Wat fijn dar ze wel op haar plek zit in haar groep. Het sociake gedeelte is ook heel belangrijk! Als ze nog meer aan kunnen bieden, bijvoorbeeld bij de ib'er is het misschien ook voldoende. Onze knul had geen aansluiting in de groep vandaar dat het ook makkelijk was om door te fasn. Als hij zich verder ook goed voelde hadden we die beslissing denk ik niet genomen
Sociaal vind ik zelf ook heel erg belangrijk, ik hoop dat de aansluiting bij de groep volgend jaar ook nog zo goed gaat. Ze zit in een combi groep 1/2 en een gedeelte van haar vaste vriendjes gaat volgend jaar door naar groep 3. Maar ze vind het ook wel heel erg leuk om de oudste te zijn en de jongste kleuters te helpen ik ga sowieso nog even vragen naar de mogelijkheden van de IB’er
Volgens mij hebben wij al eerder op elkaar gereageerd vanwege het feit dat onze kinderen ongeveer even oud zijn en vermoeden van hb. Ook wij hebben afgelopen week een gesprek gehad met school. F gaat ook mee met groep 2, school heeft een externe ingeschakeld voor tips en juf gaat een opleiding doen om zoon goed te kunnen begeleiden. F gaat met veel plezier naar school. Wij zijn zeer tevreden tot nu toe!
Onze knul gaat naar groep 4 maar voor nu nog niet blij naar school. Het is erg wisselend. Ben er nu wel achter gekomen waarom hij zijn werk niet af heeft. Hij zegt maar als ik klaar ben moet ik nog meer werk maken. De gezinscoach is ingeschakeld en gaat mee kijken of hij daar op zijn plek zit. Ze neemt nog iemand mee maar weet zo even niet haar functie. Die komt observeren en testjes afnemen, binnenkort intake gesprek. Ze starten dan na de vakantie. We wachten het maar weer af. Ben al lang blij dat de gezinscoach bij het laatste gesprek was en nog andere inzichten had.
@owly fijn dat je nu weet waarom hij zijn werk niet af maakt, heel logisch ook toch. Hopelijk dat volgens schooljaar beter gaat!
@JChris fijn dat hij ook door mag naar groep 2. En dat school er zo actief mee bezig gaat. Hier komt hij als het goed is bij een juf die een master in hb heeft. @owly wat goed dat jullie de gezinscoach hebben ingeschakeld, hopelijk kan ze helpen wat meer rust te vinden en het juiste plekje voor je zoon. En pff idd, eindelijk maar werkjes blijven maken als je klaar bent, liever niet zeg.
@depq we hebben het alleen van hem dus zal er niks veranderen. Nog maar heel kort dus nu nog een kwestie van volhouden. Hij zei gisteren ik mocht toen ik klaar was op de computer. Dus wij dat is dus fijn. Nee zegt hij want ik moest toen redactiesommen maken, taal opdrachten, begrijpend lezen maken. Hij zegt zelf ook dat hij een opdracht wil doen en ook plezier heeft maar niet zoveel achter elkaar. @Fristi2012 we zijn heel benieuwd. Ze had door dat we voornamelijk nop school problemen hebben en nu willen ze dus mee kijken. Ben benieuwd nog het nog lukt om de intake er voor te doen omdat ze gelijk na de vakantie willen beginnen. Duim, duim. Oja de ib'er zou als het goed is bij ons laatste gesprek ook door getoetst hebben. Nu hopen dat onze knul nog een beetje mee wil werken
@owly Fijn dat je bijstand krijgt om nog wat aanpassingen op school te krijgen. Het kan soms lastig zijn om te ontdekken wat een kind nodig heeft. Misschien dat het meer onwetendheid dan onwil was en dat het nu beter gaat worden. Ik heb vanmorgen heel even met de juf van mijn jongste zoon kunnen praten. Hij is nu twee weken ongeveer echt naar school geweest (we hadden zieken in huis). Maar voorlopig is zijn gedrag heel goed op school. Daar ben ik heel blij mee. Ze hebben gelukkig vrij snel door dat hij extra uitdaging nodig heeft, die gaan ze hem ook geven Ik ben blij dat hij zich veilig voelt om te laten zien wat hij kan en ik ben ook heel blij dat school het vlot op pakt. Nog voordat zijn gedrag bergafwaarts gaat.
Wat fijn dat je nu al een goed gesprek hebt gehad!! Heel fijn dat er inderdaad op tijd bij zijn. Niks is zo vervelend dan aanmodderen. Super om zo te beginnen! Ik hoop wel dat we nog tot een afspraak kunnen komen, duurt inmiddels al een week voor dat alle agenda's op een rij liggen. Straks nog een bericht sturen dat we niet alle dagen open kunnen laten en de agenda's langzaam weer vullen. Hopelijk voor het weekend nog geregeld wanneer de intake is.duim, duim, duim
Jammer dat het zo dicht bij de zomervakantie is. Aan de andere kant is het misschien wel fijn om even een periode afstand te hebben en daarna met een frisse start en inzichten te beginnen. Maar groep 4, wat gaat het hard zeg Hij is dan 6 toch? Ik ben benieuwd wat ze in het oudergesprek gaan zeggen. Nu ze zien dat hij voorloopt voel ik mij minder verlegen om te vragen of hij volgend jaar naar groep 2 kan. Ik snap het als ze het niet zouden willen, omdat hij absoluut niet in een twijfelmaand jarig is. Maar ik denk dat het goed voor hem zou zijn. Zolang hij niet in de frustratiezone zit zou hij ook niet opvallen als jonger. Hij is zelfstandig en fysiek oogt hij ook niet zo jong als dat hij is.
