HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mijn jongste had als voordeel dat ze juist door te versnellen bij haar vriendinnen bleef. Daarnaast zitten er in haar klas nog 5 versnelde kinderen, waarvan ze het met een heel goed kan vinden en met nog een ander ook gewoon goed. Daarnaast nog een aantal kinderen waar ze sinds groep 3 vriendinnen mee is. Dat ze geluk heeft realiseer ik me heel goed; bij de oudste heb ik gezien dat het anders kan. Zij is inmiddels van school gewisseld en nu gaat het goed.
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben afgelopen week naar een informatieavond geweest van een school met hb-onderwijs. Vanwege het sociaal-emotionele stukje zetten ze kinderen op leeftijd bij elkaar. Ze versnellen dus niet. Het voelde echt als een warme deken.
    Maar helaas, ze hebben alleen een groep 5/6 en een groep 6/7. Onze middelste gaat volgend jaar wel naar groep 5, maar hoort leeftijdtechnisch in groep 4. Dus pas over anderhalf jaar zou zij een plekje op deze school kunnen krijgen. Duurt nog zo lang... qua versnellen is zij in haar huidige groep echt de enige. Degene die qua leeftijd het dichtst bij haar in de buurt komt is toch nog 9 maanden ouder. Dit is tevens haar enige vriendin.
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Is er geen mogelijkheid om haar in een combigroep te doen volgend jaar? Groep 3/4/5 zou denk ik goed passen. Hier zijn er altijd combigroeppen geweest en achteraf denk ik dat het soc. em. goed uitgepakt heeft voor de jongste. Hij heeft nu een vriendin een paar maanden jonger en een vriend 1,5 jaar ouder (moest vanwege NL taal een jaar over doen). Maar wat ik vooral merk, beide kinderen pikken feilloos vooral de kinderen uit die “anders” denken. Zo heeft mijn oudste nu twee vriendjes die juist een groep lager zitten waarmee hij kan schaken. Wat dat betreft is een combigroep wel handig.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Hier ook goede ervaringen met een combigroep. De oudste zit er nu in, ook drie leerjaren bij elkaar. Geeft veel meer mogelijkheden. :)
     
  5. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Hallo ladies,

    Ik ben op zoek naar ervaringen, tips of herkenning voor mijn lieve dochter van bijna 5 jaar.

    Ze heeft al vanaf de psz-leeftijd een flinke ontwikkelingsvoorsprong. Inmiddels zit ze in groep 1 en ook hier is het duidelijk dat ze in ieder geval cognitief ver voorloopt op haar klasgenootjes. Haar juffen schatten haar cognitief functioneren op 6,5/7 jaar. (Ze wordt in mei 5) Ze leest en rekent inmiddels (autodidact). De vraag van de docenten aan ons was enige tijd geleden in hoeverre we haar wellicht na de zomer naar groep 3 willen laten versnellen. Cognitief is ze daar zeker aan toe, ze vragen zich echter af of ze sociaal-emotioneel ook toe is aan het echte schoolse leren. En daar wringt nou net de schoen, ons meisje is echt heel wijs en ‘volwassen’ voor haar leeftijd. Je kunt heel goede gesprekken en discussies met haar voeren, ze kan zich ontzettend goed inleven in anderen, is evenwichtig en heeft echt humor. Ze kan zich echt uren vermaken met boekjes, puzzels, tekenen, lezen en schrijven. Op school gedraagt ze zich echter heel anders, ze doet het (jonge) gedrag van andere kinderen na (vooral negatief) en ze luistert slecht. Het lijkt soms wel alsof ze zich geen houding weet te geven. Een tijdje is dat best wel weer goed gegaan, maar we zien haar de laatste weken weer in haar oude patroon vervallen. Ook geeft ze nu soms aan school ‘stom’ te vinden. Als je haar vraagt hoe dat komt dan zegt ze dat ze niks leert. :( Ze krijgt nu twee keer per week extra verdieping, een keer met de ib’er en een keer met de juf buiten de klas. Dit vindt ze wel leuk.

    Er staat over twee weken een afspraak gepland met de ib’er en de juf om de resultaten van de Cito (eind groep 2/begin groep 3?), die ze afgelopen week hebben afgenomen, te bespreken en te overleggen waar ze zich het best op haar plek zal voelen komend schooljaar.

