Wat kan een gemiddelde kleuter?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Plopperdeplopperdeplop, May 6, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Plopperdeplopperdeplop

    Feb 1, 2020
    308
    485
    63
    Female
    Hallo dames,

    Ik woon niet in Nederland (wel europa) en mijn kleuter mag voorlopig nog even niet naar school ivm Corona Wij krijgen regelmatig oefeningen van de juf en ik doe ook regelmatig wat extra, zodat hij elke ochtend even aan tafel zit en wat doet. Als ik moet werken doet de oppas hetzelfde.

    Nu ben ik de afgelopen dagen wel wat verbaasd over de oefeningen. Zo moet hij de cijfers van 1 tot 20 eigenhandig schrijven en zijn er ook plussommen tot 10. Bijvoorbeeld 2+...=9. Ze kunnen het wel uittekenen. Er staan 2 cirkels. Van de kids wordt dan verwacht dat ze er 7 bij tekenen en dan de 7 op de .. schrijven.

    Mijn zoon is naar mijn mening een gemiddelde kleuter. Op school hoor ik ook dat alles ok is. Toch merk ik dat dit echt wat moeilijk is. Ik sleep hem er echt doorheen. Hoe zit het met jullie gemiddelde kleuters, kunnen die echt al allemaal de cijfers tot 20 schrijven en simpele rekensommen maken?

    (Hij wordt in Juli 5)
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    Dec 28, 2014
    22,507
    13,797
    113
    Female
    Noord- Holland
    Simpele rekensommen lukt hier wel (de onze is net 4 geworden). Maar dan wel spelenderwijs (dus gebruik makend van voorwerpen zoals appels en niet met een pen& papier opschrijven).
    Het getallen opschrijven is volgens mij nog niet zo heel standaard voor kleuters van 5 jaar.

    Heb ook even voor je gegoogled om te verifieren of mijn gedachte wel (of niet) klopte. Kon daar helaas niets over vinden.
    Wel dit: https://wijzeroverdebasisschool.nl/rekenvoorwaarden-groep-2/
     
  3. Celika

    Celika Fanatiek lid

    Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Mijn zoontje wordt 6 in Juni en zit in groep 2.
    Sinds groep 2 leert hij splitsen (optellen) en cijfers schrijven van boven de 10 (dit was ook vaak zijn huiswerk) en letters schrijven.
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    Apr 22, 2017
    12,609
    8,359
    113
    Female
    Mijn zoon van net 4 zou moeite hebben met de vraagstelling. Zou er bijvoorbeeld 9-2= staan dan snapt hij het. Maar op de manier waarop het hier geschreven is zou het denk ik niet lukken zonder uitleg. Ik zal het morgen even vragen.

    Als het gaat om de getallen 0-20 dan merk ik dat 11 en 12 wat lastiger zijn dan bijv 89. Qua motoriek kan je schrijfbladen uitprinten. Ik heb laatst een paar telramen met 100 kralen aangeschaft om wat meer beeld bij de getallen te krijgen.
     
  5. Plopperdeplopperdeplop

    Feb 1, 2020
    308
    485
    63
    Female
    Schrijfbladen heb ik inderdaad al gedaan en vindt hij ook leuk. Dat doe ik regelmatig. Dingen als groter en kleiner, meer of minder of tellen etc is echt geen probleem. Met rekenen ofzo ben ik echt nog totaal niet bezig geweest tot nu toe. Ik dacht echt dat dat iets was vanaf groep 3 (net als schrijven).... Ik ga er mee aan de slag. Bedankt voor de tip met het telraam. Iemand anders nog tips om het leuk te integreren?
     
  6. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,320
    10,284
    113
    Onze zoon (6)niet gemiddeld maar dat soort sommen (2+...=9) past meer in groep 3 waar hij in zit.

    Hij heeft maar 2 maanden Gr 2 gedaan dus dat stukje weet ik niet zo goed maar in groep 1 moeten ze de cijfers kennen tot en met 10 en tellen tot en met 20.
    Splitsen krijgen ze volgens mij al een stukje in groep 2 en gaan ze verder mee in groep 3

    Begrippen voornamelijk voor,achter, naast, onder,boven, meer, minder, meeste ,minste, groter, kleiner, kleinste, grootste etc.
    Mocht je het precies willen weten kun je op internet zoeken naar leerling rekenen groep 1 of 2.

    Spelletjes met dobbelstenen is ook goed, leren ze de cijfers als de bolletjes die een cijfer zijn. Is het te makelijk dan gebruik je er 2.

    Aanvullen is ook leuk om te doen. Je hebt 10 snoepjes(rozijnen) er liggen er 2 hoeveel snoepjes heb ik dan? Zodra het te makkelijk is geen je een deel afdekken en vragen hoeveel er verstopt zitten.

