Dat is dus een beetje de vraag Mijn zoontje speelt sinds kort graag Yahtzee. Erg leuk en volgens mij ook erg leerzaam. Nu wil hij zelf natuurlijk dobbelstenen optellen enz.. Maar soms is het natuurlijk nog een beetje moeilijk. Is hierbij een telraampje oid handig? Ook om te helpen uitleggen? Nu heeft hij zelf wel de perfecte oplossing bedacht: de calculator op mijn telefoon Maar dat vindt ik toch iets minder leerzaam
Handig is het altijd maar je kunt ook kiezen voor knikkers of fiches of of of.... als ze er maar mee kunnen groeperen en daarmee tellen. Mijn meiden telden in het begin mbv hun potloden.
Ja,dat probeer ik ook maar als hij bijvoorbeeld alleen maar zessen heeft gegooid en dus 5 x 6 moet optellen heb ik zo’n berg potloden liggen Maar wil hem ook niet het verkeerd aanleren als ze het op school anders doen. Dat is weer zo jammer met deze coronatijd, heb zijn juffen ook nog nooit gesproken. Dus voor een onbenullige vraag krijg ik ze nooit te pakken.
Ze gebruikte bij de ons vorig jaar wel een telraam. Wel lastig om uit te rekenen. Eigenlijk past de som 4x6 er bij maar dat is natuurlijk wel lastig. Onze zoon is 6 maar is goed in rekenen. Ze leren het op de volgende manier , je telt 6+6= is eigenlijk 6+4=10, 10+2=12 Je maakt een tussensom naar de 10 en dan het laatste stukje. Als je wil oefenen met rekenen in spelvorm is regenwormen makkelijker. Dan kun je groepjes maken van 10. (Wij spelen de gewone versie maar je hebt ook nog een junior versie)
Hij heeft inderdaad een werkboekje rekenen waar ze dit in doen. Verschillende combinaties zeg maar. Zo doe ik het zelf ook met hem helpen met dobbelstenen optellen,combinaties maken. En soms is het natuurlijk lastig omdat ze het natuurlijk nog niet hebben gehad met de les. Maar het spel regenwormen is een goede tip! Hij vindt het zelf ook erg leuk want de pagina’s die ze niet hebben gemaakt op school is hij thuis fanatiek aan het invullen.
Het ismokk lastig en ze moeten dit automatiseren dus dat heeft tijd nodig. Regenwormen is echt super leuk. Maar goed elk spel met 2 dobbekstenen is goed. Je kan ook kaarten pakken en verdelen in 2 stapels. Je neemt van beide een kaart en telt het op. Op de trampoline ging hij tellen met sprongen. Bij elke sprong een antwoord. Bijvoorbeeld sprongen van 2 en daarna van 3 etc
Bij ons op school worden in groep 3 geen getallenramen gebruikt. Ze gebruiken alleen een getallenlijn om op te tellen. Dus daar dan bijvoorbeeld de 5 sprongen van 6 op tekenen. Edit: In groep 3 gaat de getallenlijn nu nog maar tot 10 en bij het volgende blok tot 20.
Inderdaad in groep 3 gaan ze optellen en aftrekken tot en met 20, rekenen tmt 100, tafels en delen komen pas in groep 4.
Hier gebruikten ze vorig jaar een kralenketting, die is evt wel na te maken. Bij de lage getallen was het 5 rode, 5 witte, 5 rode en 5 witte kralen en toen de getallen hoger werden ging het in tientallen (dus 10 rode, 10 witte, 10 rode, etc tot het totaal 100 kralen waren). Is dus hetzelfde principe als een telraam
Hier kreeg zoon tijdens corona lockdown een telketting mee 10x wit 10x rood en dan 5 van ieder... Sommige andere een telraam dus ja ze gebruiken dat
Hier gebruiken ze hem wel Maarmn oudste heeft hem nooit gebruikt is voor kinderen die er wat meer moeite mee hebben