Naar aanleiding van een discussie in een ander topic ben ik benieuwd. Zou jij een app laten bepalen of je hulp zoekt bij een arts of niet? Ik zelf niet, ik handel hierbij echt vanuit m'n gevoel en niet vanuit een app.
Het zou mij zeker wel een indicatie kunnen geven. Maar ik denk dat veel mensen zich hier niet door zouden laten ‘weer houden’ om toch te bellen. Zelf ben ik overigens nog nooit bij de hap geweest en dat hoop ik zo te houden
Nee Ik zou bellen. Het feit dat iemand er een andere en nieuwe kijk op de ziekte kan geven is voor mij fijner. Na de app zou ik waarschijnlijk alsnog bellen. Wij hebben een aantal keer de HAP moeten bellen, voor mezelf en voor mijn zoontjes. Bij de eerste keer dat mijn man voor mij de HAP heeft gebeld ben ik opgenomen met longembolien. Als we hadden gewacht had het heel anders kunnen aflopen. Verder hebben we ook weleens met een zoontje met plotseling hele hoge koorts en heel energie loos bij de HAP gezeten. Tja hij had dubbele oorontsteking en keelontsteking. Maar een 2-jarige kan nog niet goed genoeg duidelijk maken wat hij heeft of waar hij pijn heeft. Dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en bellen we naar de HAP.
Voor dingen als met hoeveel koorts je naar de hap moet is het misschien handig. Maar ik overlegde nu telefonisch. Toch fijner als je met een mens kan overleggen. Hij was namelijk feitelijk wel 3mnd maar gecorrigeerd niet. En dat maakte nou net een verschil
Deze discussie is nu de derde die loopt over de HAP. Het begon hier in de topic over teken. Daarna is er in de nieuws afdeling één geopend om verder te praten. Kunnen we het daar niet bij houden( @Beheer )?
Ik gebruik de app van Thuisarts om iets te beoordelen, maar bij twijfel overleg ik met de HAP. Dat kan hier ook prima, ene keer overleggen ze even met een arts en krijgen we telefonisch advies, andere keer moeten we toch even langs komen.
Ja, ik heb hem geopend om het 'teken'-topic bij de teken te houden. En mijn vraag is of je je door een app zou laten leiden, dus ook een hele andere discussie dan het andere topic.
Nee, ik vind zulke apps echt niet betrouwbaar en vind de zorg ook echt niet iets waarbij mensenwerk overgenomen kan / moet worden door computers.. Nu zijn er ook apps waar wél echte mensen achter zitten natuurlijk, maar ik heb er geen goede ervaringen mee en betwijfel ook of die mensen net zo gespecialiseerd zijn als doktersassistentes. Je hebt ook een app van een bepaalde zorgverzekeraar, waarvan de naam doet denken dat je je vraag echt aan een dokter stelt. De keren dat ik die app gebruikte, kreeg ik altijd antwoorden als 'Waarom vraagt u dat?' of iets dergelijks Altijd van die ontwijkende, nietszeggende antwoorden. Ik geloof best dat ze een advies kunnen geven als je invult dat je kind net 2 uurtjes koorts heeft en nog wel gewoon prima drinkt hoor (of iets anders waarop je het antwoord op elke mamablog of forum kunt vinden), maar als het een beetje ingewikkelder wordt, heeft zo'n app geen zin meer. Echte antwoorden of adviezen heb ik nooit gekregen in ieder geval. Dus nee, ik vind digitalisering in een hoop gevallen wel prima, maar als er iets aan de hand is wat in mijn ogen zo ernstig is dat ik de HAP ervoor moet bellen, neem ik niet de tijd om eerst even te gaan appen..
Geen idee. Ik heb de app net geïnstalleerd dus nog geen ervaring mee. Ik denk dat het voor mezelf meer zal werken als bevestiging of ik er goed aan doe om wel of niet te bellen. Er vanuit gaan dat die app het altijd bij het juiste eind heeft zal ik dan weer niet doen.
