Sterke terugval in cito groep 7. Moet ik hier wat mee?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Loewiese, 19 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loewiese

    Loewiese Actief lid

    15 okt 2006
    124
    4
    18
    #1 Loewiese, 19 jun 2018
    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
    Onze dochter ging in groep 5 en vooral in 6 heel goed op school. Voor alles had ze citoscores A en A+ (hoewel voor spelling maar krap). De grootste zorg was vooral hoe haar zinvol bezig te houden, ze kreeg extra uitdaging etc.
    Nu in groep 7 gaat lezen nog steeds heel goed (I+ cito), maar rekenen zit in midden II en spelling III of IV... Waar we eerst dachten dat het een VWO zou worden, lijkt dat nu heel twijfelachtig.
    We vinden deze terugval wel heel raar.

    Natuurlijk, ze is goed zoals ze is, als ze naar de HAVO gaat ook prima, als dat haar niveau is.
    Onze zorg zit er wel een beetje op dat het niet echt een HAVO-kind lijkt. Ze is een serieus en rustig kind, leergierig, werkt heel serieus, grote boekenwurm. Sociaal is het nu al niet altijd makkelijk want ze is niet iemand die het hoogste woord voert en zichzelf op de voorgrond plaatst. We hebben altijd het idee gehad dat ze op een VWO meer aansluiting kan vinden, dat er meer kinderen rondlopen die bij haar passen.

    De school is heel erg niet-prestatiegericht. Het is echt not done om je kind te pushen en dat doet de school ook heel weinig. De juf lijkt zo'n daling in cito geen enkel probleem te vinden. De juf zegt dan vooral dat groep 7 ook veel moeilijker is maar ja, dat is het voor iedereen en cito's zijn gerelateerd aan resultaten van iedereen dus dat argument klopt niet. Ze geven ook geen voorlopig advies. Ik durf dit bijna niet met de juf te bespreken want dan ben ik zo'n moeder die het kind per se op het vwo moet hebben. En misschien doe je hier toch niks aan. Of moet ik hier toch wat mee?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Eerlijk gezegd klink je ook als een moeder die haar kind per se op het VWO wil hebben.
    Vooral door opmerkingen als: het is geen HAVO kind, het is een serieus en rustig kind en werkt serieus.
    Sorry?? Dus HAVO kinderen doen dat niet? Dan ben ik helemaal benieuwd hoe je over VMBO kinderen denkto_O.

    Die terugval is vreemd maar school heeft gelijk dat je je kind niet moet pushen. Ik zou eens in gesprek gaan met haar hoe zij denkt dat het komt.

    Aldus een rustig, veel te serieus ex HAVO kind.
     
    sydneys, mama079 en Wen86 vinden dit leuk.
  3. Loewiese

    Loewiese Actief lid

    15 okt 2006
    124
    4
    18
    Ja, misschien zie ik dat verkeerd qua HAVO-VWO verschil.
    Herinner me zelf vooral dat ik op het VWO zat en dat de sfeer op de HAVO echt heel anders was.
    Ik zeg trouwens niet dat er op de HAVO geen rustige/serieuze kinderen rondlopen, maar meer gevoel dat dat op VWO wat meer geaccepteerd is en ze wat makkelijker erbij past. Maar goed, misschien zie ik dat verkeerd en moet ik me daar geen zorgen over maken.

    Wij pushen haar totaal niet trouwens.

    Maar vind het eigenlijk toch wel raar dat een kind sterk terugvalt en de school doet alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.
     
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.498
    24.374
    113
    #4 Adje, 19 jun 2018
    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
    Je kan toch wel aan de juf vragen waardoor zij denkt dat de daling komt (behalve alleen maar dat groep 7 moeilijker is). Ik mag hopen dat ze de toetsen altijd analyseren om te kijken waar haar onderwijsbehoefte zit. Is het dus een specifiek onderdeel waar ze op uitvalt, of scoort ze over de hele linie wat slechter. Als ze met een klein onderdeel moeite heeft (bv een specifieke spellingregel, of staartdeling om maar wat te noemen) kan daar gericht aan gewerkt worden.

    Er is sowieso een verschil tussen pushen en stimuleren en ik vind dat je van school mag verwachten dat ze wel je kind stimuleren om het beste uit zichzelf te halen, zonder te pushen. Pushen is ook weinig zinvol en kan alleen maar faalangst opleveren of gebrek aan zelfvertrouwen. Daarvoor zullen ze zelf ook moeten weten waar ze extra hulp nodig heeft en waar juist extra uitdaging.

