hallo, In ons dorp zit een populaire vrije school die goed scoort qua cito en doorstroom. Echter ik lees erg veel negatieve ervaringen over vrije scholen en hun onderwijsvisie. En vandaag las ik dat de vrije school in ons dorp een inkomensafhankelijke ouderbijdrage vraagt incl inkomsten uit box 3 waar een deel van hypotheek onder valt dus dat tikt aan! Dochter kan ook naar openbare jenaplan school. Ik heb zelf op jenaplan gezeten en dat vond ik heel fijn. Maar deze school scoort dan weer minder goed. Ik vind het maar lastig die schoolkeuze! Dochter is heel gevoelig, braaf en lief kind. Kleine klas (vrije school) en veel ruimte voor creativiteit (beide) past goed bij haar denk ik. Hoe kiezen jullie een school? Iemand ervaring met vrije school?
Ga vooral kijken op beide scholen, maar dat was je vast ook wel van plan. Sfeer en gevoel vond ik enorm belangrijk. Ik ben ook bij ons bij de vrije school wezen kijken. Ik vond de kleuterklassen geweldig. Heerlijk kneuterig, ouderwets, elke week samen brood bakken en dat op eten. Maar hoe hoger de klassen werden, hoe meer het ‘een ver van mijn bed show’ werd. Ook de vieringen voelden voor mij heel vreemd, ook bijv. dat ze meerdere keren per jaar verplicht op zaterdag les hebben. Ik heb uiteindelijk voor een ‘gewone’ school gekozen.
Net als dat het goed moet voelen dat je kind naar een christelijke school gaat, waar elke dag christelijke liedjes worden gezongen en veel aandacht aan godsdienst wordt besteed, of naar een school waar totaal geen aandacht aan geloof wordt besteed, moet een vrije school ook goed voelen. Het leven met het jaar, met alle thema's en vieringen, de visie op de mens en het leren, als het bij je past, wordt het vast en zeker een fantastische tijd op school. Maar past het niet bij je, alle jaarfeesten, waarin je toch als ouders ook geacht wordt enigszins mee te participeren, lijkt het me geen goede keuze. Ik zou er wat over googlen en rustig lezen (vrije school/ antroposofie).
Ik heb zelf op een vrije school gezeten en het paste echt niet bij me... ik zou mijn kinderen er dus absoluut niet heen sturen. Ik zie zeker pluspunten maar voor mij waren er meer mindpunten en zodra ik naar de middelbare kon dus ook snel gekozen voor een ander type school. Mijn zusjes vonden het allebei overigens wel een fijne school. Lees je goed in over wat het onderwijs op een vrije school allemaal met zich mee brengt en denk goed na over of dit bij jouw kind past (en dus niet alleen of het bij jouw eigen ideeen past ).
Ik heb zelf geen ervaringen met een vrije school maar weet uit mijn omgeving dat het inderdaad echt bij je moet passen. Alles is doorspekt met een bepaalde visie, het lijkt me best lastig als je daar als ouder gevoelsmatig niet achter staat. Wij hebben overigens een jenaplanschool op onze longlist staan. Op papier klinkt het heel goed maar ik heb zelf geen ervaring met dat type onderwijs. Wat vind jij daar fijn aan en wat minder fijn? En hoe weet je of het bij je kind past? Mijn dochter is bijna 2 en ik vind het zo moeilijk om in te schatten waar zij op haar plek zal zijn.
Is de ouderbijdrage erg hoog t.o.v. gemiddeld, ook als je een laag inkomen hebt? Want dan kan ik me voorstellen dat vooral rijkere en meer hoogopgeleide mensen voor deze school kiezen/betalen, en dat gedeeltelijk daarom de uitstroomcijfers hoger zijn dan gemiddeld? Maar over het algemeen scoren Vrije scholen slechter op cito's toch? Dus dan zullen ze toch iets goed doen Ik heb niet veel met de Vrije school. Van die dingen als nat-in-nat schilderen, heleboel blokfluiten, de hoekjes van elke tekening af moeten knippen volgens 1 of andere oude vage gedachte. Sommige aspecten spreken me dan weer wel aan hoor, maar het is alsof elke vrije school alles of niks is. Het gehele pakket, geen half-vrije school zegmaar. En ik heb een associatie met 'pluizige' mensen Ik denk voor kinderen die meer van spelen houden dan leren het er fijn kan zijn? Maar is er ook intellectueel genoeg aanbod? Maar misschien zijn dit allemaal vooroordelen hoor, heb er alleen over gelezen/gehoord nooit bezocht. Dochter zit op een Montessori school, bevalt tot nu toe goed.
