Ziekteverzuim gesprek

Discussion in 'De lounge' started by Manolito, Aug 13, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Wie heeft hier ervaring mee?
    Ik ben zojuist gebeld door de manager dat ik op gesprek moet komen.
    4x ziekgemeld.
    Ik werk in de ouderenzorg.
    De keren dat ik ziek was;

    1e keer: griep. Echt zwaar griep. Ben er zelfs nog 's avonds laat mee naar de huisartsenpost geweest omdat ik me zo vreselijk voelde.

    2e: migraine

    3e: lage luchtweginfectie. Ik heb licht astma (zit in de familie) ben hiermee naar huisarts geweest. Heb extra ondersteunend pufje gehad. Had erg zere longen, erg veel hoesten, koorts en voelde me zwaar klote.

    4e: migraine. Afgelopen weekend was dat. We hebben zeer slechte vakantieplanning en zwaar onderbezetting dus waarschijnlijk stress en vermoeidheid geweest

    Ik ben een echte teamplayer en ben ook opgevoed met ziek=ziek.
    Dus niet als je een scheet dwars zit.
    Op het werk is het op het moment dusdanig druk dat ik al meer dan een maand ver boven mn contracturen draai.
    Ik wil ook graag iedereen helpen en probeer zoveel mogelijk mee te denken hoe het te redden met deze personeelskrapte.
    Maar dat wordt niet gezien.
    We lopen het vuur uit onze sloffen.
    Maar dit zien ze dan weer wel.
    Jammer.
    Voelt nogal frustrerend.
     
  2. mol81

    mol81 Niet meer actief

    In een goede organisatie is het een standaardprocedure dat je na een x aantal keren ziekmelding per jaar (meestal na drie keer in een jaar) op gesprek komt. Het lijkt alsof jij het idee hebt dat je je moet verantwoorden. Waar haal je dat idee vandaan? Het is juist een voorzorgsmaatregel: wat maakt dat je ziek bent (geweest) en hoe kunnen we dat samen (werkgever en jij) voorkomen? Preventief handelen kan wellicht besproken worden maar curatief handelen ook. Evenals werksituatie, balans werk en privé etc. Kortom, niet direct zwartkijken!

    Bedenk goed dat je werkgever je (ga ik maar even vanuit) waardeert en dat jij graag werkt. Maar ziektedagen kosten een werkgever veel geld en als je dat samen kunt voorkomen is dat mooi. En laat wel wezen, iedereen is wel eens ziek. Maar vier keer in 1 jaar is meer dan gemiddeld. Dus dan is zo’n gesprek wel prettig zodat je van beide kanten kunt kijken wat er nodig is om jou op de been te houden óf dat het gewoon pure pech was dat je ziek was.
     
    Sherbet, Roos12, Spectre and 15 others like this.
  3. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    Jan 14, 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Kan me voorstellen dat je je zo voelt. Maar: misschien is het niet bedoeld om jou te controleren, maar om juist te horen of de werkomgeving bijdraagt aan jouw ziekzijn. Als je ziek wordt van onderbezetting en werkstress, is het belangrijk dat ze dat weten en daar iets aan gaan doen. Misschien is het daarom dat ze graag met medewerkers spreken die zich binnen een bepaalde tijd 4x ziekmelden.
     
    Zonnestralen and Paardenbloem like this.
  4. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Dat idee haal ik uit de venijnige voicemail die ik had.
    Was niet een neutrale toon maar klonk m.i echt verwijtend.
    Niet leuk.
    Dus vrij logisch dat je je dan aangevallen voelt lijkt me.
     
  5. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    Jan 14, 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    He bah, vervelend dat degene die belde deze toon aansloeg... Hoop dat het gesprek zelf beter blijkt te zijn. Sterkte!
     
