Hoi Iedereen, mijn dochter zit op een so school en nu willen we verder gaan met het reguliere school. De huidige school wilt een iq test afnemen. Een non-verbale en een verbale iq test. Ze is getest toen ze 3.11 was en daaruit kwam hoog gemiddeld uit. Dit test is belangrijk. Ze heeft vermoeden van tos. Iemand ervaring? Moet ik me zorgen maken?
Ik weet niet wat tos is maar mijn dochter is ook getest omdat ze autisme heeft ze heeft ook een boven gemiddelde iq alle informatie komt heel sterk bij haar binnen maar ze kan het niet uiten ze volgt gewoon normaal onderwijs
Wat wil je precies weten? Afhankelijk van de ernst en de ontwikkeling van TOS kunnen kinderen ook op een reguliere basisschool functioneren. Zit ze nu op cluster 2? Mijn zoon heeft/had TOS. Voordat hij naar een reguliere basisschool ging heeft hij een gehoortest, een spraak-taalonderzoek en een non-verbale IQ test gedaan. Dit om te bepalen of zijn slechte spraakontwikkeling was te wijten aan gehoor of laag IQ. Daarnaast testen ze ook of het spraakbegrip wel goed ontwikkeld is. Dit zijn namelijk allemaal factoren die belangrijk zijn om te bepalen wat voor soort onderwijs het meest geschikt is. Gezien hij enkel op spraakproductie heel laag scoorde was het wel mogelijk om naar een reguliere basisschool te gaan i.c.m. twee keer week logopedie en wat extra begeleiding op school. Hoewel zijn TOS vrij ernstig was (taalproductie was dacht ik niveau 18 maanden toen we de test deden) is het uiteindelijk helemaal goed gekomen. Rond 5 jaar zagen we dat hij vooruitgang begon te boeken. Dit danken we echt aan de goede en intensieve logopedie die hij gehad heeft. Nu zit hij in groep 6 en je merkt er weinig meer van.
Hoi Anne, Ze gaan bij mijn dochter ook een verbale intelliegentie test afnemen. 2 jaar geleden is er non-verbale intelliegentie test afgenomen en nu willen ze beide testen afnemen en dan vergelijken met elkaar. Non-verbaal maak ik me geen zorgen maar verbale intelliegentietest wel wegens haar tos. Straks valt die laag uit en moeten we verder gaan met sbo. Dit is niet wat ik wil.
Je wilt haar heel graag van die school af hebben, daar gaan veel van je topics over. Wat denk je dat het regulier haar kan bieden wat de sbo school nu niet geeft? Heb je al contact met een school waar je haar eventueel heen wilt hebben en kunnen die haar de hulp geven die ze nodig heeft? Als de beide afnemen kunnen ze toch goed vergelijken. Kijken wat bij haar tos vandaan komt en wat er nog meer in zit.
Ik zou voor het afnemen van de testen vragen wat de mogelijke uitkomsten betekenen voor het vervolgtraject. Een lage score op een verbale intelligentie test past juist bij een kind met tos. De vraag lijkt me ook is de tos een probleem voor instromen naar regulier onderwijs. Als je van te voren informeert naar het doel van de testen weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Onze ervaring met regulier onderwijs is positief geweest, maar wel met goede begeleiding van een logopedist.
Als de uitslagen ons tegenvalt gaan ze opnieuw bekijken. Ik kan me niet beelden wat er uit zult komen. Ook weet ik niet hoe een verbale test eruit ziet en wat de verwachtingen zijn. Als ik de school tegenwerk gaan ze moeilijk doen. De overstap word dan lastiger
Ik wil een onderwijs voor mijn kind die bij haar past. Ze heeft taalproblemen. Maar naast taalproblemen is ze een slimme kind. Het zou toch zonde zijn als ze voor taal op so zit terwijl basisscholen ook een passend onderwijs bieden.
