@MrsBucket ligt dat een beetje aan de leeftijd waarop gemiddeld de gegeven test afgenomen wordt? Op 1 van de afgenomen onderdelen stond score 134 is gelijk aan +- 8 jaar. Maar mijn zoon was vier of net vijf toen de test werd afgenomen.
Nee uiteraard, ik snap dat je niet puur sec kijkt naar alleen de voorsprong! Maar ik heb me wel afgevraagd wat reëel is, hoe lang zou je (hypothetisch gezien) iemand echt kunnen bezig houden/vertragen zonder dat diegene de motivatie verliest en zonder dat je door niet versnellen voorkomt dat bepaalde vaardigheden zich niet/onvolledig ontwikkelen wat weer nadelig kan zijn voor het leerproces an sich. Uiteraard zijn hier ook weer veel factoren op van invloed zoals jij hierboven ook al aangaf, maar ik was benieuwd of hier ook een richtlijn voor ligt. Net zoals ze dat hanteren bij bijvoorbeeld cito's en dat er gesproken wordt of gemiddelde kinderen (vind ik overigens ook een heel bijzonder iets.. ik moet het eerste "gemiddelde" kind nog tegenkomen als je snapt wat ik bedoel!).
@zigzag Ik ben wel even benieuwd welke toetsen er bij je kind zijn afgenomen. JE schrijft dat hij tot en met groep 8 voor alles een A-score heeft. Zijn bij hem de Citotoetsen afgenomen tot en met groep 8? Verder denk ik dat het vooral aan school is om met een plan te komen. Ik zou denk ik heel kritisch doorvragen op het plan. Is er vanuit het samenwerkingsverband iemand betrokken met deskundigheid op het gebied van hoogbegaafdheid? Zo nee, dan zou ik dat echt nadrukkelijk vragen. School heeft een zorgplicht. Voor alle leerlingen, dus ook voor jouw zoon. Het is bij sommige kinderen heel moeilijk om goed te bepalen wat nodig is, maar daar kan school hulp bij inschakelen (en dat moeten ze dan ook doen). En laat ook maar heel duidelijk merken dat je echt niet weet hoe het moet; ook omdat het allemaal zo lang duurt. Ik begrijp uit je berichten dat het niet goed gaat met je zoon. Wat zijn momenten dat het beter gaat? Waar leeft hij van op of waar wordt hij nog wel enthouisast voor? Dit zijn ook belangrijke punten om mee te nemen naar het gesprek.Dat kunnen soms goede ingangen zijn voor werk op school. 'k Ben heel benieuwd wanneer je het gesprek hebt. Sterkte![/QUOTE] Wat enorm lastig. Scholen hebben een zorgplicht maar de inzet is afhankelijk van de school. Niks doen bij een kind dat zo ver voorloopt is niet haalbaar. Als ze dan wel besluiten om te versnellen wat gaan ze dan nog meer doen? Alleen compacten is ook niet voldoende. Wat gaan ze er naast doen. Als jullie zoon alles al zo hoog scoort ben ik ook benieuwd wat de opties zijn. Misschien andere talen? Zijn er plusgroepen in de buurt? Wat is zijn ontwikkelingsperspectief, met andere woorden wat gaat hij dan wel leren in de komende jaren.
@Roanna Klopt inderdaad.. voor alles een A score (of "I" zoals het er dan staat). Ik ben ook heel benieuwd wat het plan gaat zijn. Ik ben zelf ook steeds meer info aan't inwinnen die, in combinatie met mijn eigen ervaring tot nu toe, hopelijk ook zal bijdragen aan een inhoudelijk constructief gesprek. Mijn gevoel zegt dat de neuzen dezelfde kant op staan en dat de theoretische kant van het verhaal inmiddels wel helder is, maar dat de mogelijkheden in de praktijk goed onderzocht moeten worden. Bedankt voor je toelichting en tips, ik neem ze mee!! Door corona is het gesprek verplaatst naar volgende week.. Ik zal me melden zodra ik meer info heb.
Inderdaad die hebben ze ook ingevuld. Naast wat ze kunnen kijken ze of er broertjes zusjes in die klas zitten, hoe groot ze zijn, hoe sterk ze in hun schoenen staan.