Snap niet dat mensen zo'n app überhaupt downloaden. Daar heb je iets heel anders voor om te bepalen of je moet bellen. Hoe heet dat ookal weer ? Oh ja Gezond verstand !
Juist. ik begin bij twijfel mijn gesprek met de assistent zo : Hoi met... ik wil graag B. even voorleggen wat vind jij?
eh nee, vind het ook heel raar om zoiets door een app te laten bepalen. Ik heb tot nu toe twee keer de hap gebeld. 1 ste keer had zoontje (3 mnd toen) 42 graden koorts en belde ik ook niet om te overleggen maar met de mededeling dat we eraan kwamen omdat ik het niet vertrouwde . Toen meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis waar hij een week heeft gelegen (waarschijnlijk een urineweginfectie) de 2de keer was vorig jaar toen mijn (toen) 7 jarige dochter uit het doel (hing aan de bovenste paal) was gevallen met haar rug op een blok hout (die had ze gebruikt als opstapje) Had het eerst even afgewacht maar toen ze begon te klagen over prikkelende voeten toch maar even gebeld. Eerst overlegt met de assistent die het daarna (ivm met prikkelende voeten) toch beter vond om even langs te komen. Het viel gelukkig mee en ze had "alleen maar" en gekneusde rug.
De app is gemaakt door huisartsen om mensen een indicatie te geven wanneer ze moeten bellen, zodat ze niet meteen bellen als ze een groen snotje tegen komen in hun neus... Dus ja, de app is betrouwbaar en ja ik vind het een goed indicatiemiddel. Vooral door de vragen die gesteld worden soms. (en soms zijn ze erg duidelijk). De app bepaald dus nooit of je belt of niet? Die keuze moet jezelf maken. En ik maak nog altijd mijn eigen beslissing op basis van gevoel of ik dan alsnog wel of niet bel. (zoals bij koorts en vlekjes, kwam de vraag, kan je de vlekjes wegdrukken, ik had het nog nooit gehoord, (eerste kindje en google niet op ziektes), nou dat vond ik een zeer nuttige vraag. dat kon namelijk (als dat niet kan, schijnt het heel gevaarlijk te kunnen zijn). Ik twijfelde of ik moest bellen, daarna toch wel gedaan. (bleek een acute oorontsteking, longontsteking en 5de ziekte) Ik vind de app in ieder geval 100x nuttiger en betrouwbaarder dan vragen op een forum of je wel of niet naar de huisarts moet met iets
Onze huisarts promoot actief de 'Moet ik naar de dokter'-app, daar zie je daar voortdurend op zo'n scherm filmpjes van. Ik vul 'm altijd net zo lang in tot er uit komt dat ik niet naar de dokter hoef
De app die zwitsal bedoeld is eigenlijk een lijstje vragen die je beantwoord waarna er een advies volgt (112 bellen, hap bellen of eigen huisarts bellen / kan wachten op de eigen huisarts, afhankelijk van het tijdstip). Geen advies over wat er aan de hand is of antwoord wat je moet doen, want dat moet je, vind ik net als jij, gewoon aan een professional overlaten. De app is ontwikkeld door de huisartsen, om mensen een indicatie te geven wanneer ze bellen, omdat er heel veel mensen al bellen zodra ze een snotje tegenkomen.
Nee. Of ik overleg met ma (man weet het toch niet) of bij twijfel bel ik met dat ik advies wil (zo een x gebeld ocer dochter, hele dag al koorts, savonds huilen van hoofd- en nekpijn maar kon wel bewegen, geen plekjes dus kans op hersenvliesontsteking klein, maar voelde niet lekker dus gebeld voor advies wat nu te doen en waar op letten. Conclusie en advies: waarschijnlijk spierpijn door de koorts, extra pcm en even aankijken. Dat was het idd dus hoefde niet terug te bellen)
Nee. Bij twijfel overleg ik altijd met de doktersassistente. En dan moet ik altijd nog dezelfde dag langs komen. 3x gebeld & 3x moest ik dus komen.