Mijn neefje praatte niet, was heel lastig met hem te communiceren. Ook meerdere testen gehad voor zijn 4de jaar. Gehoor test, spraak-taalonderzoek, non-verbale IQ test, getest op autisme. Werd eerst gezegd dat hij gewoon achter liep, toen TOS. Vanaf 3 jaar (geloof ik) is hij naar een school/opvang gegaan met gebaren ondersteuning en daarnaast logopedie. Hiervanuit moesten wij als naaste familie ook op een gebaren cursus. Eemaal afgerond en denk een maand of 3 gebruikt begon hij te praten, hele zinnen in 1 keer. Hij heeft na die pre-school noem ik het maar, gewoon op een normale basisschool gezeten. Was echt niet makkelijk voor hem want hij stak overal bovenuit, Uiteindelijk blijkt hij ASS te hebben met een hoog IQ. Is 12, en zit op het gymnasium. Nu is dit 1 voorbeeld, maar heb het wel als lastig ervaren dat er op zo een jonge leeftijd al een "oorzaak" gevonden moet worden. Kind functioneerd (nu met een beetje begeleiding) prima. Ik hoop voor jouw dat er duidelijkheid komt en je kindje naar een andere school mag en kan.
Zeker, maar daarom mijn vraag. Kunnen ze het wel passend genoeg aanbieden. Andersom is het namelijk nog meer zonde, dat ze het niet red op het regulier vanwege haar taalproblemen. En je haar dan opnieuw van school moet halen.
Om dat reden word ze ook getest of ze wel ons kind echt kunnen helpen. We willen dat ze gelukkig word en zich goed ontwikkeld. Als regulier dit niet kan bieden, dan houd het op natuurlijk. Waar we nu zitten vind ik ook heel goed alleen het gaat te langzaam. Ze zijn begonnen met letters leren terwijl mijn dochter is begonnen met lezen.
Maar dat heb je op het regulier ook. M’n zoon van net 5 leest ook al, maar daar leren ze in de klas ook alleen nog maar enkele letters. Uitdaging zoeken ze daar juist niet in lezen en rekenen, omdat de snelle kinderen dat toch wel leren. Als je daar nu al extra mee gaat oefenen, wordt de discrepantie alleen maar groter. Dat wil je niet. Regulier is echt niet zaligmakend. Ik zou eerst de testen even afwachten en dan kijken wat de beste plek voor haar gaat zijn.
Jij wild haar er af hebben zit ze op een cluster 2 of 4? Misschien kun je nog naar 4 die werken op niveau. Althans die van mijn dochter wel 1 klas 3 niveaus. En in gr 5 word er gekeken wel uitstroom ze zou kunnen gaan hebben in groep 8. Dan gaan ze naar groep 6 in 3 richtingen. Uitstroom groep 6 dus praktijk school. Groep 7 laag niveau naar de eerste. En groep 8 havo mavo etc.
puur uit interesse vraag ik me af hoe het precies zit: je spreekt over het feit dat je dochter waarschijnlijk een TOS heeft, maar toch al bezig is met lezen. Is dat niet dan in tegenspraak met elkaar?
Maar dat is op het reguliere ook. Groep 1 begonnen ze met de letters, mijn zoon zat tijdens het voorlezen naast juf. Juf las een zin anders voor dan dat het er stond mijn zoon wees haar er meteen op en las voor de zekerheid de zin goed voor en ook maar meteen de rest van de bladzijde . Met 5 jaar heeft hij een IQ test gehad en wat andere testen. Daar kwam een IQ van 100 uit en ASS. Met de kanttekening dat 5 jaar heel jong is voor een IQ test en de test daardoor minder betrouwbaar is. In groep 8 ( ondertussen op so cluster 4) opnieuw een IQ test verbaal en performaal lagen hier zover uit elkaar dat er geen totaal IQ van gemaakt kon worden.
Het lijkt gek inderdaad maar het kan. De reden waarom een kind niet of slecht spreekt heeft niet altijd te maken met IQ. Bijvoorbeeld bij een TOS, doofheid, een niet aangeboren hersenafwijking of autisme kan het zijn dat de spraak/taalontwikkeling anders verloopt maar de rest wel goed gaat. Mijn zoon zit qua taal op het niveau van een dreumes. Verstaan wel iets hoger, maar spraak is heel slecht. Toch heeft hij zichzelf leren lezen en schrijven. Hij is nu 3,5 jaar. (Mijn zoon heeft ass)
Mijn dochter heeft vanuit kentalis de diagnose tos gekregen. Wij zijn voor cluster 2 gegaan omdat ik het vermoeden had dat zij naast tos ik leerproblemen zal krijgen. Zoals schrijven en lezen. Tijdens de lockdown hebben we gemerkt dat ons kind geen moeilijk lerende kind is. Met taal gaat ze ook vooruit. Ze kan zich goed verstaanbaar maken en zich goed redden.
Wat interessant en apart! Mijn dochter word binnenkort getest. Straks weten we meer en dan kunnen we verdere stappen nemen.