Ik denk inderdaad dat de zomervakantie even een periode tot rust geeft zeker na zo'n rare periode. Betreft het naar Gr 2 gaan, je kan het altijd vragen hoe ze er tegen aan kijken. Misschien kunnen ze al voldoende uitdaging aanbieden. Ze hadden bij ons aardig wat uitdaging maar dat bleek niet voldoende. Bij ons was er dus een versnelling tegen het einde van het jaar. Dus mocht hij nog wat extra tijd nodig hebben (of de school) kan het misschien later nog wel. Ja groep 4! Zo apart hij is tenslotte net 6 geworden. Maar als je hem ziet dan denk je ook niet dat hij zo jong is. Hij heeft de lengte van zijn vader. Hij is nu al 1.28! Hij komt ook goed voor zich zelf op.. misschien iets te goed. Wat fijn dat jullie knul zelfstandig is! Die van ons wat minder. Het is een gezelschaps knulletje en alleen is niet leuk. Daar naast kan hij ook onzeker zijn. Het leren leren moet nog komen. Voor nu is het of te makkelijk of hij zegt dat het te moeilijke is. Als hij het niet meteen ziet of weet is het automatisch te moeilijk. We hebben geen rapport gesprek omdat we al voldoende gesprekken hebben hahaha. In de laatste week hebben we nog een eindgesprek met de ib'er. Ben heel benieuwd, school zegt nee hoor hij werkt op niveau, wij denken van niet. Toets methode rekenen had hij een hele hoge score net als de cito. Tijdens corona moesten ze oefenen met redactiesommen Gr 4 en dat deed hij met 2 vingers in de neus. Maar kan me ook goed voorstellen dat hij de toetsen niet goed maakt omdat hij er geen zin meer in heeft. Dan heeft door toetsen ook geen zin. We wachten het maar af. Anders blijven we de uitdaging maar thuis aanbieden. Hij is gelukkig ook gek op het klokhuis, leert hij veel van en wil dan nog meer weten. Blij dat de bieb weer open is om nieuwe boeken te halen. Gisteren 2 boeken van de waanzinnige boomhut opgehaald. Kan hij even vooruit hahaha
Hier juist een klein meisje (en een grote trouwens ), lengte van het zoontje van owly, maar volgend jaar alweer groep 6, onvoorstelbaar. Als ze haar mond open doet is het overigens zèèr duidelijk dat ze niet zo jong meer is (eerder lekker puberaal ), hoor.
@owly er zijn hier meerdere klassen groep 1-2. De meerwaarde zou dan zijn dat hij mee mag doen met die lesjes. Het nummer van de groep zegt verder niet zo veel. Bij iedereen wordt er namelijk aan het einde van het jaar dan gekeken of die klaar is voor groep 3. Hij richt zich niet eenzijdig op 1 ding, zijn voorsprong is breed. Ik zou het ook kunnen verwoorden als een vraag om mee te mogen doen met de lesjes van groep 2. Misschien kan ik die vraag aan de telefoon het beste zo verwoorden. Zo dat is aardig lang! Mijn zoon is niet erg lang, maar wel breed. Hij heeft nog wat babyvet, maar zonder zou hij ook niet smal zijn. Zijn vader is wel flink lang, dus hij kan zomaar uit gaan schieten. Dat heeft mijn oudste ook. Die neigt nu vast te roesten. Hoe pak jij het begeleiden daarbij aan? Groep 3 klinkt toch rustig aan weer aantrekkelijker. Hij wil graag meegaan met de groep. Met zijn tos zou het regelmatig lezen etc denk ik toch een stuk geholpen zijn. Het verbaast mij hoe jong kinderen zich al van de domme kunnen houden als ze ergens geen zin in hebben. Haha. Ze weet goed te compenseren?
Lengte zegt in dat geval niet zo veel. Gedrag zegt veel meer, daarom kun je ook echt zien dat hij net 6 is
Zodra ze weer beginnen te eten dat je denkt waar laat je dat is bij ons het geval dat hij de lucht in schiet hahaha. Begeleiding van onze knul is lastig omdat voor hem alleen of zwart of wit is. Dat er soms een grijs gebied is snapt hij niks van. Iets mag of mag niet en niet soms wel en soms niet. Wat we heel veel herhalen vooral bij het tekenen en knutselen is als het niet gaat worden wat je wil maak je er iets anders van. Hij liep eerst compleet vast als het niet was zoals in zijn hoofd het eruit zag. Door te blijven herhalen kan hij er wat anders van maken. Helaas is hij enorm eigenwijs en denkt dat hij altijd wel gelijk heeft ZUCHT! Regelmaat doet het hier ook goed. Hopelijk op school nog wat beter wanneer hij maar 1 juf heeft.
Veel positieve geluiden hier. Fijn! Even een vraag voor degene met een kind dat overgestapt is naar hb onderwijs: Bij ons in het dorp is er hb onderwijs vanaf groep 5. Ze kijken daar echter naar het geboortejaar van het kind en dus naar het schooljaar waarin het kind zou zitten als het niet versneld zou zijn. Voor ons geen probleem, want ze krijgt toch wel onderwijs op maat, maar voor onze dochter zal het lijken of ze blijft zitten. Ze gaat komend jaar naar groep 5, maar als we dus het jaar erop de overstap kunnen maken, dan komt ze wederom in groep 5. Iemand ervaring mee? Hoe hebben jullie dat ‘verkocht’ aan je kind?