Maar zo is het ons wel geleerd op school. Notabene Darwin zelf is vlak voor zijn dood door dit van aap naar mens verhaal gaan twijfelen over de evolutie. En nergens wordt het verbeterd tenzij je er zelf naar opzoek gaat. Ik ben benieuwd hoe het kinderen op school nu geleerd wordt. Maar ook dat apen en mensen van dezelfde voorouders afstammen, hoe zou dat moeten werken dan. Ik ga het eens Googlen.
Tja, daar kan ik niet mee helpen. Ik heb het wel altijd geleerd als gemeenschappelijke voorouders... Wat is je precies niet duidelijk aan evolutie? Ik wil wel proberen te kaderen...
Aap mens verhaal in het kort. Er was eens aapachtig dier. Dit evolueerde naar de eerste echte apen soorten. Tegelijkertijd evolueerde dit dier richting de eerste mensachtige. De apen die wij nu kennen waren er toen nog niet. Dus mensen stammen niet af van een apensoort die nu nog bestaat. Wel stammen we beide van dezelfde aapachtige voorouder af. Aap is dus in feite een neef van mens.
Ik heb niet alles gelezen, ofwel; alleen de OP. Maar goed, ik ben Nederlandse, uit ouders die beiden een andere opvoeding hebben gehad. De een was geloof ik Neder-Duits hervormd en de ander .... geen idee. Mijn ouders zijn beiden uit de kerk gezet, voor mijn tijd. Ik ging naar een openbare basis school en mijn ouders kozen voor humanistische vorming, tot ikzelf mijn eigen keuzes kon maken. Daarna naar een Christelijke Mavo, openbare MBO en Christelijke Uni ha ha Nu, jaren later... woon in ik een Katholiek land. Scholen staan nog steeds strak onder de regels van de kerk en ik moest dan ook bekeren eer mijn kind in een bepaalde school een plekje kon krijgen. Mijn man (geboren en getogen in Ierland) heeft een typische Ierse Katholieke moeder. En mijn kind? Die gaat gewoon overal in mee waar hij zich prima bij voelt. Als dat bij granny is en hij mee moet naar de kerk, dan doet hij dat. Soms valt hij in slaap, soms vind hij het helemaal geweldig. Als hij met mijn moeder een gesprek heeft over de verschillen tussen geloof en landen etc, dan heeft hij zijn vragen klaar. En als hij het over God heeft? Dan denkt hij dat God een prima figuur is, waar sommige mensen hun leven aan wijden en sommige iets minder. En dat er speciale plekjes zijn voor super slechte mensen. En op scholen hier leren ze wel over evolutie trouwens, maar op de basis school nog niet zo gecompliceerd als op de Uni. Ik zou het dus laten gaan, als ze er verder geen vragen over heeft. Als ze dat wel heeft, dan kun je er prima in meegaan en zelf ook vragen stellen. En vergeet niet dat haar vriendinnetje, moslim of niet, dezelfde leeftijd heeft en dus ook niet perfect kan verwoorden hoe geloof in elkaar zit. Wie kan dat nou wel, toch?
Interessante discussie en topic, vooral als je soms leest dat mensen echt (zonder intentie) naast elkaar praten ! lezen wat er staat is toch echt wel belangrijk ! (bv verschil tussen feit en theorie) ik ben in de verste verte niet gelovig - en inderdaad soms jaloers op de troost die mensen uit hun geloof kunnen halen - want zoals ik het zie is het een geval van: "I cannot unsee what I have seen" dus als je eenmaal niet gelooft, kan je je ook echt niet vinden in de manier waarop geloof werkt (je gelooft omdat je gelooft en je kan het niet zien want je moet het geloven of zoiets ) Belangrijker eigenlijk nog in de post van TS vond ik volgende: Ze zit nu in groep 2 en zit in een heel diverse klas, met 15 nationaliteiten. Nu kwam ze laatst thuis met een verhaal over God, dat hij hoog boven de wolken woont en dat hij alles ziet. En dat Satan helemaal beneden woont en altijd lacht, en dat God juist altijd boos is. Bleek dat ze dit van een vriendinnetje had gehoord die moslim is. Dit is dus blijkbaar wat het vriendinnetje geleerd heeft thuis over christenen? of begrijp ik dat verkeerd? in ieder geval komt het bij mij niet erg respectvol over naar een andere godsdienst... ik zeg tegen mijn kinderen het volgende: er zijn mensen die geloven in een God, en die God krijgt verschillende namen zoals Allah, Jaweh, Boeddha, ... maar eigenlijk gaat het om 1 en dezelfde God. Persoonlijk denk ik dat God uitgevonden is door mensen om antwoord te geven op moeilijke vragen, zoals waarom we hier zijn en waar we naar toe gaan als we sterven. enz. Ik heb de indruk dat mijn 5-jarige daar voldoende aan heeft. Ik zou graag willen dat mijn kinderen later toch godsdienst volgen, vooral omdat ze dan een basis meekrijgen van de West-Europese cultuur en later kunnen vergelijken met andere godsdiensten. Het verklaart ook een gigantisch deel van onze geschiedenis en zonder iets van godsdienst te kennen, lijkt het me enorm moeilijk om je hierin te verdiepen...
