Gistermiddag heb ik tussen 14.45 en 16.00 diverse malen het nieuws gehoord. Daar werd zéker wel gesproken over dat het ook belangrijk is om voor de veiligheid voor leerkrachten te zorgen. Als ik me niet vergis stond ie op radiozender NPO(?)2.
Ja mee eens. Het erge is wel dat juist die ‘zielige’ toon eruit gepikt wordt in de media. Gewoon rationeel denkende leerkrachten zijn nou niet echt boeiend voor in een nieuwsstuk, denk ik soms. Ik ken bijv niemand die op dit moment zo denkt. Er zullen er vast zijn die wel zo denken, en juist diegenen worden uitgelicht. En dat is jammer, want weer staat het onderwijs is een kwaad daglicht.
Dat begrijp ik ook wel maar wat mij stoort is dat je dus niets mag zeggen want er is altijd wel een ander beroep wat "het erger" heeft of iets dergelijks dat vind ik zo raar. Natuurlijk komt iedereen op voor zijn eigen beroep dus ook de leerkrachten doen dat en die hoeven niet stil te zijn omdat er ergens wel weer een ander beroep heeft die ook hard moet werken of het erger heeft
Ik wil even zeggen dat ik het fantastisch vind hoe jij naar je eigen beroepsgroep kan kijken. Ben het volkomen met je eens dat het gaat om mensen met andere karaktereigenschappen. Daar wordt immers zwaar op geselecteerd in bepaalde beroepsgroepen. Feit blijft wel dat daar ook het besef van de risico’s er wel is. Je gaat niet langs je kwetsbare ouders als je net in een bepaalde risicovolle situatie hebt opgetreden. In die zin moeten we dus allemaal offers brengen in deze tijden en dan het liefst zonder te klagen en te zeuren. Blik op oneindig en dit gaat vanzelf voorbij (hoop ik).
Er moet rekening gehouden worden met alle beroepsgroepen niet met alleen speciale beroepen die het "erger" hebben. Zoals gezegd iedereen komt voor zijn eigen beroep op en dat mag ook, de een is niet zieliger dan de ander daar moeten we eens mee stoppen! Iedereen werkt hard, iedereen heeft het moeilijk en als 1 beroepsgroep dat aan wilt kaarten dan mag dat, het staat andere toch ook vrij om dat te doen
Als je echte nieuws wilt weten moet je alleen kijken naar persconferentie en al het andere achter wege laten, die roepen ook maar allemaal wat ze hebben van horen zeggen
Ja zo gaat dat vaak. Dat is hoe media ook wel een beetje werkt helaas. Maar dat is bv ook zo wat je hier leest soms. Zo hoor je vaak een hoop gemopper over scholen nu met thuisonderwijs. Op de ene school gaat het super en op de andere school niet. De negatieve verhalen hoor je veel vaker. Waardoor je als leerkracht je beroep weer in een negatief daglicht ziet. Terwijl er echt zoveel positieve verhalen zijn. Onze school doet het echt geweldig vind ik. Maar dat spreek ik ook uit. En ik geloof en hoop dat veel ouders dit doen. Dat geeft de school en dus de leerkrachten ook weer moed. Ik denk dat de frustratie er ook zit ivm al die bezuinigingen de laatste jaren.
Even een reactie op het bovenste: - Kinderen krijgen normaal ongeveer 5,5 uur per dag les. Een deel van die uren zijn vakken waarvan de achterstand niet of nauwelijks gemeten gaat worden, zoals inderdaad gym en handvaardigheid e.d. Maar reken ermee dat kinderen zeker 3 uur per dag les krijgen in vakken die wel gemeten gaan worden. (En die dus bedoeld worden al er wordt gesproken over 'achterstanden'.) Maar je kunt dat niet oplossen in net zo veel weken als dat de scholen dicht waren. Je kunt kinderen namelijk niet straks 5 weken lang elke dag 3 uur extra naar school laten gaan, bovenop de normale uren. - Daarnaast is het niet zo dat kinderen die geen onderwijs krijgen, stilstaan. Het is voor lang niet alle kinderen dadelijk een kwestie van verder werken vanaf het moment waar je gebleven bent. Er is al jarenlang bewijs van het zomervakantie effect op het leesniveau en in mindere mate is er ook bewijs van hetzelfde effect op het rekenniveau. Er zijn maar weinig kinderen die na de zomervakantie op precies hetzelfde niveau zitten als daarvoor. Sommige kinderen gaan qua lezen vooruit. Een klein deel blijft gelijk. Een grote groep gaat achteruit. Dat ga je bij deze lockdown ook zien. De eerste periode op school, zul je voor een deel van de leerlingen lesstof moeten herhalen die vóór de schoolsluiting behandeld is. En de verschillen tussen leerlingen onderling, zijn nu dus nog groter. Het heeft dus ook niet veel zin om voor iedereen precies hetzelfde te doen. Want de ene school pakt het ook anders aan dan de andere. Wij geven nu veel les en gaan door met de lesstof. In tegenstelling tot de vorige lockdown, toen we vol (moesten) inzetten op herhalen en op peil houden van het niveau van net voor de lockwdown. Overigens was dat geen succes, de motivatie keldert als je wekenlang alleen herhaalt. Vandaar dat wij het nu anders aanpakken. Maar voor sommige kinderen zullen we straks moeten terugpakken op een niveau van enkele weken voor de lockdown. Voor anderen zullen we alleen de stof van tijdens de lockdown moeten herhalen. En weer anderen kunnen gewoon verder gaan met de normale leerlijn, want die zijn grotendeels 'bij'. Met name voor de groep die echt achteruit is gegaan, denk ik dat het inderdaad reëel is om te zeggen dat het minstens een jaar duurt voordat je dat weer hebt bijgetrokken. De andere leerlingen blijven namelijk niet stilstaan om te wachten hè, die gaan ook gewoon door. Vergelijk het maar met een vrachtwagen die een vrachtwagen inhaalt. Als de één 98 rijdt en de ander 101, kun je daar heel lang op wachten! Maar je kunt een vrachtwagen geen 150 laten rijden om het inhalen te versnellen. En er zit ook een 'maximumsnelheid' op het tempo waarin kinderen kunnen leren. En we zitten tijdens het normale onderwijs (voor de gemiddelde groep) al zo dicht mogelijk tegen dat tempo aan als je bij klassikaal onderwijs kunt bereiken. Er zal dus echt flink individueel / in kleine groepen gewerkt moeten worden om echt een versnelling te kunnen maken bij de kinderen die achterlopen. (Vaak zijn dit dus al kinderen met een eigen problematiek of een problematische situatie in het gezin!) En die individuele aanpak heb je niet zomaar gerealiseerd.