  6. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Dat de bezetting naadje is, is al een poosje duidelijk.
    Vakantiekrachten die er de kantjes vanaf lopen.
    Of gewoon niet komen opdagen en ook niet meer bereikbaar zijn...
    Dan is er op korte termijn geen vervanging en komt het toch op mijn (onze) schouders neer.
    Dat heb ik vorige week nog geuit.
    Het is gewoon erg frustrerend dat alles wat je aan extra werk verzet (ook in mn vrije tijd) niet gezien wordt maar je ziekteverzuim, waar je echt niks aan kan doen, dan weer wel.
     
    heidiane likes this.
  7. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    Apr 4, 2019
    7,269
    5,870
    113
    Female
    Ik werk zelf op de HR afdeling van een bedrijf en protocol bij ons is als iemand voor de 3e keer in 1 jaar tijd ziek is er een gesprek komt. Niet omdat we je ene standje willen geven, maar zoals mol81 al aangeeft het is een voorzorgsmaatregel en iets wat wettelijk geregeld is. De werkgever heeft namelijk ook verplichtingen naar jou toe. Moet als het mis loopt kunnen aantonen dat je als werkgever in gesprek bent geweest met je werknemer en naar oplossingen hebt gezocht. Heeft niets met controle oid te maken. Het kan pech zijn maar er kan ook een onderliggende reden zijn waarom je 4 keer ziek geweest bent en dat probeer je met zo’n gesprek duidelijk te krijgen. Niets om je verder deuk over te maken, is puur zorgplicht vanuit de werkgever.
     
    Sophie221 likes this.
  8. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    Sep 12, 2016
    2,654
    2,100
    113
    Gesprek is met manger en iemand van HR. Dus ik vind dat zowiezo wat intimiderend.
    Zeker als je het gevoel hebt dat je je moet verantwoorden.
     
  9. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    Jun 25, 2018
    2,044
    1,146
    113
    Female
    Probeer er zelf niet zo defensief in te gaan. Als je zelf vindt dat er niets te verantwoorden is moet je dat ook uitstralen. Als je je gaat zitten verdedigen doe je dat niet.
    Bedenk wat je wel wilt zeggen, over de overbelasting en vrije tijd/beschikbaarheid. De zorg is notoir vanwege dat soort dingen. En iedereen voelt zich te verantwoordelijk, dat kan ook ziekteverzuim en op een gegeven moment overspannenheid in de hand werken.
    4x ziek in een jaar, ongeacht de oorzaak en of je daar zelf iets aan kunt doen of dat het pech is is bovengemiddeld veel, dus denk sowieso altijd goed om dat te bespreken en (erger) te voorkomen.
    Niet te druk om maken, het is vaak gewoon standaardprocedure! Succes!
     
    spruitje80 and Paardenbloem like this.
  10. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Joh, er zijn nu meerdere mensen die uitleg geven over de reden van een verzuimgesprek en (laat ik het bij mezelf houden) die hebben er werkgerelateerd verstand van. Probeer je frustratie aan de kant te zetten en als je toch iets wilt doen met de frustratie zet het dan om in woorden. Zet op papier waarom je je vier keer ziek gemeld hebt, wat je graag zou zien vanuit de werkgever voor jezelf en wat jij kunt bijdragen. Zo ontstaat een constructief gesprek.

    En nog een tip: houd het in het gesprek bij jezelf. Wat helpt jou, wat heb jíj nodig? Dus niet praten in termen van ‘iedereen klaagt er over dat het zo druk is en te weinig personeel’ maar ‘ik merk dat ik het lastig vind om te merken dat we onderbezet zijn, ik krijg er lichamelijk last van als ik meer moet doen in dezelfde tijd. Kunnen we kijken hoe de vakantieplanning beter ingericht kan worden?’
     
    Paardenbloem and Salentein like this.
  11. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Op mijn werk hetzelfde verhaal als mol81 en kramertje. Jammer genoeg gebeurt het vaak dat door verkeerde communicatie door 1 of beide partijen de insteek van het gesprek verkeerd wordt geïnterpreteerd en men zich al snel in een situatie geplaatst voelt dat men zich moet verantwoorden voor het ziek zijn. Dat kan de insteek nooit zijn (probeer dat voor een constructief gesprek altijd te blijven onthouden).

    Gezien de situatie die je aanhaalt (onderbezetting, slechte planning) is het hebben van dit gesprek absoluut geen slecht idee. Het geeft jou de mogelijkheid om bijv aan te geven dat je wat meer je grenzen gaat aangeven en niet meer zo flexibel kan zijn, om méér verzuim te voorkomen.
     
