tja... we moeten het er inderdaad maar mee doen... Laten we het hopen.. Over de zwembaden was natuurlijk ook niets bekend en die mochten ook ineens open . Laten we hopen dat ze dit van de basisscholen al gewoon zó in de planning hadden zitten dat er nu even niet meer over gesproken is. Omdat het -politiek gezien- al geregeld lijkt/is .
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dit op het VO allemaal gaan inrichten. Hier hebben we afgelopen vrijdag wel al wat gehoord, maar gaven ze ook aan dat ze nog niet veel konden melden omdat het allemaal nog niet definitief was en het ook ingewikkeld is waardoor ze nog druk bezig zijn met de uitwerking. En dat laatste geloof ik meteen. Ze hebben al gemeld dat de klassen in 3 groepen worden opgedeeld en er dan steeds 1 groep op school is en 2 thuis. Dat betekent, zo zeggen ze, dat de kinderen weer regelmatig maar beperkt naar school zullen gaan. Maar ik ben dus heel benieuwd hoe ze dat dan vervolgens gaan inrichten qua lessen (dan heb ik het dus nog niet eens over de praktische zaken zoals hygiëne, pauzes etc). Want les op een VO is natuurlijk heel anders ingericht dan les op een basisschool met alle verschillende vakken en daarbij dus verschillende docenten over verschillende dagen. Op de basisschool kun je natuurlijk eenvoudig dezelde lessen op 2 dagen na elkaar aan de 2 groepen geven. Daar staat op een dag maar 1 leerkracht voor de klas. Maar hoe organiseer je dat op het VO met de verschillende vakken met verschillende leerkrachten die allemaal aan diverse klassen lesgeven. En waar het dus ook nog eens maal 3 zal moeten. Je kunt dus niet alle kinderen live de lessen geven lijkt mij. De ene groep zal dan waarschijnlijk op dag 1 lessen live krijgen en de rest van de klas dan dus online en groep 2 op dag 2 live les en de rest online hetzelfde etc. Denk ik dan? Maar hoe regel je dan dat alle kinderen alle vakken toch wel een keer live krijgen en je dus geen ongelijke verdeling over vakken krijgt? Ik geef het ze te doen hoor. En misschien denk ik nu wel in een verkeerde richting hoor, wie weet. Gelukkig hoef ik het allemaal niet te bedenken. Moet overigens wel zeggen dat ik vind dat ze het hier op school goed doen qua communicatie. Prettig dat ze al even wat melden ook al kunnen ze nog geen definitief uitsluitsel geven over hoe het eruit gaat zien. Wat betreft het basisonderwijs voor de jongste hoop ik dat hij wel snel weer volledig mag. Ook voor groep 8 zodat ze in ieder geval gezamenlijk hun basisschooltijd kunnen afsluiten. Maar ik zou het wel logisch vinden als ze er iets langer mee zouden wachten omdat je nu nog niet kunt zien wat de opening van de scholen met de cijfers doet. Er wordt steeds gezegd dat je het effect van een aanpassing in maatregelen pas na 2-3 weken in de cijfers kunt terug zien ( of niet als er geen effect is). Een beslissing deze week kan dus ook niet daarop gebasseerd worden, maar moet op ander bezoek gebasseerd worden. Maar we wachten het af wat ze gaan zeggen.
Over de basisscholen gaan ze morgen (denk ik) nog niks zeggen. Je kunt volgende week en week daarop pas evalueren hoe het de afgelopen weken is gegaan en wat het qua besmettingen heeft gedaan.
Vorige week werd er bij de vragen als antwoord gegeven dat de scholen helemaal niet op het lijstje staan voor de 1 juni datum en dat ze eerst die dingen af gaan werken wat dus op die routekaart staat. Ik ben benieuwd... Van mij mag het open, vooral heel handig voor mn werk/oppas Maar heel eerlijk, ze gaan hier elke dag naar school, hebben geen (noemenswaardig) thuiswerk en we hebben prachtig weer. dus ze vermaken zich echt prima en ik vind het nu ook wel relaxed zo. Maar voor school en voor henzelf hoop ik het wel hoor! Weer fijn met iedereen in de klas.
Alles wat ze in de planning hebben is onder voorbehoud. Dat zouden ze ook met de scholen kunnen doen.
