Goedemiddag dames, Wij krijgen zojuist een bestelbevesting binnen van een site waar allemaal dure kleding is besteld, rekening a 1000€ Onze gegevens erbij aan naam, alleen ons oude huisadres. Alleen wij hebben niks besteld! Nou krijgen wij de laatste tijd veel mails van een verkoopsite waarbij er interesse is in iets wat wij te koop hebben staan, wat dus niet zo is, allemaal mails in het Engels trouwens. Man zegt, we zijn gehackt, wat heel logisch klinkt. Alleen wat doen we eraan? Die rekening gaan we niet betalen natuurlijk maar hoe kunnen wij dit verder voorkomen. Hoe kunnen wij dit stoppen? Is de enige mogelijkheid alle emailadressen veranderen? Tips iemand? Man zegt bellen morgen, maar hoe gaat dit voor de toekomt om te verkomen?
Webshop inlichten en alles annuleren. Al je wachtwoorden veranderen! En zorgen dat je nergens op crediteuren kan kopen. Heb dat gehad hij wehkamp, was eerst mijn huisadres aangepast naar vreemd adres, daarna een iPhone a 800€ besteld met oordopjes erbij. Gelukkig was het ze niet gelukt omdat ik geen achteraf betalen had. laatst werd mijn e-mailadres van zalando opeens opnieuw ingesteld. Helaas konden ze bij zalando niks anders doen dan mijn account blokkeren, maar dus beter dan allerlei aankopen op mijn adres. als het trouwens je oude adres is, zou ik daar zeker eens aanbellen om te vragen hoe en wat.
Welke webwinkel? Ik ben laatst gehackt bij zalando. Binnen een uur gebeld en alles is teruggedraaid. Was wel geraffineerd: ze hadden mijn adres gewijzigd naar dat van een supermarkt in België....
Heb ik gehad bij Wehkamp. Was achteraf betalen tot 1000 euro aangevraagd en een iPad en Nintendo switch besteld. Op mijn naam, alleen een vreemd adres ergens in Rotterdam. Heb gelijk klantenservice gebeld en hun hebben alles geblokkeerd. Ook heb ik dit toen bij de politie gemeld.
Hier inderdaad ook zalando. Alleen stand de bestelling op onze naam en ons oude huisadres. Na contact met de huidige bewoners, zij hadden deze bestelling ook niet gedaan. Ik heb contact opgenomen met zalando en zij hebben wel ons account geblokkeerd, word toch zelden gebruikt, vertelde ze wel dat ze de bestelling niet kon annuleren omdat het via een externe partner is gedaan. Pakket zal dus wel gewoon bezorgd worden op ons oude adres. Bewoners daar moeten het direct weer terug meegeven aan de bezorger. Alleen die mensen zijn overdag bijna niet thuis en word daar meestal in de achtertuin gelegd. Zal er dus op neer komen dat we as wel de retourkosten zullen moeten betalen. Hoop dat het daarmee dan gedaan is. Op advies van zalando contact gehad met de politie en via hun melding gedaan via fraudehelpdesk. Man is nu bezig om overal alle wachtwoorden te wijzingen en alles waar we geen account van nodig hebben omdat het zelden gebruikt word het account te blokkeren. Wat een werk zeg.... is hij nog wel een dagje of wat mee bezig ben ik bang
Kunnen die nieuwe bewoners niet een briefje naast de bel hangen met iets als pakket Zalando is onjuist, graag direct retour afzender? Rottige situatie zeg
Is misschien ook nog een mogelijkheid. Alleen is het dan afhankelijk van de postbezorger of die daar in mee gaat... Welke verzender gebruikt zalando meestal? Misschien kan ik anders contact opnemen met hun om dit te voorkomen. Je hebt me aan het denken gezet, bedankt
Bel morgen dhl die verzenden zalando. Misschien dat hun iets kunnen laten weten aan de bezorger of het depot dat het pakket tegen gehouden word. Wel heel erg naar want de bewijslast dat jij het niet besteld hebt is heel erg afhankelijk van het verloop..
