Dat typen tikt wel aan zeg. Hopelijk hebben ze er een leuk programma voor. Dat het meer als een spelletje voelt.
Wow! Ik ben toch blij dat mijn kind niet aan die torenhoge verwachtingen hoeft te voldoen. Dochter in groep 5 krijgt 2 x week huiswerk, digitaal dit jaar (snappet). Ik vermoed dat het ca 20 min per les is, naast idd lezen en tafels oefenen. En ik vind dat al best veel, zeker omdat er geen continue rooster is en kinderen pas om 15:15 uur uit zijn. Andere dingen zoals boekbesprekingen en spreekbeurten ed gaat allemaal onder schooltijd (althans, mijn oudere dochter is daar thuis nauwelijks mee bezig geweest). Maar goed, mijn mailtje naar juf zou heel simpel zijn: sorry, maar gaat niet gebeuren. Maar mijn dochter heeft extreem probleem met huiswerk maken, gerelateerd aan haar situatie...
Hier is het ook echt niet zo veel. In groep 5 af en toe de tafels oefenen, verder niks. In groep 6 is er geen huiswerk geweest. In groep 7 alleen af en toe topo oefenen. Nu in groep 8 zou er wel wat huiswerk komen, maar ze willen afwachten hoe het met Corona gaat. De focus ligt op het welbevinden en rust creëren voor de kinderen. Misschien komt er gedurende het jaar nog wel iets. Voor groep 5 vind ik het wel heel erg veel huiswerk.
Duurt die cursus typen echt het hele jaar? Want met 4x20 minuten oefenen per week ben je volgens mij binnen een half jaar al klaar. Maar dan nog vind ik het een hoge belasting en een grote druk. Ook als je leest wat ze er nog bij krijgen. Hier moesten ze in groep 5 alleen de tafels oefenen. In groep 6 af en toe wat huiswerk. Nu in groep 7 krijgen ze een paar bladen huiswerk mee, dat moet op maandag af zijn. In groep 8 krijgen ze 4x per week huiswerk. En natuurlijk elk jaar een spreekbeurt. Ze adviseren wel een typecursus te doen maar ze laten dat bij de ouders.
Bedankt weer voor alle reacties. Ze zeggen dat de eerste kinderen rond maart hun type diploma halen en de Rest in de weken die daarop volgen dus wel een groot deel van het schooljaar
Poeh wat veel! Onze dochter kreeg in groep 7 elke week 1x in de week 1 pagina huiswerk en af en toe een toets. Daarnaast 1 boekbespreking en 1 spreekbeurt. Nu in groep 8 1x in de week twee pagina's, af en toe een toets en 1 boekbespreking en 1 spreekbeurt. Vanaf groep 5 krijgen ze hier een aantal keer per jaar toetsstof mee om te leren. Er zijn hier ook scholen die de kinderen geen huiswerk of toets geven om thuis te leren.
Ik heb geen problemen mee als ze een keer wat moeten maken of wat leren maar in groep 5 al structureel is toch wat enthousiast. Dan heb ik liever dat ze liever plannen. Daar is onze zoon nu mee bezig en dat is best een puzzel (groep 5) wanneer het niet lukt die dag moet het mee naar huis.
Ik ben ervoor dat kinderen op de basisschool al huiswerk leren maken. Doen ze dat niet, dan krijgen ze het echt zwaar op de middelbare. Maar dit vind ik voor groep 5 echt wel een grote belasting. Hier beginnen ze in groep 4 met 1 boekbespreking en tafels oefenen. In groep 5 een spreekbeurt en eventueel nog tafels oefenen. In groep 6 krijgen ze topo (thuis maken en andere week leren voor de toets, is geloof ik een 3 weken cyclus, dus 1 week niets voor thuis) en eens in de zoveel tijd leren voor een toets wereldoriëntatie als er een thema klaar is. Plus nog 1 boekbespreking ergens in het jaar. In groep 7 en 8 krijgen ze structureel elke week een blad rekenen en taal, topo (is niet elke week), af en toe wereldoriëntatie leren en 1x een boekbespreking of spreekbeurt. Groep 8 komt er ook Engels huiswerk bij. Daar krijgen ze ook een agenda en gaan ze aan de slag met leren plannen. Oh ja, in groep 6 starten ze ook met het maken van 1 werkstuk per jaar en dat moet elk jaar wat uitgebreider zijn. Klinkt ook als best wat alles bij elkaar, maar valt wel redelijk mee hoor. In groep 6 starten ze het langzaam op, vooral groep 7 en 8 is structureel huiswerk. Het grote verschil is vooral groep 5. Dat vind ik ook echt nog te vroeg voor zoveel huiswerk als bij jullie @julia80 Overigens maken ze hier in groep 5 ook al toetsen wereldoriëntatie, maar daar hoeven ze nog niet thuis voor te leren. Voor methodetoetsen zoals Staal hoeft er nooit thuis geleerd te worden. Typen doen ze hier in groep 7, maar dat doen ze in principe op school. Als ze niet snel genoeg gaan, kunnen ze op een gegeven moment ook wel thuis eraan werken. Maar zeker geen standaard 4x20 minuten oefenen elke week.
