Ligt het nu aan mij? Ik vind de klantenservice of als je contact hebt met dokter/instantie/belasting weet ik veel. Altijd zo onvriendelijk en niet meedenkend ik ben dat zo niet gewend als Nederlandse klopt dit of is dit gewoon een paar keer pech?
Ik ben Belgische en ik vind vooral de slechte werking bij instanties opvallend. Nooit weten ze van iets, verbinden ze u door en zit je fout, vinden het dossier niet, .... Maar ik kan niet vergelijken met Nederland natuurlijk. Dokters heb ik geen slechte ervaringen mee. Onze huisdokter is soms wat kort maar dat is natuurlijk doordat hij niet heel de dag iemand heeft die de telefoon opneemt en kan bezig zijn met een onderzoek ofzo (de werking is totaal anders uiteindelijk, wratten, bloedafname en al wat je maar kan bedenken, word allemaal door de arts zelf gedaan)
Als ik dus een klantenservice bel heb ik altijd het idee dat er opgenomen wordt met de gedachte :waarom belt u heb ik weer ?! Ipv hoe kunnen we u helpen of wat is u vraag? En dan leg je je vraag uit en vragen ze alsof je een rare vraag hebt : maar ik snap het probleem niet?of wat wilt u dat we doen? Of ja maar ik snap u niet ?of we verbinden u door of we zien er niets van terug als je eerder iemand hebt gesproken. En dan zijn het doodnormale vragen in Nederland proberen mensen mee te denken mee te kijken of je vraag te beantwoorden
Schijnt normaal te zijn. 1x een vlaamse dame van coolblue aan de lijn gehad die mij vertelde dat ik niet moest zaniken en ze gooide de hoorn erop. Pakket was al 2 weken zoek. Hier heb ik overigens wel een melding van gemaakt
Goede vriend van mij komt uit Antwerpen en die beschreef ook altijd wat jij ervaart. Inmiddels woont hij op Filipijnen en daar is het nog erger
Dan heb ik tot nu toe geluk gehad. Vrijwel altijd netjes te woord gestaan. En natuurlijk kun je ooit net iemand treffen die net te weinig slaap heeft gehad of het te druk heeft om vriendelijk te kunnen zijn of de pech heeft onvriendelijk te zijn geboren. Maar meestal gewoon erg vriendelijk. Denk eigenlijk niet anders dan in NL.
Ik herken dit Ik doe technische implementaties en mijn Nederlandse leveranciers denken altijd heel erg mee, komen met voorstellen of zeggen nou als a niet kan kunnen we b doen etc. (Niet allemaal maar zeker 90%) Ik heb ook 4 Belgische implementaties gedaan en daar word ik helemaal gek omdat ze bij alles aangeven nee kan niet PUNT of Nee dat is gewoon zo. PUNT. Ook de nazorg van de klantenservice of helpdesk doen ze altijd net alsof het vreselijk Irritant is dat je vragen stelt of hulp nodig hebt terwijl ik dan toch gewoon betalende klant ben en om hulp vraag aan de klantenservice of helpdesk: daar ben je toch voor? Maar misschien dat ik nog eens een prettige ga treffen ook in België hoor. Dit is nu bij 4 het geval geweest. Het geeft mij mega veel frustratie dus heb het er veel met Belgische collega’s over gehad en ze zeggen allemaal dat ze het wel herkennen en dat het misschien cultuur is (geen idee of dat zo is) Maar mij valt het verschil dus zeker ook op!
Denk dat het vooral heel erg van de persoon afhangt. Tot nu toe niet zo veel onvriendelijke medewerkers aan de lijn gehad hier in Belgie. De meeste proberen wel gewoon mee te denken naar een oplossing. Ook via mail gewoon normal reacties. Het enige bedrijf waar ik echt teleurgesteld in ben is de kwantum, maar die hebben hun hoofdkantoor in Nederland volgens mij.. die denken echt niet mee aan een oplossing voor ons vouwgordijn wat nu al 2 keer kapot is geweest en de herlevering al 2 keer kwijt is geraakt tijdens levering (op 1 jaar tijd)
Nee niet onvriendelijk zijn maar dat meedenken, alternatieven bieden, helpen. Ze zijn niet onvriendelijk maar meer zo van ja nou dat is nou eenmaal zo dus ja.