Ik las ook dat er wachtenden waren en ze daarom maar op hing. Tja, soms moet je in de wacht staan - en dat kan best lang duren ook. Dan ophangen helpt je natuurlijk niet verder... Ik lees overigens ook nergens dat dat bandje op normale bel-uren wordt afgespeeld. Bellen tussen 8 en 10 voor een afspraak is bij veel huisartsen het geval.
Gelukkig herken ik dit niet. Mijn huisarts is goed bereikbaar, afgezien van de lunchpauze krijg ik op ieder moment wel iemand aan de lijn, soms na wachten natuurlijk, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit langer dan 20 min heb hoeven wachten. Overleg met assistente is altijd constructief en we krijgen vaak ook adviezen (die overlegd zijn met huisarts) als een afspraak niet meteen nodig lijkt. Een afspraak kan vrijwel altijd binnen 2 dagen. Ik ben in verleden wel eens van huisarts gewisseld ivm slechte bereikbaarheid en moeizame toegang tot de zorg (zieke dreumes een week moeten wachten...).
Mijn hemel wat een reactie. Verwar je mij nu met TS of ben je gewoon heel snel op je teentjes getrapt of lees je gewoon heel slecht... Als een huisartsenpraktijk niet bereikbaar is zoals bij TS en zij echt pijn heeft zou ik er inderdaad gewoon even heen gaan. Dat heeft niets met verwend patiënten gedrag te maken, maar met oplossingsgericht zijn. En ik zou heel graag de volgende antwoorden van je krijgen: Waar zeg ik iets denigrerends over de huisartsenzorg? En waar zeg ik dat Corona geen ernstig virus is? Ik ben laatst dus bij mijn eigen huisarts geweest, waar ik heel tevreden over ben, en die vertelde mij dat het veel rustiger is in de praktijk omdat mensen bang zijn om naar de huisarts te komen vanwege Corona. Er zijn zelfs oproepen geweest, vooral tijdens de eerste lockdown, van huisartsen om vooral wel naar de dokter te gaan. Ik zuig dit echt niet uit mijn duim.
Bij ons is het ook een stuk rustiger. Mensen zijn angstig, of denken dat we het juist heel druk hebben. Hier kun je over het algemeen dezelfde dag nog terecht, ook als het drukker is. Wij zijn erg veel te bereiken, maar vooral in de middag kan het soms vervelend zijn als ik met administratie of andere dingen bezig ben, vaak gestoord te worden door dde telefoon. Dan kan ik wel een bandje opzetten, maar dat vind ik dus zelf niet netjes naar de patienten. Maar het handigste is in de ochtend bellen. Soms verwachten ze als ze om 14 uur bellen dat ze binnen het uur langs kunnen komen. Ik allerlei verwijzingen die dag nog klaar heb of dat soort dingen. Ja dat kan niet altijd. Maar soms nemen ze me dat dan wel kwalijk.
Ik schaam me dat ik wel eens klaag over mijn huisarts want ondanks dat het een drukke stadspraktijk is kun je eigenlijk altijd wel dezelfde dag terecht. Telefonisch goed bereikbaar, ook de app is altijd snel ingevuld zodat je medicatie of resultaten kunt bekijken. Nu met Corona komen er minder mensen op de praktijk maar is de huisarts alsnog erg druk met (video)bellen, assistentes die vanuit huis werken door quarantaine. Er lopen geloof ik 3 communicatie middelen door elkaar heen. En dan is mijn huisarts niet de jongste meer. Enige nadeel aan mijn huisarts, hij loopt gigantisch uit. Een uur is niks maar goed, er is echt alle aandacht en vrijwel altijd zorg beschikbaar. Zal niet meer klagen
Ik ben meer dan tevreden over mijn huisarts. Een familielid is doktersassistente en kan ik altijd even raadplegen en als zij vermoed dat mijn klacht toch even extra gecheckt moet worden, kan ik afhankelijk van de ernst ervan vaak dezelfde dag nog terecht. De praktijk van mijn partner is ook geen doorkomen aan als je in de wachtrij staat, aar je hebt daar ook een optie om er uit te gaan en dat de assistenten jou dan terugbellen. Werkt ook wel heel goed. Ik snap dat wachten vervelend is, maar door op te hangen, kom je helemaal nergens. Door onaangekondigd langs te komen ook niet denk ik. Al snap ik je frustratie.
