Mijn zoon heeft dyslexie en is gewoon ongemotiveerd. Zit in gr 6 en kent alleen de tafels 1 tm 5, het liefst niet door elkaar. Is best slim maar heeft gewoon geen zin. (cito is alleen maar E en D, spelling nu C ivm training) Toetsen op school zijn matig en voldoende (helaas geen cijfers...) Nu deden we samen squla en dat vond hij wel leuk, zou het wat zijn? Hier op school hebben we Ambrasoft maar dat kan ik niet inzien...
Voor even is het leuk, maar net toen wij het hadden aangeschaft (na proefperiode) was het enthousiasme alweer weg. Want tja, het ziet er leuk uit, maar wat is nu de echte motivatie? Een paar muntjes? Je moet wel echt heel fanatiek zijn wil je daar iets leuks mee kunnen ‘kopen’. Achteraf vond ik het jammer van het geld. Als je gemotiveerd bent om te oefenen is het een mooi middel, maar onze dochter kreeg er geen motivatie van (omgekeerd werkte het bij haar dus niet).
Op school kunnen ze gratis een squla account aanmaken. Daar kun je dan alleen onder schooltijd op oefenen. Maar in vakantie staat hij ook gewoon ooen tijdens de schooltijden. Dus je kunt ook vragen of zij een account aanmaken. En dan in de vakanties oefenen. Dan is het steeds maar een week ofzo en blijft het leuk.
Wij hebben eens een proefperiode van een maand afgesloten, zat bij een Squla kaartspel/kwartet. De eerste twee weken waren ze super enthousiast, daarna werd dat al snel minder en na een maand deden ze er vrijwel niets meer mee, ze hadden in eerste instantie niet eens door dat het abonnement was afgelopen.
Eens met mijn voorgangers, leuk voor even... ik zat met een jaar abonnement, waar ze misschien 2x iets mee gedaan hebben. Er zijn best veel gratis apps waar je gebruik van kan maken, dus ik zou daar voort kiezen. En anders school eens vragen of hij thuis ook mag inloggen op Ambrasoft? Wij hebben gewoon de accountgegevens mee gekregen zodat kinderen óók thuis kunnen oefenen indien nodig.
Als ze op school met Ambrasoft werken, kan de juf jullie de inloggegevens geven voor thuis inloggen. Hetzelfde geldt voor squla en ginzykids.
We hebben inlog voor Ambrasoft thuis alleen moet ik er dan naast zitten om te checken, wat ik kan niet aan de achterkant zien hoeveel hij gemaakt heeft zeg maar qua controle. Ik vind het namelijk best een uitgave en als ik jullie zo lees, dan misschien beter via school.. Ik ga het eens navragen.
Daar kan je in groep 6 toch prima afspraken over maken? Bijvoorbeeld alle vragen van level 3 en 4 maken of 15 minuten serieus mee bezig zijn.
Ja helaas is de concentratieboog erg kort, dus voor zijn gevoel kan hij lang bezig zijn geweest en afspraak van die 15 min heeft hij misschien 5 min om zich heen gekeken of naar de wc geweest etc. Ik kan er niet van op aan zeg maar. Terwijl je bij squla wel kan zien wat hij gedaan heeft, hoe lang etc
wel logisch dat hij tafels moeilijk vind, dat hoort echt bij dyslexie... In hoeverre kan hij ze echt leren? Misschien helpt het hem om bespreekbaar te maken dat voor hem tafels echt veel lastiger zijn dan voor andere kinderen, maar dat het wel heel handig is als hij ze toch uit zijn hoofd kent. Daarna samen een plan maken hoe je het 't beste kunt leren/wat hem aanspreekt. Zo wordt hij meer 'eigenaar' van het leren van de tafels, werkt vaak het beste. Zelf zou ik geen Squla hiervoor aanschaffen, maar heel ouderwets kaartjes maken: aan de ene kant de tafelsom, aan de andere kant het antwoord. Dan daarmee 2 of 3 keer per dag oefenen. Hardop laten zeggen (heb je een extra ingang, waardoor je het beter onthoud). De tweede of derde keer per dag kun je dan twee stapeltjes maken: deze weet ik al, deze weet ik nog niet. Daarna degene die hij nog niet direct weet nog een keer hardop opzeggen. Zo zou ik het per tafel aanpakken (afhankelijk van hoelang het duurt voordat hij ze allemaal kent 1/2 weken per tafel). Duurt per dag niet heel lang, is qua concentratie denk ik haalbaar en juist de herhaling is bij kinderen met dyslexie heel belangrijk. Je kunt het ook nog als spelletje met hem doen (memory). Succes!
