HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by belize, Jul 19, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    @zigzag ja hij heeft wel aansluiting gelukkig en dat is ook de reden dat ik hem graag in deze klas wil houden. Hij zit nu in een combi 3/4 en heeft ook 1 vriendje uit groep 4, beetje zelfde soort jongetje als hij dus dat gaat leuk.

    @Amarens ja wij zijn er ook heel blij mee, hoop dat dit zo doorgaat ook als hij straks in een volgende groep andere juffen krijgt enz. Hier werd ook aangegeven, een klas overslaan heeft in deze situatie niet zoveel nut. Ook die stof zal hij sneller doorlopen waardoor hij extra uitdaging of een eigen leerlijn nodig zal hebben. Hij wordt ook pas in juni 7 is praktisch de jongste van de klas nu en sociaal niet heel sterk naar de 'grote en brutale' jongens toe, kan daar nog snel door van slag raken dus vind het wel prettig als hij in deze klas blijft zolang het goed gaat.
     
    Amarens likes this.
  2. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Wij hebben maandag een gesprek over een tweede versnelling. De vraag is volgens mij niet of, maar wanneer we deze gaan laten plaatsvinden. Zoontje heeft in de Cito laten zien dat hij nu op E4/B5-niveau werkt en ik weet ook dat hij niet goed te testen is, dus dat het waarschijnlijk nog hoger is. Hij vindt zijn huidige schoolwerk “veel te makkelijk” en leert niet echt iets, volgens eigen zeggen.
    Hij heeft al een eigen leerlijn, maar heeft ook geen echte aansluiting in de klas. In zijn hoofd is hij 9/10 jaar, zijn klasgenoten zijn 4/5/6 jaar oud. Dat werkt niet goed samen, merken we. Hij heeft geen vrienden in de klas. Ik vind dat heel sneu, maar we zien dat hij graag met oudere kinderen speelt dus het is eigenlijk heel logisch.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    Het een hoeft niet zonder het ander te gaan, toch? Alleen versnellen heeft sowieso zelden nut. Daarnaast kan versnellen ook sociaal gezien nodig/zinvol zijn.

    Op een gegeven moment zou ik echter wel op zoek gaan naar een school waarbij ze meer aanbod hebben en waar meer kinderen rondlopen waar een kind aansluiting bij heeft/kan hebben ed, omdat ik dan weer niet geloof in eindeloos versnellen. Maar goed, aansluiting kun je ook niet dwingen/forceren, dus garanties heb je nooit. Maar ik zie bv. hoe erg het helpt als je niet de enige jonge leerling bent en niet de enige die het basiswerk gecompact doet en daarnaast ander werk krijgt ed. Het feit geen uitzondering te zijn (omdat eigenlijk iedereen of het merendeel een uitzondering is), is voor sommige (veel?) kinderen gewoon ontzettend belangrijk.
     
  4. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Nog niks dus.. we zijn in afwachting van een gesprek waarbij ook het samenwerkingsverband zal aanschuiven. Overigens is het zo dat zoontje zich niet alleen maar thuis uit hoor, ook op school is het een golfbeweging en lopen de emoties hoog op. Hij gaat van totaal teruggetrokken en huilbuien naar boos/gefrustreerd, opstandig en een grote mond.
    Jammer genoeg is er hier geen DaVinci school in de buurt. Wel een Dalton maar die school is pas recent "Dalton" geworden. Ik heb al wat rondgekeken en voelsprieten uitgegooid maar ik ben tot nu toe nog niet gerustgesteld dat een andere school in de buurt meer kan dan de school waar hij nu op zit helaas.

    @Amarens ik snap wat je wil zeggen. Het is inderdaad wel zo dat veel scholen de mogelijkheden niet zien/ tijd niet hebben om een gedegen eigen leerlijn te ontwikkelen en laten slagen in de praktijk. Mijn ervaring is dat op papier vaak veel kan, maar het in de praktijk onhaalbaar blijkt.

    @NiekeKris Ik sta er net zo in als jij. Ik denk eigenlijk in ons geval dat het een "én én verhaal" zou moeten worden waarbij het een het ander niet uitsluit. Een voorsprong van 3 leerjaren is, naar mijn idee, niet op te vangen met alleen extra projecten e.d.. Ik ben heel benieuwd hoe school de komende jaren voor zich ziet en welk plan ze hebben. Ik ben ook voelsprieten aan't uitgooien naar evt andere schoolopties.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Waar zijn ze dan toch mee bezig. Ik zou dan toch snel een gesprek willen en anders zelf bellen met de gemeente. In het samenwerkingsverband zit ook iemand van de gemeente. Misschien dat ze naast het in orde krijgen van de lesstof ook mee kijken of de school niet handelingsverlegen is. Misschien dan geen davinci maar een andere school die meer gericht is op hb.

    Wat een trieste situatie:(
     
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    In theorie heb je gelijk maar wat ik hier in de praktijk zie, is dat je blijft aanmodderen. Daarnaast ken ik een aantal hb kinderen versneld en al die totaal zijn vastgelopen op het vo. Onze buurjongen is nu aan het doubleren na versteld te zijn geweest en dat doet hem heel erg goed, zijn ouders zijn ook blij met deze beslissing want wat hij verleden jaar niet kon, kan hij nu ineens wel. Een stukje rijping denk ik. Ik sluit overigens niet uit dat mijn eigen zoon ook op een gegeven moment vastloopt, ben erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    In de praktijk blijft het zeker aanmodderen, maar ‘beide kanten op’. Ik denk dat het hoe dan ook lastig blijft als je niet ‘mainstream’ bent. Ik ken de cijfers niet, maar er zijn vast evenveel niet versnelde kinderen die vast lopen in het VO.

