Hoi Iedereen, mijn dochter heeft leestest gehad. Ze heeft 10 sec. Te langzaam gelezen om m3 te kunnen halen. De fouten lagen wel binnen de marges. Iemand ervaring? Valt ze een niveau lager dan? ze leest dikkie dik boek goed. Weet iemand welke avi niveau dikkie dik boeken zijn?
Had mijn dochter ook altijd, die wilde foutloos lezen en was daardoor standaard te langzaam en dan ging ze geen niveau hoger. Dat betekend in jullie geval dat je dochter in het niveau blijft waarin ze al zat. Ik weet niet hoe het bij jullie op school gaat, op de basisschool waar mijn dochter zat werden ze ingedeeld op niveau tijdens het lezen, dus er konden zo kinderen van groep 3, 4 en 5 door elkaar zitten tijdens het lezen. Welk avi niveau dikkie dik boeken hebben weet ik niet, in de bieb zijn de boeken wel vaak op avi niveau ingedeeld zodat je makkelijk kunt kiezen. Aan de andere kant als zij thuis plezier heeft in het lezen van dikkie dik boeken zou ik haar lekker laten gaan
10 seconden lijkt weinig, maar bij een keestoeys is dat toch best nog wat. Elke tekst heeft zijn eigen tijdlengte en aantal fouten die gemaakt mogen worden. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd hoor, maar bij bijv een leestekst staat een tijd van 2.45 min. Dan zijn 10 seconden erbij nog best wat langer. Wel heel goed dat ze qua fouten wel binnen de marge zat Ze gaat vanzelf sneller lezen. Ze leest dus wel nauwkeurig, alleen net wat te langzaam. Lekker veel oefenen en lezen dan komt het vanzelf goed. Welk niveau dikkie dik heeft weet ik ook niet. In de bieb kun je echt op niveau zoeken. Is dat een idee? Maar als ze met plezier dikkie dik leest is dat ook goed hoor. Plezier in lezen hebben is belangrijk
Toen mijn zoon de diagnose vermoeden van TOS had is er afgesproken dat hij extra tijd kreeg. Omdat de motoriek ook zorgde voor vertraging. Is de dochter waar je het nu over hebt degene met TOS? Zo ja, hebben ze het tempo daar ook aan aangepast?
Ze is misschien wat langzamer maar betreft fouten zitten ze dus in de marge. In de bieb zou ik kijken wat ze wil lenen. Alles vanaf start en ik denk dat ze misschien wel m3 kan lezen maar niet snel genoeg is maar daar heeft ze zelf geen last van als ze lekker leest. Het belangrijkste is het plezier in lezen. Of dat nou dikkie dik boeken zijn, of informatie boeken of zelfs stripboeken (hebben ze ook als AVI start en m3 niveau) Zelf ook voor blijven lezen. Dan krijgt ze veel taal aangeboden.
Haar bijles juf heeft haar getest! Wat je nu schrijft is een goede. Het kan ook door haar tos komen. Volgende week weten we meer van haar huidige school! Bedankt.
Mocht er motorisch nog wat verbetering mogelijk zijn, ten opzichte van andere kinderen van haar leeftijd, is het misschien een goed idee om contact op te nemen met een kinderfysiotherapeut. Bij mijn zoon bleek zijn spierspanning te laag te zijn. Dmv vele bewegingsoefeningen zijn we zijn spierkracht aan het verhogen. Waardoor ook oa de uitspraak verbeterd. Omdat mijn zoon netjes las ben ik op een gegeven moment maar met hem gaan lezen wat hij leuk vond, niveau vond ik minder interessant. Nu hij wat meer tijd krijgt om minder motorische frustratie te hebben ben ik weer terug gegaan naar lezen op niveau. Van hem begreep ik dat hij een avi heeft kunnen overslaan en nu een jaar voorloopt. Maar ik heb nog geen terugkoppeling van school gehad. Waardoor ik niet zeker weet of dit ook echt klopt.
Nou dan komt het wel goed. Het begrijpen en goed lezen is heel belangrijk. Het vlotter lezen komt nog wel. Anders krijg he van zelf rijtjes woordjes van juf om vlotter te leren lezen.
Ervaring is dat veel kinderen de M3 toets niet halen midden groep 3. Deze kinderen lezen vaak wel voldoende op de woordleestoetsen van de kernen van veilig leren lezen. Vaak maken die kinderen eind groep 3 een inhaalslag op AVI.