Wij hebben een stabiele thuissituatie, gelukkig, fijne plek, geen spanningen. We hebben een kind die alles verteld, ook als haar iets dwars zit. En dat is het nu .. een nieuw kind in de klas. Een kind wat veel liegt en stookt tussen vriendjes en vriendinnetjes. Dit geeft mijn dochter stress en verdriet. Ik wil het niet groter maken dan het is en het is ondertussen ook zo dat mijn dochter haar compleet negeert en weer fijn afspreekt met haar vriend(inn)en. Toch heeft de stress z'n littekens achter gelaten en hebben we de diagnose psoriasis gehad, wat bij stress verergert. Iemand een idee of en hoe we hier iets mee kunnen? Ze heeft er gelukkig niet heel veel last (meer) van. Maar ik wil stress voorkomen, logisch. Welk kind van 8 gun je stress...
Dit klinkt heel flauw misschien, zo bedoel ik het niet, maar je kunt stress niet voorkomen. Je kan haar wel zo goed mogelijk leren met stress om te gaan! Ik heb ook psoriasis, en het vlamt te pas en te onpas op. Niet per se gelinkt aan stress..
En heb je daar dan een tip voor? Ik zeg elke keer wel "trek je er niets van aan en speel vooral lekker met je vrienden en vriendinnetjes".. maar ja makkelijker gezegd dan gedaan..
Dan zeg je dus eigenlijk dat haar gevoelens er niet mogen zijn. Met: trek je er niets van aan.. lief bedoelt natuurlijk, maar het trekt haar wel iets aan en dat mag. Erken dus haar gevoelens erin, dat het lastig is deze situatie met het nieuwe kindje in de klas die zoveel onrust veroorzaakt. Misschien dat het nieuwe kindje erg onzeker is in de nieuwe klas en daarom op deze manier vriendjes probeert te maken. Stop je kind iig niet onder een stolp, stress ga je niet voorkomen. Je kan haar beter leren hoe ermee om te gaan, als ze dat nu al mag leren is dat een goude les voor later. Juist nu je nog zo dichtbij haar staat.
Onze zoon heeft denk ik al aardig wat stress gehad. Zat niet op zijn plek in Gr 1, is versneld, te makkelijk in Gr 3 en 4 en vervolgens naar een andere school. Een HB school waar kinderen snel fysiek reageren en hij dus soms klappen krijgt. Er zitten kinderen op die meer beschadiging zijn door te laat veranderen van school omdat de school niet zag dat ze HB waren. Wij hebben het over de cirkel van invloed. We hebben ook een cirkel op de deur hangen. Als we het ergens over hebben kijken we ook of het past in de cirkel. Zo kwam de taxi te laat en hij raakte in de stress. Tijdens het gesprek hadden we het dus over dat hij geen invloed had op dat de chauffeur te laat was. Wel had hij invloed op hoe hij binnen komt. Soms denkt hij geen invloed te hebben terwijl dat wel zo is. Als er wat is op school waar hij geen invloed op had gaan we wel in op zijn gevoel. Je gevoel mag er zijn
Zouden. mindfullness-oefeningen helpen? Op deze leeftijd kan dat misschien net. Hiermee kun je bewust met je gevoelens leren omgaan. Door gevoelens te observeren en ze er te laten zijn (zonder dat je het ziet als een onderdeel van jezelf, jij bent niet het gevoel maar het is er gewoon) kun je ze los laten. Je hebt voor kinderen natuurlijk een aangepaste uitleg en begeleiding, maar ik weet niet vanaf welke leeftijd.
Nog een late reactie, ik kom hier niet zo vaak. Maar wat een goede tip! Die neem ik mee voor mijn dochter die zich soms verantwoordelijk voelt voor alles en iedereen en daar ook wel stress van ervaart.