    Ik zou zelf dat gesprek dus niet ingaan met het hele havo/vwo gebeuren, maar meer specifiek op waar de hiaten zitten en hoe school dit gaat oppakken.

    Edit: in mijn ogen is het hele doel van die toetsen ook om te kijken waar de onderwijsbehoefte zit. Het is een objectief meetmoment, maar ook wel afhankelijk van andere factoren, zoals zit een kind lekker in zijn vel, is het goed uitgerust, snel afgeleid, etc. Dus zelf hecht ik geen waarde aan de uitkomst van de toetsen als graadmeter voor hoe ‘slim’ mijn kind is, maar hoop ik dat school het gebruikt om te kijken wat mijn kind wel/niet beheerst en het onderwijs daarop aansluit.
     
  5. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    De kinderen op VWO zijn niet zo als je denkt op alle scholen heb je verschillende soorten kinderen omdat de een echt zn best moet doen en de ander de antwoorden uit zn duim zuigt een hoog niveau zegt helemaal niks over het gedrag ,Dus welke school uw dochter ook mag gaan er zit dr wel een rustig groepje.
     
  6. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Wij hebben bij ons op school ook uitleg gehad over opleidingsprofielen. Deze verschillende profielen gaan over inzet, concentratie, houding, in staat zijn om te kunnen reflecteren etc.. Iemand kan cognitief ontwikkeld zijn, maar niet het profiel hebben van een VWO-er. Dat kan een argument zijn om iemand niet naar het VWO te laten gaan, maar bijvoorbeeld Havo-VWO of Havo. En andersom kan natuurlijk ook.

    Volgens mij omschrijft TS haar dochter als iemand die een VWO profiel heeft. En dat kan natuurlijk. En ik kan me goed voorstellen dat je dan ook baalt als je het niet in de cito's terug ziet.

    Ik zou in ieder geval ook met school in gesprek gaan en mogelijk hebben zij ook hetzelfde beeld van jouw dochter en zijn je zorgen niet nodig. Laat je weten als je wat meer weet?
     
    Athina en Madeliefke vinden dit leuk.
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    #7 Jo79, 19 jun 2018
    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
    Ik zou met de juf in gesprek gaan en met je dochter, kijken of je er achter komt waardoor het komt. Mijn dochter heeft de laatste cito’s ook niet zo goed gemaakt, was erg dromerig en afwezig, veel slordigheidsfouten zoals de komma verkeerd of een 0 te weinig etc. Maar ook tijdens de les was ze gewoon nogal afwezig of met andere dingen bezig.
    De juf heeft haar een deel van de cito over laten doen toen ze wat meer bij de les leek en toen ging het weer goed.
    Overigens kwam de juf hier allemaal zelf mee. Waardoor ze precies zo’n slechte concentratie had, weten we nog niet. En haar concentratie is nooit top hoor, maar nu was het wel erger dan normaal.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Tja en ik vind dat dus onzin van de bovenste plank. Kinderen zijn niet in profielen en eigenschappen in te delen.
    Kijk meer naar wat de kinderen laten zien en willen, vooral dat laatste.

    Maar zoals ts het omschrijft klinkt het helemaal raar. Haar dochter is geen havo kind, want een harde en serieuze werker:(
     
    sydneys en pluk vinden dit leuk.
  9. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Het is en blijft een Cito....kijk naar het hele plaatje. Hoe doet ze methode gebonden toetsen?
    Heb wel vaker meegemaakt dat kinderen op spelling opeens uitvallen en de regels opeens niet goed toepassen.
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.249
    113
    Vorig schooljaar had onze dochter ook in eens een mindergoed resultaat op 1 van de cito's geloof dat het spelling was(normaal altijd A of A+ en nu in eens een B ofzo). Juf vond dit zorgwekkend en ja ze zou wel eens dyslexie kunnen hebben. Dat vonden wij vreemd want dan zou ze toch al eerder moeilijkheden hebben gehad op dat gebied (zat toen in groep 4)

    Onze zoon had ook lager gescoord op die cito en daar zei de juf, ja had de hele klas gedaan en toen hadden ze het even nagekeken en het bleek gewoon een pittige cito te zijn geweest.

    Daarom heen heb je ook nog andere omstandigheden, afgeleid worden door geluiden van buiten of van binnen, toevallig die nacht slecht geslapen etc etc. Ik zou me dan ook niet blindstaren op een toets die het liefst iedereen in hokjes plaatst maar kijken naar het algemene plaatje.
    Gaan de cijfers van de proefwerken b.v ook omlaag, is ze moe, hoe is ze in de klas, etc etc.

