Laag IQ dochter 11 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kenzi, 23 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.903
    113
    Vrouw
    #21 Zonnestralen, 24 sep 2020
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
    Het kan zijn dat de logopedist deze test heeft gedaan. Bij mijn zoon konden we kiezen of het audiologisch centrum deze test zou afnemen of de logopedist. De verbale test kwam voor de non verbale.

    Je zegt dat je haar kan vinden in de omschrijving van haar gedrag. Dat zijn kenmerken die je aan de buitenkant ziet. Wat er in haar zit (the black box) is wat het onderscheid maakt. De non verbale test bestaat uit specifieke opdrachten. Hebben ze daar geen enkel inzicht in gegeven? Ik wist naar mijn idee welke dingen mijn zoon daarvan wel zou kunnen en waar hij niet alles uitgehaald heeft. Nou moet ik een kanttekening maken dat ik vermoed dat er bij mijn zoon meer speelt dan tos en dat ik niet van alles weet of het dan onderdeel is van de tos of niet. Maar op een gegeven moment dan zit zijn hoofd vol en dan kan hij niet zijn volledige capaciteit laten zien. School scores zeggen niet alles omdat school vol zit met prikkels. Hetgeen wat hem het moeilijker maakt om informatie tevoorschijn te toveren en dus een score te geven die gelijk staat aan wat hij maximaal zou kunnen presteren. Dit kan een vertekend beeld geven.
     
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Nee met dat iq is ze nog niet zwakbegaafd. Dan moet ze nog tien puntjes naar beneden.
    @Snoopy1979 waarom raad jij MEE aan?
    Ik twijfel namelijk heel erg of ze haar met dit iq kunnen en mogen helpen. Volgens mij moet je daarvoor bij de ‘reguliere’ hulpverlening zijn. Maar ik kan het mis hebben. Heb je persoonlijke ervaring hiermee?
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je in de war bent met lvb (70-50). Zb is onder de 85 dacht ik.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zwakbegaafd is tussen de 70-85.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Sowieso vind ik het bijzonder weinig toevoegen om even aan ts te benoemen dat haar kind zwakbegaafd zou zijno_O.

    Ts, school heeft hier absoluut steken laten vallen. Een OPP zijn ze verplicht zich aan te houden.
    En budget voor hulp is er zeker wel. Via een overkoepelend samenwerkingsverband. Dat moet wel aangevraagd worden door school.
    Ik ben zeker geen voorstander van groep 8 overdoen. Maar ik zou het nu wel overwegen om haar zo goed mogelijk de basisschool af te laten ronden.
    Dan moet er dus wel direct hulp opgestart worden.
    In dit geval dus direct aan de bel trekken bij de ib'er en directeur en zo nodig bij de koepelorganisatie waar de school bij is aangesloten.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Want? Bij mijn nichtje en neefje heeft het juist gezorgd voor meer hulp/ondersteuning, voor TS lijkt het me alleen maar fijn als ze na jaren nu eens goede hulp krijgen.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik heb het over hier op een forum. Ts benoemt de problemen die er zijn. En dan wordt er out of the blue gezegd: jouw kind is zwakbegaafd. Tja sorry dat vind ik sowieso aan hulpverleners. Maar dat helpt ook niet als tip.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Een diagnose na degelijk onderzoek helpt bij het krijgen van meer hulp/ondersteuning.

    Niet een forum vol met mensen die, aan de hand van 1 cijfer na een IQ test waarbij alleen een cijfer is gegeven na een non- verbale tests ( en waaraan ik persoonlijk twijfel omdat een IQ test uit meerdere onderdelen en dus cijfers bestaat), menen te moeten melden aan TS dat haar kind zwakbegaafd is. Dat heeft totaal geen meerwaarde voor TS .
     
