Ik heb een t-shirt (merkkleding) verkocht en opgestuurd. Gewoon via de brievenbus. Verzonden op 2e pinksterdag. Nu is t nog steeds niet aangekomen bij haar. Wat te doen nu? Wie heeft er pech? Moet ik t geld terugstorten (maar dan heb ik geen shirt meer en geen geld), of heeft zij dubbele pech? Of helft terugstorten? Ik vind t lastig...
Ow dat is inderdaad een lastige. Ik probeer zelf tegenwoordig altijd een foto van de envelop te maken voor ik hem in de brievenbus doe, als een soort bewijs. Want in principe is dat het risico van de koper. Maar het is wel fijn als je wel een soort van kunt aantonen dat je hem opgestuurd hebt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen. Wie weet hebben ze hem wel en proberen ze toch hun geld nog terug te krijgen. Of misschien hebben ze hem echt niet en twijfelen ze nu aan jou. Voor beiden is wat te zeggen natuurlijk.
In principe is het zo dat de verzender verantwoordelijk is voor het pakket totdat de ontvanger het pakket in ontvangst neemt. PostNL is ook niet verantwoordelijk tenzij je aangetekend verstuurd. Onlangs is mijn verzenden pakket ook kwijt geraakt. Ik heb wel een melding gemaakt maar het pakket is niet meer boven water gekomen. Ik heb de koper toen het geld teruggestort. Heel zuur natuurlijk! Maar wel de juiste manier.
Even van officiele site: Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden. Dus de webwinkel, of de particuliere (Marktplaats)verkoper, ervoor verantwoordelijk is dat het pakket veilig bij de geadresseerde aankomt. De webwinkel, de verkopende partij draagt dan ook de aansprakelijkheid indien het pakket kwijtraakt. Enige uitzondering is, is als de ontvangende partij echt een nadrukkelijk verzoek heeft gedaan hoe het pakket verzonden moest worden.
Wat @spruitje80 ook zegt. Altijd een lastige situatie, jij kunt niet aantonen dat het is verstuurd, of is aangekomen. ze kan ook gewoon zeggen ik heb het niet gehad om geld terug te krijgen. Ik koop alleen via marktplaats als ik het kan ophalen. Juist om dit te voorkomen. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat. Maar zou misschien wel de helft terug boeken. Je neemt beide het risico namelijk.
Ja lastig inderdaad. Ik verzend kleine dingen die door de brievenbus passen tegenwoordig altijd als brievenbuspakketje. Dan betaal je iets meer, maar krijg je wel een track en trace code. Als iemand mij vraagt om het met de gewone post te verzenden, dus zonder track en trace, dan zeg ik er wel expliciet bij dat het verzenden dan voor eigen risico is.
Ik ben daar van te voren altijd duidelijk in. Willen ze zekerheid dan verstuur ik het aangetekend, doen ze dat niet en willen ze het met de gewone post dan ligt de verantwoordelijkheid bij hun. Ik stuur altijd een foto van de envelop mee als bewijs. Ik zou dus geen geld terug storten.
Zo doe ik dat ook. Ik ga dan ook niet moeilijk doen met foto's maken etc. Als je voor 1 euro dat risico wil lopen, dan is dat jouw probleem, niet het mijne. Eerst legde ik altijd zelf het verschil bij tot een brievenbuspakketje, maar dat doe ik niet meer.
Ik vermeld altijd duidelijk dat ik alleen verzend op risico van de koper. Met code heb je iets zekerheid dat je in ieder geval kan zien dat het verzonden is maar PostNL doet niets als het kwijt is (helaas zelf meegemaakt). Sindsdien dus op risico koper, je kan het natuurlijk altijd ook ophalen. Als je nu dus niets daarover afgesproken hebt zou je kunnen middelen, mits je het gevoel hebt dat het echt kwijt is en niet meer aankomt. Het zou trouwens alsnog aan kunnen komen. Heb een keer een brievenbuspakketje verstuurd en kwam na twee weken alsnog aan.
Als je het duidelijk hebt gezegd dan snap ik jou reactie dat je niet terugstort. Maar bij TS is die afspraak niet gemaakt ( denk ik...lees ik niet) dus is de situatie anders. Ik zou het geld ( min verzendkosten) wel terugstorten. Verzendkosten vind ik dan wel weer een risico van de koper ( bij particulier) Bij een bedrijf valt dat waarschijnlijk gewoon onder derving.
Voor de volgende keer, ik geef altijd duidelijk aan, vooral als ze het zonder track&trace willen, dat het op eigen risico is. Ik film vervolgen dat ik het pakketje door de gleuf doe (doe het altijd binnen bij bijv. de Jumbo) en stuur die naar de koper. Zo kunnen ze mij niet beschuldigen dat ik niets verzonden heb.
Soms maak ik idd een foto van de envelop die de bus in gaat. Nu niet gedaan. En ook geen afspraken gemaakt over risico's......
Andersom is dat toch ook. Voor hetzelfde denkt de koper dat je hem nooit op de post hebt gedaan. Met track and trace kun je zien dat je pakket is afgeleverd. In dat geval zal ik dus ook niet terugstorten. Maar als je geen afspraken hebt gemaakt zoals bijvoorbeeld ‘ik wil wel verzenden maar dan op jouw risico’, dan ligt de verantwoordelijkheid toch echt bij de verkoper, die gaat een koopovereenkomst aan met PostNL (of andere bezorger)
Andersom zeker waar. Ik heb zelf helaas te veel vervelende ervaringen gehad. Dus ik zet er altijd bij verzenden op eigen risico.