    Gelukkig hier twee scholen die het niet van de cito toets af laten hangen maar kijken naar het kind. Zoon had een havo advies maar in overleg met school gaat hij toch VMBO TL doen, dit ivm zijn lage PIQ.
    Buurjongen had een TL advies maar wilde heel graag naar de Havo, heeft dit jaar (in groep 8) heel hard gewerkt en gaat uiteindelijk naar de Havo.
     
  11. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Ik denk dat ze precies doen wat jij omschrijft, maar gieten ze het in een profiel. Hetgeen wat het kind laat zien en wat zij willen past bij een profiel. Het is niet goed, het is niet fout, het is een constatering. Ik vind het wel fijn om een beeld te hebben van wat er van een kind verwacht wordt (buiten de cognitieve vaardigheden) op de middelbare school. Zo kan je ook de beslissing nemen om je kind niet naar het VWO te sturen en juist wel naar de Havo, omdat er iets anders van je wordt verwacht. Mijn zoon is hier een mooi voorbeeld van. Cognitief denk ik dat hij het VWO kan hebben, maar ik denk (gezien zijn karakter en het beeld wat hij laat zien op school) dat het de Havo gaat worden. En dat is helemaal goed. Mijn dochter laat wel een VWO 'profiel' zien, is heel erg zelfstandig met huiswerk, werkt door in haar vrije tijd als het moet en ontzettend verantwoordelijk. Cognitief lopen ze gelijk, maar het zijn twee verschillende kinderen met andere behoeftes. En juist doordat er een profiel is, is er heel veel ruimte om na te denken over een andere opleiding. Anders hadden we de cito's blind gevolgd en dan had hij op het VWO terecht gekomen.

    Dus ik snap TS wel. Als jouw kind op alle vlakken laat zien dat het een bepaald niveau aankan (en dat ook wil), maar dat twee toetsen dat beeld verstoren, is dat natuurlijk erg jammer. Dat zou overigens voor alle niveau's gelden. En ik ben het wel met je eens dat ieder kind op haar of zijn niveau hard en serieus kan werken.
     
    HooyoShimbir, Fuddey en Jo79 vinden dit leuk.
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    groep 7 is niet moeilijker, maar er is dus veel om te leren, onthouden en je kunt niet meer hoge scores halen alleen door je intelligentie en je goede basis kennis. dus studeren, eigen werk leren checken, wat je nog niet weet zelf moeten bepalen en dat zelf leren/ of vragen. je moet dus veel onthouden om I te kunnen halen. veel regels kennen en weten die toe te passen. langzamerhand beginnen met eigen leerprocessen te sturen dus; en efficiënt werken met tijd. eigen strategieën ontwikkelen bij probleem oplossing. jezelf leren voorbereiden voor de uitdagingen, prestaties.
    een kind dat veel te makkelijk hoge scores haalt in de eerste jaren van basis school heeft dus nog niet geleerd hoe ze met leerstof om moet gaan. geen paniek, school pakt dat nu wel aan denk ik. zoiets leer je alleen als je dus op je leerniveau les krijgt. en dat is dan nooit waar je van alles a+' s hebt. zoiets kun je, moet je natuurlijk veel jonger aanpakken via verrijking op leerniveau. leren van vaardigheden en leren van nieuw kennis.jezelf voorbereiden voor een uitdaging.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja.. toen ik van vwo 3 verder ging in havo 4 - merkte ik écht wel mentaliteit verschil! In het begin had ik het best makkelijk op de havo -maar die 'havo-mentaliteit' die er bij ons hing '5,5 = voldoende' - zorgde er niet voor dat ik hard ging werken hoor... en op de het vwo, zaten echt meer de leerlingen die wílde werken. Havo was hier een klein deel keiharde werkers die zich op de havo knokten- maar ook een groot deel behoorlijk slimme kinderen - met de verkeerde instelling.... Dus ik snap ts hierin wel.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik denk dat het puur ligt aan de groep kinderen die dan op 1 van beide niveau's zit. Een 5,5 is voldoende was hier helemaal niet de mentaliteit. Er zijn altijd kinderen die er met hun pet naar gooien, maar die zitten er op het VWO ook genoeg.
    Ik vind het gewoon best kansloos om een groep kinderen zo over 1 kam te scheren. Daar doe je een hoop kinderen mee te kort.
     
    Fietwordtmama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina