Mijn dochter is oktober begonnen met school en heeft in juni voor het eerst de cito gemaakt. Vandaag haar rapport meegekregen met Kijk registratie en cito scores. De kijk registratie scoort ze alles op haar leeftijd of er boven. Maar de cito heeft ze een stuk minder gemaakt. Zowel rekenen als taal scoort ze een IV. Het punt is dat ik zeker weet dat ze veel beter kan en dat het probleem zit in het feit dat ze niet goed luistert wat er van haar wordt gevraagd en dat ze niet de tijd neemt om te kijken wat ze moet doen. Dit is ook aangegeven in het rapport. Hebben jullie een idee hoe we dit met haar kunne oefenen? Thuis merk ik dit nl ook op. Bv als ze met lego iets wilt nabouwen of squla oefent. Ook staat in haar rapport gemeld dat er komend schooljaar wordt bekeken of ze groep 1 of groep 2 gaat doen. Heeft de Cito score hier invloed op? Haar 'gebrek' aan focus in ieder geval wel, want hierdoor laat ze dus niet zien wat ze kan. Tips om dit te kunnen verbeteren zijn welkom.
Wat ik altijd tegen ouders zeg.... cito is een momentopname. Het kind is 4, niet zo lang op school en dan is cito enorm lastig! Cito is ook geen fijn middel om te bekijken waar een kleuter zit in zijn ontwikkeling. Deze ontwikkeling gaat ontzettend grillig, met sprongen vooruit en soms ook achteruit. Ik zou meer waarde hechten aan de KIJK registratie. Daar loopt ze goed bij. En ja, focus. Maar ze is dan ook nog ‘maar’ 4 he... Ik begrijp alleen niet helemaal wat ze bedoelen met komend schooljaar. 1 of 2? Na komend schooljaar hoeft ze (neem ik aan) toch niet weer 1 te doen? Of is er nu nog geen besluit of ze na de zomervakantie naar 1 of 2 gaat?
Ik heb ooit gehoord dat kleuters verder uit elkaar liggen qua ontwikkeling dan zodra ze ongeveer 6 zijn, tegen dan zijn de verschillen qua ontwikkeling veel minder. Ik zou je kind dus zeker gewoon op leeftijd laten meevolgen en niet een jaar laten achterlopen omwille van een Cito-toets, tenzij er echt een grondige reden is om aan te nemen dat er achterstand is (denk dan aan handicaps etc).
Waarom zou je met haar oefenen? Ze is 4 en nog een kleuter! Als ze met de Kijkscores goed zit is het prima, toch? Bij mijn oudste op school deden ze bij de Kijkregistratie geen cito in de kleuterklas.
Cito zegt in de groep 1 nauwelijks iets hoor, als het goed is gaan de juffen dat ook uitleggen. En focus en concentratie leren ze langzaam in groep 2. Je wilt niet weten wat voor cito's mijn kinderen hadden in groep 1. Dochter heeft eentje helemaal niet gemaakt, ze wilde liever spelen. Lego was überhaupt te hoog gegrepen voor ze met 4 jaar. En vanaf groep 3 ging het in rap tempo omhoog, nu in de bovenbouw zitten ze alle 3 op dit moment op vwo niveau. Ik zou me daar echt niet druk om maken.
Ik zou niet gaan oefenen hoor. Echt nergens voor nodig met een kind van 4. Kleuters zijn nou eenmaal met grote regelmaat niet toetsbaar. Daar missen ze dan concentratie voor, of de vaardigheid in het volgen van meervoudige opdrachten in het platte vlak (wat nog veel te abstract is). Dus stel je voor: sla je blz om, verschuif je kaartje, zet een streep onder... en dan komt pas de eigenlijke vraag die ze moeten beantwoorden. En dan omtwikkelen ze zich ook nog in sprongen, waardoor ze misschien iets niet beheersen wat ze echt wel zichzelf eigen gaan maken. Persoonlijk heb ik echt een hekel aan squla (powered by cito) aangezien ze daarmee oefenen hoe dingen op een cito wordt gevraagd ipv dat ze leren verworven vaardigheden toe te passen. En dat is mijn opinie als voormalig (kleuter)juf en als moeder. Mijn dochters moesten ook kleutercito’s doenop hun school. Ik heb nooit waarde gehecht aan die uitslagen (goed of slecht).
Meid, het kind is vier! Laat haar alsjeblieft gewoon lekker kleuter zijn. Ik zou echt niet gaan oefenen met een kind op die leeftijd (tenzij er bijzondere reden toe is, bijv. tos).
Cito is niet echt een betrouwbaar meetinstrument voor kleuters aangezien die zich sprongsgewijs ontwikkelen. Een ‘slechte’ score zegt daarom niet zoveel. Oefenen lijkt me weinig nut hebben. Als het goed is heeft de juf ook zonder cito wel een goede indruk van haar ontwikkeling en capaciteiten.
Hier op school zijn ze daar heel helder in; die eerste cito is puur om dat eens te ervaren, zodat bv de tweede en volgende cito’s wat bekender zijn. Soms zien ze hele grote verschillen tussen cito en observatie - bv omdat een kleuter gewoon geen zin had in zo’n cito, of omdat het te onbekend/nieuw was. En soms komt cito en observatie overeen; dat is dan mooi. En een enkele keer scoort een kind op cito veel hoger dan wordt verwacht; ook mooi, kun je dat in de gaten houden. Maar qua of een kind naar groep 2 mag etc zijn de observaties veel belangrijker.
In haar rapport staat: vokgend schooljaar kijken we in hoeverre haar ontwikkeling aansluit bij de activiteiten van groep 1 of groep 2. Ze mag zichzelf hierin nog meer uitdagen een laten zien. Omdat ze in oktober is gestart, is ze een twijfelgeval voor groep 2. Kinderen die in aug-sep begingen gaan in principe over naar groep 2. Oktober -november ligt aan de ontwikkeling en vanaf januari wordt het in principe automatisch nog een jaar groep 1. Ik hecht ook niet heel veel waarde aan de cito score, maar was meer benieuwd of het onderdeel concentratie te oefenen was.
Ah zo! Nu begrijp ik hoe ze het bedoelen. Goed dat ze er heel goed naar kijken! Ik denk persoonlijk dat je nog niet echt iets ‘moet’ oefenen, ik werk zelf ook met de KIJK en hij geeft een heel goed beeld van de ontwikkeling van een kind. Ik heb kinderen in de klas die met de KIJK goed lopen maar met de cito heel laag scoren. Ik weet van deze kids dat zij het prima zullen redden in groep 3 straks. Zit je dochter in een combigroep 1/2? Dan kan ze sowieso aansluiten bij beide jaargroepen.
Als ik dit lees ben ik blij dat ze geen cito doen bij kleuters hier. Mijn dochter gaat in september naar het eerste leerjaar (groep 3) en uit observaties en tests die de juf apart doet is gebleken dat ze hier meer dan klaar voor is. Ik vind cito bij kleuters een slechte methode. Dus ik zou ook niet met haar oefenen.
Mijn kinderen hebben in groep 1 nooit een cito gehad. Pas halverwege groep twee en daar hechten ze niet veel waarde aan. Kleuters ontwikkelen zich zo in horten en stoten. Zou echt nooit gaan oefenen met m'n kind . Lekker spelen , daar leren het meest van.
Ja dochter zit idd in combi klas. Ik denk dat ze obv kijk idd een twijfelgeval is. Ze scoorde de onderdelen 4,8; 5,0;5,2 en twee dingen 5,4. Wel op leeftijd dus, maar ze is dus wel een vroege leerling.
Maar het is een totaal plaatje he? Hier doen ze bij de kleuters sowieso geen cito. Maar wel de KIJK. Gister toevallig die van zoontje gezien die nu 5 jaar en 5 maanden is. Scoorde op een enkel gebied tussen de 5 en 5.5 Zat met de cijfer en lettervaardigheden en dat soort dingen op 6.4 Maar toch is het een echte kleuter die eerst nog een jaartje groep 2 gaat doen. Ik zou niet alleen kijken naar cijfertjes e.d. maar gewoon hoe je kind is. Ik had deze score niet verwacht en gezien hoe hij gewoon is in de klas is hij perfect op zn plaats tussen de kleuters.
Wauw ze is 4... waar maak je je druk over? Ze gaat gewoon naar groep 2, ik bedoel als mijn zoon met 4 onvoldoendes een c, d en een e naar groep 6 gaat, dan gaat jouw kind naar gr 2 (sorry net rapport gekregen ben redelijk gefrustreerd!)
Mijn dochter had in groep start ook al cito's, ze kreeg toen 2 x een C (rekenen en taal). Deze week voorlopig advies gekregen, havo - vwo. Laat het alsjeblieft los, dit zegt echt nog helemaal niks. En laat haar ook lekker kleuteren en staar je niet blind op de cito's. Dus ik zou zeker niet gaan oefenen.
Lastig he? In ieder geval niet oefenen, Maar je kind gewoon lekker laten spelen. Spelenderwijs leren kleuters ontzettend veel! Offtopic: Wat vinden jullie van een kind van december, veel twijfel bij de leerkracht en een E score op cito....wel of niet doorgaan naar groep 2?
Doorgaan naar groep 2 lijkt mij niet zo'n punt. Hier is de oudste ook meteen doorgegaan naar groep 2 ( na 3/4 schooljaar dus) maar met de wetenschap dat ze groep 2 heel waarschijnlijk nog eens zou doen. Hier zijn 1/2 gecombineerd dus dat levert weinig issues op.
Ik zou zeggen lekker extra laten kleuteren. Mijn zoon is ook van december, had b scores, maar was er sociaal- emotioneel nog niet toe om naar groep 2 te gaan. Daar hebben we heel goed aan gedaan. Ik zie zelden dat verkort kleuteren goed is voor een kind. Veel kinderen blijven toch zitten gedurende hun basisschool tijd of lopen achter de feiten aan. Ze zijn altijd de jongste en gaan op hun 11de naar de middelbare school. Een enkeling is er gebaat bij, maar de meesten ouders die ik spreek hebben spijt..