Probeer iets verder te kijken dan kleine klassen en lekker creatief bezig zijn. De vrije school heeft een heel duidelijke visie op het mensbeeld van kinderen. En ze hangen zeer sterkt een bepaalde stroming aan (echt vergelijkbaar met een religie). Daar moeten jullie echt achterstaan en bewust voor kiezen! Ik heb die ervaring wel (ben er wezen kijken bij 2 en ken een aantal mensen die er hebben gezeten of er een kind hebben). Wat mij opvalt (en waarom wij er niet voor hebben gekozen). - Veel blanke hoogopgeleide ouders, alternatieve ouders en kinderen die in het reguliere onderwijs zijn vastgelopen. - Veel extra creatieve vakken. Dat klinkt heel erg leuk maar al die extra vakken gaan wel ten koste van de reguliere vakken. Ze brengen het alsof het verweven zit in het onderwijs maar dat is zeker niet altijd zo. - Heel veel aandacht voor feestdagen. Dat is echt bijna maandelijks en daar zijn ze echt weken druk mee. Er wordt ook veel meer ouderparticipatie verwacht dan bij een reguliere school. Ook hierbij dacht ik, waar halen ze de tijd vandaan? - Het is heel erg gestructureerd en klassikaal. Het woordt vrij betekend niet dat ze maar wat doen (juist niet!). Om een voorbeeld te geven ze behandelen ieder leerjaar een bepaalde periode (bijvoorbeeld de gehele griekse mythologie een geheel schooljaar en dan lange verhalen daarover omdat kinderen van de leeftijd daar aan toe zouden zijn). Ieder leerjaar is er een ander onderwerp. Echter wordt er geen gewone geschiedenis les gegeven (met een opbouw vanaf de steentijd zeg maar) en wordt er relatief weinig aandacht gegeven aan actuele geschiedenis. Een leerling die ik ken miste echt grote stukken algehele geschiedenis. Een school die ik heb bezocht had weinig tot geen standaard lesmateriaal! De kinderen maakten samenvattingen in een schrift en dit was dan hun "leerboek". Leerkrachten maakten ook hun eigen lesmateriaal. Ik dacht daarbij dat je dan dus heel erg afhankelijk bent van die ene leerkracht (die je soms meerdere jaren hebt) en zijn of haar kennis en voorkeuren. Ik vroeg mij echt af waar ze alle tijd vandaan halen met al die extra vakken, (maandelijkse) jaarfeesten en tal van extra activiteiten. De scholen die ik ken maken niet meer uren dan het reguliere onderwijs. Ik heb doorgevraagd en had echt het idee dat het ten koste ging van de reguliere vakken. Die zouden erin verwerkt zijn. Maar ik heb liever dat mijn kind extra tijd gaat besteden aan lezen en rekenen dan aan potten bakken, naailes en tuinieren. Ook weet ik van oud scholieren dat de aansluiting met een reguliere middelbare school erg lastig kan zijn. Dan komt een kind opeens in een veel meer prestatie gerichte cultuur terecht zonder al die bijzondere aandacht en vrijheid. Verder vond ik het een groot gemis dat er weinig tot geen tijd uitgaat naar les in het omgaan met computer en internet. En dan bedoel ik dus echt de computer gebruiken om onderzoek te doen, voor verslagen, bronnen beoordelen, online veiligheid etc. Ik zag een klein lokaal met wat computers waar de oudste leerlingen 1x per week les kregen. Dat past wat mij betreft niet meer in de moderne tijd. Die basis wordt op de middelbare school wel van kinderen verwacht.
Ik kan me helemaal vinden in wat @Amberxx zegt, zo heb ik het hier ook ervaren. Hier werd er op gehamerd dat ze echt niet dogmatisch zijn, maar in datzelfde gesprek ging het over leren lezen en dat een kind daar pas aan toe is als hij z’n melktanden gaat wisselen. Mijn dochter was toen juist al erg geinteresseerd in letters en kon al wat hakken en plakken... op de vrije school hier was dat gewoon geen optie. Wij hebben voor montessori gekozen. Totaaaal anders dan hoe het op de vrijeschool gaat.