Heel vervelend als je huisartsenpraktijk zo ontzettend slecht bereikbaar is. Alhoewel je het er soms natuurlijk wel voor over moet hebben om even in de wacht te staan. Maar overstappen is ook niet altijd zomaar een optie helaas. Bij onze huisartsenpraktijk hebben ze tegenwoordig een fijn systeem als je belt voor een (gewone) afspraak. Dan krijg je meteen te horen dat je ze terugbellen en hoe laat. Dat is meestal al over 5 minuten, soms 10 - 15 minuten. Dan zal het wel druk zijn. En die indicatie klopt eigenlijk altijd, zal hooguit enkele minuten afwijken (wat ook eerder kan zijn). Vervolgens is er eigenlijk altijd fijn overleg met de assistente. Ik heb eigenlijk nog nooit het gevoel gehad dat ik afgepoederd werd. Ook bel ik wel eens als ik over iets twijfel om gewoon even te overleggen en vaak zeggen ze dan toch ‘kom maar even’ of ze overleggen met de huisarts en bellen terug. Ook nu is het geen probleem om langs te komen en vaak ook dezelfde dag al. Ook wel al telefonisch consult gehad als dat prima kon. Toevallig de laatste tijd weer wat vaker daar geweest, maar het kan ook zomaar zijn dat we er nu een half jaar niet meer komen. Door dit soort verhalen, besef ik me maar weer eens hoe wij boffen met onze huisartsenpraktijk.
Dr. B. uit R. toevallig? Als ik daar een afspraak had, belde ik 10 min. ervoor altijd even met de assistenten hoe laat ik er moest zijn. Die liep altijd zo lang uit, echt niet grappig. Dus dan belde je, kreeg je gewoon een nieuwe tijd om dat hij 45 min of 1,5 uur uitliep. Ik lees veel mensen over "dan zou ik overstappen", maar dat kan lang niet altijd. Wij hebben een vervelende arts waar ik echt geen vertrouwen meer in heb. Maar helaas kan ik niet overstappen. Alle praktijken in de stad zitten meer dan vol.
Nee, niet deze huisarts of uit deze plaats. En ja dat vooraf bellen met de assistente over de uitloop tijd doe ik ook. Ik wil niet overstappen omdat het wel echt een super fijne huisarts is.
Waarom zou je dat opgeven als je pijn hebt en graag een afspraak wil? Ik vind dat nogal makkelijk opgeven... Hier ook wel eens 12 wachtenden, dan zitten ze er met z’n tweeën en duurt het misschien 15-20 minuten voor je aan de beurt bent.
Dit. Ik vind 12 wachtenden echt heel veel, hier max 2/3 wachtenden en dat duurt dan vaak toch ook wel 10 minuten. En dan op dat tijdstip + al zo vaak bellen... Ik zou het dan ook uit frustratie opgeven, niet dat je daar wat mee opschiet natuurlijk. Ik vind gewoon langsgaan om live een afspraak te maken helemaal geen gek idee als je het al een paar dagen telefonisch hebt geprobeerd. Waardeloos zeg, zo'n slecht bereikbare huisartsenpraktijk.
Ze zijn blijkbaar druk dat is wat anders dan slecht bereikbaar. Dat vind ik als ze een bandje aan hebben staan, of wanneer je ze maar een uur per dag kunt bellen ofzo. To hangt zelf op, ze had ook gewoon aan de telefoon haar beurt af kunnen wachten.
Ik vind dat eigenlijk niet kunnen hoor. Bij onze vorige praktijk mocht je eigenlijk alleen van half 9 tot 11 bellen voor een afspraak. En dan inderdaad vaak 20-30 min in de wacht. Uhm, ik was destijds fulltime werkende basisschooljuf. Dan mag je blijkbaar niet naar de huisarts? Gelukkig was dat een familiepraktijk, de assistent was de echtgenote van de arts. Zij kende de meeste patiënten ook echt. Dus als ik tussen de middag belde voor een afspraak, vond ze dat ook prima. Maar als je dus een grote praktijk hebt waar ze dan vanaf 11 uur gewoon aan bandje aanzetten, ben je gewoon klaar. Ik vind het bij de arts van TS vooral vreemd dat je een mail kunt sturen met een terugbelverzoek en dat daar dan niet op wordt gereageerd.
