Ja hoor heb ik wel gedaan, voor de oudste. Boekverslagen en weleens een onderzoeksverslag van het een of ander, haalde best goede cijfers Was alleen op de basisschool en een enkele keer in de brugklas. Zit nu in de derde en doet alles zelf, heb geen flauw benul wat die allemaal doet. Mijn andere brugklasser doet werkelijk alles zelf en hoef ik nooit te sturen of te helpen.
Ik mag allebei niet eens helpen met spreekbeurten en verslagen. Alleen voor redactie sommen wordt ik er bij geroepen. Plannen is voor de oudste erg ingewikkeld en heeft wel eens een 5,5 gehaald voor Engels omdat het blad niet haar tas is uitgewerkt ( toch nog knap uiteindelijk) Engels leren vergeet ze nu nooit meer.
Nog nooit volgens mij. Ik zet ze aan het nadenken over een planning of inhoudelijk over het onderwerp. Verder doen ze alles zelf. Ik heb ook totaal niet het gevoel dat ik dat moet of wil. Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt bij ouders die wel een verslag, powerpoint of boekbespreking maken voor hun kind. Vind je het leuk om dat te doen? Of voel jij je verantwoordelijk voor wat je kind moet inleveren? Of moet het aan een bepaald standaard voldoen of uit bescherming voor je kind? Ik ben heel nieuwsgierig zoals je leest..haha
Bij spreekbeurten geven we wel behoorlijk veel ondersteuning. Zodat hij met de inhoud bezig is en niet alleen met de lay-out van de powerpoint. Dus die maken we min of meer samen. Soms moet ik dan wel op mijn handen zitten hoor! Ik wil het dan allemaal net wat uitgebreider. Mijn man kan dat beter loslaten. We zitten er dan wel steeds naast, helpen met zoeken, zorgen dat het geen 'kopiëren en plakken' werk wordt. Geven af en toe een tip. Verder huiswerk heeft hij nog niet echt van school. Ja, leerwerk. Maar dat kun je sowieso niet vóór je kind doen. Wel helpen we hem eraan herinneren. We overhoren elke dag of om de dag. Onze zoon moet ook 2x per week extra rekenen van ons, omdat dat echt achterblijft. Voor een deel is dat slordigheid. Dan zit ik een half uur naast hem en zie erop toe dat hij een kladblaadje gebruikt en de strategieën juist toepast. Soms rekenen we om en om een som uit (hardop). Maar aangezien hij dat werk van ons moet maken en het dus geen huiswerk is dat de juf opgeeft, vind ik dat alleen maar leerzaam voor hem. Als hij echt iets van de juf op zou krijgen, zou ik dat niet zo doen.
Mijn zoon van 6 moest een spreekbeurt met een powerpoint maken Ja, dat kan hij natuurlijk niet zelf. Een werkstuk maken in groep 8 gaat mij ook te ver. Dan mogen ze het zelf doen (en help ik als iets echt niet lukt)
Ik heb ze in groep 4 toen ze hun eerste spreekbeurt moesten maken uitgelegd hoe Word werkte en ze tips gegeven. Ik overhoor bij toetsen. Wil ze altijd helpen maar geen haar op mijn hoofd die het voor ze gaan doen. En doen ze het niet ook prima, halen ze een onvoldoende mogelijk. Maar het is wel het cijfer van hen en niet van mij.
Hier in groep 5 een powerpoint presentatie. Dat kon ze hier ook niet, maar dat kun je uitleggen dan toch? Dat is voor mij geen reden om het dan maar zelf te doen.
Ik vind groep 5 en 6 jaar nog wel een verschil. Met 6 jaar al een presentatie moeten maken...? Zitten ze dan niet nog volop in maan roos vis- territorium?
Groep 3 hebben we het over he. Tuurlijk hebben we het ‘samen’ gedaan. Maar alleen met aanwijzingen komt die van mij niet ver hoor.
Nee waarom zou ik? Waarvoor zou huiswerk bedoeld zijn? Ik ga wel helpen als het nodig is. Maar dan vooral met het stukje 'hoe ga ik dit aapakken'. Niet inhoudelijk. En helpen omdat de planning niet uitkwam? Dat moeten ze juist zelf leren. En zelf leren oplossen! Dan leggen ze dat zelf uit aan de juf/meester waarom het niet gelukt is. Desnoods maak je als ouder een afspraak daarover met de leerkracht als je kind daar echt een probleem mee heeft. Maar het werk voor je kind doen? Nee daar kan ik niet bij.
