Ik snap wat je bedoeld, het is een verschil van hoe we er tegenaan kijken inderdaad. Het gaat bij tuc's man om wie die dag het beste is of het beste gewerkt heeft en diegene wordt daarvoor beloond en de rest niet, terwijl dat misschien gewoon niet zulke "hoogvliegers" zijn maar wel goed hun werk gedaan hebben. Bij ons wordt vaak een target gezet, die voor iedereen haalbaar is. Iedereen wordt hier dan individueel voor beloond, er wordt gekeken naar je eigen behaalde resultaten. Er zal bij ons dan ook nooit iemand met lege handen staan maar er zal wel verschil zit in de hoogte van de beloning.
Ik heb een tijdje gewerkt bij een bedrijf waar het op die manier ging, telefoon binnen zoveel sec opnemen, gesprek mocht max een x aantal minuten duren, team wat de meeste gesprekken had kreeg punten maar als er 1 teamgenoot te lang in gesprek was gingen er punten vanaf enz...zo ging het bij dit bedrijf al heel lang ,ziekteverzuim lag ook extreem hoog omdat de prestatie en werkdruk erg hoog lagen.Je was ook van je teamgenoten afhankelijk om te scoren dus soms ook scheve gezichten in het team als jou telefoongesprek iets langer duurde dan de norm.Pauze werd haast niet meer aan gedaan om maar te presteren.Ik heb het 2 maanden volgehouden en in die tijd heb ik 8 ziekmeldingen meegemaakt, overspannen vanwege de werkdruk....Het was geen callcenter maar het ging om leasecontracten (auto's).Af een toe een leuke uitdaging of weddenschap onderling om de mensen scherp te houden is leuk maar continu op die manier werken ...niets voor mij.
Om op je laatste vraag antwoord te geven: ik zou er wat extra spelletjes voor die nieuwe switch van halen Ik zie t probleem niet zo eerlijk gezegd. Ik ben overgegaan van een mega commercieel bedrijf naar een overheidsinstelling en vindt het juist storend dat we als een eenheidsworst beloond worden terwijl er wel echt hele duidelijke verschillen zijn in performen...
Ik vind niet dat er iets mis is met belonen naar prestatie, maar wel met de manier waarop dat hier gaat.
Het is maar hoe je het bekijkt. Toen aan het begin van de corona hadden wij allemaal iets gekregen voor onze inzet tijdens de enorme drukte. Ik heb die weken niet gewerkt. Ik was thuis omdat mijn ex man een huisverbod had en de kinderen niet mocht zien en ik geen opvang had omdat ik hoestte en de kinderen daardoor niet naar de opvang konden. Dan kan je zeggen ooh maar jij had er geen recht op je zat thuis. Dat klopt, maar ik ben er verder altijd, ik ben altijd op tijd en doe mijn werk gewoon leuk en goed.
Ik niet zo, tenminste wat ik uit op haal (rest niet gelezen). Als het altijd structureel zou zijn wel hoor, maar dit lijkt op een tijdelijke incentive om wat extra boost te geven...
Als collega zou ik t jou ook prima gunnen hoor, maar puur op basis van dit bericht zou ik t ook niet raar vinden als je het niet zou krijgen. Je krijgt een beloning voor extra inzet tijdens drukte maar je was er niet... om vervelende redenen natuurlijk je krijgt je maandelijkse loon omdat je er altijd bent en je werk leuk en goed doet...
Hoezo wat doe je hier tegen? Niks. Voor een Amerikaans bedrijf is dit vrij gebruikelijk. Het is een cultuur waar je voor kiest of niet. Mijn man werkt ook voor een Amerikaans bedrijf en ik herken dit wel een beetje. Er zijn genoeg mensen die hier gelukkig van worden. Ik zou er niet aan moeten denken.
Dat klopt. Maar ik bedoel ermee het is niet allemaal zwart wit. Misschien is mijn inzet wel 10x meer dan degene die toen wel werkte. Beide systemen hebben voor en nadelen.
