Ervaringen unit onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Roos12, 7 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Wij gaan in het najaar verhuizen naar een nieuwbouw wijk. Onze kinderen moeten dan ook van school wisselen. Best een ding, omdat ze op een hele leuke school zitten, waar we heel erg tevreden over zijn!
    De school die daar in de buurt komt heeft unit onderwijs. De kinderen zijn over 3 stamgroepen verdeeld en werken met groepjes van hun eigen niveau. In de nieuwbouw hebben ze geen lokalen meer, maar 4 ruimtes die gedeeltelijk open zijn. Een soort kantoortuin zeg maar.
    De leerkracht heeft een meer coachende rol in deze vorm van onderwijs.
    Onze oudste is rustig, bedachtzaam en leergierig, die zou dit heel leuk vinden.
    De middelste is een heerlijke kleuter, maar ik twijfel of dit onderwijs bij hem past. Hij heeft baat bij structuur, is snel afgeleid. In het verleden heeft hij op de vroegbehandeling van Kentalis gezeten omdat zijn taalontwikkeling achterliep. Vanuit daar is hij ingestroomd in het regulier onderwijs, maar wel met de kanttekening dat hij baat heeft bij structuur en soms herhaling van uitleg.

    Heeft iemand ervaring met unit onderwijs? Het is gewoon zo onbekend voor mij, waardoor ik erg twijfel.
     
  2. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Geen directe ervaring, alleen indirect en dat was niet positief maar betreft slechts 1 school.

    Hier is in 2013 een school begonnen met unit onderwijs. In eerste instantie trok het vooral kinderen van hoogopgeleide ouders aan van andere scholen en waren de uitstroomresultaten goed. Er was een wachtlijst en ik ben ruim voor dochter 4 jaar was bij een rondleiding geweest en vond het een chaos die grote ruimtes.
    Blij dat ik er uiteindelijk niet voor gekozen heb, want de laatste 3 jaar is de school door inspectie beoordeeld als zeer zwak. Eindresultaten zijn slecht. In plaats van populair vertrekken nu veel kinderen en leerkrachten wisselen ook veel. De nieuwe leerkrachten moeten vervolgens zelf weer wennen aan onderwijsmethode.

    Ik vind zelf kantoortuinen ook verschrikkelijk, je hoort gewoon alles.
    Ik zou het vanwege je middelste niet snel kiezen. Maar misschien hebben anderen positievere (en directe) ervaringen.
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  3. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    De school van dochter is dit gaan doen sinds 2 jaar.
    Het 1e jaar als proef bij 7/8 En nu heel de school.
    Dochter zit in groep 7.
    Ze vind het veel leuker leren, je kan zelf meer plannen en het geeft meer uitdaging.

    Maar, ik vind het maar niks.
    Ze leert minder omdat er minder uitleg momenten zijn.
    Ze had tot dit jaar gymnasium advies.
    Nu is het met een aantal vakken omlaag gegaan tot kader niveau.
    Gesprek op school over gehad en kreeg alleen te horen "dan moet ze uitleg vragen"
    Vervolgens kan dat niet want die uitleg momenten zitten vol.
    Waardeloos.
    Maar dat zal ook gewoon aan deze school liggen.
    Heel veel kinderen zijn naar een andere school gegaan.
    En ik zou onze andere kids hier ook niet heen laten gaan.
    Kinderen van groep 1 moeten het namelijk ook al zelf bepalen wat ze doen, en een kind van net 4 tussen kids van 6/7 zie ik niet zitten.
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  4. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Bedankt voor jullie reacties, dit is inderdaad precies waar ik huiverig voor ben.
    Ik denk dat dit überhaupt alleen goed kan werken met een hele sterke leerkracht voor de klas.
    Waarschijnlijk gaan we toch voor een andere school.
     
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Er zitten hier op de unit (63 kids, dat is 7 en 8 bij elkaar) 3 leerkrachten.
    Dochter zelf zegt ook dat ze liever klassikaal heeft dan dit unit onderwijs.
    Als ze nu slecht scoort met haar cito's gaan we waarschijnlijk ook kijken of ze naar een andere school nog kan met klassikaal onderwijs
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Hier heb ik me afgelopen jaar ook in verdiept. Er was een nieuwe school geopend met unitonderwijs in de omgeving. Mijn zoon is meer gebaat bij wat rust en structuur, dus dit leek me bij hem niet echt passen.
    Ze gingen ook een hb-afdeling binnen die school opstarten, maar toen ik de vacature las waarin ze aangaven dat het niet eens vereist was dat je ervaring had met de doelgroep of een aanvullende opleiding had gedaan, had ik er erg weinig vertrouwen nog in.
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  7. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.392
    113
    Ik had helemaal over dit topic heen gekeken :oops:

    En zelf eentje geopend over hetzelfde onderwerp:
    Vroeg me af, heeft één van jullie/jullie kinderen ook ervaring hiermee?

