Zeker melden aan je huisarts. Hier ook een keer iets voorgevallen waardoor ik me afgescheept voelde, heb ik toen gemeld en dat werd door mijn huisarts erg serieus genomen. Succes
De assistente bij onze huisarts heeft ook wat overtuiging nodig als we langs willen komen. Laatst had mn dochter koorts, ging iedere keer huilen bij het liggen en greep steeds naar haar oor. We dachten oorontsteking: gebeld en we moesten hemel en aarde bewegen om langs te mogen komen. De arts nam het dan wel heel erg serieus en dochterlief is van top tot teen onderzocht. (Bleek pijn in oren door doorkomende kies ). Ook bij extreme verkoudheid (3 dagen niet slapen, tijden naast een hete douche, zoutwateroplossing tot het mn dochters oren uit kwam, bijna niet meer drinken en hoesten alsof ze kettingroker is) zei de assistente: tsja er is niks anders dan zoutwateroplossing. Uhm ja echte neusspray. 3x gebeld en toen kregen we een recept. 2 dagen later (en vele uren slapen verder) knapte dochter een beetje op. Toch snap ik de assistente: we wonen in een enorm druk gebied dus de tijd van de artsen is kostbaar. Het kost ons alleen soms wat energie en moeite om wel een afspraak/recept te krijgen.
Hai ts, Ik ben doktersassistente en nee, dit hoort echt niet zo. Zeker als het om een (jong) kind gaat, ben ik altijd extra alert. Een uitdroging ligt op de loer bij die kleintjes, dus oppassen geblazen. Het is vreemd dat de doktersassistente niet het dossier van het kind erbij heeft gepakt. Ik kijk altijd naar de ziektegeschiedenis van een patiënt en maak op basis daarvan, samen met de aangeven ziekteverschijnselen die nu spelen, een beslissing hoe urgent de situatie is. In dit geval heeft jouw dochter zeker een hogere urgentie, daar haar ziektegeschiedenis behoorlijk is en zij nu weer behoorlijk ziek is. Braken, diarree.. niet drinken, ja dat is voor mij een teken dat het kind absoluut binnen een paar uur naar de praktijk mag komen. Ik zou het aankaarten bij de arts en ja, de assistente mag hier best bij zijn. Zij kan (nee, MOET!) van deze fouten leren. Zij zit daar immers om situaties juist in te schatten en daar heeft zij, naar mijn mening, deze keer niet aan voldaan.
'Mag nooit komen', meen je dat nou? Wat vervelend. Onze assistente heeft ook wel eens een geheel eigen mening gehad, en toen heb ik gezegd dat ik toch graag ook even de mening van een arts wilde horen en werd ik wel gewoon doorverbonden. Het gevoel van de ouders telt ook mee voor de huisarts.
Wrs heb je nu gewoon een notitie dat ze maar een afspraak voor je moeten maken om "gedoe" te voorkomen. Het gevaarlijke daarvan is wel dat ze bij de praktijk kunnen gaan denken "daar heb je haar ook weer". Assistente én arts. Da is het heel lastig om klachten écht professioneel te behandelen. Maar als je er niet wekelijks zit zal dat wel mee vallen.
Wij als assistentes zijn er voor opgeleid om onze "eigen mening" te hebben zoals jij het noemt. Doorverbinden met de huisarts zal hier (om meerdere reden) nooit gebeuren. Het gevoel van de ouders zou voor de assistente ook zeker uit moeten maken. Helaas heb je niet altijd die luxe. Er zijn maar een x aantal spreekuur plaatsen op een dag. Dus dan zullen we goed uit moeten vragen en soms inderdaad nee moeten verkopen. Bij TS had ik denk ik ook geen afspraak gemaakt, maar zelf overlegd met de kinderarts of ze dezelfde dag daar nog terecht zou kunnen.
Natuurlijk, ik bedoelde het cynisch. Onze huisarts heeft 2 assistentes, de ene is zijn vrouw (veel ervaring, geeft goede adviezen) en die ander vergeet soms door te vragen.
Voor onze verhuizing had ik dat ook helaas. Yoshua is bijna wekelijks verkouden en vaak oorontstekingen dus ja dan belde ik vaak. Ik zei dan altijd dat ik een afspraak wilde ipv dat ik het vroeg. Dat werkte erg goed. Helaas nam de ha me nog niet serieus en toen ik ei deling een verwijzing naar de kno had vroeg de kno waarom ik niet eerder was gekomen. Nu gelukkig een fijne praktijk waar ik altijd mag komen en ze zelfs nog een inloop spreekuur hebben. Heb het zelfs een keer gehad toen ik totaal niet lekker in mn vel zat en Smiddags belde nadat ik moed had verzameld (moet eigenlijk voor 11 uur bellen voor een afspraak) dat ze me toch mn verhaal liet doen en een afspraak inplande. Met Yoshua ook hier alweer vaak bij de ha gezeten voor verschillende dingen en ik voel me nog steeds welkom en serieus genomen.
