In groep 2 leren ze wel echt al letters enzo. Wat is de reden dat hij nu niet in groep 3 zit? Want als hij van juli 2013 is dan heeft hij toch 2 volle jaren gekleuterd? Je zegt hij is blijven zitten, maar meestal is er dan wel meer aan de hand. Ik snap die afwachtende houding van de school dus ook niet.
Hij ziet bijvoorbeeld bij extra oefeningen het woord kip knipperen. Hij ziet dit niet moet hij 100x opnieuw kijken om het na te maken(typen dus schrijven zou helemaal niet lukken) Hij kon nog niet wat hij moest kunnen. Hij kon dus toen nog niet goed tellen geen cijfers en letters herkennen. En nog niet leerbaar. Ook sociaal emotioneel liep hij toen achter.. Nu gaat dat wel beter..
Wat een onzin. Je heb snelle kinderen gemiddelde en wat langzamere. Daar valt hij in mijn optiek ver onder. Dan kijk je verder. Hij noemt zichzelf dom en vind het ook niet meer leuk.
Wat een onzin. Wanneer "mag" je dan wel aan je kind gaan "trekken"? Of laat je het lekker "spontaan" tot de brugklas? Natuurlijk moet je je kind niet overvragen maar ik snap werkelijk niet wat er mis is met stimuleren. Als moeder voel je prima aan als er wat mis is. Mijn kind van 6,5 schrijft hele verhalen. De kinderen in haar klas schrijven ook goed. Ze zit in groep 3. De hele klas in gestart met kennis van alle letters. In geval van ts zijn er denk ik onderliggende problemen. Ik zou ook verwachten dat een kindje van 6,5 minstens de eigen naam kan schrijven. En dat is nu niet het geval. Ik zou ook een professional inschakelen. Logo? Orthopedie? Zoiets? Laat je niet gek maken. Je voelt het zelf vaak het beste aan.
Dit kan bij dyslexie passen, maar heb je z'n ogen al eens laten controleren bij een optometrist? Kan ook heel goed zijn dat zijn ogen niet goed samenwerken. Dat kan ook zomaar de oorzaak zijn van het moeite hebben met strikken en schrijven.
Inderdaad, dat knipperen van woorden klinkt als een visuele disfunctie. http://oogvoorbrein.nl/visuele-disfunctie/
Ik ben kleuterjuf en ouders vinden leren verschrikkelijk belangrijk; werkboekjes, schrijven, lezen.... Je bent juist je kind aan het remmen in zijn ontwikkeling, creativiteit en zelfvertrouwen. In groep 3 gaat iedereen leren schrijven en lezen, dan ziet hij dat en gaat hij daarin mee. Loopt hij dan achter? Dan zal de juf gepast handelen https://www.kleuteruniversiteit.nl/2020/03/tips-voor-thuis-eerlijk-over-werkbladen/
Het is gewoon huiswerk ivm corona. Simpele opdrschtjes spelenderwijs dus niks geen druk vanuit mij maar moet wel gedaan Dat met woorden knipperen is n opdracht in zijn extra ondersteuning programma bouw heet het. Het woord knippert en dan moet hij het woord naschrijven dus geen problemen met de ogen haha.
Maar dat is toch geen normale stof voor groep 2? Hier hoeven ze echt geen woordjes na te schrijven, knipperend of niet...
Nou dit inderdaad. Hij kan het woord nog niet lezen, dus voor hem zijn de letters vormen. Voor ons zou dat hetzelfde zijn als een knipperend Chinees teken natekenen. Dat valt echt niet mee. Dus ik snap wel dat dit moeilijk is. Zou eerst eens proberen of hij het niet knipperend na kan tekenen. Of laat het hem na kleien.
Dit is gewoon een programma wat gevolgd word door kinderen, waarvan ze denken problemen te krijgen met lezen en schrijven. En de overgangs criteria van 2 naar 3 moeten ze toch echt de cijfers kennen, en een stuk of 13 letters dus zo raar is dit niet... Uit zn klas is hij de enige die dit niet kan. Het is heel spelenderwijs en zelfs mn nichtje van 4 begrijpt het dus zo hoog gegrepen lijkt het me niet. En de opdrachtjes die hij thuis krijgt begrijpt mn zoontje van 3 ook met tellen etc.
Als je echt twijfelt aan zijn capaciteiten en je hebt alle fysieke problemen uitgesloten, dan zou ik een intelligentietest laten doen. Ik vind ook zeker dat school hier iets mee moet. Als hij naar groep 3 gaat zou ik hem meteen vanaf het begin extra laten volgen, vaker informeren hoe het gaat, zodat er meteen ingegrepen kan worden.
Maar je schreef eerder dat hij wel cijfers en letters kent, maar ze alleen niet kan schrijven. Het kunnen herkennen en benoemen van cijfers en letters hoort inderdaad bij de einddoelen van groep 2. Maar het kunnen schrijven ervan echt niet hoor, dat is pas eind groep 3. Heel veel kinderen kunnen dat wel eerder, maar het is niet een voorwaarde voor overgang naar groep 3.
Ben nu wel benieuwd of hij de letters nu wel of niet kent want dat staat er nu wat onduidelijk. Heb je wel het idee dat hij met leerstof wel vooruit is gegaan? Want op deze manier lijkt het me nog niet voor te stellen dat hij door gaat naar Gr 3. Als het niet fysiek is zou ik toch kijken naar capaciteit (IQ) of dyslexie of logopedie Ik snap dat je zorgen maakt. Begrijp de houding van school ook niet. Wat zeiden ze bij het laatste rapport gesprek? Is het het wel mogelijk dat hij na de vakantie naar Gr 3 gaat?
Iq was met 3 jaar 117.... Willen se niet herhalen vinden ze geen nut hebben vreemd genoeg. Dingen aanleren gaat heeeeeeel traag. Tot 3 tellen kan hij vanaf een jaar of 5.. Tot 10 sinds eind groep 2. Dus vooruit gaat hij maar heeeeel langzaam... Als ik hem bijv uitleg 11 is 1 1 en dat 5x achter elkaar weet hij het na 2 min weer niet. Auditief geheugdn etc is getest bij logopedie daar heeft hij 3.5 jaar opgezeten. Maar scoorde voor alles voldoende. Cito heeft hij onverwacht redelijk gemaakt misschien veel gegokt geen idee. Dagen vd week leren ze vanaf de psz weet hij ook nog steeds niet... Heel bizar.. Hij herkent ongeveer 12 letters.
En ja deze juf d8 dat hij gewoon overgaat. Sowieso is t uitgangspunt op deze school dat ze zolang mogelijk op deze school blijven... Eventueel met ondersteuning of externe hulp...