HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by belize, Jul 19, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Q moet ergens het nut van in zien om het te willen (kunnen?) automatiseren. Tafels ging ook echt niet, maar nu in groep 7 merkt ze dat het toch wel heel erg handig is om de tafels uit je hoofd te kennen met deelsommen en vooral bij de breuken. ‘Opeens’ kent ze de tafels ook allemaal razendsnel uit haar hoofd.
    In groep 4 en 5, waar ze het horen te automatiseren, heb ik het los gelaten.
     
  2. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Wij hebben de tafels veel geoefend op de trampoline en tijdens het wandelen. Bezig zijn en dan stel ik af en toe een vraag. Dan lukte het wel. Daarnaast vroeg ik geen 5x5 maar bijvoorbeeld 500x5 en dan werd het ineens een uitdaging, waardoor mijn zoontje er wel over na wilde denken.
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    Apr 22, 2017
    12,604
    8,353
    113
    Female
    Ze hadden bij de action placemats met de tafels erop. Misschien hebben ze die nog. Dan is het vaak in het zicht. We hebben ook zo'n bakje met blokjes met de tafels erop. Mijn middelste gooit die vaak leeg om opnieuw in te richten en leest dan de blokjes. We hebben hem dubbel waardoor we er een spelletje van kunnen maken. Bij het tandenpoetsen zeg ik ook vaak rijtjes op. Je kan er met krijt een route van maken om te springen, zo kan je de antwoorden een locatie geven.
     
  4. meintje

    meintje Fanatiek lid

    Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Wij kregen van school en postertje met de tafels erop voor op de wc. Heeft hier goed gewerkt, ze hebben dan toch niet veel te doen en zo ging oefenen automatisch tijdens het poepen:roflmao:
     
    owly and Zonnestralen like this.
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    Apr 22, 2017
    12,604
    8,353
    113
    Female
    Handig idee :D
     
  6. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Sorry ik had deze gemist.

    Met de rekendoelen was hij eigenlijk al ver. Hij vond het makkelijk. Hij kreeg daarom rekentijgers. Het was alleen jammer dat hij 1 keer in de week begeleiding en de uitleg. Daarna moest hij het zelf doen. Ze deden daar in de klas weinig mee dus hij vond het vreselijk.

    We zijn overigens zelf geen mega fan van rekentijgers. Tijdens de lockdown vroegen we zelf om extra werk en kregen we rekentijgers mee. Ze moeten een bepaalde strategie leren en tegen de tijd dat ze zo ver waren is de opdracht af. Het was ook niet zo dat het met regelmaat terug kwam zodat je het nog een keer kon toepassen.

    Inmiddels dus net 7 en rekent op gr 5 niveau. :rolleyes:
     
    Fristi2012 likes this.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Klinkt niet zo hoopvol. Haha.

    Ik vind het behoorlijk spannend hoe het komend jaar zal gaan. Heb echt geen idee wat ik moet verwachten, en wat het beste voor zoon gaat zijn. Hij wilt niet opvallen, dus zal willen doen wat de rest doet.

    Maar we gaan het zien. Het maakt me eigenlijk niks uit wat voor niveau schoolwerk hij doet, als hij maar gelukkig is. Dus we houden het goed in de gaten.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik heb net een fijn gesprek gehad met onze IB-er over R. Hij is onlangs doorgetoets voor rekenen en heeft hierbij de M4 en de E4 toets gehaald. Ze toetsen in principe niet verder dan 1 leerjaar door, maar zagen ook wel begin groep 5 ongeveer zijn niveau is. Hij scoorde namelijk voor de E4 een D-score, maar omdat hij pas in groep 3 zit wordt dit omgezet en kwam hij op een A-score.
    Versnellen heeft van beide kanten nog steeds de voorkeur niet, maar alle stof van groep 4 aanbieden wordt hem natuurlijk ook niet.
    Nu is het plan dat hij voor rekenen fysiek mee gaat doen met groep 5. Hiervoor moet hij dan nog wel even wat extra oefenen met de tafels (vooral het automatiseren), maar dat moet wel goedkomen. Met de leerkrachten onderling zijn hier ook gesprekken over gevoerd en dan zal het rondom de herfstvakantie geëvalueerd worden. Hoe is het voor R. en hoe werkt het voor de leerkrachten. Voor taal, spelling, begrijpend lezen etc. blijft hij wel in z'n eigen klas, maar met een eigen leerlijn en andere uitdagingen. Zijn precieze niveau daar weet ik nog niet, rapport komt vrijdag mee, maar ligt ook ongeveer 1 jaar hoger. Avi lezen doet hij nu op M7 niveau (E6 heeft hij behaald).
    Daarnaast behoud hij gewoon 2 uur plusklas per week, met dus extra werk etc. voor in de klas.
    Het kan uiteindelijk zijn dat we halverwege het jaar of eind van het jaar toch 'moeten' gaan versnellen, maar voor nu gaan we het op deze manier proberen, de lijntjes met school zijn kort dus heb er wel vertrouwen in.
     
