Hier klopt het precies! S1 was er heel rap bij en leest fantastisch! S2 heeft pas 2 tanden eruit en een halve terug.....leest tegen heug en meug.
Grappig dat jouw zoontje 2 talen door elkaar spreekt, de mijne sprak op die leeftijd of Engels of Nederlands maar geen gemengde zinnen. Overigens heeft vooral mijn zoon af en toe erg last van hyperfocus, mijn dochter zeer weinig.
De theorie van lezen en tanden klopt hier totaal niet. Zoon las met 2, begon pas met bijna 7 met wisselen, en is nu 3 jaar later nog niet uitgewisseld. Dochter las met 4, begon pas met 6.5 met wisselen, heeft nu ze 7 is 4 tanden gewisseld.
Herkenbaar. Mijn zoon is net 4 en spreekt ook al zeker anderhalf jaar in Nederlands/Engels. Het hyperfocus herken ik ook enorm. Dat hij rond 2,5 /3 jaar was hadden we echt wat met hem te stellen. Schoot heel snel in hyperfocus en kregen hem er ook slecht uit. Weinig hielp. Hij gedroeg zich ook anders dan anders. Veel moeite met drukke situaties ed. Het gaat nu veel beter ook omdat hij ouder wordt denk ik. En omdat we thuishulp hebben gekregen waar we veel aan hebben gehad. de meeste letters herkent hij wel maar nog niet allemaal. Toen ik hem een jaar terug de A liet zien had hij het maar over E. Toen besefte ik me pas dat je de A als E uitspreekt in het Engels. Dus snapte hij wel degelijk wat er stond. Het hele alfabetliedje gaat foutloos in het Engels. Alle kleuren en vormen gaan ook in het Engels en nog heel veel meer woorden. Ook combineert hij het net als jullie zoontje met Nederlands. Iedereen merkt op dat dat echt zijn talent is. Maar op andere vlakken scoort hij minder omdat dat zijn interesse niet heeft.
Leuk die muziekweetjes! Whitney Houstons i will always love you is een cover van Dolly Parton en Mariah careys without you is een cover van Badfinger. denk dat veel mensen dat ook niet weten.
En dan? Aanzetten? Ik doe dat ook maar niet als hij aanstaat maar gewoon om te weken. Dat airfryermandje is een nagel aan mijn doodskist trouwens. Wat een verschrikking om schoon te krijgen
Ik ben zo blij te lezen dat het herkenbaar is. Ik durf er namelijk ook helemaal niet goed over te praten. Vervelend dat jullie je zoon er dan niet uit kregen, hier ook niet. Het aller vervelendste voor mijn zoon is nog wel dat hij dan heel onzeker is, dus elk merk auto die hij benoemt en tegen komt moet ik herhalen. ( dat was bijvoorbeeld ook bij de kleuren etc) op het moment dat hij vind dat hij het goed kent hoor je hem er niet meer over en is beamen niet meer nodig. Hij stond gister in de speeltuin tussen allemaal kindjes en kon geen auto’s zien zegt hij opeens; bmw, Volvo, tesla, Audi, fiat. Het enige wat ik dacht is ga nou gewoon spelen! Op welke vlakken scoort jullie zoon ’minder’? Merk je ook met sociaal contact naar leeftijdsgenootjes verschil?
Dat komt denk ik door zijn interesse. hij is nu heel erg bezig met de merken van auto’s en de kleuren kent hij allemaal al in het Nederlands, Engels en Frans dus dan is het voor hem denk ik logisch om dat in het Engels te benoemen. Kreeg hij hem uit die hyperfocus?