    Mijn man en ik hebben beiden in dezelfde situatie gezeten als kind. Mij lieten ze nog een jaar extra kleuteren en ik ging toen van groep 2 naar groep 4, wat best aardig ging maar ik moest vreselijk wennen aan de nieuwe klas en het duurde heel lang voor ik mijn oude vriendinnetjes was ‘vergeten’ en aansluiting vond. Mijn man deed groep 3 en 4 in een jaar. Dit was niet zo’n succes, met name door het sociale aspect ook. Hij hoorde nergens helemaal bij. Dit wil ik dus proberen te voorkomen. Vanuit dat perspectief zou ik liever hebben dat ze volgend schooljaar meegaat met haar vriendjes uit groep 2 naar groep 3 (ze zit nu in een 1/2 klas). De juf is bezorgd dat ze na een paar maanden groep 3 wederom uitdaging zal missen en zich weer zal gaan vervelen.

    Er zijn dus eigenlijk twee zaken; enerzijds de twijfel over het wel of niet versnellen. Anderzijds weet ik niet zo goed wat ik met het rare gedrag aanmoet. Is dit nu doordat ze zich verveelt, of niet goed weet hoe het moet? Ze lijkt zo onzeker dan. Vind het gewoon zielig. :(

    Ik hoor graag jullie ervaringen, tips etc. Alvast bedankt!
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Mbt je tweede vraag: hoe doet ze het buiten school? En bv. met oudere kinderen?

    Mbt je eerste vraag: je kunt alleen maar voor dit moment bepalen wat het beste/minst slechte is. Wat de toekomst brengt weet je niet. En bij kinderen die voorlopen is zowel nog een kleuterjaar als naar groep 3 vaak een keus en aan iedere keus hangen nu eenmaal consequenties.

    Mbt beide vragen: is het een optie haar nu in groep 2 te laten plaatsen? Ik weet niet of dit bij jullie op school aparte klassen zijn of dat ze combi-kleuterklassen hebben? Maar ook in een combigroep maakt het soms uit voor de beeldvorming (ook bij het kind zelf).

    Mijn dochters zijn allebei versneld door gegaan naar groep 3. Ze zaten in combinatiegroepen 1/2. De oudste ging vanuit 1 naar 3, maar dat 'kon niet' in haar hoofd...dus hebben twee weken voor het eind van het schooljaar (toen bleek dat het 'niet kon' in haar hoofd) gezegd dat ze die twee weken in groep 2 zat en daarna dus naar 3 ging. De jongste hebben we door de ervaring met de oudste de juf na de meivakantie laten zeggen dat ze naar groep 2 ging, zodat het geen problemen opleverde in haar beeldvorming. ;) De oudste doet nu, na een schoolwissel, een groep over en zit dus nu weer in de klas waar ze qua leeftijd hoort te zitten (wel in een combinatiegroep, dus ook met jongere en oudere kinderen in de klas). Daar kies je van te voren natuurlijk niet voor, maar je weet nooit hoe het loopt. We hadden in de kleuterklas ook geen schoolwissel bedacht oid.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ze zit nu in een combi 3/4, maar ook bij de jongere groep (die ze juist verlaten heeft) heeft ze geen aansluiting (meer).
    Verder kent de school geen combinatiegroepen.
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eigenlijk dus dezelfde situatie als met onze dochter. Onze dochter is dus wel versneld en cognitief was en is dit nog steeds meer dan ok. Toch rijst bij mij de vraag nu of we daar wel goed aan hebben gedaan. Geen aansluiting en idd raar negatief gedrag. Heb geen tips voor je, maar voel wel met je mee. Wij hebben in het dorp iets dat heet ‘intraverte’. Geen idee of dat landelijk is. Ik overweeg haar daar een traject te laten doen, zodat ze leert wat haar gedrag voor invloed heeft, op anderen en uiteindelijk ook op haarzelf. Meer zelfkennis op doen en leren hoe je op een betere manier interactie kunt hebben met anderen.
     