Dochter hier zit op de middelbare en die heeft genoeg tijd op school (havo/vwo) dat ze aan 2 a 3 uur huiswerk in de week genoeg heeft... Dus dat oefenen voor de middelbare - hoeft ook niet altijd nodig te zijn . En dat is écht niet omdat ze zo superslim is ofzo. Gemiddeld zou ik zeggen. Bewuste keuze van school en daarom ook van ons uit weer een bewuste keuze voor déze school. Op de basisschool was het huiswerk hier af en toe topo en engels (groep 7/8) . En wel vanaf groep 3 spreekbeurten. Kringen, zoals ze dat bij ons noemen. Groep 3 nog maar 1 per jaar. Groep 4 2, en vanaf groep 5 , minimaal 3. En dan een boekenkring (samenvatting boek, info over de schrijver, plaatjes bekijken en wat over vertellen en een stukje voorlezen) , nieuwskring (kies een nieuwsbericht en vertel erover) en één spreekbeurt dus. Spreekbeurt is wel wat werk. Maar sinds 2 jaar is het de bedoeling dat ze dit allemaal ook zoveel mogelijk op school voorbereiden... Van onze buurschool hoorde ik het ook... al vroeg, vrij veel huiswerk. Lastig... Typecursus hebben ze bij ons thuis via picatypen in 3 maanden gedaan (wel 6 a 7 dagen in de week 15 minuten typen per dag) - toen ze in groep 7 en groep 6 zaten. Vroeg genoeg. En op eigen initiatief, omdat ze er aan toe waren en het wílde leren...
Zo was het bij ons ook. Behalve het blindtypen. Al zie ik dat eerder als het leren van een vaardigheid ipv als huiswerk. Bij de gitaarles moesten de kinderen hier ook meerdere malen per week thuis oefenen.
Bedankt voor de aanvullende reacties. We hebben toch nog maar even een mailtje over gestuurd naar de juf en Naar aanleiding hiervan hebben ze besloten om van 4 keer naar 2 keer per week thuis oefenen voor het blind typen te gaan. De andere twee keren kunnen ze dan toch onder schooltijd doen. Nu hebben ze wel komende week ook alweer een toets maar voor dan een paar keer thuis geoefend moet worden. Dus het blijft toch wel veel vergeleken met andere scholen maar het blind typen is in ieder geval minder geworden
Dat is dan ook precies de reden dat wij nooit gekozen hebben voor muziekles. (De jongste doet nu wel op eigen verzoek een typecursus, maar gedwongen vanuit school had ik echt niet grappig gevonden, zeker bij de oudste niet… )
Waarom zou je dan per definitie niet kiezen voor muziekles? Is toch leuk als een kind zich kan ontwikkelen ergens in? En om je ergens in te kunnen ontwikkelen zal het toch wel moeten oefenen. Ik zie niet in wat daar een probleem van is eigenlijk
Op zich is het ook geen probleem, maar als je mijn dochter kent, dan weet je wat voor strijd het op zou leveren. Iedere keer opnieuw. Dat is het me niet waard. Dus doet ze andere dingen, waarmee ze zich ook kan ontwikkelen. En als ze er nou zelf over begon en langere tijd super enthousiast zou zijn ed, dan zou het mogelijk anders zijn. Maar dat is dus niet het geval.
Klinkt als behoorlijk veel voor groep 5. Werken ze op school veel met computers? Dan snap ik wel dat ze de typecursus al vroeg willen doen. Het is wel fijn als ze blind kunnen typen. Maar het is wel jong. Hoeveel huiswerk ze hier in groep 5 hebben weet ik even niet meer. Volgens mij iedere week wel 1x leerwerk thuis. Maar verder volgens mij niet echt veel. En 1x per jaar boekbespreking. In groep 6 2x per week leerwerk. En holmwoods voor Engels. En weer 1x boekbespreking. Nu zit zoon in groep 7. Hij heeft standaard voor de woensdag maakwerk. Werkwoordspelling en rekenen. Om en om. Op donderdag altijd een repetitie van Engels, aardrijkskunde, geschiedenis oid. En ook voor vrijdag standaard leerwerk. Daarnaast moet hij ook per week 40% van een unit van holmwoods doen. Deels doen ze dat op school, de rest moet thuis. En hij zal dit jaar ook een spreekbeurt moeten houden. Binnenkort starten wij met hem ook met een typecursus. Wij doen picatypen. Niet duur en de licentie verloopt niet.