Onze zoon is sociaal-emotioneel minder sterk. Hij kan wel sociaal zijn maar in kleinere groepjes en met mensen die hij kent. Op het kdv heeft hij zich heel erg lang afgezonderd. Hij hangt ook ontzettend aan ons en vooral aan mij. Is bang om mij kwijt te raken, dat ik hem niet meer kom halen en is faalangstig. We hebben hulp van een orthopedagoog omdat hij veel “afwijkend” gedrag liet zien. Er is ontwikkelingsonderzoek geweest (IQ) waaruit een gemiddeld IQ uitkwam met sommige onderdelen wat uitschieters naar boven op het gebied van taal etc (hij praat opvallend goed en wijs, benoemd ook zijn eigen gevoel heel goed) Dingen als patronen namaken met blokjes en sommige puzzels heeft hij een broertje dood aan. Dat kan hij wel denken wij allemaal maar als hij iets moeilijk vind dan vertikt hij het en raakt gefrustreerd en gaat huilen. Tekenen vind hij ook niks. Trekt een streep en krabbel en zegt dan dat het een auto is. Zindelijk worden ging met horten en stoten maar gaat nu prima. Poepen op de wc vertikt hij al maanden. Krijgen het niet voor elkaar. En dat is precies onze zoon ten voeten uit. Als hij iets niet wil dan wil hij het niet. Het is een extreem slechte eter. Hij eet al 2,5 jaar alleen maar brood, geen warm eten/groenten/vlees. Helemaal niks. Hij vind het eng en wil het niet proberen. Therapie gehad om te kijken of hij sensorisch gestoord was op dat vlak maar nee, het zit in zijn hoofd en wil er niet uit. Over 3 weken gaat hij naar de basisschool en er gaat iemand van jeugdhulp mee om de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen aangezien hij heel veel moeite heeft met veranderingen. Als hij echt vastloopt komt er diagnostisch onderzoek aangezien hij wat kenmerken vertoont van ASS. Mijn vriend heeft ook ASS in een lichte vorm dus we zijn er bekend mee. ik vond toen mijn zoon de leeftijd van jouw zoon had pittig. Hij was erg snel overstuur van alle prikkels/indrukken. Ook is mijn zoon een ontzettend autofan, zelfde als die van jou. Kende ook al op die leeftijd veel automerken. Mijn schoonmoeder heeft een zwarte Suzuki. Als we dan ergens waren en hij zag een rode dan was het altijd “kijk daar is oma’s auto” hij herkende dus niet alleen het merk maar ook het model. Dan dacht ik vaak “je bent nog maar 2, doe eens normaal” hij heeft ook een opvallend oog voor detail. Kleinste veranderingen vallen hem op. Ziet alles om zich heen. Hij leest dan nog weer niet, tellen tot 15 kan hij wel al maar wil hij niet altijd doen. Als je nog vragen hebt oid mag je me altijd een pb sturen hoor!
Oké, want wij hebben alles al geprobeerd. Schijnen het oude model mandje te hebben wat altijd deze problemen schijnt te geven op den duur schijnt. Heb je een link van dat topic?
Werkt hier niet. Ding komt nog steeds superaangekoekt eruit. Ik denk echt dat wij aan een nieuwe moeten. Maar alleen dat ding schijnt alleen al erg duur te zijn en ik heb de XL versie ook nog. Als ik Google kom ik dingen tegen dat mensen zelf verfbranders moeten gebruiken om de aangekoekte resten eraf te krijgen. Bizar gewoon.
Ik denk gewoon door het al schoonmaken en gebruiken de halve anti aanbaklaag eraf ligt en het daarom gewoon steeds een terugkerend probleem is.
Wat vreselijk dat ze zo ontzettend laat zijn. Heeft hij wel leren leren? Anders gaat dat misschien mooi nog een probleem worden. Je hebt wel gelijk, als hij zich niet zo liet gelden in de klas had hij nog in Gr 2 gezeten en was hij na de vakantie naar Gr 3 gegaan. Nu kreeg hij zon boekjes maar als je eind 5 leest stelt dat natuurlijk niks voor. Hij heeft nog steeds niet leren leren dus we moeten nog hard aan de slag. We krijgen nu ook hulp buiten school om. Die was betrokken bij de gesprekken maar was het niet helemaal eens met school en daarom vroeg ze of we in gesprek willen. Dus hopelijk kan ze ons na de zomervakantie meer helpen.
Leuk die herkenning! Ik kon tussen de 1.5 en 2.5 jaar niet normaal over straat lopen, bij elke auto die hij zag riep hij het merk en las hij het kenteken op. Zodra er ergens op tv een logo voorbij kwam riep hij direct de naam erbij. Andere logo's kende hij ook wel, maar auto logo's waren toch echt verreweg het meest interessant. Om hem uit zn hyperfocus te krijgen werkte lichamelijk contact maken het beste, dus eerst een hand oo zn schouder, of over zn rug wrijven voordat we hem aanspraken. Super leuk dat jouw zoon 3 talen spreekt! Spreken jullie zelf thuis ook deze talen of pikt je zoon dat ergens anders op? Mijn zoon spreekt al vanaf dat hij peuter is vloeiend Nederlands en Engels. Ondertussen spreekt hij ook redelijk goed Spaans en wat Duits en Frans. Hij pikt talen nogal snel op zullen we maar zeggen.
Hier begon onze oudste met 3 jaar al te wisselen, maar leerde gewoon in groep 3 lezen. Maar volgens mij klopt het wel dat in groep 3 de meeste kinderen beginnen met wisselen? In dat geval valt het wel samen inderdaad...