    School van de kids gaat hier wellicht op over en was wel erg benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

    Er wordt dan onder verstaan dat kinderen van meerdere leerjaren gemengd in 1 grote unit komen met meerdere leerkrachten op die groep.

    Zo kunnen de kinderen meer op eigen niveauwerken e.d.


    De reacties die ik hierboven lees zijn niet echt positief te noemen ...

    Vooral het woord 'kantoortuin' doet allemaal alarmbellen laten rinkelen. Zelf jaren op die wijze gewerkt, vreselijk :|
     
  8. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Dochter vind het wel leuker leren, en er zitten ook echt wel voordelen aan hoor.
    Want er word gewoon meer aangeboden in de praktijk.
    Dochter maakt nu veel praktijk dingen wat er eerst niet was.
    Ze werken met uitdagingen, bijv energie.
    Dan moeten ze kijken hoe ze energie opwekken en wat er nodig is enzo.
    Dan heb je allemaal "opdrachtjes" die je kan doen in dat thema.
    Laatst hadden ze van ijslollystokjes een groot rad gemaakt en die moest draaien door energie.
    Dat moeten ze zelf uitzoeken aan de hand van een a4 waar uitleg op staat en benodigdheden enzo.
    Juf helpt natuurlijk wel, maar het is ook zelf ontdekken.
    Er is een stilte lokaal met banken om te kunnen lezen, moeten verplicht 1x pw gummen maar kunnen kiezen om dat vaker te doen, mogen zelf bepalen wanneer ze eten en wanneer ze pauze houden om buiten te spelen..

    Hier is het gewoon niet goed opgezet, als je een school hebt waar iets meer structuur geboden word kan het zeker werken.
    En het ligt ook wel aan je kind.
    Hier lukt het zelf plannen niet goed waardoor het "mis" gaat.

    Toch gaan haar broertjes hier niet heen, maar dan vooral omdat hun vaste structuur heel belangrijk is.
    En ik klassikaal gewoon fijner vind ;)
    Dochter vind dat trouwens ook fijner dan unit.
     
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    De school van de kinderen werd een "o4nt" school, zeg maar de iPad/Maurice de hond methode. Dat was bedacht en voorbereid in die bijna 2 jaar tussen ons kennismakingsgesprek en de werkelijke start in groep 1. Nou, ze kwamen er al heel snel achter dat groep 1-3 samen niet werkte, groep 3 kon toch niet de rust en concentratie vinden met al die kleuters. En kleuters "workshops" laten volgen, waarbij ze meerdere keren per dagdeel van lokaal wisselden, dat was het ook niet. Dus het was al snel groep 3 eruit en eigenlijk min of meer gewoon kleuteren. In de bovenbouw was het drama, met teveel onrust in de klassen, kelderende resultaten, kinderen die toch nog niet In staat bleken hun eigen werkweek in te delen.
    Na een schooljaar vol onrust, vertrekkende kinderen en overspannen leraren zijn ze heel snel teruggekeerd naar een gewoon klassikaal systeem.
     
  10. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Vanuit mijn werk, logopedist, ervaring met unit onderwijs hier in de wijk.
    In 1 woord: drama!
    Leerkrachten hebben totaal geen overzicht van de kinderen in hun groep
    Altijd onrustig
    Slechte school met slechte resultaten
    Voor veel kinderen te vrijblijvend voor hun leerprestaties. Veel kinderen van de basisschool hebben nog niet het inzicht dat ze uitleg of hulp moeten vragen
    En hier hadden ze geen methodes. Idee erachter was leuk, maar werkte niet in de praktijk. Elke leerkracht legde dingen op zijn/haar manier uit. Dat gaf juist onduidelijkheid.

    Nee, niet positief. Maar dat is nav 1 school
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik ken situaties waarbij dit deels is ingevoerd en daar werkt het wel.

    Kinderen beginnen, lunchen en eindigen in de stamgroep in een vast lokaal met vaste docent (die ook mentor is en aanspreekpunt voor ouders en kinderen). Tijdens de lessen volgen de kinderen les op hun eigen niveau met kinderen uit andere leerjaren. De kinderen wisselen van klas de docent heeft een eigen lokaal (net zoals op de middelbare school). Een kind kan dus op groep 3 niveau lezen en groep 4 rekenen. Dat werkt voor kinderen erg fijn. De lessen worden in Normale klaslokalen gegeven. Geen grote open ruimtes. Dat werkt absoluut niet!

    Voordeel is werken op eigen niveau en docenten die vakken geven waar ze voor kiezen en waar ze goed in zijn. Ook het tussen de lessen door beweging is goed voor kinderen. En hier is dus veel structuur.
     
  12. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.392
    113
    Hé, eindelijk een echt positief verhaal!

    Maar als ik het zo lees moet er vanuit school wel heel duidelijk structuur geboden worden.
     

Deel Deze Pagina