    Oefenen met mini loco als je dat hebt. Cijfer tekeningen zijn ook leuk (van cijfer naar cijfer tot je een tekening hebt)

    Op internet staan ook bouw dingen zoals met Lego of houten blokjes die moet je dan na bouwen, fijn voor de inzicht.

    Tangram is ook een lastige maar leuk om te proberen. Heb je die niet kun je die vinden op internet en uitprinten.

    Bijna vergeten mocht je nog wat anders zoeken dan rekenen en taal dan kun je ook vouwen en vlechten oefenen, heel goed voor de motoriek!!
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,138
    8,869
    113
    Ik zou hem vooral laten handelen om hem getalbegrip te laten krijgen. Dus bv. tien blokjes pakken (of tien stuks van iets anders) en dan de sommen laten 'uitvoeren' en daarna pas het antwoord op laten schrijven.

    En 2+7=... is voor veel kinderen inderdaad makkelijker dan 2+...=9.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn kinderen zijn niet erg gemiddeld, maar met schrijven had vooral mijn jongste wel moeite op die leeftijd. Hij mocht de cijfers ook stempelen of letters.
    En ik kreeg als kleuter niets van letters of cijfers om op te schrijven en ook niet om uit te rekenen en dat is ook allemaal goed gekomen. Niemand kreeg dat, dus dan valt er ook weinig te vergelijken.

    Het lijkt me inderdaad normaal hoor dat hij daar nog wat moeite mee heeft.

    Bij mijn kinderen op school hadden ze ook dit liedje voor 1 t/m 10.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Euh nee. In België is dat stof voor het eerste leerjaar, dus vanaf zes jaar.
     
    juf1987 likes this.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Volgens mij is het lichaam op die leeftijd nog helemaal niet in staat om zo precies te schrijven
     
    Neuzeke likes this.
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Bij veel kleuters niet nee en ik vraag me af of je kind het dan wel goed aanleert met de juiste pengreep enzo.
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    Aug 21, 2015
    16,270
    25,739
    113
    Nee, dit vind ik echt groep 3 stof (en in ieder geval geen stof voor een 4-jarige).
    Kleuter in het klein letters en cijfers laten schrijven past sowieso al niet bij hun motorische ontwikkeling. Wij lieten kleuters ‘schrijven’ op een groot vel met verf of wasco. Of oefenen in een zandbordje of met scheerschuim op de tafel, etc.

    Ook de sommen zelf vind ik verre van geschikt. Ik zou dan eerder aan het hoeveelheidsbegrip werken en alles met materiaal en zeker niet op papier. Ik kom uit het montessori onderwijs dus wij gebruikten daar bv rekenstokken voor, of kralenstaafjes, maar ook ‘gewoon’ materiaal passend bij de belevingswereld van een kind. Dus bv kastanjes in de herfst, schelpen in de zomer, of wat ook maar in een thema past.

    En ik zou ook nog niet met de sommen uit jouw voorbeeld werken. Maar eerder gaan splitsen. Dus bv een (laag) getal in voorwerpen neerleggen en laten zien dat je het kan splitsen.

    Dus als jouw kleuter alleen maar wat moeite heeft met de stof, vind ik het nog knap wat hij al kan.

    Edit: en kinderen die wel al toe zijn aan sommen maken, lieten we stempelen in combinatie (wel nog met materiaal) of gebruikten we cijferkaarten. Maar schrijven eigenlijk nauwelijks (er waren natuurlijk altijd uitzonderingen).
     
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    May 7, 2011
    10,910
    3,935
    113
    Wat je beschrijft is groep 3 stof.
    Zeker niet voor een gemiddelde groep 1 kleuter. Sowieso niet het werken met werkbladen.

    Dus tenzij je kind erg voorloopt en er interesse in heeft, is er geen enkele reden waarom je een 4-jarige dit zou laten doen.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,138
    8,869
    113
    Het is natuurlijk wel lastig als in een bepaald land in de volgende klas op een bepaalde basis verwacht wordt en ze daar op voortbouwen. Dat lijkt me dan voldoende reden om het wel te doen (op z’n minst om het te proberen).
     
  15. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Dankjewel, dit is echt precies wat ik wilde typen.

    Kleuters leren spelenderwijs. Die sommen zijn echt voor later. Denk hierbij aan een ijsberg. Sommen zitten bovenaan maar onder het wateroppervlak zit een hoop aan voorkennis. Die voorkennis moet goed zijn! Anders komt een kind later in de problemen.

    Google eens op SLO doelen voor groep 1/2. Groep 1 voor een 4-jarige. Daar kom je vast een heel eind mee.