Nee, haar vriendinnetje sprak over Allah en sjeitan, dus in haar eigen geloof. Ze denkt dat Allah alles verbiedt en dat sjeitan altijd lacht. Zo zie je wat kinderen ervan maken. Ik sta zelf kritisch naar onze west-europese manier van kijken. Als je alleen de westerse geschiedschrijving, filosofie, cultuur, religie, literatuur en ethiek bestudeert mis je zo ontzettend veel. Er zijn zoveel andere beschavingen die we niet eens kennen. Zoveel andere manieren om naar de wereld en de mens te kijken. Laatst las ik over Afrikaanse filosofie, ubuntu. Als je dan kijkt hoe wij nu leven met al die haast, die jachtigheid en ecologische uitdagingen ben je het haast verplicht ook andere perspectieven te onderzoeken. Het westen is zo op het ik, op het individu, gericht. En ja, dat heeft geleid tot vooruitgang en tot welvaart. Maar we lijken te vergeten dat voor de ontwikkeling van die ik de gemeenschap, het collectief, cruciaal is geweest.
Wij praten hier erg luchtig over het geloof. Aan man zijn kant veel moslim en katholiek en mijn kant vrij wel geen gelovige laten wij ze vrij in wat ze vinden. Zo heeft dochter 10 wel is discusie met der vriendin maar respecteren elkaar wel. Wij niet gelovig en kinderen geloven ook in oerknal en evolutie etc . Haar vriendin zwaar gelovig Inc bijbelkamp, zondag kerk, bijbel studie en zwaar overtuigd van God en de bijbel. Haar ouders en wij bemoeien ons er niet mee . Hetis aan hun en ga niet zeggen hij bestaat niet, ik antwoord met Ik geloof niet
Ik heb indd ook geleert dat we zelfde voorouder hebben maar niet van apen afstammen ( wel wat er op lijkt) maar zelfde voorouder delen Een soort evolueerde in 2 verschillende soorten. De mens en de aap
Ik zou er vooral luchtig over doen. Onze kinderen zitten op een protestants-Christelijke school, wij zijn thuis niet gelovig. Als mijn oudste van 6 thuis komt met verhalen over God of Jezus dan laat ik hem vertellen en luister geïnteresseerd. Als zaken als de hel of de schepping aan de orde komen dan zeg ik dat dat maar verhalen zijn en niet echt, daar ga ik verder niet omfloerst over doen en dat wil ik ook niet in het midden laten. Dus daar ligt voor mij de grens: gaat het over geloven in God, dan mogen ze dat zelf weten en ik zal daar niet expliciet tegenin gaan. Als hij mij er naar vraagt zal ik zeggen dat ik er niet in geloof, maar andere mensen wel en dat hij zelf mag beslissen wat hij ervan denkt. Maar feiten zijn feiten, dus over de evolutie en het bestaan van de hel e.d. ben ik heel duidelijk en ik wil ook niet dat daar verwarring bij mijn kinderen over ontstaat.
Precies. In het westen word al heel lang gedaan alsof het ene het andere zou uitsluiten i.p.v. dat het elkaar kan aanvullen. In andere delen van de wereld, andere tijdperken, stonden religie en wetenschap helemaal niet zo tegenover elkaar. Ik persoonlijk ben daar ook veel meer voorstander van. Ben erg wetenschappelijk georiënteerd maar dat sluit voor mij een goddelijk wezen niet uit. Een mooie verklaring zou bijvoorbeeld de simulatie hypothese zijn. (In het kort: we leven in The matrix after all )
Sorry hoor. Dat vind ik nogal een aanname. Wie zegt dat dat over Christenen gaat? Dat verzin je helemaal zelf erbij. Daarnaast; kinderen verzinnen zelf hun eigen verhalen. Dat wil niet zeggen dat de ouders dit letterlijk zo verteld hebben. Toen mijn zoon nog bij Moslims in de klas zat, vertelde hij een keer dat een jongetje had gezegd dat Allah laserogen heeft omdat hij alles kan zien. Ik mag toch aannemen dat niet in de Koran staat dat Allah laserogen heeft.
Heb niet alles gelezen. Geloof ook niet. Dochter zit wel op een katholieke school. En vind dat prima soms zegt ze wel eens wat maar ik laat dat verder. Zoon was 4 mama ik moet je een geheim vertellen wat dan nou kindje jezus woord met kerst geboren. Zo lekker onschuldig was dat heerlijk. Hij kon er van genieten ik van hem. De wereld is zo open je kan kinderen zo veel vertellen over dit soort dingen. Lekker laten.