Bij ons (BE) kun je via een website een afspraak aanvragen; als er geen vrije afspraken meer zijn, kun je bij "noodgevallen" (dringend een ziekteattest voor school voor de kinderen nodig met de juiste datum bijv.) altijd bellen en word je dan ook geholpen tussendoor of ahv een nog vrijgehouden slotje, soms wel erg laat op de avond dan. Bij echte noodgevallen (als je bijv. valt op een rolband en je bent een stuk vinger kwijt) kun je meteen in het zkh op de spoedafdeling terecht uiteraard.
Ik begrijp wel dat ze de klacht willen weten. Weet je hoeveel mensen inderdaad bellen voor iets simpels en prima af zijn met een pijnstiller.
Hier vraagt de assistente ook naar de klachten en dat vind ik niet erg. Maakt het voor hun makkelijker met inplannen. Kan vaak snel terecht en voor de kinderen altijd dezelfde dag.
Ik kan online de afspraak maken en kiezen welke van de 4 huisartsen ik wil. Ik kies meestal voor mijn eigen huisarts en hij werkt 3 dagen in de praktijk, dus als het voor mij spoed is ga ik bij een andere huisarts en anders wacht ik tot ik bij hem terecht kan.
Hier wordt ook tijd door de assistente gevraagd waar het om gaat. Vind ik niet meer dan logisch. Meestal kan ik dezelfde dag wel terecht (als ik vroeg bel), maar soms vraagt ze ook of het goed is als ik pas een of twee dagen later terecht kan. Dat is dan bij klachten die makkelijk even kunnen wachten. Ik krijg eigenlijk nooit het advies om het even aan te kijken en/of pijnstilling te nemen. Ja een keer, toen mijn dochter een oorontsteking had, al uren huilde en we al aan de maximaal toegestane dosering per dag zaten. We kregen toen het advies die dosering te overschrijden. Dat had ik op eigen houtje nooit gedaan. Maar goed, misschien bel ik ook gewoon niet voor dingen die je met pijnstilling op kunt lossen.
Bij onze praktijk werkt het ook zo. Assistente bepaalt aan de hand van de klachten de urgentie. Ik heb wel eens op maandagmorgen gebeld en kon vrijdag pas voor een afspraak. Soms stellen ze zelf een afspraak bij een verpleegkundig specialist in de praktijk. Die heeft soms eerder plek. Moet zeggen dat als ik voor de kinderen bel, die meestal wel dezelfde dag terecht kunnen.
Hier kan het bijna altijd dezelfde dag. Eigenlijk altijd, tenzij ik erg laat bel, maar zelfs dan doen ze nooit moeilijk. Dat de assistente vraagt waar je voor komt is heel normaal. Dan kan ze inschatten hoeveel tijd de dokter nodig heeft en hoe dringend de afspraak is. En er zijn best wel mensen die bellen die het met een pijstiller ipv een afspraak af kunnen.
Ik kan online een afspraak maken voor niet spoedeisende dingen, dat lukt altijd wel in dezelfde week. Als ik bel vraagt de assistente altijd vanalles en dat doet ze ook om in te schatten of het spoed is of niet. Ik vind het niet onprettig, ze zijn altijd heel meelevend, ik twijfel soms zelf ook of het nodig is om langs te gaan en ze denken altijd goed mee. Met kinderen kan ik altijd wel dezelfde dag komen. Voor mezelf moet ik soms langer wachten. Mijn vader heeft een huisarts die nog ouderwets inloopspreekuur houdt en heel makkelijk doet met huisbezoeken. Maar het is een heel rustige praktijk, veel patienten zijn weggegaan toen deze huisarts de praktijk overnam ... dus of je daar dan blij mee moet zijn.
Bij vorige en huidige huisarts vraagt assistente altijd naar de reden voor een afspraak. Bij vorige huisarts kon je dan soms dezelfde dag terecht en anders wel binnen 1-2 dagen. Overgestapt naar andere huisarts en heb er spijt van. Zeer geliefde huisarts die overal de tijd voor neemt met veel dubbele consulten. Met gevolg dat je na een telefoontje pas vaak na 1.5 week tot 2 weken!! Terecht kan.