Ze maken een inschatting na dat ze de klachten gehoort heeft. Ze ging vast uit van een griepje en dus aankijken. Zelf zeg ik altijd ivm diabetes of ivm autisme etc.. Zo weet de assistent dat ze daar rekening mee moet houden bij haar oordeel Toen hij 2,5 jaar terug erg ziek was belde ik vrijdag huisarts. Zoontje was dood ziek, dronk 5/6 petflessen water per dag en was 10 kg afgevallen in korte tijd ( 6 jaar en van 30 naar 20 kg. Ze vond niet nodig om te komen. Weekend aangekeken en maandag weer bellen. Nee komen hoeft niet. Nou ik stond erop. Plan me gewoon in. Ik na de huisarts. Uhh denk griep. Zeg dit is geen griep. Hij heeft autisme, klaagt nooit over pijn of ziek en wil nu serieus genomen worden. Oké vingerprik voor suiker maar met tegenzin. 29.8 nuchter. O uhhh nog een keer. Zelfde waarde. Direct ehbo. Daar aangekomen bleek zoon echt dood en dood ziek. Type 1 diabetes en week langer gewacht had hij in coma gelegen Eis een afspraak met de dokter en geef duidelijk door wat geschiedenis is van je kindje en de klachten nu. Bijv vaan opgenomen voor uitdroging vermeld deze angst dan bij hevige diaree
Dat zal wel meevallen, want de arts vond zelf appelstroop eten een dom advies en heeft direct ijzertabletten voorgeschreven . Plus dat hij zelf al begon met excuses aanbieden voor het niet opmerken van de bbz. En tijdens deze zwangerschap werd ik nog eens zomaar gebeld hoe het nu gaat
Ik verbaas mij dat sommige niet eens mogen langskomen om de arts te zien . Ik ben nooit ergens voor geweigerd, ze vragen vaak wel waarvoor ik een afspraak wil. Maar als ik zeg voor oorpijn dan vraagt ze nooit door hoe erg het is. Ik denk dat ze daarmee de tijd gewoon inschat en daarmee een afspraak maakt. Ik kan ook altijd dezelfde dag nog terecht als ik vroeg bel. Toen ik echt erg ziek was (hoge ontstekingswaarde) belde ze die week nog een paar keer om te vragen hoe het met mij ging. Ik zou zeker bij de arts aangeven dat je niet tevreden bent.
Ja inderdaad bijzonder. Ben al ruim 20 jaar assistente en nog nooit iemand geweigerd. Weleens aangegeven dat het niet zinvol is om langs te komen omdat veel klachten self limiting zijn maar weigeren echt nog nooit gedaan.
Niet verplicht maar wel zinvol. Iemand met een zere keel staat met vijf minuten buiten maar iemand met een burn out heeft aan een 10 min consult niet genoeg. Dat heet een spreekuur plannen. Als mensen er moeilijk over doen dan zet ik gewoon privé met een dubbel consult. Ik snap dat moeilijk doen ook niet want wij assistenten kunnen gewoon het dossier inzien dus wel zo makkelijk om even te benoemen waarvoor je wil komen.
Slaat nergens op. Wij hebben ook patiënten met een notitie om laagdrempelig af te spreken en dat zijn toch echt wel de zorgenkindjes en daar wordt echt niet lullig over gedaan.
Hihi dat niet zeggen was bij mij 1 x wel een probleem maar ze snapte zo ook wel waarvoor ik kwam.. Bedenk een stem van een 90 jarige zware sjag rokende vrouw met een rasp ik haar keel. Goei .....org..n., met n aam..., geb. Dat..m is 1 m... neg...tie..d..( ademhalen) tachtig...., Ik w.l Gr.... afspaak ma..en voor v..and..g. Assistente: Goedemorgen, volgend mij spreek ik met naam,..... en heb je een behoorlijk zere keel. Kan je om half 10 bij de dokter zijn? Ja of nee antwoorden is genoeg . Als dat niet kan geef ik andere tijden aan.. Ik: jjjjja .. Zei : tot zo.. Haha
Dan werk je wrs in een makkelijke praktijk. Helaas heb ik soms geen andere keus dan mensen te weigeren. Voor dezelfde dag bedoel ik dan overigens. Als er een paar dagen later gewoon ruimte is zal ik dat zeker niet weigeren. Dezelfde dag is een ander verhaal. Ik werk in een achterstandswijk. Mensen bellen heel veel. Willen voor alles langskomen, en komen dan nog 8 van de 10x niet opdagen. Dat maakt dat spreekuren heel lastig te plannen zijn en we echt goed moeten triageren. Je staat er soms om verstelt waar mensen soms voor willen komen. "Ik mag 4x2 PCM per dag, zijn dat er dan 8 of 6? Doe maar even een afspraak dan kan ik het aan de huisarts vragen"
Ik laat de assistente niet beslissen of ik mag komen, maar zeg aan de telefoon dat ik een afspraak wil maken. Voornamelijk toen ik kleine kinderen (met zkh geschiedenis) had. Overigens hadden wij een hork van een huisarts, na 2x een ernstige fout bij mijn zoon zijn we overgestapt.