    Lafayette, debq and Fristi2012 like this.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    @Olifantje1991 fijn dat ze zo goed meedenken en voor alles specifiek kijken wat er voor hem nodig is!
     
    Olifantje1991 likes this.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Een gelukkig kind is echt het belangrijkste! Dat is ook wat wij ons steeds weer voor ogen houden, dat moet de leidraad zijn. Op welke manier en in welke klas maakt me dan niet uit.
     
    Fristi2012 likes this.
  11. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Hij had de pech om in de klas te komen met een vervanger voor een zwangerschap die vervolgens ook met zwangerschapsverlof ging en dus nog een vervanger kreeg om daarna weer de "normale" juf te krijgen:rolleyes:

    De vervangers waren niet erg goed met vlotte kinderen. Eerst laten zien dat je kan werken en dan krijg je pas moeilijker werk. Hij werkte niet omdat het te makkelijk was.

    Zodra er verandering om school is trekken ze zelf wel aan de bel. Als er gedragsverandering thuis is moet je dat ook bespreken met school.

    Dus als je een klas hebt met weinig of geen vervanging en die haar best doet en jullie korte lijntjes houden komt het echt wel goed!!
     
    Fristi2012 likes this.
  12. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Dit is precies het verhaal van mijn zoon. Hij heeft dit jaar ook gerekend in groep 5 en de rest met eigen leerlijn in groep 4. Bleek al gauw dat dit niet voldoende was. Hij is doorgetest en alle vakken op E5 niveau een 1 op cito.

    Situatie nu echt niet meer houdbaar en daarom gaat hij nu versnellen van 4 naar 6.
     
    Olifantje1991 likes this.
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ja dat schiet helemaal niet op als je vervangende juffen hebt die er geen kaas van hebben gegeten.
    Ik zou ook kriegel worden van 1000x hetzelfde simpele te makkelijke sommetje. Haha. Logisch dat je niet tot werk komt dan.

    Bij ons op school zijn ze wel redelijk gewend kinderen op eigen niveau te laten werken denk ik. Sowieso verdelen ze het leerjaar in 2 of 3 groepen per vak. Er zijn volgend jaar 2 groepen 3. Die splitsen ze door de dag heen wel op. Het kan dus dan zijn dat ze met taal in een andere groep werken dan met rekenen. Ik verwacht dat hierdoor op eigen niveau werken wel makkelijker gaat. En er ook meer zicht op is.

    Dit zouden ze normaal gesproken in groep 2 ook al gedaan hebben, maarja, iets met Corona en de groepen niet mogen mengen. Hahah.
    Dus ik ben benieuwd hoe het er in de praktijk uit gaat zien.
     
    Olifantje1991 likes this.
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ook toevallig, ben heel benieuwd hoe jouw zoon het straks zal vinden in groep 6. Hoop R. nog wel even in de klas te kunnen houden waar hij zich zo vertrouwd voelt.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Dat klinkt heel fijn!! Tja corona helpt niet. Positief is dat we zagen wat hij moest doen en hoe hij het deed. Begrepen zijn frustratie meer.

    Hopelijk kunnen ze na de zomer het weer normaler oppakken!
     