Ik kan bijna altijd dezelfde dag of de volgende dag terecht. De assistente vraagt wel naar de klachten, maar dat is ook omdat er huisartsen in opleiding zitten. Ze vraagt dan ook altijd om akkoord om bij een opleidingshuisarts gezet te worden (die overigens goed begeleid worden en het zijn altijd laatstejaars). Bij de huisarts zelf moet je meestal iets langer wachten. Daarbij kan de assistente ook bepaalde handelingen uitvoeren, dus ook daarom is het handig om te weten waarvoor iemand komt (vaccinaties bijv. Een tetanus-spuit kon ik ophalen bij de apotheek, doorrijden naar de huisarts en die werd gezet door de assistente) . Scheelt enorm in tijd en ze doet het net zo goed als de huisarts, misschien nog wel beter
Voor de jongste kan ik per direct terecht. De oudste twee vaak dezelfde dag nog wel. Voor mezelf maakt het me een dag later niet uit, tenzij ik aangeef dezelfde dag nog heen te willen. Doen ze nooit zo moeilijk over eigenlijk. Ik leg het wel altijd uit aan de assistente, heb ik ook niet zo’n moeite mee. Zo kan ze genoeg tijd inplannen. Bij de jongste al meer dan eens een dubbel consult gekregen ivm uitgebreid onderzoek.
Ik heb meestal de klacht al uitgelegd vóór ze er naar vragen. In de afgelopen 2 jaar 5 keer een afspraak gemaakt, daarvoor eigenlijk nooit. Allemaal voor mijzelf of mijn partner. Meestal kan je idd met 1 a 2 dagen terecht. Wat ik erger vind is dat je automatisch bij de praktijkondersteuner terecht komt in plaats van de huisarts zelf. Ik heb mijn eigen huisarts nog nooit gezien. Daarom twijfel ik of we gaan overstappen. De manier waarop het bij mijn vorige huisarts ging 10 jaar geleden was veel fijner. Voor 10 uur bellen was de zelfde dag een afspraak met de huisarts zelf. Ik had tot 2 jaar geleden nog nooit van een praktijkondersteuner gehoord. En eigenlijk weten ze net niks. Ze weten alleen wat ze moeten uitleggen.
?? Dat is apart. Wij hebben ook praktijkondersteuners, maar die zijn voor de COPD- en astma patienten, diabeten en mensen met hoge bloeddruk. Voor de rest weten ze ook nergens wat van hoor, haha.
Met kinderen kunnen wij eigenlijk altijd komen! Ook als je pas 's middags belt. Als ik voor mijzelf bel voor 8.30 kan ik bijna altijd dezelfde dag terecht. Ik moet er wel vaak lang wachten maar ze nemen dan ook wel altijd de tijd voor je.
Ja gek hè? 1 keer was voor de uitleg van het gebruik van een bloedsuikermeter. Oké. Prima. Dat snap ik. Maar de andere afspraken gingen daar niet over.
Hier kunnen we bellen, de assistente vraagt dan waar je een afspraak voor wil maken en meestal kan je dezelfde dag terecht, zelfs voor geen spoedgevallen. Ook kan je heel gemakkelijk online een afspraak inplannen, je kiest de huisarts welke je wil, dan krijg je zijn/haar agenda te zien en kan je een datum/tijd aanvinken die jij graag wil. Er is dan een opmerkingen veld waar je je klachten in kunt aangeven, deze heeft de huisarts dan ook al gelezen voordat je de afspraak hebt.
Dank je.... Is wel erg kort door de bocht. Al is een praktijkondersteuner niet voor andere medisch inhoudelijke zaken.
Serieus? Een spoedplek bij de huisarts voor een verklaring dat je een volstrekt onschuldig, self limiting, maar voor nu toch wel even beperkend buikgriepje/keelontstekinkje/snotneusje/waterpokje/hoofdpijntje hebt? Ik vind het belachelijk dat dat nodig is, en ik ervoor passen als een groot deel van mijn werk op zou gaan aan dat soort onzin. Laat staan op een spoedplek.
Ik kan bellen van 8-16 (muv pauzes) voor het maken van een afspraak. Ik bel meestal een aantal dagen van te voren zodat ik op mijn vrije dag kan komen. Ze plannen gewoon een afspraak in en vragen daarna pas waarvoor ik kom. Dat kan kort gezegd worden. Voor spoedafspraken doen ze wel de volledige triage.
Ik weet zeker mijn bazen ook! Ze zouden de assistentes wat anders zeggen. Gelukkig zullen ze daar nooit spoedplekken voor gebruiken.