Het probleem is dat er geen versnellers of de kinderen die zo ver vooruit lopen. Anders was dit ideaal geweest. Nu werkt hij wel buiten de klas en krijgt extra werk maar ze hebben het idee dat dit als nog niet voldoende is. Ondanks dat ze veel in huis hebben
Daarom dus het voorbeeld dat het anders kan en je daar misschien naar op zoek zou kunnen gaan (ipv direct HB-onderwijs).
Sorry! Ze hebben nog niet aangeven of er binnen de gemeente ergens anders wel meer vlotte kinderen zijn naast het hb onderwijs. Toch eens navraag doen wat de mogelijkheden zijn. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit eerder heb gehoord dat er zelfs 4 kinderen versneld zijn. Toch wel uitzonderlijk op een school
Ik zou behalve op de huidige school in gesprek gaan ook vooral schoolsites en schoolgidsen van andere scholen lezen, andere ouders in de buurt naar ervaringen te vragen, gesprekken aan te gaan op scholen, enz. De school van de jongste staat binnen het schoolbestuur wel bekend om hun specifieke aanbod. (Bij haar in de klas zijn er overigens 6 versneld in en in andere klassen van hetzelfde leerjaar ook nog leerlingen.)
Wel heel bijzonder dat het er zoveel zijn! Super fijn want dan heeft de school ook veel meer te bieden dan voor 1 kind op de hele school
hahaha dames; het gaat met ons goed hoor! zoontje is begonnen met gymnasium+ (gewoon gymnasium hoor, weet niet waarom het zo heet) en hij is niet echt blij ermee, (hij vindt zijn school WEL beter dan atheneum en beter dan andere scholen etc) maar hij leert dus veel meer en bij sommige vakken loopt hij nog steeds voor, maar dat is geen probleem straks, denk ik. hij vindt het wel erg jammer dat er weinig vrije tijd is en coronatijd vind hij ook heel erg (dat we niet meer naar t buitenland kunnen enzo...) maar hij doet het wel goed op school. de pestkop die hem dreigde dat hij hem wel op de middelbare school zou pakken(klasgenoot in basisschool), werd erg effectief door de school aangepakt. echt prachtig, hij deed zijn ding bij het begin van de school 2x, en zoontje heeft t gemeld en was zo klaar. echt niet te geloven! favo vakken zijn latijn en geschiedenis; frans is ok zegt hij; maar nederlands, engels vindt hij niet leuk. hij zit op zijn plaats denk ik, toch nog steeds de jongste op de school helaas. sorry voor mijn nederlands dames; mijn ned gaat enorm achteruit! als er vragen zijn wil ik wel beantwoorden, ik heb nog niet alles kunnen lezen.. groetjes! IK ben vandaag jarig! 52!
@belize: Fijn dat het naar omstandigheden goed gaat en dat de school pesten meteen de kop indrukt! En gefeliciteerd!
Fijn dat het goed gaat @belize en gefeliciteerd met je verjaardag! Hoe komt het dat je nederlands achteruit gaat? Woon je in een ander land? (Ik beken nu eerlijk dat ik je zinsopbouw soms wat lastig te volgen vind )
Belize, gefeliciteerd met je verjaardag!!! Mooi dat het goed gaat. Deze coronatijden zijn moeilijk, dat ervaren wij hier ook.