    Zonnestralen and Fristi2012 like this.
  16. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    Feb 12, 2012
    5,629
    1,443
    113
    Goede tip! Zo hebben we het gedaan! Het komt in het gespreksverslag te staan ,omdat het hopelijk volgend schooljaar meteen goed wordt opgepikt door de leerkracht.
    Met de juf nu kwamen we in het gesprek niet echt verder moet ik zeggen, vooral frustrerend was het.
     
  17. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    laat hem tellen, 2,4,6,8 of 5, 10,15, 25 wanneer hij ziet dat het eigenlijk tellen is en stappen daarvan onthouden dan gaat hij miss wel meer aandacht geven?
    ik heb zoontje gezegd dat ik dat ook heel vervelend vond toen ik klein was en dat alleen door opschrijven het kunt onthouden(maar hij was veel jonger en hij wilde het zelf leren). dat deed hij dan ook. tegenwoordig oud grieks woorden op schrijven...
     
  18. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Van school hebben we begin groep 4 de wc poster gekregen met tafels erop. Deze hangt al het hele jaar op de wc :oops:

    Vandaag gesprek gehad met de juf over het automatiseren. De tafels zijn geen probleem, die kent ze allemaal én vlot.
    Het 'probleem' is het automatiseren van de + en - sommen t/m 20. A maakt deze sommen op haar eigen manier en daardoor duurt het lange voor ze tot een antwoord komt. De juf maakt zich hier totaal niet druk om alleen ze haalde de tijdtoetsen dus niet. :)

    Tijdens de lockdown viel het anders rekenen mij ook al op. Bijv. met de geldsommen.

    Er stonden 5 geld sommen onder elkaar. Briefjes en muntjes moesten bij elkaar opgeteld worden. Naar mijn idee los je som voor som op. A loste de 1e op en ging de 2e vergelijken met de 1e, riep een paar getallen en noteerde het juiste antwoord. Zo werden veel sommen vergeleken met andere sommen.

    Ook met optellen: doortellen tot 100 en dan wat eraf trekken zodat het goede antwoord over bleef.
     
  19. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    @Koekie1 Lastig is dat als ze hun eigen strategieën al bedacht hebben hè?
    Het verbaast me dat de juf het niet zo erg lijkt te vinden. Het tempo, okay dat is op zichzelf niet een groot probleem maar de oorzaak hiervan gaat wel degelijk problemen veroorzaken als het niet wordt aangepakt..
    Vooral omdat je nu hebt gezien wat ze doet (en vooral ook wat ze niet doet!) haar toch stap voor stap begeleiden en meenemen in het denkproces van de juiste strategie. Niet laten slingeren zou mijn advies zijn, actief er mee aan de slag. Dus even terug naar de basis en dan opnieuw opbouwen. Dat gaat echt zoveel frustratie schelen in de toekomst!
    Hoe kijken jullie hier zelf tegenaan?
     
  20. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Hier zijn we echt aan het aftellen tot de vakantie. Nog een weekje. Zoontje gaat wederom versnellen (+2) is afgelopen week definitief besloten. Alle andere opties zijn nog minder ideaal dus het moet maar. :cool: Zoontje heeft er zin in om in de nieuwe groep te starten na de zomervakantie. Ik moet het allemaal nog zien.. er is bar weinig tot geen begeleiding geweest de afgelopen maanden, hij heeft zich alles zelf maar moeten uitzoeken wat leidde tot onnodig veel frustratie. Ik hoop dat er geen hiaten aan het licht komen volgend jaar en dat als die er wel zijn e.e.a. adequaat wordt opgepakt zodat ze weggewerkt kunnen worden. Zowel op school als thuis is het niet zo gezellig geweest, hij was zó gefrustreerd dat hij zich weer fysiek ging uiten :( Ik heb inmiddels wel zelf hulp voor hem gezocht buiten school om, omdat ook al zal veel gedrag verdwijnen als hij zometeen op zijn plek zit en cognitief uitgedaagd wordt (zo leert mijn ervaring), ik wel denk dat hij er baat bij zal hebben om te werken aan bijvoorbeeld frustratietolerantie en zijn zelfbeeld.
     

Share This Page