    Bloem2310, Lafelife, spruitje80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    O ja klopt. Thanx. Even niet goed gedacht.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De meesten zeggen daarom ook dat het bijzonder is dat ze zoiets ineens stellen; ‘iq van 77, klaar, geen TOS, laag iq, stop maar met logopedie’. Dat klopt natuurlijk niet.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je het anders opvat dan dat het bedoelt is. Imo gaan de reacties over de score. En gezien hoe het verlopen is roept het twijfel op of die score wel past bij de dochter van ts
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Precies dit. Een score van 77 komt officieel neer op zwakbegaafd, mijn ervaring met drie (zeer goed onderzochte) zwakbegaafde familieleden is heel anders dan wat TS beschrijft. En wie weet klopt het wel, maar dan nog is degelijk onderzoek nodig gevolgd door passende hulp/begeleiding.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Kenzi; Ik snap dat je vol vragen zit en gelijk in de 'actiestand' staat. Zeker omdat je dochter al in groep 8 zit. Ik kan me voorstellen dat je dan zo snel mogelijk in beeld wil hebben welke ondersteuning je dochter nodig heeft om volgend jaar meteen op de voor haar juiste school terecht te komen. En je wilt weten hoe / van wie / waar je die hulp kunt krijgen. Liefst gisteren al.
    Ik lees ook dat je het verslag van de IQ-test nog niet hebt. Dus je hebt deze informatie nog maar net. Onze oudste zoon is pas ook getest. Ik heb al een deel van de uitslag, maar er moest nog wat nader onderzoek plaatsvinden, waardoor het officiële gesprek met de uitslag en adviezen iets naar achteren is geschoven. Wat de 'timing' betreft lijken we dus een beetje in hetzelfde schuitje te zitten. We weten iets, maar nog niet alles. Al zit onze zoon in groep 7, dus wij hebben richting VO wat meer tijd. Maar ik snap je gevoel; je laat zo'n onderzoek niet voor de grap doen. Nu heb je al het begin van een uitslag / diagnose. En dan nu...?

    Toch is het denk ik belangrijk het officiele verslag nog even af te wachten. Wanneer krijg je dat? Krijgen jullie deze ook in een gesprek? Als het goed is, zitten daar namelijk ook al wat adviezen bij. Dat kunnen praktische adviezen zijn over de manier waarop jullie dochter het beste benaderd kan worden, maar ook adviezen gericht op de vervolgbegeleiding. Tijdens het uitslaggesprek kun je vragen stellen. Maar het is ook helemaal niet vreemd als je pas een paar dagen na zo'n gesprek nog vragen hebt en dat je dan opnieuw even contact opneemt.

    Ik ben zelf leerkracht in groep 8 en als ik naar deze scores kijk, kan ik daar in zijn algemeenheid wel iets over zeggen qua advies en ook wat betreft de aanvraag voor begeleiding. Dit soort dingen kunnen soms per regio wel wat verschillen, maar het ligt over het algemeen niet mijlenver uit elkaar.

    Er waren in het topic al mensen die het hadden over extra geld voor individuele ondersteuning. Het is echt vreselijk moeilijk om zo'n potje open te peuteren. Dat duurt maanden. Als dat begin groep 8 nog moet gebeuren, is de kans klein dat het nog lukt. Verder is het meestal zo dat er meerdere problemen moeten zijn voordat een kind in aanmerking komt voor een budget voor individuele ondersteuning. Voor zo'n arrangement (vroeger 'rugzakje') moet er meer zijn dan 'alleen maar' een wat lager IQ. Denk aan sociaal emotionele problemen of ernstige gedragsproblematiek. Zoals ik het nu lees, is daar bij jouw dochter gelukkig geen sprake van. Ze komt dus hoogstwaarschijnlijk niet in aanmerking voor een extra juf of onderwijsassistent die echt speciaal voor haar komt. De ondersteuning voor je dochter zal dus echt vanuit de leerkracht en de school zelf moeten komen.

    Je dochter heeft een leerachterstand van minder dan 2 jaar. Ik ken haar natuurlijk niet, dus ik kan niks zeggen over haar werkhouding. Maar ik vind de scores die je noemt echt netjes als je naar haar IQ kijkt. Is je dochter een harde werker?

    Qua IQ zou je dochter nèt in aanmerking komen voor praktijkonderwijs (tussen 55 en 80) maar haar CITO scores zijn er te hoog voor. Om in aanmerking te komen voor praktijkonderwijs moet er op meerdere gebieden een leerachterstand zijn van 3 jaar of meer.