In de bedrijven waar ik eerder heb gewerkt was t echt niet een heel raar gebruik (wel op team niveau overigens en niet individueel). Maar acties van bijv een bekend merk die dan zeiden het team dat ons merk het meeste verkoopt in de komende periode krijgt xxx ik kan me niet voorstellen dat mijn werkgevers daarin uniek waren
Ah zo. Ja dat vind ik dus zo jammer aan bepaalde salarissystematiek dat er niet altijd ruimte is om jou bijv hoger te belonen dan een collega die hetzelfde werk doet maar het op niveau doet en jij boven niveau. Volgens mij typ ik heel krom haha, maar bedoel dat beloning naar inzet soms wel fijn kan zijn... maar goed dat is wel erg of topic
Wat ik zou doen, de kadobonnen gewoon delen met degene, die niets hebben “gewonnen”. Iedereen een bon dus.
Ja maar dat is juist het hele punt denk ik. Als team snap ik dat het motiverend kan werken, maar individueel werk je alleen ongelijkheid in de hand. Als team naar een gezamenlijk doel werken is heel anders dan als team tegen elkaar moeten werken.
Ik lees in tuc haar eerste bericht geen tegen elkaar werken, maar juist een individuele incentive actie, niet ten koste van een ander Wellicht erg op een Amerikaanse manier door het moeder bedrijf
Niet voor jouw of je man @tuc want ik vind dat hij het gewoon verdiend en de manier ook prima. Maar wat is dat toch met de 'iedereen verdiend en moet even veel krijgen' mentaliteit. Je krijgt beloning naar prestaties. Ook met kinderen en wedstrijden. Allemaal moeten ze een prijs of medaille. Wat is er mis met het leren omgaan met teleurstelling? De eerste drie winnen de rest volgende keer beter, deze keer was je niet goed genoeg. Suck it up buttercup...
Dat is al heel fijn! Maakt het ook een stuk leuker voor iedereen. Ik vraag me bij het laatste wel af hoe groot de verschillen dan zijn/waar ik aan moet denken?
Tja, moet je van houden haha. Ik heb in een hele grote Amerikaanse organisatie gewerkt en daar was het inderdaad heel competitief en ook heel vaak van zulke ''acties'' Bijna wel wekelijks en zeker maandelijks. Dan kon je ook van alles winnen als je de meeste belletjes deed of een prospect binnen had gehaald. Overigens was dat onderling allemaal gewoon leuk en gezellig en interesseerde het mij (en ons allemaal) vrij weinig wie er won. Sowieso was een heel groot gedeelte van mijn salaris prestatiegericht en het basisloon laag. Daarnaast won je ook een weekprijs als je goede ''cijfers'' had gehaald maar ja dat was niet iets wat je extra deed want dan deed je gewoon wat je moest doen maar als je zoals ik gewoon nogal georganiseerd werkt dan had je dat rap gedaan en won je een prijs. Ik ben uiteindelijk daar weggegaan omdat het me toen ik ouder werd nogal tegen ging staan. Daar was niet mee doen ook geen optie. Je man heeft aangegeven wat hij er van vond, hij heeft toch gewonnen en bonnen ontvangen. Ik zou me niet zo druk maken om zijn collega's. Hij kan aangeven dat hij de bonnen niet wil hebben als hij het echt ongemakkelijk vindt. Of je neemt ze aan want ''gewonnnen'' en gaat er wat leuks van kopen... Wel heel goed dat je zo'n mail met hem hebt opgesteld. Dat is sowieso goed
Ja ik had al het vermoeden dat het Amerikaanse invloed was. Mijn man werkt nu al 10 jaar voor dit bedrijf (heeft een half jaar ergens anders gewerkt, maar dat beviel absoluut niet) maar in die 10 jaar verschillende "werkgevers". Het is een bekend bedrijf waar steeds een andere investeringsmaatschappij achter zit. Hiervoor iets Arabisch, en nu dus weer Amerikaans. Mijn man trekt zich daar normaal weinig van aan, hij doet zn werk zeg maar.