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wat betreft versnellen, bij een kind dat echt voorloopt, verricht het geen wonderen. Mijn zoon geeft aan dat hij maar in twee groepen iets geleerd heeft, in groep 3 en in groep 6. De rest was voornamelijk veel van hetzelfde en heel veel herhaling. Wellicht is full hb onderwijs dan beter, een voordeel van hb onderwijs is ook dat ze in een groep komen met kinderen op hetzelfde niveau. En dan is het versnellen vaak niet nodig (er zijn altijd uitzonderingen). Op een regulier school zitten ze met allerlei kinderen in de groep die vaak ook eigen rugzakjes of problematiek of gedragsproblemen hebben waar veel aandacht van de juf naar toe gaat. Althans deze ervaring hebben wij hier. De laatste tijd heb ik me heel veel afgevraagd wat wij als ouders verkeerd gedaan hebben en ik kom er niet uit. Zelfs achteraf gezien kom ik er dus niet uit. De keuze is hier nu vanuit het kind gemaakt en of het de juiste keuze is, zal pas achteraf blijken. Wat het kind heel duidelijk aangaf: -ik leer hier niks, -ik ben klaar met mijn groep, -ik wil graag naar een groep met gelijkgestemden (rustige kinderen die graag willen leren en serieus aan het werk zijn).
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Alleen versnellen is ook niet voldoende, het moet altijd gecombineerd met compacten, verrijken en verbreden. Met enkel versnellen lopen ze binnen de kortste keren weer voor en zouden ze weer moeten versnellen, waarna ze weer sneller gaan en weer zouden moeten versnellen, enz.
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja klopt helemaal, mijn ervaring is hier echter dat compacten, verrijken en verbreden weinig tot niet gebeurt. Wat dat betreft hebben wij misschien een verkeerde school uitgekozen. Qua spelling/taal kon het volgens hun niet want zoon zat al aan de max. Rekenen heeft hij zeker extra rekenwerk gekregen maar dat is een keer per week naast al dat saai eigen herhaal werk. De rekentuin vindt hij nog het meest leuk qua rekenen omdat het adaptief is. Hij heeft meerdere keren om engels gevraagd, wordt hier gewoon niet gegeven. En als je als ouder voorzichtig wat kritiek uit dan is het “leraren tekort, pittige groep”. Voor hem is het nu gelukkig klaar, de komende vier maanden gaat het echt wel goedkomen (mede omdat hij twee dagen per week extern les krijgt), musical mee mag doen etc.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.786
    113
    Heel herkenbaar, onze zoon ging met gedrag enorm achteruit, leek wel een jonge peuter/kleuter. Hij verbeelde zich enorm, wou niet meer naar school. Uiteindelijk hebben ze hem naar Gr 2 gedaan omdat extra werk niet voldoende was en hij Gr 1 klaar was. Hij heeft 3 maanden Gr 2 gedaan en ook daar bleek dat hij klaar was met alle lesstof van Gr 2.
    Nu zit hij in Gr 3 en leest m4 en dat was een paar maanden geleden dus zal nu nog verder zijn. Daar naast extra rekenwerk en nog een ander extra taalwerk. Heeft begeleiding van de ib'er voor pluswerk.
    Binnenkort hebben we weer gesprekken en horen we wat ze getest hebben. Ze zouden door testen.

    Het klinkt ook echt of je dochter zich stierlijk aan het vervelen is. Ik zou dit ook aangeven bij het gesprek. Wij moesten in de gaten houden of het gedrag veranderde. Zal de ib'er ook bij het gesprek aanwezig zijn?

    Juf kan gelijk hebben wanneer ze gaat versnellen zal ze misschien al snel extra uitdaging nodig hebben maar dat komt ook omdat versnellen alleen niet voldoende is. Ze zullen dan nog een plan extra moeten hebben.

    Wat wil juf anders? Eerst Gr 2 want dan gaat ze alleen vervelen en vervolgens dingen zelf eigen maken.
    Het is mooi niet iets wat ze tegen kunnen houden.

    Mag ze nu ook al werkjes van Gr 2 doen?
     
  13. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    @merah Ik zou ook aan iets denken als sociale vaardigheidstraining misschien? Want nu zit ze ook nog met leeftijdgenoten (van groep 3) in de klas en daar heeft ze ook geen vriendinnetjes?

    Mijn dochter zit in een combigroep 3/4/5 (qua leeftijd groep 3, ze zit in groep 4, maar rekenen/taal doet ze op niveau groep 5) en heeft haar vaste vriendinnen in groep 4/5, maar ook in de buurt heeft ze vaste vriendinnetjes, op sport, op de camping, overal eigenlijk.
     
