Ik was eerst ook huiverig toen mijn man met het verhaal private lease thuis kwam. Echter heeft hij een heel overzicht gemaakt waaruit blijkt dat het voor ons goedkoper is. Je moet ook goed de kleine lettertjes lezen in de contracten, bij ons staat erin dat bij baanverlies het contract kosteloos kan worden stopgezet. En nu we bezig zijn met een ander koophuis is het inderdaad nadelig dat je door de private lease een bkr registratie hebt. Echter hebben we al met het lease bedrijf gebeld met de vraag stel ik wil er nu vanaf wat dan? Daar hebben ze een som voor. Bij ons kwam dat uit op ongeveer 1 jaar de lease kosten, terwijl we nog een contract hebben voor 3 jaar.
Bij Citroën/psa helaas niet. Alleen was het daar veel voordeliger om extra gereden km’s bij te betalen (6 cent per km) dan de km’s die je ingecalculeerd mag rijden op te schroeven
Benzine €120 Wegenb. €20 Verz.€25 Dus die €200 is nog ruim Stel ik doe daar Mn aankoopbedrag van zeg €4000 bij in 4 jaar kom ik op €249 Pm.... Maar goed ik hoef dat bedrag er niet maandelijks bij te doen, want ik heb het al uitgegeven en dat komt ook nooit meer terug. Dus nee de afschrijving zit daar niet bij in... maar met een auto van €4000 is die verwaarloosbaar... Bovendien begrijp ik die hele afschrijving niet... je koopt een auto van €4000.... die €4000 heb je al uitgegeven en is al weg... wat maakt het dan uit of die auto na een jaar nog €3500 of €2500 waard is... daar krijg je toch je €4000 noet mee terug
Ik heb het even ruim genomen 2x tanken a €60 Het werkelijke bedrag zal Wss rond de €80 liggen... maar misschien krijg ik wel een dolle bui en rijd ik ineens naar Leeuwarden ofzo.... haha 3 uur hier vandaan ongeveer
Euh ja zo werkt dat niet als je kosten gaat vergelijken he Dan moet je de kosten voor aanschaf ook meenemen, want dat zijn ook kosten die je maakt. Zo kun je in jouw vergelijking een auto van €80.000,- aanschaffen en veeeel voordeliger uit zijn dan het leasen van een aygo’tje
Mijn vriend heeft auto via bedrijfslease, met ook prive-kilometers. we betalen er flink wat voor zover ik weet, maar we hoeven ons nooit ergens zorgen om te maken, want het is allemaal inbegrepen. misschien dat ik mn stilstaande scooter over tijdje omruil voor een autotje, maar aan de andere kant, we zijn al blij dat we in onze drukke buurt onze auto telkens kwijt kunnen... 2 auto's zal lastiger zijn...
Wij hebben private lease. Dit is onze 2de private lease auto. Ik vind het ideaal! Het ligt er helemaal aan hoeveel jaar, km per jaar, grote van de auto, eisen pakket wat er op een auto zit en wij hebben op acties gelet. Geld voor een nieuwe zat er niet in. En we konden dit per maand makkelijk missen. Je kunt dan zeggen dan spaar je dat geld. Alleen wij kozen voor gemak. Dit omdat we gewoon een auto wilde blijven rijden. En niet 3 jaar zonder auto wilden zitten.
In alle vergelijkingen moet je afschrijving meenemen. Niet de aanschafkosten, maar de afschrijving. Afschrijving is aanschaf - restwaarde, dus hoeveel geld je in de loop van de jaren 'verliest' door het gebruik van het goed. Dus als je een auto van 80.000 euro koopt en die na 4 jaar verkoopt en er 60.000 euro voor terugkrijgt, moet je 20.000/4/12=416 euro berekenen in je maandkosten. De leasemaatschappij doet dit ook in het lease bedrag maar omdat je een nieuwe auto af moet schrijven zijn die kosten hoger. Daarentegen zouden theoretisch de kosten voor onderhoud lager moeten zijn omda je eerst fabrieksgarantie hebt en minder AK, en een nieuwe auto minder snel kapot zou moeten gaan. En op die rekenmodellen en goedkope financiering voor de leasemaatschappij zelf zit hun winstmarge.
er staat toch ook bij, als ik de kosten voor aanschaf meereken, dus 4000 op 4 jaar dat ik dan op 249 pm kom....
Heb je het onderhoud ook meegenomen? Want een auto voor 4000 is verre van nieuw, dus zal er op een gegeven moment echt onderhoud komen.
