Vraag aan de leerkrachten

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Lynx, Jan 29, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Met thuisonderwijs aan de kinderen merk je heel goed wat goed gaat, maar ook heel duidelijk wat niet.
    Onze dochter heeft bijvoorbeeld een hardnekkig misconcept in haar hoofd mbt breuken.
    Wanneer gevraagd wordt naar een kwart, van bijvoorbeeld een aantal schroeven of snoepjes, deelt ze steevast door 15, omdat een kwartier 15 minuten is.
    Ik heb al uitgelegd dat een kwartier een kwart is van een uur, maar dat we daar het uur door vieren hebben gedeeld, met 4 euro voorgedaan, ieder krijgt een kwart, met pizza, noem maar op, maar het kwartje (grappige woordspeling in deze) valt niet. Zo langzamerhand wordt ik wanhopig, omdat het me niet lukt het haar duidelijk te maken.
    Hoe kan ik dit nog beter uitleggen, want deze vragen blijven terugkomen bij de redactiesommen?
     
  2. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Even 1 op 1 met de leerkracht in teams? Die beschikken over de didactische kennis om het goed uit te leggen. Soms denk je als ouder dat je dat zelf goed doet (want het is toch makkelijk voor ons), maar het is nog altijd een vak, dat onderwijzen ;).
     
    Lynx likes this.
  3. tupp

    tupp VIP lid

    Jun 13, 2009
    22,793
    18,992
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik ben zowel moeder als juf. En mijn zoons geloven mij ook nooit als ik ze iets uitleg :rolleyes: Dus vraag inderdaad maar eens aan de juf of ze het nog een keer aan je dochter wil uitleggen. Niet omdat ze het beter kan, maar omdat ze meer gewicht in de schaal legt.
    Dit is geen kwestie van snappen, maar van uit het hoofd leren.
     
    Anakin, suus1983, Kolibrie2 and 2 others like this.
  4. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Dat is het zeker, ik ben ook docent, dus algemeen en vakdidactisch gezien prima onderlegd, maar inderdaad niet qua rekendidactiek.
     
    HappyRabbits likes this.
  5. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Zooooo herkenbaar! :D
     
  6. Adje

    Adje VIP lid

    Aug 21, 2015
    16,273
    25,745
    113
    Ik zou het voorleggen aan de juf. En verder zou ik het even niet meer als ‘kwart’ benoemen, maar alleen als ‘1/4 deel’, dan wordt het al logischer dat ze door 4 moet delen. En als er in de tekst van een som wel ‘kwart’ staat, haar het laten op schrijven als 1/4.

    Mijn dochter zit steeds heel moeilijk te doen met sommen die afgerond moeten worden. Er staat dan steevast ‘ongeveer’ in de vraag, maar dan nog gaat ze toch rekenen met de cijfers achter de komma. Dus ik laat haar het woord ongeveer nu steeds onderstrepen, zodat het visueel is dat ze daar iets mee moet.
     
    Lynx likes this.
  7. Youtan

    Youtan VIP lid

    Jun 9, 2015
    6,497
    4,336
    113
    Female
    EA0B7633-0879-4282-B3C0-1E018AFF762F.jpeg

    Wij werken met dit soort hulpmiddelen, visueel maken. Je kan op Heutink ook dit soort ‘breukencirkels’ kopen. Met Lego is dit ook goed uit te leggen. Zoek maar eens op YouTube.
     
    Felice and Lynx like this.
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Er staat inderdaad kwart in de som. Zal het maandag eens op deze manier laten doen.
     
    Adje likes this.
  9. Adje

    Adje VIP lid

    Aug 21, 2015
    16,273
    25,745
    113
    Ik hoop dat het werkt. Ze heeft het nu gewoon verkeerd in haar hoofd zitten en herhaaldelijk visueel maken wil dan misschien wel helpen om dat om te keren.
     
  10. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Oh hier ook met breuken bezig op het moment. Bij de oudste was dat eerste dagen echt een ramp. Inderdaad die 'kwart'. Ik heb het maar uitgelegd als euro's. 4 kinderen willen donald duckjes kopen en krijgen elk even veel geld. Euro is namelijk 100, uur is 60 totaal. Klopt dat het beide een kwart is, maar dubbele betekenis. Net als dat een bank een zitbank kan zijn, maar ook bank zoals ing en rabobank. Het woord is hetzelfde maar de betekenis is heel anders.

    Het is veel 'tot 10 tellen, adem in, adem uit' voor mama :rolleyes::roflmao: hier is het kwartje eindelijk gevallen, succes!
     
  11. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    Oct 22, 2018
    4,210
    1,753
    113
    Female
    Hier kind in gr 4 die voorloopt met rekenen en zag dat hij ook naar de klok refereert
     
  12. frums

    frums Bekend lid

    Sep 25, 2011
    642
    287
    63
    Op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn. Ik laat kinderen vaak ook aan de klok denken, omdat ze meestal wel weten dat er 4 kwartieren in 1 uur zitten. Dus zolang ze die koppeling maken, kan het handig zijn om een kwart te zien als 1/4 deel van een uur...
     

Share This Page