Ik reageer even op het laatste stuk van je bericht, omdat ik hoop je een beetje gerust te kunnen stellen. Je hebt gelijk. De beginsituatie van de kinderen die nu in groep 3 zitten en na de zomer doorstromen naar groep 4 is niet vergelijkbaar met het jaar hiervoor (of hierna). Dat is een feit. Zo ook voor de kinderen in groep 4 die naar groep 5 doorstromen enz.. Door de hele school heen zien we verschillen met andere jaren. Sommige kinderen hebben baat gehad bij het thuisonderwijs en de aandacht van hun ouders, andere kinderen hebben een achterstand opgelopen. Dat is de nieuwe beginsituatie die we op school moeten accepteren. En jullie als ouders ook. Een crisis als deze heeft geen van ons ooit eerder meegemaakt, maar de leerkrachten op school zijn er voor opgeleid om kinderen vanuit elke beginsituatie weer op niveau te krijgen. Dat het anders is dan andere jaren kan niemand iets aan doen. En ja, dat moeten we accepteren. Maar het komt goed met onze kinderen. Daar hebben we (leerkrachten) voor geleerd.
Ik denk dat het ook aan de school zelf ligt. Zoon gaat weer 5 dagen naar school dus er is niet veel veranderd. Alleen s'ochtends een kiss and ride plek en in de namiddag wordt het ophalen verspreid. Verder weinig tot geen veranderingen buiten vaker de handen wassen op school en de tafeltjes iets anders. Die kiss and ride strook is wel gemakkelijker en het ophalen ook. Minder volk en zoon behoort bij de eerste groep wat naar huis mag gaan. Het brengen s'ochtends gaat een stuk sneller en zoon klaagt ook niet want hij is 40 minuten vroeger klaar.
Hier helaas niet. Volgende week vrijdag staat er een studiedag gepland. En aanstaande vrijdag is ze natuurlijk ook al vrij. Ik ben benieuwd of de scholen vanaf 2 juni weer volledig open gaan.
Het is niet zozeer dat ik me om die achterstand zorgen maak maar ik hoop wel dat de school daar rekening mee zal houden. Niet straks ineens in volle vaart in het nieuwe jaar starten en daarbij belangrijke stappen overslaan en dat kinderen dan hele slechte scores doen met die verdomde Cito toetsen die vervolgens wel hun hele school loopbaan blijft staan. Misschien ook eens een moment om daar ook minder de nadruk op te gaan leggen.
Dankje voor je berichtje. Stelt me ieder geval een beetje gerust. Mijn dochter van 7 jaar werkt heel hard en heeft ook wat faalangst en ik zou het zo zonde vinden als het stukje zekerheid wat ze nu heeft opgebouwd straks ineens weer weg is als ze gaat beginnen in groep 4.
Nou gisteren hier een bericht van school dat ze de komende week cito's gaan afnemen Het is precies wat je zegt, vervolgens blijft die uitslag wel lekker staan zeker. Ik weet het niet, ik ben daar niet bepaald gerust op.
Ik ben sowieso niet bepaald blij de laatste tijd wat onderwijs betreft, ook niet naar aanleiding van berichten uit het vo dat afstandsonderwijs daar zeker tot kerst nog doorgaat. Over de cito's, het wordt hier zo gebracht dat school wil gaan kijken hoe de kinderen ervoor staan. Maar ja die uitslagen zitten wel in het dossier straks. Volgens mijn man heb ik paranoia
Dat slaat ook nergens op zeg. Zou ik echt niet blij van worden. Hier ook een mooi verhaal. Mijn oudste dochter zit in de tweede van het VO. Gaat straks naar de derde en in de derde zouden ze dan allemaal toetsen gaan krijgen die ze in de tweede hebben gemist en scoor je dan slecht dan krijg je bijles. Hoe dan denk ik? Alsof die kinderen nog weten wat er in hun geschiedenisboek stond of wat er bij aardrijkskunde is behandeld? Die boeken hebben ze straks geeneens meer in het derde jaar en wat ook zo mooi is. Ouders mogen zelf beslissen of het kind doorgaat naar het volgende leerjaar. Mij dochter is dik over en gaat het wel redden maar heb je bijv een kind wat een 5,9 staat en als ouder wil je dat hij/zij doorgaat naar het volgende jaar dan mag dat. Maar blijkt het kind het dan toch niet te redden in het volgende jaar dan mag het kind in dat jaar niet meer terug naar zijn eigen niveau en moet het jaar dan uitzitten. Mijn mond viel echt open bij het lezen van die mail en ook straks de hele opzet in het VO. Dat gaat echt niks worden. Laat de kinderen thuis en doe enkel de kinderen naar school die er zwak voor staan en die evt met wat extra ondersteuning straks alsnog met een redelijk rapport naar het volgende jaar kunnen maar laat de rest thuis en laat ze de online lessen volgen. Het wordt straks zo enorm ingewikkeld als ze per 2 juni ook een deel fysiek onderwijs moeten volgen.