Hi TS, wat vervelend van je arm en je huisarts. Mijn huisarts werkt met een app (verificatie via DigiD en beveiligd) waarin ik hem direct foto’s en vragen kan sturen. Het maakt eigenlijk niet uit wanneer ik iets stuur, maar krijg zelfs in het weekend een reactie. Ik had laatst een tweede graads brandwond en dit was een mooi middel om hem op de hoogte te houden (dat vroeg hij ook) zonder steeds de HA assistente telefonisch te belasten. Als ik wel bel (altijd tussen 8 en 10 uur of na 15.30 uur) zijn er hooguit 4 wachtenden en word ik snel geholpen. Lijkt me echt vervelend als je huisarts zo slecht bereikbaar is Beterschap!
Makkelijk opgeven ligt bij mij op het punt dat je belt om 8 uur met twee wachtenden. Ik heb eens meegemaakt dat ik 45 minuten had gewacht en toen ik eindelijk de lijn opnieuw over hoorde gaan, het antwoordapparast kreeg met " wij zijn gesloten". Dan bel je dus nog onder openingsstijd en stopt het na sluitingstijd. Even wachten is niet erg, ik hou er rekening mee. Maar veel mensen hebben een baan. Die kunnen niet zo lang wachten en ondertussen wat anders doen. In mijn baan heb ik wel ruimte om dat soort dingen te regelen. Maar zeker geen uur om even te bellen. Mijn werkzaamheden laten dat echt niet toe. En om nou een vrije ochtend te nemen voor het maken van een afspraak..
45 minuten wachten en dan gewoon het bandje krijgen is natuurlijk niet ok. En dat de ha van TS een terugbelverzoek per mail lijkt te negeren natuurlijk ook niet. Hier kun je als je niet tussen 8-11.30 kan bellen ook zo’n terugbelverzoek doen - dan bellen ze dezelfde dag nog terug.
Hier kun je op bepaalde tijden bellen voor een afspraak. Vooral op maandag is het dan druk en hang je een tijdje in de wacht. Lijkt me dat de huisarts daar ook weinig aan kan doen, die heeft er ook geen controle over hoeveel mensen er bellen. Als het geen spoed is, dan bel ik dan later terug, anders blijf ik aan de lijn (scheelt al dat je als het spoed is meestal ook niet naar je werkt bent of kunt). Je kunt ook online een afspraak maken, maar dat kan vaak pas een week later oid, dat schiet met spoed dus niet op. Sommige vragen stel ik ook per mail of via het online contactformulier, dan krijg ik dezelfde dag een reactie (of soms de dag erna als het met de huisarts overlegd moet worden). Onze eigen huisarts is al wat ouder en werkt maar drie dagen, de andere dagen kun je meestall bij een vervanger terecht of bij de praktijkverpleegkundige, ook afhankelijk van de klacht. Voor echte spoedgevallen zijn ze overigens de hele dag bereikbaar (als je in levensgevaar bent met een druk op de 1 in het keuze menu, anders moet je gewoon wachten tot je aan de beurt bent) en dan kun je ook dezelfde dag terecht, zonodig bij een andere huisarts.
Wij zijn telefonisch ook vaak overbelast, met name vroeg in de ochtend. Helaas is vanwege de omvang van onze praktijk geen ruimte voor een extra assistente om de eerste piek op te vangen. Je kunt er overigens ook geen pijl op trekken. Soms is dinsdag drukker dan maandag en piek je donderdag om 12u i.p.v. vrijdagmiddag.. Voor vragen zonder spoed (afspraak maken, advies, overled ed) kunnen patienten een mail of econsult sturen. Die wordt z.s.m. beantwoord, maar uiterlijk na 2 werkdagen. In theorie een prima alternatief. Maar in de praktijk sturen mensen op vrijdag om 19u een bericht en bellen zij boos op maandag ochtend omdat ze nog niets gehoord hebben Laten we het er op houden dat het soms niet meevalt, voor zowel patienten als medewerkers. Ik hoop dat je intussen gezien bent en ik wens je veel beterschap.