Precies! Het is echt heel jammer dat het iedere keer zo moet. En ja, de negatieve verhalen hoor je vaker helaas. Het is gewoon enorm frustrerend als je zelf keihard je best doet, en je leest en hoort elke keer maar weer die negatieve geluiden over je beroep. Helaas zijn de negatieve verhalen ‘sappiger’ voor in de media dan de positieve. En er zijn gelukkig heel veel goede verhalen! Maar die hoor je helaas veel minder. De bezuinigingen hebben inderdaad zeker geen goed gedaan. Passend onderwijs ook niet. Zoveel dingen die erdoorheen geduwd zijn die wij maar moesten slikken. Terwijl heel onderwijsland al voorzag dat het niet ging werken. Een stukje vertrouwen in onze minister van onderwijs ontbreekt ook echt.
Dat ook ja, altijd maar dat negatieve ook in het nieuws altijd negatief. Nu bijvoorbeeld over thuisonderwijs altijd kommer en kwel en ellende maar, de kinderen of gezinnen waar het wel goed gaat die hier zelfs rust uithalen en waar de kinderen juist vooruit gaan dat zie je nooit op het nieuws dat wordt/mag nooit verteld worden, maar de ellendige negatieve verhalen staan altijd vooraan in de rij om verteld te worden.
En daarbij gaat het niet om maar een paar weken thuisonderwijs. De eerste keer was het maanden en nu ook alweer een hele tijd. In deze tijd zitten ook nog eens best wat dagen die extra uitvielen. Bij ons heeft bijv de meivakantie 3 weken geduurd ipv 2. En daarnaast waren er nog meer dagen die uitvielen. Daarnaast hadden veel leerlingen al minder onderwijs gehad door de stakingsdagen. Daarbij hebben sommige kinderen echt geen fatsoenlijk thuisonderwijs gehad of nog steeds. Bij ons was dat de eerste keer het geval. Mijn jongste heeft met hangen en wurgen de opdrachten gemaakt. Maar er was geen les, geen instructie, geen uitleg en geen correctie. Dus die maanden zijn echt weggegooid.
Haha ja stel je voor dat je in de media zou vertellen dat er ook veel kinderen zijn die hier wel baat bij hebben gehad. Ik zie het overgrote deel van mijn klas groeien. En ja, ik werk in een achterstandswijk. De rust, het op eigen tempo werken doet een hoop kinderen goed. Natuurlijk zijn er kinderen met een achterstand. Maar die staan zeker niet stil. Kinderen ontwikkelen hoe dan ook wel. Misschien niet volgens de cito normering, maar gelukkig is er meer in het leven dan alleen cito.
Dit dus! Ik werk ook in een achterstandswijk en ik zie echt verassende dingen van kinderen wat ik niet verwacht had. Als ik thuis naar mijn eigen dochter kijk zie ik ook dat ze er echt wel baat bij heeft. De rust die er is i.p.v. een veel te volle klas waar je niet gezien wordt, en het op eigen tempo doen. Rekenen was een drama D score op Cito maar nu thuis....Ze gaat als een malle vooruit ze begrijpt het beter en vind rekenen nu juist leuk! Dat hadden we zonder lockdown niet bereikt dat weet ik zeker.
Ik werk zelf in de zorg en krijg dus steeds meer de kriebels van de opmerkingen van leraren Altijd antwoord waarom iets niet kan maar nooit denken in oplossingen
Idem. Ben nu wel ziek thuis door een operatie. Maar in voorjaar moesten we ook onbeschermd werken. En ik ben zelf risicogroep, net als mijn moeder en zoon van 10
Dan is het misschien goed om dit topic eens goed door te lezen. Genoeg leerkrachten hier die welwillend zijn.
Dat is wat jij hoort vanuit de media maar dat is echt niet de werkelijkheid, dat is wat de media altijd groot en breed uitmeet in het nieuws, het positieve hoor je nooit! Wat ik zie bij ons in het team is dat iedereen echt iedereen alles doet wat in zijn of haar macht ligt en niemand klaagt. Ja ze maken zich zorgen maar dat mag toch!