Toevallig wilde ik dat ook het schrijven! Hier ook geen probleem met te grote klassen, maar neemt het leerlingenaantal juist hard af. En dus heel andere problemen waar ze en wij mee te maken hebben. Mijn zoontje zou overigens gillend gek zijn geworden in een klas met 30 kinderen.... De discussie ging weer lekker gisteren, maar ik zag dat er gelukkig ook momenten waren van betere communicatie!
Hier is er sinds een paar weken weer een kleuterklas bij gekomen. Wij hebben op school nu klassen 1/2 a tot en met f. Wij hadden op school gelukkig nog 2 klassen vrij dus de plusklas is verhuisd naar boven en de nieuwe kleuterklas is naast de andere kleuters geplaatst. T grote probleem begint bij ons pas in groep 3 als alle 6 de kleuterklassen over 2 groepen 3 geplaatst worden
Als het logistiek gezien geregeld kan worden zou het naar mijn idee veel oplossen! Al zou het max al op 21 staan is het al fijn. Hoe meer kinderen hoe minder aandacht je hebt per kind. Des te meer extra werk heb je aan nakijken, rapporten, observaties, plannen... dus voor mij zou het al een deel van een oplossing zijn! Ieder kind verdiend toch aandacht? Ook de kinderen die als ‘vanzelf’ gaan
Vraag me dan wel af hoe het dit met scholen in de krimpregio's... leraren in die regio's met kleinere klassen staken toch ook gewoon mee? Ik zit niet in het onderwijs, maar ik vraag me écht af of kleinere klassen het probleem (voor een groot deel) oplossen. (>30 kinderen is vanzelfsprekend gewoon te veel dat lijk me geen discussiepunt ). Mijn dochter zit in een klas met 24 kinderen (groep 5) en haar juf red het gewoon echt niet om alle kinderen op hun eigen niveau les te geven; de verschillen zijn zó groot.... en logisch dat de meeste aandacht dan uit gaat naar kinderen die het het meeste nodig hebben.... Zou een klassenassistent niet meer (extra) toevoegen?
Mijn oudste zit op een school met kleine (gemengde) klassen en ze hebben tot dusver aan nog niet een staking meegedaan. Ook de 14e slaan ze weer over, als enige basisschool in deze regio.
Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom ze niet mee staken? Ervaren ze de werkdruk niet omdat de klassen kleiner zijn? Of willen ze de ouders niet opzadelen met "hun probleem?"
Ja met een onderwijsassistent kom je ook al een heel eind! Probleem nu is dat er op veel scholen geen geld is om goeie onderwijsassistenten aan te nemen. En dan niet een uurtje per week maar een paar uur per dag, per klas. Je moet het vaak hebben van vrijwilligers. Als die er niet zijn, heb je ‘pech’. Er was eerder geld vrijgemaakt voor onderwijsassistenten maar omgerekend is dat maar 4 uur per school, per week. Veel te weinig met de huidige problematiek. De verschillen kunnen indd heel groot zijn. In mijn kleutergroep bijvoorbeeld een ‘vluchtelingkind’ en een meisjemet down tegenover een aantal meerbegaafde kinderen. En alle niveaus ertussenin. Alle kinderen op hun niveau bedienen is soms als hogere wiskunde. Kost bergen energie. Wat ik net al zei, met kleinere klassen kom je echt al een heel eind! Dus moet er inderdaad meer onderwijspersoneel komen en meer lokalen. Ik heb geen idee hoe het zit op krimpscholen. Ik heb altijd gewerkt op scholen in een regio die groeit.
In de mail staat dat ouders worden buitenproportioneel getroffen door de stakingen, daarom sluiten ze de scholen niet. Elke leerkracht heeft wel recht om te staken en het is een individuele afweging die gemaakt moet worden. Er staat ook nadrukkelijk dat, ookal staken ze niet, er wel degelijk werkdruk wordt ervaren, helemaal in deze tijd van toetsen, analyses en plannen maken.
Ik zou zelf ook staken uit solidariteit naar mijn collega’s toe. Mocht er iets positiefs uitkomen, ‘profiteer’ ik daar ook van.
Wat een fijne post om te lezen! Er moet zeker gekeken worden naar het huidige systeem, want er lopen genoeg goede mensen het onderwijs weer uit. Ik ben er als ex-docent wel van overtuigd dat dit niet zozeer om het salaris gaat, want dat is (sorry) helemaal niet zo slecht als je weet hoeveel vakantiedagen erbij horen.
