Mijn vriendin stuurde me net dit artikel. Hoe staan jullie hierin? Ik persoonlijk vind het idee van een 1.5 meter school echt om te huilen. Ik weet niet wat erger is voor mijn kind.
dramatisch, net zoals mondkapjes op school. Ik vind het bizar wat voor overwegingen we hebben voor een virus waar kinderen zelf niet eens ziek van worden. Echt laat al die kwetsbaren lekker thuis blijven als dit het gevolg is. Maar daarover hoor je niemand.
Helemaal mee eens! Die halve dag was waardeloos, want op de momenten dat ze thuis zijn , zijn de kinderen op zichzelf aangewezen, want de juf staat voor de andere helft van de klas. Nu heeft iedereen thuis goed online onderwijs en ondersteuning. (Tenminste, bij de school van onze kinderen)
Als je ooit in het basisonderwijs hebt gewerkt dan weet je dat dit niet haalbaar is. Heel onnatuurlijk voor (jonge) kinderen. Zie je het voor je, een halve klas 5-jarigen, verspreid over het lokaal? Elk aan een tafeltje? Je mag niet samenwerken, samen spelen... Wat voor boodschap geven we onze kinderen dan mee? Dit is typisch iets wat is bedacht door mensen die nog nooit een voet binnen het basisonderwijs hebben gezet.
Ik sluit mij bij jou aan. Mijn zoontje zal het al spannend vinden straks om weer naar school te gaan en als hij zich dan ook nog aan restricties moet houden... dat zal voor zijn spanning geen goed doen. En de enige reden dat hij naar school wil is dat hij kan spelen met zijn klasgenoten... nee dan ploeteren we thuis nog wel door. Ik besef mij goed dat voor sommige kinderen alles beter is dan thuis, maar als ik voor mijn zoontje spreek, dan blijven we thuis.
https://www.nporadio1.nl/binnenland/29239-omt-lid-kluytmans-wellicht-extra-coronamaatregelen-nodig In het gesprek op de radio wat hierin staat wordt ook even gepraat over het onderwijs.
Ik had van de week een discussie met iemand en die kwam met een grove mening maar ik moet toegeven dat er een piepklein stemmetje in mijn hoofd het ermee eens begint te worden. Maar kinderen geen school, met alle gevolgen van dien, thuiswerken, alles op slot, mensen in financiële nood, bedrijven, depressies, etc etc. Maar dit alles is grotendeels voor een groep ouderen wiens leven richting het einde gaat.
Al die kwetsbare is een enorme groep mensen die ook (soms vitaal) werk hebben. Dat maakt dit zo lastig. En ik ben het met je eens, het is bizar dat de kinderen die hier nauwelijks ziek van worden, zo getroffen worden. Ik baal vooral van het vaccin debacle, man, wat staan we voor schut hier.
Gelukkig is er in de plannen en protocollen die nu gemaakt worden absoluut geen sprake van verplichte afstand en of mondkapjes.
Ik heb 27 kinderen in mijn groep. Vrij klein klaslokaal. Als we echt allemaal 1,5 meter moeten aanhouden zou ik de groep minstens in 3 moeten splitsen. Mondkapjes? Zie je het al voor je. Een groep kinderen die een mondkapje de hele dag op de juiste manier moeten gebruiken. Want ja, anders helpt het niet. We hadden pas een aantal kinderen die van ouders een mondkapje op moesten. Echt een drama. Niet te doen. Ik hoop echt dat het kabinet beter nadenkt over maatregelen die wel haalbaar zijn. Kinderen met klachten weer thuis. Gezinsleden met klachten? Ook thuisblijven. Ik denk dat dat het meest haalbare/veilige is.
Serieus, eerst roepen dat mondkapjes nihil helpen en dan ze ook nog door kinderen laten dragen? Waarom?
Onze zoon gaat 1 a 2 keer in de week nog wel naar school en daar is dus nu ook de 1,5 meter. Onze zoon vindt het prima. Maar dat is geen kleuter. Zoiets kun je misschien vanaf groep 6 doen maar daaronder lijkt het me niet te doen.
Het gesprek op radio 1 met lid van omt spreekt wel van afstand maar dat dat niet te doen is met jonge kinderen en over mondkapjes wordt niets gezegd gelukkig. Hij zei wel dat ALS de scholen open zouden kunnen dat wel echt met maatregelen moet en je niet zomaar kunt openen. Zoals ik het interpreteer vond ik het openen op 8 februari niet heel erg hoopvol klinken...
Klopt, zoals ik gisteren al zei, zijn er nu allerlei protocollen voor het openen van de scholen. Het streven is nog altijd 8 februari. Geen idee of dit al langs het omt is gegaan, maar het is al wel goedgekeurd door een hoop andere instanties/ belanghebbende organisaties. Die er veel meer verstand van hebben. Dus wat dat betreft heb ik echt goede hoop.
Dat geloof ik meteen dat die er meer verstand van hebben maar daar heeft het OMT wat dat betreft geen boodschap aan en het kabinet "luistert" grotendeels of helemaal naar het OMT en hij zei duidelijk "we zitten er om een pandemie te beteugelen en dat is wat voorop staat" Nee het OMT gaat hier vrijdag pas over praten. Hij was in het gesprek nog niet zo hoopvol de cijfers waren volgens hem tot nu toe echt nog te slecht. Maar goed we horen het wel zal toch wel weer uitlekken.
liever geen school dan de 1,5 meter school! Mijn kinderen zitten juist zo te wachten op interactie met hun klasgenoten. Samen hand in hand een opdracht doen in de kleuterklas. Met een groepje project doen in groep 3/4/5. de lokalen zijn ook echt te klein daarvoor. Dan kom je weer op van die halve dagen 1x per week uit ofzo. Nee dat is de oplossing niet voor mij.
Dan moeten ze echt als een malle die groep mensen met vitaal werk in de risicogroep gaan inenten. Ik kan me zo boos maken dat al die vaccins naar al die oude mensen gaan. Ik vraag mij af of een beleidsmaker ooit op een Pg afdeling is geweest. Maar de gemiddelde bewoner had bij volle kennis getekend voor overlijden ipv wegkwijnen als een kasplant. Echt mensonterend. Helemaal als je weer welke drama’s er op dit moment achter de voordeur afspelen bij mensen en kinderen die in de bloei van hun leven horen te zijn.
Echt, dat OMT kan ik onderhand niet meer zien of horen. Hoe die Van Dissel het ook zei: we zijn hier om de kwaal te bestrijden, niet voor de bijwerkingen. Lekker makkelijk.
Ik geloof vooral in maatregelen wat betreft de ouders, dus met halen en brengen etc. Niet zozeer voor kinderen onderling. Dat kan gewoon niet. Wellicht voor het VO en misschien ook nog in de hoogste groepen van het basisonderwijs, maar niet voor jonge kinderen. Doen ze nu op de noodopvang ook niet trouwens.