    Het advies kader vind ik als ik alleen naar de CITO-scores kijk wat aan de hoge kant. Maar je geeft al aan dat ze op de methodegebonden toetsen hoger scoort. Ik kan me dus best voorstellen dat de leerkracht daardoor wat hoger uitkomt. Zeker als je dochter inderdaad een harde werker is. Motivatie speelt naast IQ echt een grote rol.
    De meeste VO-scholen bieden toch een basis / kader brugklas. In wezen maakt het dus voor de plaatsing uiteindelijk ook niet zoveel uit of er als advies basis, kader of basis-kader uit rolt. Dat verschil is vaak belangrijker voor de ouders en leerlingen dan voor de school zelf ;)

    In onze regio willen de VMBO-scholen liefst wel zien dat kinderen bij rekenen en begrijpend lezen in ieder geval niveau E6 hebben gehaald. Bij begrijpend lezen zit ze daar nog niet helemaal aan. Dus specifiek voor dat stukje zou ik juist wel proberen logopedie in stand te houden. En natuurlijk zelf ook lekker veel lezen en voorlezen.
    De school of de logopedist zou ook eens de toets begrijpend luisteren af kunnen nemen en een woordeschattoets. Dat kan soms helpen om nog beter te bepalen waar ze het meest hulp bij nodig heeft om begrijpend lezen nog te verbeteren.
    En even los van het schooladvies: begrijpend lezen is gewoon ècht een belangrijke vaardigheid in het dagelijks leven. Dus hoe meer je dat kunt ontwikkelen, hoe beter het is.

    Ik zou met de basisschool overleggen of zij bij het VO advies ook LWOO zouden kunnen adviseren. Dat is leerwegondersteunend onderwijs. Als ze LWOO krijgt, zit ze bijvoorbeeld in een kleinere klas of ze krijgt huiswerkbegeleiding. Als de basisschool het advies LWOO geeft, zal de VO school op basis van alle gegevens kijken of ze daarvoor in aanmerking komt. Hierbij wordt gekeken naar de cito-uitslagen maar ook de uitslag van de IQ test en aanvullende informatie van de basisschool over bijvoorbeeld gedrag en concentratie.
    LWOO hoort ook bij passend onderwijs, dus het samenwerkingsverband bekijkt samen met de middelbare school of een kind voor LWOO in aanmerking komt. Het is dus wel prettig dat er als een uitslag van een IQ test ligt om die aanvraag te ondersteunen.

    Ik ben benieuwd wanneer jullie die officiële uitslag krijgen en welke adviezen daar in staan.

    En nogmaals: ik snap dat je veel vragen hebt. Vandaar deze lange lap met informatie. Maar gun jezelf ook even tijd om de uitslag even te laten landen voordat je allerlei acties onderneemt. Je hebt dit bericht nog maar net gekregen. En het is echt anders dan wat je al die tijd gedacht hebt. Logisch dus dat je veel vragen hebt. Zorg dat je de antwoorden goed op een rijtje krijgt. Pas dan kun je denk ik met een duidelijke hulpvraag naar de juiste plek.
     
    owly, Jo79, Amberxx en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    @tupp, dank je hier heb ik wel echt veel aan, heel helder ook! Ik twijfel zelf of Kader niet wat hoog is hoor, haar nieuwe juf hoorde ik ook twijfelen over het advies maar die kent haar nog maar 5 weken.

    Wat betreft de term zwakbegaafd, doet me niet zoveel. Natuurlijk ben ik hier al een tijd mee bezig en weet ik ook de scores en wat ze inhouden. Ze leert echter wel makkelijk en dan heb ik het over de andere, niet belangrijke vakken zoals aardrijkskunde/geschiedenis/Engels. Daar hoeft ze amper voor te leren en maakt het foutloos.

    Ik las nog niets van laten zitten, dat is zeker geen optie. Ik ben nu wel zo ver dat ik wel door heb dat deze school niet zoveel meer kan doen. Ze is beter af op het voortgezet onderwijs waarbij ze onderwijs op haar niveau krijgt, dat is het meest belangrijk..
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  15. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Dit gaf het audiologisch centrum aan, dat zij niets meer kunnen betekenen en dat het, gezien het IQ, soms beter was ook de logopedie te stoppen. Misschien omdat ze de ervaring heeft dat het geen zin heeft vanwege het IQ, ik heb geen idee.
     
