Van het voorjaar hebben wij geen gebruik gemaakt van noodopvang, maar hadden er toen officieel wel recht op dacht ik. Ik werk in het ziekenhuis en man heeft geen vitale functie. Hij werkt wel thuis, maar het is er door corona enorm druk. School deed destijds lastig omdat man thuis werkte, maar de regel gold ook voor 1 ouder in een vitale functie. Is dat nu ook zo? Ik ga juist per 1-1 extra uren werken en dat zou ik thuis gaan doen, omdat ik daar niet continu gestoord zou worden.
Bij ons mochten kinderen komen die 1 ouder hadden met een vitaal beroep. In het begin was daar veel onduidelijkheid over maar de regel werd uiteindelijk dat wanneer een kind 1 ouder had met een vitaal beroep, het kind naar de opvang mocht. Er werd door directie altijd wel goed navraag gedaan over het beroep van die ouder en eventuele andere oplossingen. Het zal je verbazen hoeveel ouders er misbruik van wilden maken.
Hier staat het duidelijk uitgelegd https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ouders-scholieren-en-studenten-kinderopvang-en-onderwijs/cruciale-beroepen
@Lisa280887 Jij bent juf en geen BSO medewerker toch? Weet jij misschien wat ze bedoelen met kwetsbare kinderen? Bedoelen ze dan kinderen met een slechte thuis situatie, met een diagnose of beiden?
Wij hebben het destijds na 6 weken gevraagd omdat de rek er gewoon echt was en zeker de middelste de structuur van school enorm miste. Zij had destijds ook een arrangement. Ik ga per 1-1 meer werken als planner. Als er door covid ook nog allerlei veranderingen bijkomen op de poli, ga ik dat niet redden in 4 uur erbij en dan weet ik oprecht niet meer hoe ik het rond moet gaan krijgen.
Allebei. Diagnose hoeft ook niet perse. Gewoon ook kinderen die echt voor hun welbevinden de school nodig hebben bijv qua structuur, achterstand ed
Hmm dat is het lastige. Mijn zoon ligt op tempo met lezen en voor met rekenen. Maar hij heeft tos waardoor hij vooral moeite heeft met de juiste klanken uitspreken. Hij heeft een arrangement.
Dat zou hier voor de middelste zeker gelden; de structuur dan. Achterstand is niet aan de orde ivm hb. Ik hoop voor haar ook dat haar speltherapie door kan gaan. Dat was net weer opgestart nadat de therapeut zelf covid had.
De eerste keer zat hij in groep 1. Zijn aanvallen verdwenen rustig aan. Toen hij weer op school was had hij thuis zoveel geleerd dat hij naar groep 3 kon. Met de start in groep drie heeft hij veel minder en mildere aanvallen (kortsluiting) gehad.
Hoe zou het werken met de noodopvang van een kind dat in de lockdown vier wordt? Ik hoop dat ze bij het KDV langer mag blijven, want om haar nu op een nieuwe school/BSO naar de noodopvang te brengen vind ik wel heel sneu.
Mooie ontwikkeling! Ik zou overleg plegen met de leerkracht en met degene die het arrangement heeft afgegeven. En zelf goed nadenken over wat goed is voor je kind. Het maakt ook erg uit wellicht hoe de noodopvang is geregeld. Is dat door de eigen leerkracht? In het eigen gebouw? Of moet hij dan naar een andere school? Waar is hij het meeste bij gebaar? En wat is ook praktisch haalbaar natuurlijk.
Als de juf/meester genoeg tijd heeft en er meer kinderen zijn dan is het misschien wel een fijne rustige setting om te wennen.
Staat wel bij cruciale beroepen en zou dus door moeten kunnen gaan. Ik duim voor je. Jij werkt toch in een vitaal beroep? En je kind heeft het nodig. Nou, dan is het dubbelop zou ik zeggen. Gewoon vechten voor je recht hoor. Ze schepen soms ouders echt veel te makkelijk af met zelf bedachte regels.
Als het een andere of nieuwe setting zou zijn dan zou dat lastig worden. Als het bij zijn huidige of eerdere juf zou zijn dan kan het nog wel goed zijn. Ik ga het denk ik af wachten. Misschien loopt het weer net zo goed, al heeft dochter nu wel meer aandacht nodig. Zo te merken is het niet overduidelijk dat hij automatisch verwacht wordt. Dan is het ook niet vreemd wanneer ik hem niet breng.
In overleg kan je mogelijk kdv paar weken verlengen! (Krijg je ook opvang toeslag voor). Mijn dochter ging in halve klassen starten en dat was eigenlijk ideaal. (Weinig kinderen, veel aandacht)
Ja klopt is werk als orthoptist/toa op de poli en de spreekuren gaan gewoon door. Daarnaast ben ik ook planner qua personeel tegenwoordig en dat stopt ook niet.
Ik denk dat je er goed aan doet om contact op te nemen met school tzt over hoe de opvang vormgeeven is. Bij ons had het kind welkom geweest maar het had totaal geen ideale setting geweest omdat er opvang kinderen vanuit meerdere scholen geclusterd werden in een ander schoolgebouw. Totaal niet handig voor een kind dat net 4 is...