In krimpregio's heb je vaak nog meer verschillende niveaus in een klas. Bijvoorbeeld groep 1-4 bij elkaar en 5-8 of nog andere combinaties 1-3, 4-6, 7-8, afhankelijk van het aantal kinderen in een groep. Ook niet altijd even werkbaar lijkt me.
Ik ben er van overtuigt dat kleinere groepen zeker zouden helpen (of in grotere groepen onderwijsassistenten erbij). De basisschool waar mijn kinderen naartoe gaan heeft relatief kleine groepen en daar ervaren de leerkrachten de werkdruk helemaal niet als hoog. ook hebben de kinderen bij ons voldoende persoonlijke aandacht. Het salaris; ik weet vrijwel zeker dat een hoger salaris er niet voor gaat zorgen dat het aantrekkelijker wordt om het onderwijs in te gaan. Als je passie is om het onderwijs in te gaan, zal je daar als student voor gaan. Een 18 jarige is echt niet bezig met salaris, die gaan voornamelijk voor passie. Bovendien is mijn mening dat het salaris met bijbehorende voorwaarden lang niet slecht zijn.
Bericht van PO in actie! Er komt gelukkig geld vrij voor de werkdrukvermindering in het onderwijs. Wat zullen veel kinderen hier profijt van hebben #happyleerkracht Boter bij de vis Het keiharde werk van jullie allemaal wordt eindelijk beloond met echte euro's. Zojuist tekenden wij, na maandenlang overleg, het werkdrukmiddelenakkoord met minister Slob. Ondanks dat we nog niet zijn waar we zijn moeten, hopen we wel dat jullie deze belangrijke stap met ons willen vieren. Het betekent namelijk wel iets. Het regeerakkoord voorzag in €1450,- per school in 2018 om de werkdruk aan te gaan pakken. Dat we daar niks mee konden beginnen, daar waren we al heel snel uit. Daar komt vanaf vandaag verandering in. Door gezamenlijke inspanning van PO in actie, de partners uit het pofront, het ministerie en een meewerkende minister zal komend schooljaar en de 2 schooljaren daarna gemiddeld €35000,- per school (school van 225 leerlingen) uitgegeven kunnen worden aan de bestrijding van werkdruk. Na die 3 schooljaren loopt dit bedrag op tot gemiddeld €65000,-. Structureel! In het akkoord staat weergegeven hoe dit geld zijn weg zal gaan vinden, met daarbij extra aandacht voor de rol van de leerkracht! Wij bepalen samen waar we in willen investeren, wij hebben het laatste woord binnen de MR. Begin maart zullen we gezamenlijk een tool lanceren waar je via jouw brinnummer direct kan zien hoeveel geld jouw school krijgt. De leerkracht in pole position, zoals we al maanden roepen, komt uit! Het geld dat nu vrijkomt, ongeveer 240 miljoen in schooljaar 2018/19, kan worden ingezet naar eigen keuze om werkdruk te verminderen. Daar heeft de minister noch het bestuur iets over te zeggen. Jullie weten wat er speelt en waar de pijn het grootst is. Aan jullie om dat nu goed te besteden. In 2021 komt er 430 miljoen beschikbaar en kunnen we de reeds ingezette weg uitbouwen. Besef dat dit nooit was gebeurd als we er niet keihard voor geknokt hadden. We worden echt gezien en gehoord, ook al lijkt dat soms van niet. Destemeer reden om door te gaan met de acties. We zijn er nog niet zoals ik al schreef. Het lerarentekort onder andere, en de effecten die dat met zich meebrengt, drukken zwaar op het primair onderwijs. Een eerlijk salaris is nodig om daar een oplossing voor te vinden. Maar vandaag zijn wij blij dat de effecten van het harde werk van POinactie én het POfront zichtbaar zijn. Laten we dit vandaag vieren en ons maandag klaar maken voor deel twee van onze strijd.
Ze zijn er nog niet én ze moeten dus doorgaan met acties voeren. Aldus @Madeliefke Denk dat de staking dus wel gewoon doorgaat
Zit toevallig net te lezen op het AD dat dus de stakingen gewoon door gaan https://www.ad.nl/politiek/stakingen-basisonderwijs-gaan-door-ondanks-werkdrukakkoord~a1a8079f/ Ik snap dat echt niet, dit is toch geweldig! Ga hier eerst eens mee aan het werk en kijk dan verder.....