  16. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Voor mij zou het doorslaggevend zijn of jij, je dochter en de logopedist het idee hebben dat je dochter er wat aan heeft. En natuurlijk of je dochter het vervelend vindt of niet.
     
    Zonnestralen, Fuddey en tuc vinden dit leuk.
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat snap ik, maar ik vind het ergens ‘te makkelijk’? Kunnen ze niet iets anders aangeven waar ze wel hulp kan krijgen bv?

    Overigens hebben mijn neefje en nichtje allebei logopedie gehad, ook toen hun iq bekend was en ze op het sbo zaten. Maar daarbij speelt wel dat mijn nichtje vrijwel niet sprak, daardoor werd eerst ook aan autisme gedacht. Neefje sprak wel, maar heel ‘binnensmonds’ - zijn vader doet dat ook en heeft daar nooit logopedie ofzo voor gehad, maar hij is nu eind 50 dus weer echt een heel andere generatie.
     
  18. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wist je dat veel scholen voor praktijkonderwijs een dakpanklas aanbieden?
    Dat is de eerste klas, niveau pro/vmbo.
    De leerlingen krijgen dan nog een jaar de tijd om te kijken wat het beste past, de praktijkschool of toch instromen in 2 VMBO.
    Dit om afstromen te voorkomen.
    Ik ben zelf docent op een praktijkschool en bij ons is dit concept een groot succes.
    Misschien iets om in je achterhoofd te houden bij de schoolkeuze.
    Veel mensen (en basisscholen) weten van het bestaan van dergelijke klassen niet af.
     
    owly en Zonnestralen vinden dit leuk.
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Ik denk ook niet dat iedere vmbo school dit heeft. Ik ken er hier in de buurt in ieder geval geen. Wel goed dat die dakpanklas er ook is.
     
  20. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Vergelijkbare situatie hier. Zoon is 11 en iets verlaagd IQ van 98. Hij kan niet automatiseren, lesstof onthouden is voor hem een hele opgave. Wij zijn vanaf groep 3 met school rond de tafel gaan zitten en plan opgezet. Heel team, onderzoeken en ook inderdaad een soort Rots Water training gehad. Dit Ben Ik, heet het. Deze school is geen vve school maar de begeleiding is hier uitstekend. Dit zou dus geen enkel probleem moeten zijn op school van jouw dochter. Ze zitten overal bovenop hier en zoon krijgt de juiste, passende begeleiding. Hij werkt op eigen niveau, en dat is op dit moment begin groep 6. Hij zit nu in 7, groep 2 heeft hij 2x gedaan. Het lesgeven op niveau zou dus gewoon makkelijk moeten kunnen. Jouw dochter zal vast niet de enige zijn op de school die zijn eigen leerweg nodig heeft. Het is dan kwestie van groepjes maken en werkboekjes en opdrachten aanpassen op het juiste niveau. Begin is dat voor school even een flinke klus maar als ze eenmaal in hun passend onderwijs zitten, dan gaat het daarna stuk makkelijker.

    Hij heeft hier tijdens alle onderzoeken een LWOO advies mee gekregen voor vo straks. Hierbij krijgt hij zn dossier mee en zal op vo gekeken worden naar passend onderwijs op zijn eigen niveau.

    LWOO - Leerweg Ondersteunings Onderwijs
    https://www.devogids.nl/wat-is-leerwegondersteunend-onderwijs-lwoo/

    Mijn advies: sta op je strepen. Dit is jouw kind en dat zij zo laks hierin zijn is absurd. Dit is het basisonderwijs, dit is de tijd om de basis te leggen voor de toekomst. Ga nóg een gesprek aan met de ib'er, directeur, leerkracht. Mochten ze echt eigenwijs niks willen ondernemen, dan zou ik persoonlijk naar leerplicht ambtenaar gaan. Niet alleen jij als ouder heb het plicht je kind onderwijs te bieden, maar een school ook. Als uit onderzoeken is gebleken dat er wel degelijk achterstand is, dan sta je sterk en is school verplicht hier wat mee te doen

    Veel succes, het is zo frustrerend en je voelt je soms heel machteloos. Maar geef niet op
     

Deel Deze Pagina