euro voor een schuld van KPN.’ zonder verdere info over waar die schuld op gebaseerd is. Zeker als KPN van niets weet. Ik zou dus zeker niet betalen, ze moeten eerst verduidelijken waar het voor is en ook dan zou ik weer bij KPN laten controleren of het wel klopt.