Dit doen wij wel. Onze kinderen willen heel graag iets speciaals geven, maar kunnen datgene wat ze hebben bedacht nog moeilijk zo mooi zelf maken zoals ze het willen geven. Ze bedenken altijd zelf wat ze willen, we verzamelen alles samen en we maken samen de suprises.
Ze heeft het volgens mij over een kind van 6 jaar oud. Een PP presentatie vind ik dan echt bizar. Ze kunnen nog niet eens (fatsoenlijk) lezen, leren net schrijven. En dan een powerpoint programma uitgelegd krijgen om vervolgens een presentatie zelf te typen?
Nog nooit voor mijn dochter, maar wel een keer een compleet werkstuk voor mijn nichtje geschreven voor Maatschappijleer (VWO+ klas 4), ze had echt stress en vroeg mijn hulp. Ik heb Maatschappijwetenschappen gestudeerd. En heb het complete verslag geschreven. Ik had maar een 8,5 trouwens...
Ik las: groep 6 Overigens zou ik het dan nog niet zelf doen. In groep 3 hoeven ze van mij geen PP te maken en dat zou ik ook aan de leerkracht uitleggen. Daar bereik je eventueel wat mee, door het gewoon zelf te doen niet.
Huiswerk heb ik nooit gedaan. Wel een keer een level in typeworld, omdat ze niet geloofden dat ik een bepaalde score kon halen. Dus ff een poepie laten ruiken want mama kan heeeeeel snel blind typen haha. Surprises maken.... Ik maak ze niet maar heb ze wel geholpen. Iedereen hier in huis incl ik zelf heeft een hekel aan knutselen en anders komt er helemaal niks van.
Nee, nog nooit. Zou niet eens in me opkomen. Mijn huiswerktijd is geweest hoor, daar begin ik niet weer aan Helpen/ondersteunen doe ik natuurlijk wel. Maar jongste dochter wordt altijd een beetje boos van mijn hulp. Want ipv het antwoord voor te kauwen stel ik vragen of geef ik opties hoe ze zelf achter het antwoord kan komen. Zeer frustrerend voor haar , maar ze levert iig wel altijd eigen werk in.
Klopt hoor. Alleen bij deze leerkracht is een gevalletje ‘pick your battles’. Andere dingen vond ik belangrijker om een punt over te maken en de rest laten we dan liever gaan.
Oh help, ik besef ineens dat ik laatst toch wel werk voor mijn dochter heb gedaan. Ze hadden dit jaar een typecursus die ze ook thuis konden doen, het examen moest wel persé op school gemaakt worden overigens. De eerste 13 levels of zo bestonden uit alleen maar losse letters en later ook speciale tekens typen. Zeker toen die speciale tekens erbij kwamen, hadden veel kinderen moeite om de snelheid en/of accuratesse te halen. Zo ook mijn dochter. Op school mochten de betere kinderen van de juf andere kinderen helpen om de tussentijdse toetsen te halen. Maar die paar kinderen kregen er op een gegeven moment ook een beetje genoeg van natuurlijk Dus heb ik haar thuis geholpen. Ik liet haar eerst wel een paar keer zelf proberen. Maar als het dan niet lukte, deed ik het voor haar. En ik moet zeggen: ik kan echt wel goed typen (al zeg ik het zelf) maar het lukte mij ook niet altijd in 1x. Dus dat zegt toch ook wel wat over het programma vind ik. (en ligt ook wel een beetje aan het feit dat ik die speciale tekens ook niet meer zo vaak op de officiële manier type natuurlijk) Toen ze eenmaal bij de laatste levels was beland waar ze gewoon teksten moest typen, ging het haar prima zelf af en vloog ze er doorheen. Het examen (ook een tekst) haalde ze vervolgens met gemak. Hier voel ik me dan ook echt niet schuldig over en het scheelde een hoop gestress en gemopper in huis Bij die teksten heb ik overigens ook nog een keer een tekst getypt die ze zelf al had gehaald. Puur om te kijken welke snelheid ik nou zou behalen. Viel gelukkig niet tegen