Voor ons is echt af is af. En als alle werkjes netjes worden gedaan, dan mogen ze daarna gewoon spelen. En de ene keer is dit misschien om 11 uur al en de andere keer pas om 13 u. Maar nooit tot de eindtijd van de schooldag. Of we moeten wel heeel laat beginnen
Als jouw man het complete schoolritme nabootst inclusief kringgesprekken, gezamenlijke fruitpauze, lunchpauze, 2 keer buitenspelen, geven van klassikale instructie, wisseling tussen activiteiten inclusief opruimen/klaarzetten, kringbeurten zoals boekbesprekingen of spreekbeurten, overige activiteiten als knutselactiviteiten of bonding groepsspelletjes, biebactiviteit, enzovoorts dan mag hij inderdaad van zijn kind verwachten om de hele dag met school bezig te zijn. Moet hij het ook wel zelf organiseren , dat doet je kind normaal ook niet zelf die gaat gewoon mee in t ritme van zijn schooldag, bedacht door de meester of juf. Anders zou ik me gewoon aan het opgegeven werk houden en daarna lekker laten spelen. Een schooldag is echt zoveel meer dan werken aan taal, rekenen of spelling. En dat is niet iets wat je vanuit huis kan doen. Werkjes maken kan wel, maar dat neemt uiteraard maar een klein deel van de dag in.
Wij volgen het schema van de juf incl een uur uitleg via Skype van de juf. Volgens het schema zou hij van 8:30 tot 12:30 bezig zijn, maar vaak is hij tussen 11:00 en 12:00 al klaar. Nakijken moet hij officieel dagelijks zelf doen, maar we hebben afgesproken dat we dit aan het einde van de week samen doen.
Ik heb geen idee hoe lang ze effectief les krijgen. Ze moeten mee met het tempo in de klas. Dus dat zal per kind ook wel verschillen. Ik zou het prima vinden om te stoppen als het af is. Het tempo van mijn oudste ligt laag. Die is nu juist langer bezig. Mijn middelste vliegt er doorheen en doet daarna extra's. Niet omdat ik dat wil, maar omdat hij het wil.
Fijn om te horen dat jullie er ook zo in staan. Mijn vriend doet op maandag het thuiswerk met de kinderen (hij werkt 4 dagen van 9 uur en kan niet thuiswerken) en heeft hier dus de hele dag de tijd voor. Ik doe de andere dagen en moet daarnaast ook nog zelf werken (ik kan dus wel thuiswerken). Ik zal mijn vriend jullie reacties laten lezen.
Hier zit de jongste (groep6) van 8.45 tot 10.15 achter de computer met de hele klas en juf. Krijgt dan gewoon les zoals op school. Dan pauze tot 10.45. Daarna weer les van 10.45 tot 12.30. Aan het eind heeft hij nog werk opgekregen om in de middag zelfstandig te doen en een weektaak om af te maken. Ik luister af en toe mee en als ik dan merk hoeveel tijd juf kwijt is aan zichzelf herhalen, wachten tot kinderen antwoord geven, wachten op kinderen die hun spullen nog moeten pakken, filmpjes draaien, gymoefeningen, praten over bepaalde onderwerpen, dan snap ik dat een schooldag zo lang duurt. Als mijn zoon dit werk zelfstandig zou doen, dan is hij ook in 2 tot 4 uur klaar.
Hier zitten ze normaal van 8.30 uur tot 14.30 uur op school. Tijdens thuiswerken werken ze volgens het schema die ze van school gekregen hebben en deze is echt van 8.30 uur tot 14.30 uur. Hierin 1x pauze van 15 min en 1 van 45 min. 2x een meet van een half uur met de juf voor instructie van taal/rekenen en 1x meet voor vragen. Tussendoor echt op tijd de dingen die ze moeten maken. Dus bijv van 9 uur tot 9.30 uur rekenen. Dit om te voorkomen dat ze snel snel hun werk gaan afraffelen om zo klaar te zijn. En voor de wat langzamere kinderen een duidelijk punt waarop het klaar moet zijn. Net als op school Zijn ze binnen dit tijdvak toch eerder klaar met hun werk? Dan moeten ze verder met losse taken/opdrachten. Dit alles om te voorkomen dat ze achter gaan lopen.
Ik denk dat mijn zoon nog geen half uur met zijn huis werk bezig is. Hij heeft niet veel meegekregen en vliegt er zo door heen. Ik vind het prima.
Maar doe jouw kinderen dat dan ook? Onze kinderen doen wat ze moeten doen en echt niet meer, ook al is er tijd over. Eerder minder zelfs, maar dat is een ander verhaal
Je kunt thuisonderwijs op geen enkele manier vergelijken met onderwijs op school. Instructie geven aan een groep van 25 lln of aan eentje thuis is een wereld van verschil. De interactie in de groep, het reageren op elkaar. Het kost allemaal tijd, maar het is ook zo waardevol in het onderwijs en opgroeiproces. Verder zullen de docenten taken hebben klaarliggen voor lln die sneller zijn, dat is thuis ook anders. Sommige lln werken thuis sneller want minder afleiding, anderen doen er juist langer over omdat de omgeving niet ‘matcht’ met de schoolse bezigheden of meer afleiding door een andere omgeving. En de situatie is zo anders, ik denk dat je idd echt niet te veel aan die tijden moet gaan hangen.
Hier start de dag om 8.30 met een meet en instructies. Heb je je werk klaar dan ga je verder met je eigen taken. Om half 11 weer in de meet en instructies en werken en dan om 11.15 hetzelfde, heb je dan je werk af dan kan je nog even tot 12 uur werken aan eigen taken of rekentuin of taalzee. In de middag komen ze in kleine groepjes in de meet en hebben ze een praatje met de juf en evt wat instructies over een knutselwerkje. Ik vind het goed geregeld, Na de middagmeet zijn we ook klaar en gaat ze iets voor haarzelf doen. Morgen mogen we ook wat extra materiaal ophalen. Dochter zit in groep 4 en kan goed zelfstandig werken. De vorige keer in groep 3 moest ik er steeds naast zitten en nu kan ik tussendoor gewoon een rondje met de hond lopen.