Ik kan me ook vinden in wat @Amberxx zegt. Ik ben best wel een geitenwollensok, ik hou van draagdoeken, quinoa, de vegetarische slager en bakfietsen. Maar ik vond de vrije school toch niet bij ons passen. Het is ook een soort religie die ze aanhangen en dat bevalt me niet. Ik heb dan toch eigenlijk nog liever dat mijn kind in het Christelijk geloof wordt onderwezen, wat een deel is van onze cultuur en waar ik heel mijn leven al aan gewend ben en zelf een duidelijk standpunt over heb, dan in dat “Rudolf Steiner geloof” wat toch ook maar 1 man was die er vreemde ideeen op na hield die inmiddels ook grotendeels achterhaald zijn. Je ziet een 2deling bij onze vrije school: de ene helft van de gezinnen is echt overtuigd sofisch en de andere helft is blank, rijk en hoogopgeleid en wil zijn kind graag in die bubbel houden. Ik wil graag dat mijn kind met een afspiegeling van de samenleving in de klas zit, ik denk dat het hem verrijkt om met allerlei culturen in aanraking te komen.
Ook al ben ik zelf dus geen voorstander van de vrije school wil ik toch even reageren op @Amberxx en @Fuddey, met de kanttekening dat ik inmiddels de 30 ben gepasseerd haha. Maar ik herken me totaal niet in dat er onvoldoende kennis wordt aangeboden. Ik liep er juist tegenaan dat toen ik eenmaal in de eerste klas van het middelbare onderwijs zat ik vrijwel alles al wist. Klinkt heel hautain maar zo is het echt niet bedoeld. Ik zat op het gymnasium maar veel van de stof had ik al behandeld in de laatste twee klassen van de basisschool. En ik weet “alles” over geschiedenis. Was juist een van mijn favoriete vakken op de basisschool. Maar goed mogelijk is dit nu natuurljk anders. Maar ik herken me er dus in ieder geval helemaal niet in. @ettol mocht je specifieke vragen hebben voor mij als “ervaringsdeskundige” PB me dan gerust .
Hier in de stad kiezen mensen ook meer voor de vrijeschool een stad verder dan die hier, dus het zal ook vast te maken hebben met deze specifieke school - ik hoorde bv dat pesten ook een groot probleem is en dat school daar niets mee doet. Een vriendin van me heeft haar kinderen op een andere vrijeschool en dat klinkt weer totaaaal anders dan hoe het hier was.
Met die geschiedenis les bedoel ik dat ze heel diep ingaan op bepaalde onderwerpen. Echt tot in detail (verhalen vertellen, knutselen tot complete toneelstukken). Maar andere onderwerpen niet of veel minder aan bod komen. Je kunt in de schoolgids hier vaak ook wel wat over vinden. Ook werd er bij een leerling die ik kende heel veel rekening gehouden met zijn eigen zachtheid, hooggevoeligheid (volgens zijn ouders) en persoonlijke interesse. Die viel keihard in een gat op de middelbare school waar de echte wereld veel harder bleek en hij gewoon moest presteren. Dat lukte toen ook niet waardoor hij een niveau lager werd gezet en echt is afgegleden. Hij heeft verschillende studies gedaan maar nooit geleerd echt door te zetten (dat hoefde immers niet). Een andere school deed niet mee aan de gemeentelijke sportdag of andere evenementen waarbij winnaars of verliezers waren. Dat paste niet in hun visie van iedereen is goed. Ik vind bepaalde onderdelen van dit onderwijs echt mooi. En het gebouw en plein zijn echt geweldig. Maar vraag mij af of het een goede voorbereiding is op de middelbare school en echte wereld die nu eenmaal gericht is op presteren.
Dat pesten is op de scholen die ik ken ook een probleem. Ze pakken dat anders aan. Zien het als onderdeel van de eigenheid van het kind (zowel dader als slschtoffer). Die moeten zelf leren wie ze moeten zijn in deze wereld.... Een docent vertelde mij dat hij niet kon voorschrijven wat goed of fout was. Het pesten was onderdeel van het groepsproces wat hij wel wat "probeerde te sturen. De bekende pestprogamma's deden ze niet aan mee . Paste niet in hun visie.... Kinderen leren soms ook behoorlijk dat de wereld om hun draait en dat ze zichzelf moeten vinden. Als zwak kind heb je dan dus een probleem...