    Mijn kinderen zijn allebei versneld. De oudste daarna na een schoolwissel een keer gedoubleerd. Ik heb niet het idee dat per se het doubleren haar goed heeft gedaan, wel dat ze eindelijk op een passende school zit (en precies om die reden gunden we haar een extra jaar daar). Wat het VO zal brengen moet natuurlijk nog blijken, maar dat was net zo goed zo geweest als ze niet versneld waren. Ik denk dat met name de jongste dan bij voorbaat al doodongelukkig was geweest door gebrek aan aansluiting en zij dus niet in het VO, maar al in het PO was vastgelopen. Maar ook dat weten we niet, want die situatie is nooit geweest.
     
  8. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn zoontje was tot nu toe erg blij met zijn versnelligen.nu hij in gymnasium zit vind hij dat hij zoveel minder vrijheden en tijd voor pret heeft zijn leeftijdgenoten. hij zegt als ik zijn advies vraag: 'je moet een versnelling niet terug draaien maar nooit gaan versnellen omdat je meer weet.' aan je kindje zegt mijn zoontje 'je moet eigenlijk je werkjes heel snel af maken en daarna genieten van je vrijheid' Dus niet versnellen! (we konden het niet tegen houden omdat school met hun eigen deskundige kwam, we deden ons best om dat tegen te houden) alle 4 versnelde jongens in zoons groep zijn tegen versnelling!vanwege veel huiswerk en tempo en weinig vrijetijd.
     
  9. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    sommigen moeten dan ook half uur fietsen naar de school, ze klagen. werkjes zijn niet moeilijk of zo. maar soms hebben ze school online tot om 12u en daarna fysiek school tot bijna om 17u, zonder pauzes...de pauze is nog niet goed geregeld, sommige docenten houden zelfs een even iets drinken tijd weg...of ze vergeten zelf iets te drinken..
     
  10. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    verkoudheid, geen corona?
     
  11. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    Dus ze vergelijken zichzelf met buurtkinderen of zo? Lijkt me heel lastig.
    Wel iets wat in mijn achterhoofd speelt, maar ik zie ook eigenlijk geen mogelijkheid om niet te versnellen. Wat was bij je zoon de reden?
     
    belize likes this.
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Het hoge tempo herken ik ook. De middelbare school is echt anders dan de basisschool en de komende jaren wordt het alleen maar meer. Naast mijn zoon is er nog 1 jongen versneld (hb) en die gaat het niet redden. Hier gaat hij volgend jaar waarschijnlijk voor atheneum omdat zijn interesse niet bij talen ligt.
     
    belize likes this.
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    #3913 Amarens, Apr 13, 2021
    Last edited: Apr 13, 2021
    Er is mijn inziens altijd een mogelijkheid om niet te versnellen alleen moet de school dan hard aan de bak en vaak is het toch een probleem.
    En ja hier is hij uiteindelijk wel vervroegd gegaan maar dat hebben wij in overleg met de middelbare school gedaan, was een lastige afweging maar tot nu toe lijkt het wel goed te gaan. Wel een enorme last van corona effect helaas.
     
    Roanna and belize like this.
  14. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    'als straks de juf begint met i i kuh kuh k ik ...gaan we hem verliezen, hij wordt zeker depresief..'zei de deskundige.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ja, onze zoon ook bij gr6 zo niet op gr7 , anders wel zeker op gr 8 al beginnen als hybride leerling. maar de school had geen personeel om prog voort te kunnen zetten.

    begrijp me niet verkeerd ik denk dat het prima gaat onder de omstandigheden. normaalgesproken deden we ook veel meer in de vrije tijd dan alleen school en huiswerk toen er geen corona was. ik denk dat hij zich ook daarom niet vrij voelt. hij heeft nu bijvrbeeld schaak club ook online...dat is ook niet dezelfde, niks gaat door ivm pandemie. en hij weet volgens mij ook niet meer hoe het vroeger was. met online lessen heb je dan geen buiten de school ruimte, de juf zit echt in je kamer...in de comp.
     
  16. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    Ja als je al leest en dit is het een half jaar lang, dan is dat voor een kind wat het al kan heel saai
     
    belize likes this.
  17. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    de problemen zijn nooit echt voorbij als compacten en verdieping en verrijking goed geregeld zijn. dat was soms niet zo in de basisschool. versnellen alleen is geen oplossing. dus eerst alles regelen inderdaad van extras. ze halen heel snel weer alles in.

    op deze school gaat alles digital. dus nu ook de online lessen erbij. dat zijn veel te veel uren tegenover zijn laptop. ik zet zijn school werk soms op de grote TV. dat vind hij dan weer erg leuk. hij heeft echt heel veel geleerd. oud grieks latijn strategie en filosofie zijn gymnasium lessen, daar is hij enorm blij van. als het samen met iemand kan is het nog leuker natuurlijk. hij heeft nu op internet een groep vrienden gemaakt, code schrijvende jongens met algodoo uit verschillende landen. daar wil hij meer tijd voor hebben. heel interessant groepje.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    en ik word zelf ook helemaal bleegshehgrrr van het niet kunnen travellen. dit is zo zwaar voor onze jonge mensen.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    Tuurlijk is er altijd een mogelijkheid om niet te versnellen, alleen is wel de vraag of dat ook altijd de beste keuze is. Daar heb ik het antwoord overigens niet op, hoor, ik denk ook niet dat er maar één antwoord is, omdat het van zoveel dingen afhangt.

    (Hier is de optie overigens niet of versnellen of school hard aan de bak, maar is het tot nog toe altijd en en geweest.)
     
    Roanna likes this.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    Klinkt wel alsof hij genoeg uitdaging krijgt/zoekt! :) Fijn, ondanks alle werkdruk en beperkingen ed. :)
     
    belize likes this.

Share This Page