ik had een pakketje besteld, en in de post nl app het afleveradres gewijzigd naar een post nl locatie. Ik kreeg keurig de melding dat het pakket daar is afgeleverd. Ga ik er de volgende dag naar toe, is het pakket al afgehaald?! Hoefde niet voor getekend te worden en ook geen naam of id geregistreerd.. en nu? Ik heb geen pakket, is dus door iemand anders afgehaald?!
Contact opnemen met de verzender, een klacht indienen bij post nl en een klacht indienen bij het afhaalpunt. In principe heb je nu recht op je geld terug of op een herzending van je bestelling. Het risico van verlies ligt in Nederland bij de verzender, als dit een bedrijf is. Die kan dan vervolgens proberen het te verhalen op Postnl. Mocht het om een verzending door een particulier gaan, dan ben je waarschijnlijk je pakket kwijt.
Dan bij afhaalpunt eisen dat je de beelden krijgt van wie jouw pakket mee heeft genomen aangezien het om diefstal gaat? Evt via politie de beelden laten bekijken. Neem aan dat ze die toch wel hebben. Lijkt me ook dat het afhaalpunt verantwoordelijk is voor het feit dat het pakketje aan de juiste persoon mee wordt gegeven. Moet dan eerlijk bekennen dat de dames bij onze supermarkt (met Postnl punt) nooit om legitimatie vragen, hoef alleen naam en adres te noemen en niks aan te tonen. Wel eens gevraagd, "geen legitimatie of afhaalbriefje nodig?" Maar nee, was niet nodig.
Hebben ze de track en trace code goed gecheckt? Want misschien heeft ze een fout gemaakt. Wij moeten hier iig altijd een legitimatiebewijs laten zien. En wie in jouw omgeving weet dat je een pakket hebt besteld die je kon afhalen? Naam van ontvanger en afkomst van het pakket moeten bij ons namelijk ook altijd doorgegeven worden.
Ik heb dit vorig jaar ook gehad met een zending voor mijn werk van bijna 800 euro. Zat enorm in de stress! Uiteindelijk belde de dame die het afgehaald had mij zelf op, ze had thuis pas het adreslabel gezien en mij gevonden via Google. Ik had intussen al wel contact gehad met PostNl en het pakketpunt. Als ik jou was zou ik je contactgegevens even achter laten bij het pakketpunt voor als iemand het pakket terugbrengt. De juiste route is inderdaad dat de verzender een onderzoek moet laten instellen bij PostNl. Het pakketpunt moet officieel legitimatie vragen of een afhaalbriefje checken voordat ze het pakket meegeven. PostNL zal de kosten voor het opnieuw verzenden dan ook op het pakketpunt gaan verhalen.
Heb het een keer gehad met onderdelen voor mijn winkel. PostNL doet helemaal niks in zo’n geval. 1 keer is een pakketje in Nijmegen bezorgt omdat de computer er een verkeerde sticker overheen had geplakt... PostNL doet wederom niks in zo’n geval en heb er zelf achteraan moeten bellen. En 1 keer heeft iemand anders voor mijn pakketje getekend en in ontvangst genomen...de pakketbezorger heeft ‘per ongeluk’ het huisnummer van bezorging niet doorgegeven, dus hij was het waarschijnlijk zelf die getekend heeft. PostNL doet weer niks... Je kunt dus fluiten naar je pakketje, want jij kunt niet bewijzen dat jij niet degene bent die het opgehaald heeft.
En precies daarom ligt de bewijslast dan ook niet bij jou. Pakketpunt moet kunnen aantonen dat ze wél correct hebben geleverd. Zo niet heb jij recht op herverzending/geld terug.
Geloof mij dat ik daar achteraan gegaan ben, maar je hebt werkelijk geen poot om op te staan en al helemaal niet als er een valse handtekening is gezet....
Ik had een keer ongeveer hetzelfde met Post.nl Via marktplaats een studieboek bestelt. Dit was volgens Post.nl bij "een van de buren" afgegeven (terwijl het door de brievenbus had gekund). Maar ze konden niet zien bij welke buren. Nou, ik ben overal langsgeweest maar niemand had het aangenomen. Meerdere klachten ingediend maar zonder succes. Zogenaamd kom Post.NL niet zien welke buur (zogenaamd?) Mijn paket had aangenomen. Geen cent teruggekregen, terwijl ik een track&trace nummer had.
Breek me de bek niet open over postNl. Die doen echt helemaal niets voor je, ook niet als de fout bij hen ligt. Maar feitelijk ligt de fout hier bij het afhaalpunt en niet bij post Nl. Ik zou ook een melding maken bij de verzender. En eventueel aangifte doen bij de politie. Ik denk namelijk dat je in verband met de privacy zelf geen camerabeelden mag opvragen.
Wij hebben het ook een keer gehad. Achteraf bleek dat de postNL het pakket op het verkeerde adres had bezorgd en de bewoners waren van mening dat zij wel recht hadden op een koffiezetapparaat van bijna 400 euro door ons betaald. Ze waren er zelfs zo trots op dat ze er tegen iedereen in de buurt over stonden op te scheppen . PostNL deed geen fluit en ik heb echt van alles geprobeerd. Gelukkig was het bedrijf waren we het hadden gekocht zeer coulant en hebben ze het opnieuw verzonden.
Ze waren het aan het rondbazuinen in de buurt en ze hebben het trouwens gehouden. Ik heb nog wel gevraagd of de koffie smaakte en de smaak was er volgens haar niet minder om. Geloof dat mijn antwoord daarop wat minder netjes was . Kansloos zulke mensen.
Bizar joh!! Bedrijf kon niks doen bij die mensen? Pffff echt ik zou ook niet netjes geantwoord hebben.
Gaat alleen om legitimatie van degene die het ophaalt (wordt trouwens niet altijd gevraagd), en die hoeft niet overeen te komen met ontvanger pakket. Niet-thuis briefje is ook niet nodig, degene die het ophaalt moet alleen jouw adres kunnen opgeven.