    En echt. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: kleuters leren door te doen. Ervaringen opdoen, spelen, mee helpen.
    Het brein van een kleuter moet nog enorm ontwikkelen voor het echt toe is aan schrijven en ‘echt’ rekenen.
     
    rijo and Adje like this.
  16. Plopperdeplopperdeplop

    Feb 1, 2020
    308
    485
    63
    Female
    Het zat me niet echt lekker dus ik heb het vandaag met de juf besproken. Ik moest haar zowiezo nog voor iets anders bellen. Ze zei dat veel ouders hadden geklaagd dat ze te weinig en te simpele oefeningen kregen dus hebben ze het niveau opgevoerd. De doelen die zij noemde voor een 4 jarige. Cijfers tot 10 herkennen, meer minder, groter, kleiner etc kwamen overeen met wat mijn zoontje ook kan en wat jullie ook beschrijven. Ze vroeg of ik photo's wilde sturen van activiteiten die ik met mijn zoon doe en dat vond ze erg leuk. (Letters leggen met speelgoed, cijfers neerleggen en daar het juiste aantal speelgoed opleggen, kleuren, knippen, verven, schatzoeken in de tuin (ook met tellen), spellen zoals Uno, memory, mens erger je niet etc, knuffels van groot naar klein neerzetten....). Ik zei dat ik (en vooral hij) ook nog veel speelt en dat was ok volgens haar. Het zal wel goed zijn hoop ik al zit het me toch niet helemaal lekker. Ik wil niet ongeinteresseerd overkomen dus ik probeer het uiteraard wel....

    (Montessori onderwijs lijkt me heerlijk @Adje maar dat zit helaas niet in de buurt van waar ik woon.)
     
  17. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Mijn zoon wordt ook in juli 5. Die kan dit echt niet. Maar wordt ook niet verwacht. Niet op zijn NLse school (tm maart) of België (nu).
     
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    #18 Eppo82, May 8, 2020
    Last edited: May 8, 2020
    Mijn 4,5 jarige doet ook precies wat jouw zoon doet, en er wordt ook niet meer verwacht. Vooral spelen benadrukken de juffen hier juist. Er schijnt ook een onderzoek geweest te zijn (zei de juf) dat tot 6 jaar de kinderen veel sneller leren door te spelen en niet door ‘droog’ oefenen.
    Dus zolang mijn kleuter zich thuis vermaakt, zie ik geen enkele noodzaak om iets te gaan ‘oefenen.’ Die energie steek ik liever in mijn oudste 2 ;)

    Ik zou het dus lekker laten en je vooral richten op al het ’werk’ (het spelen dus) wat je al doet met hem. :)
     
  19. Ligero

    Ligero VIP lid

    Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    #19 Ligero, May 8, 2020
    Last edited: May 8, 2020
    Mijn zoon wordt 5 in juni. Van zijn juf moet hij tot 10 kunnen tellen en cijfers tot 5 kunnen herkennen en dat is het wel zo'n beetje.

    Nu kan mijn zoon iets meer dan dat, en de meeste kleuters wel volgens mij. Hij kan bijvoorbeeld tellen tot 100 en cijfers tot 100 ongeveer herkennen. Hij kan zijn naam schrijven (als hij daar heel veel zin in heeft anders kan die het ineens niet meer...). Hij kan simpele sommetjes tot 8 maar spelenderwijs (dus ik geef 2 snoepjes en als je dan nog 2 snoepjes krijgt hoeveel heb je er dan? Of als je 4 snoepjes hebt en je eet er 2 op, hoeveel hou je er over...zulk soort dingen) Maar hij kan de cijfers nog niet schrijven en als ik hem gewoon 2+2 zeg dan weet hij dat niet. Volgens mij is dat vrij gemiddeld?

    Verder zijn we de afgelopen weken vooral bezig geweest met spelenderwijs leren (rijmen, kleuren en vormen herkennen en sorteren, groter/kleiner, meer/minder, op/achter/onder/in etc) hij heeft veel geholpen in huis door bijvoorbeeld de planten water te geven (tellen: hoeveel plantjes heb je al water gegeven en hoeveel moet je er nog?), gehaktballetjes voor de soep draaien (weer tellen, maar ook groter/kleiner en kun je ook een dobbelsteen maken?) Ongemerkt leren ze zoveel door te spelen en samen bezig te zijn!
     
    Fristi2012 likes this.
  20. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    Sep 3, 2013
    3,837
    2,180
    113
    Female
    Hier is het in groep 1, cijfers tot 10.
    En groep 2 cijfers tot 20.
    Ook krijgt dochter die sommen. zij word in juli 6.
     

Share This Page