  12. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Ik werk zelf op een HR afdeling en als je je bij ons meer dan 3 keer ziek meldt in een jaar (ongeacht de reden) zijn wij ook verplicht om samen met de manager en de medewerker in gesprek te gaan.

    Klinkt mij dus als iets standaards in de oren. Soms heb je zon jaar dat je wat vaker ziek bent. Vinden wij nooit vreemd maar we willen wel altijd samen kijken of we er iets aan kunnen doen om het (in de toekomst) te voorkomen.
     
  13. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    Feb 20, 2018
    1,514
    853
    113
    Female
    Dit is bij ons ook hoor 3 keer in 1 jaar ziek is op gesprek komen en ik vind dat niet meer dan logisch.
    Het hoeft helemaal niet zo negatief te zijn hoor.
     
  14. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Wij hebben die procedure ook.
    Zo te lezen had je erg goede redenen voor je ziekmelding.
    Zou er dus niet te zwaar aan tillen. Ze weten altijd heel goed wat voor een persoon er voor hun neus zit.
     
  15. G89

    G89 VIP lid

    Sep 18, 2008
    10,058
    1,290
    113
    Nederland
    Wij hebben die procedure ook. Ook mijn oude werkgever hanteerde dit.

    Bij ons willen ze gewoon graag weten of de eventuele ziekmeldingen mogelijk te maken hebben met het werk. Zoja, dan wordt er samen gekeken wat ze er aan kunnen doen om de situatie te verbeteren en dat ziekmelding niet nodig is.
     
  16. Anna009

    Anna009 VIP lid

    May 30, 2008
    9,858
    5,118
    113
    Home
    Bij ons is het ook 3x per jaar ziek is een gesprek
    Om te vragen of het werkgerelateerd is etc etc

    IK heb 1x een gesprek gehad omdat ik 4jaar geleden erg vaak ziek was maar dit was zeer gegrond leidinggevende zei toen ook het is omdat het verplicht is dit gesprek te hebben maar in mijn geval noodzakelijk

    Maar het is natuurlijk erg vervelend voor je collega's vooral nu in de vakantie en met de drukte., invalkrachten en dan ook nog ziekte van collega's elke keer
    Maar ziek is ziek dus ik zou me er niet zo druk om maken
    Maar merk het bij ons ook bijna altijd wel ziekte
     
  17. Zwitsal

    Zwitsal Bekend lid

    May 19, 2017
    988
    1,449
    93
    Female
    Standaard procedure bij ziekmelding.
    2 van mijn collega's hebben zich afzonderlijk al meer dan 8x ziek gemeld, dan wordt de toon idd wat anders, maar dit is standaard hoor.
    Waren de 4x kort op elkaar?
     
  18. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Maar ze hoeft helemaal niet te zeggen waarom ze zich precies heeft ziek gemeld. Daar heb je arbo artsen voor.

    Hoe wordt zo'n gesprek dan ingestoken als je geen medisch beroepsgeheim hebt? Klinkt heel zwaar maar feitelijk mag zij volstaan met simpelweg de melding dat ze ziek is...
     
    Paardenbloem likes this.
  19. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    May 11, 2015
    608
    374
    63
    Female
    Precies dit. Ik werk op HR. Het is standaard, binnen bijna ieder bedrijf, om bij 3 ziekmeldingen in een jaar een verzuimgesprek te houden. Dan heb ik helemaal geen negatief beeld van die medewerker of rare ideeën. Ik ben oprecht benieuwd wat er aan de hand is, of we je kunnen helpen of dat het inderdaad gewoon vette pech was.

    Ga het gesprek open in en als je toch het idee hebt dat je op het matje wordt geroepen dan zou ik dat eerlijk zeggen. Zij kunnen dan toelichten waarom je op gesprek moest komen.
     
  20. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Het gaat ook niet over de ziekmeldingen inhoudelijk, het gaat niet om het verleden. Het gaat om vaststelling van het feit dat er 3 of meer ziekmeldingen hebben plaatsgevonden in een jaar, dat dat veel (boven landelijk gemiddelde) is en dat de werkgever wil weten hoe jij door werkgever geholpen kan worden om toekomstig verzuim te gaan voorkomen.
     

Share This Page