Goede vraag! Op dit moment geeft de leerkracht aan: ik weet niet goed wat ik hem moet aanbieden en hij heeft niet echt aansluiting met de andere kinderen, vooral niet als groep 2 van nu straks weg is. Groep 3 gaat waarschijnlijk een groep 3/4 worden, waardoor er minder gelegenheid zal zijn om nog te kunnen spelen. Dat heeft hij wel nodig. Dit icm zijn concentratie maakt dat we erg twijfelen.
Wij zitten in hetzelfde dilemma op dit moment, behalve dat groep 3 ook echt groep 3 is. Bij ons denken ze nu vooral aan tot kerst in groep 2 blijven en dan naar groep 3. Dan kan ze nog lekker spelen, en is ze alweer een paar maanden ouder voor ze start in groep 3. School zou haar het liefst groep 2 helemaal laten doen en dan naar groep 4, maar dat vinden wij niks. Ondanks dat ze de stof van groep 3 helemaal beheerst moet ze wel leren stilzitten en concentreren. En dat lees ik bij jou ook.
@JChris @Leolove hierbij er lichamelijke onrust vooral als hij niet genoeg uitdaging heeft. In gr 1 zat er heel veel onrust, toen hij versnelde hij naar gr 2 en nam dat gedrag over en ging wel zitten en luisteren. In groep 3 ging het goed tot hij geen uitdaging meer had en toen kwam de beweging vele malen erger terug. Tikken met voeten bewegen kan ook voortkomen uit te weinig doen. Je hoofd blijft naast het werk niet druk genoeg en zoeken wat te doen. (Mijn man heeft het ook, die beweegt altijd wel zijn voet of freubelt ergens aan )
Dat lijkt hier niet het geval. Ze krijgt nu door verrijking ook echt wel uitdaging aangeboden en ze laten haar daarbij ook bewust af en toe even zwemmen om te leren dat niet alles vanzelf gaat. Ze speelt zelf ook nog heel erg graag, gaat met heel veel plezier naar school.
Ik herken dit zo thuis. Daarom was ik ook bang dat er geen land meer met mijn middelste te bezeilen valt als hij over anderhalf jaar pas naar groep 3 zou gaan. Nu hoop ik dat ze iig in het begin een andere jongen zien die ik ook thuis zie als hij uren achter elkaar bezig kan zijn ergens mee.
Dat zou erg fijn zijn. Helaas is dat hier niet het geval. Hij kan lange tijd ergens mee bezig zijn thuis.voornamel iijk bouwen met lego en het tekenen en knutselen. Op school helaas geen rust
Wat jammer. Mijn zoon is vooral van de school dingen. Dus hou ik de hoop er nog even in. Pas volgend jaar kan ik vertellen of mijn beeld goed uitpakt.
Wat vind jij van instromen als de groep al even begonnen is? Of zijn dit vooral kinderen die in groep twee ook al samen zaten?
Niet ideaal. Maar dochter is erg sociaal. Heeft 3 echte vriend(innet)jes in nu groep 2, die tot kerst wel zullen overleven. Dus ze zal het wel redden om haar plek te vinden. Dit is wel de voornaamste reden waarom ik het geen goed idee vind om haar van groep2 naar groep 4 te doen. Dan is ze echt het nieuwe kindje. Nu kent ze de helft ongeveer,maar hoe langer ze daar niet bij zit, hoe meer ze vergeten wordt denk ik.
Ook hier hetzelfde probleem met zoontje van dezelfde leeftijd. Hier is 3 weken geleden besloten dat zoon volgend jaar wel over gaat naar groep 3, maar de eerste maanden de ochtend meedraait met groep 3 tijdens de reken en lees lessen. Om ongeveer 11.00 gaat hij terug naar groep 2 om nog te kunnen spelen. Ze verwachten dat hij rond de kerstvakantie of uiterlijk rond de voorjaarsvakantie helemaal over kan naar groep 3. Omdat zijn fijne motoriek nog wat achter loopt geven ze hem een stoomcursus schrijven omdat ze verwachten dat hij dit rond zijn 6e verjaardag beter aanleert. Hij kan dan het volgende schooljaar ook gewoon doorstromen naar groep 4. Wij zijn enorm blij met deze oplossing en denken dat dit goed past bij ons zoontje
Fijn dit berichtje te lezen. Zoiets zie ik ook als oplossing voor mijn zoon. Wij hebben donderdag een gesprek.
Succes met het gesprek donderdag. Hopelijk wordt er ook voor jullie zoon een passend oplossing gevonden