Algemeen gesteld: ik vind het nadeel met lease auto's dat je zelf niet iets opbouwt. Tenzij je maandelijks naast je leasebedrag ook nog een x-bedrag kunt sparen zul je nooit tot een situatie komen waarbij je zelf ee auto in eigendom hebt, omdat die stap gewoon te groot is dan. En niemand wil idealiter een paar jaar zonder auto zitten, dus daarmee zorg je er effectief voor dat je niet genoeg vermogen opbouwt om zelf een auto te kopen. En als je niet zelf een auto koopt die inruilwaarde vertegenwoordigd kun je daarna ook geen auto meer kopen en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Als je het prima vindt om tot je dood zo'n 300 euro per maand te betalen om een auto te rijden is er geen probleem, maar hiermee valt een lease auto voor mij in dezelfde categorie als een huis huren: geld weggooien waarmee je beter vermogen op zou kunnen bouwen.
Wij leasen en hebben een koopauto. We sparen daarnaast ook nog een mooi bedrag elke maand. Maar we hebben het er al over gehad dat we hierna alleen nog maar gaan leasen. Waarom wil je perse een auto in eigendom hebben? Een auto wordt alleen maar minder waard, dus een investering kun je het niet noemen. Alleen al daarom klopt jouw vergelijking met een huis voor geen kant om eerlijk te zijn.
er word hier gewoon maandelijks gespaard voor onderhoud van de auto, ik zou gewoon hetzelfde bedrag blijven sparen... Overigens hebben we met onze huidige auto echt geen gigantische kosten gemaakt... en die is ook niet nieuw Maar goed, deze discussie hebben we al vaker gehad.... Maandelijks is een eigen auto gewoon goedkoper, of je dat nou linksom of rechtsom doet
Ja hoor, ik lees hier ook niemand die beweert dat leasen veel goedkoper is. Maar jouw vergelijking is natuurlijk wel hartstikke scheef. Als er maandelijks voor onderhoud wordt gespaard, dan moet je dat ook meerekenen als je een vergelijking doet.
Een auto wordt inderdaad minder waard maar heeft wel een restwaarde die je in eigendom hebt. Dus als je een relatief dure auto in eigendom hebt en je wilt kleiner gaan rijden hoeft er waarschijnlijk niet eens meer geld bij, terwijl je voor een kleine lease auto gewoon weer de volle mep betaalt. En een huis hoeft ook niet in waarde te stijgen he? Maar zelfs als je huis in waarde daalt en je hebt hem dus 'onder water' staan heb je aan het einde van rit, als je alle aflossing op je hypotheek bij elkaar optelt en daar je verlies van het huis ook bij optelt, hogst waaschijnlijk minde betaalt dan huur in de put gooien. En dat is in mijn ervaring ook zo met auto's. Maar ieder zijn ding. Ik wil gewoon alles wat ik gebruik in eigendom hebben. Als jij vindt dat je goedkoper kunt leasen, vooral doen! Zo komen er goedkopere auto's op de markt voor mij om tweedehands te kopen
Goed, je vergelijkt een tweedehands auto met een gloednieuwe, neemt de afschrijving en onderhoud niet mee in dat bedrag, vergelijkt twee verschillende verzekeringen met elkaar. Dan is de hele vergelijking scheef natuurlijk. Wij vergeleken onze vorige situatie (nieuwe auto, koop (dús afschrijving!), all risk verzekerd, pechhulp, onderhoud) met lease (nieuwe auto, pechhulp, vervangende auto als nodig is, onderhoud inbegrepen, ...) en voor ons is dat dus wél goedkoper. Voor €30,- per maand minder rijden wij nu in een nieuwe, íets grotere auto dan twee jaar geleden.
Ik zeg niet dat het goedkoper is, maar ik voel absoluut niet de noodzaak om een auto perse in eigendom te hebben. Met leasen ben je ook flexibeler en ja, het is iets duurder, maar dat heb ik er graag voor over.
nja goed er word gewoon gespaard, op 1 spaarrekening en die is gewoon voor alles, als mn huis instort, als de auto instort, de motor, of whatever gespaard word er dus sowieso of het nou voor een auto is of niet. En er was dus iemand die zei dat leasen wel goedkoper was.... Maar goed, ik sta gewoon niet achter leasen, omdat ik het een hoop geld vind voor onzin eigenlijk.... gigantisch veel afschrijving voor een auto de eerste jaren die je betaald, je betaald voor onderhoud.. dan denk ik.. welk onderhoud? een nieuwe auto zou je de eerste jaren geen onderhoud aan moeten hebben... ik vind het maandelijks een hoop weggegooid geld en zeker als je een grote auto nodig hebt en dan ook nog eens veel KM rijdt. (denk aan 35.000) En voor een ieder die het geweldig vind en het het geld waard vind, lekker doen zou ik zeggen!
Dat inderdaad. Alleen de verkoopwaarde van een nieuwe auto ligt al stukken hoger, als je daar de all risk verzekering, onderhoud e.d. bij optelt kom je logischerwijze op een hoger maandbedrag dan het voorbeeld van de Aygo die jij gaf.