Alweer een tijdje geleden dat ik hier wat geplaatst heb over mijn oudste dochter. Even kort: ze is net 7 geworden (gisteren) en zit in groep 4. Ze is een kei in aanpassen en niet op willen vallen, dit heeft ze dan ook de eerste 3 jaar heel goed gedaan. Thuis was ze druk en gaf ze aan dat ze zich verveelde, op school paste ze zich aan. In groep 2 is ze soms door de onderwijsassistent uit de klas gehaald en dan liet ze dingen zien wat ze dus niet klassikaal liet zien. In groep 3 heeft ze tot februari 6 verschillende juffen gehad en toen kwam corona. Een flutjaar dus. Tijdens het thuisonderwijs merkten we haar steeds groter wordende voorsprong en hoe gemakkelijk het leren haar afgaat. En nu groep 4. De eerste weken paste ze zich goed aan. Was heel stil in de klas, stak haar vinger niet op (want ze wist het antwoord toch wel) en was thuis heel erg aan het ontladen. De juf heeft haar in week 3 een plusboekje rekenen gegeven en sinds een paar weken zit ze in een verbredingsgroepje. Maar o, wat maakt ze een sprongen! Ze is sinds 3 weken aan het 'onderhandelen' met de juf over moeilijker werk, ze laat in de klas zien wat ze kan, steekt haar vinger op enz. Gisteren gesprek gehad met de juf en zij geeft ook aan dat ze nu echt opbloeit. Wel heeft ze het idee dat ze zich ontzettend verveelt en dat geeft A ook wel aan. Voor nu afgesproken dat bepaald werk gehalveerd wordt (dus niet 40 sommen van iets maar bijv 20) en ze haar werk grotendeels zelf mag indelen. De tijd die dan overblijft moet ze gebruiken voor haar eigen project. Dat gaat ze opzetten met de intern begeleider. Verder gaat ze 2x per week naar het verbredingsgroepje i.p.v. 1x Ben zo blij voor haar dat ze zich nu aan het openen is en kan laten zien wat ze kan. Trots op haar
nee, ik woon gewoon in NL hoor, maar in de laatste tijden lees ik, luister ik, schrijf ik enorm veel in andere talen...en veel minder sociaal leven
Ik vond je laatste bericht heel helder hoor, maar soms moet ik ook wel eens 2 x lezen bij je berichten. Geeft niet. Mijn ervaring is ook dat ze op het VO veel eerder gepest en geklier de kop in de drukken dan op de basisschool. Verder vind ik ook dat ze veel eerder actie ondernemen op andere vlakken en dingen aanbieden. Ik heb meestal dezelfde dag antwoord als ik een mail stuur en vaak wordt het meteen opgelost of opgehelderd. Op de vorige basisschool (dus waar mijn dochter en zoon eerst zaten, maar waarbij mijn zoon is vertrokken) kon ik overal achteraan en ging het zo langzaam met communiceren. @Koekie1 , wat goed van je dochter! Met mijn zoon gaat het redelijk. Hij is een tijdje thuis geweest i.v.m. wat medische dingen, begin van het schooljaar ook veel, omdat hij gewoon erg vatbaar is voor verkoudheid enzo.
Hier ook tevreden over het VO. Zoon zit daar goed op zijn plek, wordt goed in de gaten gehouden en wij hadden zelfs een live gesprek met zijn mentor op school terwijl de basisschool enkel via teams communiceert. Al met al is het een goede keuze geweest. Basisonderwijs ben ik helaas niet zo onder indruk van.
Is het anders een optie om naar een ander schooltype te kijken? Met meerdere leerjaren bij elkaar en waar alle leerlingen nagenoeg een eigen leerlijn volgen. De meiden zitten nu beiden op een sterrenschool en dat gaat echt super goed. Niemand is een uitzondering. Sterrenschool is volgens mij best nieuw maar misschien jenaplan of montessori afhankelijk van hoe ze het ingericht hebben?
Zijn er anderen waarbij kinderen al een beetje aan het kijken zijn wat ze willen bij het VO? Hier beginnen de eerste open dagen / informatieavonden volgende week al. Q heeft een lijstje gemaakt met dingen die ze graag terug ziet of wil leren op t VO, maar de combinatie die ze wil is er volgens mij niet. - Tweetalig - Cultuurinderwijs (kunstgeschiedenis, verschillende creatieve vakken, etc) - Het liefst zo veel mogelijk vreemde talen en op een hoog niveau - Moeilijker wiskunde (omdat ze daar naar eigen zegge minder goed in is dus er echt meer van wil leren) - Debatteren - Filosofie De laatste 2 ‘eisen’ kunnen gelukkig op veel plaatsen wel.
Ik weet niet of alles bij elkaar te vinden is, maar een groot deel van de dingen moet toch wel te doen zijn? Zeker op een gymnasium, lijkt me...? Mijn dochter weet na de open dagen die we de afgelopen twee jaar bezocht hebben al precies naar welke school ze wil, wij hebben het dus makkelijk. We gaan dit jaar overigens wel nogmaals naar de open dag van die school en ze wil nog twee andere scholen bezoeken, maar dat is geloof ik meer 'om ze gezien te hebben'.