Ik heb dezelfde ervaring als Amberxx schreef in haar berichten. De vrije school hier in de omgeving wordt erg laag beoordeeld door de onderwijsinspectie, al een aantal jaren. Nederlands krijgen ze bijna niet, net als rekenen. Alle aandacht gaat naar creatieve vakken. De ouderbijdrage is hoog en kinderen vallen in een gat wanneer ze naar de middelbare school gaan. Een andere vrije school wordt wel goed beoordeeld hier in de stad. Zij hebben een andere invulling. Hier zijn al goede tips geplaatst, ga kijken bij de scholen, sfeer proeven en mijn tip; kijk ook zeker naar de onderwijsinspectie rapport.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, een goede vriendin liep een dag mee en wist niet wat ze zag, het begon met het maken van een kringetje van de leerkrachten en die begon een liedje te zingen om zo hun werkdag te beginnen. In de kleutergroepen vond ze het nog wel leuk en zeker de materialen die ze gebruikte. Ze hadden geen moetwerkjes maaaaar de kinderen hadden wel werkjes die af moesten. Dat was voor toch echt een moet werkje, ze mochten er ook elk moment mee stoppen en sommige deden toch echt niks. In de middenbouw liep ze een deek van de ochtend mee en daar waren ze bezig met een herhaling van nat in nat schilderen, ze willen dat de kinderen creatief zijn en hun eigen ding doen. Beetje jammer dat deze herhaling stap voor stap werd gedaan en alle kinderen het zelfde hadden gemaakt. Zelfde kleuren/ hoe groot het was, zelfde bloem etc. In de bovenbouw mocht ze achterin zitten en mee luisteren, rekenen werd klassikaal gedaan en de kinderen die voor haar zaten hebben de hele les geklets. Ze hadden een schriftje maar geen boeken. Om toch een bepaalde kwaliteit te leveren zou je denken dat je wat op papier hebt staan, of in boeken, zodra de leerkracht wegvalt moet toch iemand direct verder kunnen gaan. Het zou niet moeten zijn dat het leerkracht afhankelijk is, bijvoorbeeld 1 van de 2 groepen het beter doet dan de ander. De jaarfeesten, kronen en andere dingen die je moet maken moet bij je passen. Dat een school ouders inzet om voor te lezen en te helpen met spelletjes en verder een hoge betrokkenheid van ouders is goed maar dan voor extra werk of activiteiten en niet alleen voor feestjes en verplichte knutsels. Ik zou gaan kijken bij de verschillende scholen en je voelt echt wel of het bij je past.stel kritische vragen, wat dlen ze bij kinderen die de leerstof moeilijk of juist makkelijk vinden, wat doen ze daar aan, hoe zit het met het pestprotocol etc Meerdere topics over welke vragen te stellen bij een bezoek, succes met je keuze
ik ben alleen bij de openbare jenaplan geweest. Dat voelde goed, want was totale herkenning van mijn eigen jeugd. Echter de fijne directrice die de rondleiding deed heeft inmiddels een andere baan. Dus ik ga daar na de zomer nog eens kijken. De vrije school ben ik nog niet geweest, maar wel bij hun BSO en ze organiseren veel hier in het dorp. Het punt is misschien vooral dat het een populaire school is en dat de wachtlijst enorm is en daarom vond ik het wel bijzonder dat we nu wel plek zouden kunnen krijgen. Dat in combinatie met dat de jenaplan school over vol is maakt dat ik het wel overweeg. Al ben ik zelf ook bang voor de indoctrinatie door hun sterke visie. Ik heb al veel gelezen over vrije school. Deels spreekt het mij aan maar zeker niet alles en de vrije school in ons dorp vraagt echt exorbitant veel 2.5% van totaal inkomen incl box3). Ik moet duidelijk nog goed nadenken en met dochter zelf er gaan kijken.
Precies dit dus! Ik heb op een jenaplan school gezeten en wij waren ook veel bezig met weekafsluitingen en feesten enzovoorts. Maar dat gaat allemaal van de reguliere tijd af! Zo kwam ik met een mega achterstand van de basisschool af en heb mij helemaal gek moeten leren de rest van mijn leven om dit in te halen. No way dat mijn kids naar die school gaan, ook al wonen we er pal naast.