Je krijgt toch een mailtje van de post met de bezorgdag en trackingcode? Dan kan je als het goed is ook een ander bezorgmoment instellen of het pakket direct retourneren zo der dat men aan de deur komt. Anders direct de bezorgdiensten bellen Odra je de track en trace code hebt.
Dit inderdaad. Je kan dan per mail idd wijzigen waar hij bezorgd moet worden. Ik heb de mijn post nl app en zie dan precies welke post of pakketten er onderweg zijn.
De opicht truc is waarschijnlijk dat de oplichter die dit besteld heeft naar je oude adres gaat en tegen die mensen zegt mijn pakket is per ongeluk bij u bezorgt. En als ze het dan meegeven is die oplichter niet te traceren en kan de dure spullen houden.
Ja dit heb ik ook gehad inderdaad. Kwam er achter toen ik 1 mail kreeg van Klarna en die gezien had , alle andere mails (afterpay) ben ik toen misgelopen. Alle betrokken webshops gebeld , en de bedrijven van achter af betalen. Aangifte gedaan voor oplichting en indentiteitsfraude. Alle pakketjes konden (gelukkig) onderschept worden , en kwamen weer terug bij de winkels en zijn dus nooit bezorgt (aan de andere kant van het land). Een pakketje is bij mij aangekomen (waarschijnlijk een zo geheten spookpakketje) , om te kijken of het voor de ‘oplichter’ veilig was. Rekening á 450€ voor een goedkoop ‘action’ tasje met bedrukte letters (door politie laten open maken en terug sturen). Na terug sturen wel nog een bericht gekregen van die webwinkel dat zij het pakketje leeg terug hebben ontvangen. Dit is eind 2018 gebeurd , paar maanden geleden heeft de politie bevestigt dat er meerdere pogingen zijn gedaan (o.a bij mediamarkt en omoda) , alle opties voor achter af betalen zijn op mijn gegevens uitgeschakeld als het adres niet overeen komt. De aangifte blijft staan maar de politie kon er niks mee (ondanks ik al 75% zelf had uitgezocht en dus ook die informatie bekend heb gemaakt bij de politie) , waren meerdere aangiftes met het zelfde verhaal en zelfde adres van bezorgen , ergens in Lisse. Ik woon in de Achterhoek....
Tegen mij zei de politie dat de betreffende webwinkel moet bewijzen dat juist jij besteld hebt. Bezorgt of niet doet er in dat geval niet toe. In dat geval sta je wel sterk.
Maar ben je niet verantwoordelijk voor je account (beschermen met goed wachtwoord enz.) Ik bedoel als er op jouw account met jouw mail word ingelogt heb je dan geen enkele verantwoordelijkheid?
Ik had bij beide webshops geen account , Klarna en Afterpay had ik ook nog nooit gebruikt. Beide grote webshops hadden een fraude team waar je mee communiceert. (E-mail wachtwoord heb ik moment van ontdekken meteen veranderd , daar ik een vermoeden had dat die gehackt was , helemaal zeker ben ik daar nu nog niet van). Wat jij zegt was ik namelijk ook bang voor , maar dat was echt onterecht door alle partijen ben ik heel netjes en vriendelijk geholpen en ze vonden het allemaal vervelend. Waar ik wel heel veel moeite mee had was informatie : ze konden wel mijn naam en achternaam gebruiken bij de webshops om te bestellen maar als ik dan vroeg met welk mail adres en welk bezorgadres er besteld was mochten ze geen informatie geven. Door zelf een beetje te puzzelen heb ik alle gegevens alsnog verkregen , en kon ik mijn verhaal ook versterken. Achteraf heb ik ook een kopie van aangifte verstuurd , naar alle partijen gestuurd.
Balen! En inderdaad een eye opener. Hier meteen maar m’n account verwijderd - en ik ga dat ook activer doen op andere sites die ik eigenlijk nooit gebruik. Hoewel hier in Zweden Klarna en afterpay is gekoppeld aan je digi-D. Kopen zonder lukt niet. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Hopelijk komt het voor jullie snel goed. Maar wat een energie kost dit je zeg..!
Die mensen zijn al op de hoogte van het pakket en dat ze dat direct mee moeten geven weer aan de bezorger, dus dat scheelt