Hier ook een knul met vermoedelijk dyslexie. Wij hebben ook Squla en zijn er best tevreden mee. Je kan de groep veranderen wanneer je maar wil, dus is groep 6 te moeilijk kwa rekenen, dan kan je die op groep 5 of zelfs 4 of 3 zetten. Voor taal idem. Het wisselt wel af kwa leren en spelen, het is zoiezo wel redelijk op een leuke manier leren moet ik zeggen. Zo kan je spelletje tussendoor doen voor afleiding en extra muntjes. Kwa beloningen zou je zelf ook wat met je zoon kunnen afspreken. Haal je Doel(die jij als ouder zelf kan instellen vanaf ouder-account) en je krijgt dan van ons een beloning. Hier is dat half uur extra op de Nintendo ofzo. Hier gebruiken beide kids gewoon 1 account. Je kan toch groep kiezen die je wil
Ik vraag me af of het zichtbaar genoeg is met scula Tafels oefenen is ontzettend talig, weet hij hoe het eruit ziet. Is het voor hem visueel duidelijk dat 1x2 het zelfde is als 1+1 net als 6x1 hetzelfde is als 1+1+1+1+1+1. Ik zou proberen het meer te doen met het gevoel, materialen, lichaam. Begin eenvoudig, sla 1 getal over. 2,4,6,8,10 deed weet hij vast en nu koppelen aan de tafels 1x2= 2×2 (2 keer het getal 2 hoeveel samen) Laat hem aangeven welke tafels al goed er in zitten en de rest om de beurt behandelen. Eventueel de tafels ergens ophangen, op de traptrede naar boven (tip op internet) Tafels oefenen met een klap of stampen, springen etc. Alle antwoorden doe je de beweging. Aangezien het geautomatiseerd moet worden veel oefenen. Onderweg tijdens het lopen met sprongen of grote stappen. Werkbladen op internet.
Dit is precies wat ik bedoel, wanneer je dit leest denk ik dat je wat makkelijker kan helpen met het oefenen, het laat duidelijk zien wat het leren groepjes maken te maken heeft met de tafels en hoe dat in zijn werk gaat. https://wijzeroverdebasisschool.nl/kennisbank-rekenen/rekenen-oefenen/tafels-oefenen/
het klopt idd dat automatiseren heel lastig is, (dyslexie) en we zijn nu ook begonnen met kaartjes. Hij weet de antwoorden uiteindelijk wel maar het antwoord duurt soms erg lang. Hij weet dat herhaling heel goed is, maar hij heeft gewoon schurft hekel aan school (en alles wat moet, bedankt vaders)
Hier precies hetzelfde. Automatiseren zit er gewoon niet in. Vergeet veel, vooral verhaalsommen zijn lastig. Bijv 'ziekenhuis heeft 7 verdiepingen en elke verdieping heeft 9 kamers, hoeveel kamers zijn er totaal' dan zit die van mij dus al half in de knoop met alle info en doet ie 7+9 ipv 7x9
Hier fanatieke speler, soms vergeet hij het en dan komt er een extra beperking op zijn gewone tablet. En dan pakt hij al snel zijn Squla tablet. Heeft inmiddels al wat cadeaukaarten gespaard (en uitgegeven)
Hier wordt ook wat afge-squla-ed. Ze vindt het leuk en ik geef haar ook doelen. Ze spaart de muntjes ook voor de kadokaarten. Ik vind het een aanrader.