Ik ben erg benieuwd wat de reden is dat je bij een tunnel voor het rode stoplicht staat, zoals nu voor de drechttunnel
Alle grote tunnels in Nederland hebben een heel uitgebreid computersysteem wat continu allerlei metingen verricht of het nog wel veilig is om door de tunnel te gaan. Als het computersysteem een onveilige situatie detecteert gaat het licht op rood. Rijkswaterstaat kan de lichten zelf ook op rood zetten als er een probleem is.
Vaak is er dan een vrachtwagen te hoog die is doorgereden, wij staan ook vaak voor de drechttunnel. Gebeurt daar nogal vaak!
Bij de coentunnel als er weer eens een vrachteagen voor staat die er niet doorpast. Moet hij weer achteruit.
Oké kan dus veel zijn. Ik ben er een keer voor omgereden. Maar nu weet ik intussen dat het een poosje op rood staat en dan weer uit, en vaak toch niets te zien. Misschien dan idd iets met het computersysteem dat iets registreert. (En dit was een vraag die prima in zo een algemeen vragen topic paste.
Sinds de nieuwe richtlijnen is het meestal ter voorkoming van file in de tunnel zelf. Alhoewel bij de drechttunnel het heel vaak komt door een te hoge vrachtwagen. Op de A2 is het doorgaans iedere spits van toepassing en dat is vanwege het voorkomen van file in de tunnel zelf.
De Drechttunnel gaat de laatste tijd regelmatig dicht (heb het dan over de richting komend uit Rotterdam). Er is dan geen ongeluk gebeurd, er zit geen vrachtwagen vast. Zelf denk ik dat het komt om een file in de tunnel te voorkomen. Meestal kan je na vijf a tien minuten weer rijden.
Precies zo denk ik. Situatie die je schrijft is zoals ik het dan heb, beter buiten in file dan in de tunnel. Voelt altijd zo opgesloten
Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt op die plek. Gelukkig was het voor een paar minuutjes en dan reden we weer. De eerste keer sta je wel even raar te kijken als de stoplichten midden op de snelweg op rood gaan
Ketheltunnel op de a4 heeft dagelijks ook tunneldoseren bij file. Inderdaad om file in de tunnel te voorkomen. Het kan ook goed een te hoge vrachtwagen zijn, maar dan wordt er ook omgeroepen dat vrachtwagen die en die te hoog is en zich naar een uitvoegstrook moet bevinden. Heb dit wel meegemaakt voor de botlektunnel een keer. Maar als er verder niks in het verkeer wijzigt voor de tunnel en er niks omgeroepen wordt, je na 5-10 minuten weer door kan rijden zou ik uitgaan van tunneldosering