  14. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.891
    13.061
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is halverwege groep 3 naar groep 4 gegaan. Hij had daar maar 2 vriendjes en werd door de rest van de klas genegeerd. Niet zo raar ook, hij kwam als klein mannetje (letterlijk klein), halverwege het schooljaar in de klas en was direct de slimste.
    Dus na de zomervakantie weer terug gegaan naar zijn oude klas waar hij weer helemaal opfleurde.
     
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    En hoe ging het cognitief met hem?
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier gisteren besloten om in te zetten op versnellen. Dochter zit sinds na de kerstvakantie in groep 2. Zijn vorig jaar met een onderzoekstraject begonnen bij de orthopedagoog en uit intelligentietesten kwam alles op bovengemiddeld en sommige gebieden zelfs 7 jaar. We kwamen bij haar wegens gedragsproblemen thuis, en het heeft echt veel gebracht! Het is veel rustiger thuis nu! We gaan komende tijd aan de slag met haar faalangst en perfectionisme. Daardoor geeft ze soms erg snel op.
    De juf zei gisteren in het 10-minuten gesprek al dat nog 1.5 jaar groep 2 echt geen optie is. Sociaal emotioneel is ze ook erg gegroeid sinds voor de zomer. Ze gaat ook bijna alleen maar om met kinderen die een jaar of meer ouder zijn. Dus in dat opzicht zien we versnellen wel zitten.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.786
    113
    Hier bracht versnellen ook meer rust. Bij ons moet er nu ook geïnvesteerd worden in het leren leren. Dat bouwt namelijk een hoop frustraties op. Ook thuis moeten we sons door gaan tot frustratie niveau en dan er uit proberen te komen. Op aanraden van het schoolteam
     
  18. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.891
    13.061
    113
    Vrouw
    Qua leerniveau hadden ze hem ook in groep 8 kunnen zetten, dus dat maakte niet uit. Zowel in groep 3 en groep 4 had hij zijn eigen lesprogramma. Wel moest hij in groep 4 versneld hoofdletters leren schrijven, maar dat was ook geen ramp.
    Ondertussen zit hij in groep 6 en behalve topo en af en toe een rijtje Spaanse woorden dat hij nog niet op school heeft kunnen bekijken, neemt hij eigenlijk nooit huiswerk mee. Wel heeft hij gelukkig wekelijks een berg huiswerk van het hb onderwijs waar hij ook 1 dag per week op zit.
    Gisteren heeft hij zijn rapport gekregen en hij heeft de cito foutloos gemaakt, vanmiddag een gesprek met de juf en dan zien we wel weer verder.
     
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, zoiets zei de orthopedagoog ook inderdaad. Ze is tot nu toe gewend dat ze alles snel kan. Maar ja, leren lezen en schrijven kost wat meer moeite. En dat vindt ze wel frustrerend. Heel vaak is het ook geweest dat ze dingen pas deed als ze zeker wist dat ze het kon.
     
    owly vindt dit leuk.
  20. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ik lees een paar vragen over versnellen en eerder naar groep 3 gaan. Kinderen hebben vaak het idee dat ze in groep 3 eindelijk iets gaan leren, maar vaak is dat niet zo. Bij Q had de IBer ons hiervoor gewaarschuwd en geadviseerd Q hier alvast op voor te bereiden. Dat is dus wel iets om in de gaten te houden.
    Daarnaast, alleen versnellen is bijna nooit een oplossing. Er moet ook echt een plan zijn hoe en wat ze verder doen.
    En als laatste, sociaal en emotioneel zijn 2 verschillende dingen die zó vaak in 1 genoemd worden. Toch is dat echt iets verschillends. Ik merk vaak dat een kind sociaal zeker ook voor ligt maar emotioneel lang niet altijd.

    Wanneer je op een hb school gaat kijken, kijk dan ook wat voor een kinderen er zitten. Het type onderwijs kan passend zijn, maar als ze in een klas komen waar veel kinderen met overige ‘problemen’ zitten is dat ook niet altijd de oplossing. Helaas zijn er zo weinig hb scholen / fulltime hb klassen, dat er vaak weinig of niks te kiezen is.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina