Best "grappig" om te zien dat de meeste reacties zijn dat na 1 dag keelpijn bellen onzin is, maar dat er ook heel veel mensen zijn die na dagen pas naar de dokter gaan en het dan eigenlijk veel erger is dan gedacht en te lang hebben doorgelopen. Dan kan je toch beter even overleggen met de HAP, zodat het niet hoeft te escaleren? Een week in het ziekenhuis is duurder dan een belletje naar de HAP, als het daarmee voorkomen had kunnen worden. Fijn dat je gebeld hebt @ts! En beterschap!
Toch goed dan dat je gebeld hebt! Ik had het zelf niet gedaan (zie ergens eerste berichtjes) maar ik vind ook: bellen kan altijd, en zij kunnen echt wel in een minuutje screenen of je langs kan komen of niet. Daar moeten mensen niet zo spastisch over doen. Jij bewijst het wel weer: Eigenlijk zou niemand bellen want allerlei redenen, je belt toch en ZIJ beslissen dat je kan komen. Dan heb je dus een goede keuze gemaakt en gaan de commentaren hier niet op over niet bellen. Beterschap!
Op basis van de info die we in de openingspost kregen blijf ik bij mijn reactie. Als ts toen had gezegd dat ze witte puntjes in haar keel had, dan waren de reacties denk ik wel anders geweest. Dus nu worden we ineens op ons nummer gezet en dat is wel een beetje flauw natuurlijk.
Tja, afgaande op de OP blijf ik toch bij mijn standpunt. Dat ik nooit de hap zou bellen bij wakker worden met keelpijn en een verkoudheid. Ik zou daar nog niet eens de huisarts over bellen op een doordeweekse dag. Maar dat is ook het enige wat wij kunnen beoordelen van achter een scherm. Met meer informatie over de hoedanigheid van de pijn en witte stipjes in keel had ts misschien andere reacties gekregen. Dus ik neem dan ook aan dat bij triage wel meer informatie is gegeven.
Helemaal eens. Dat verhaal was nl “ik ben net wakker geworden met keelpijn, zal ik de HAP bellen?” Bij onverdraaglijke pijn en witte plekjes in de keel had ik - en ik denk het gros - wél gezegd: zou zeker bellen om te overleggen. Inderdaad flauw, dit.
Met die witte plekjes had ik ook niet gebeld. Vlgs thuisarts kan dat er gewoon bij horen en staat niet in het lijstje van redenen om te bellen. Ik vind je vorige post trouwens best geirriteerd over komen, maar iedereen hier geeft alleen maar aan wat zij zouden doen. Wat dus ook je vraag was. En dat kan dan ook wel evt misschien niet het juiste advies zijn. Maar je vraagt het ook op een forum. En niet aan medisch personeel.
En dan nog. Ik ga er vanuit dat er hier gewoon vrij veel dames zitten die al witte angina hadden en dus weten dat het vooral uitzieken is. Vandaar dat de tips mss zijn, zoals ze zijn . Er staan voldoende tips op internet: Tegen de pijn kunt u paracetamol nemen. Slik de paracetamol op vaste tijden. Heeft u veel pijn, neem dan 4 keer per dag 2 tabletten van 500 mg. Als slikken erg pijnlijk is, neem dan oplostabletten of paracetamoldrank. Lees meer bij paracetamol. Als paracetamol in die hoeveelheid niet helpt, kunt u misschien naproxen , ibuprofen of diclofenac proberen. Deze pijnstillers heten NSAID's. NSAID's zijn niet voor iedereen geschikt. Ze kunnen bijwerkingen geven. Ze kunnen soms ook niet samen met andere medicijnen gebruikt worden. Kijk eerst bij NSAID of u deze pijnstillers mag gebruiken. Of vraag het aan uw huisarts of apotheker. Medicijnen tegen bacteriën (antibiotica) hebben bij keelpijn meestal geen zin, want: Keelontsteking gaat meestal vanzelf over. Bij een ontsteking door een virus werken antibiotica helemaal niet. Bij een ontsteking door een bacterie, gaan de klachten maar een halve dag eerder over door antibiotica. Antibiotica hebben nadelen: ze kunnen bijwerkingen en allergische reacties veroorzaken. Ook werken antibiotica steeds minder goed tegen bacteriën als u ze vaak inneemt.
Ja precies, daarom volg ik bij twijfel ook gewoon de adviezen van thuisarts.nl op. Daar staat heel duidelijk wanneer je zou kunnen bellen. Er zijn zat dingen waar een huisarts simpelweg niet zo veel voor je kan doen, net al bij griep. Dus waarom dan brllen, als de voorschriften zeggen: gebruik pijnstilling, drink genoeg en uitzieken.
Maar als de HAP zegt dat ze gewoon mag komen en daarmee zeggen dat het dus goed is dat ze gebeld heeft, is het toch ook prima? Dat de een minder snel belt dan de ander zal je altijd houden. Feit blijft dat ze niet onterecht gebeld heeft of 'een ander in de weg gezeten heeft die het echt nodig heeft' zoals hier ook geopperd werd.
Feit blijft ook dat ze eerder zeer weinig info geeft, waar een vraag tot reactie op komt. En zoals ik al eerder zei, dan neem ik toch aan dat de hap haar liet komen op basis van wat meer info dan alleen ‘ik werd net wakker met keelpijn’. Haar post is ook van heel vroeg vanmorgen, dus tja, dat is in mijn ogen nog steeds een gevalletje van wakker worden met een simpele klacht en meteen de hap willen bellen. Zo staat het tenslotte in haar OP. Dus dan blijf ik achter mijn initiële reactie staan. En vind ik het apart als ts met een soort van ‘lekker pûh, ik had toch gelijk’ komt. Wat mij betreft onterecht met oog op haar OP.
Oh zo, ja zo lees ik haar reactie niet echt eerlijk gezegd (dat van 'lekker puh'). Maar ook met het oog op haar OP, zou ik het nog geen probleem vinden als iemand twijfelt om te bellen en het dan toch doet, ondanks deze klachten. Ik had het ook niet gedaan, maar vond sommige reacties ook wel overdreven over 'de lijn bezet houden' oid. Ik ben dus wel van bellen kan altijd, en ze zullen daar wel zeggen of het terecht is of niet. Maar ik had inderdaad ook gereageerd op OP dat ik hier niet voor zou bellen.
Maar als je belt voor iets wat niet echt nodig is kost het wel geld. En je houdt de lijn bezet zonder dat dat nodig is .Dus bellen kan altijd vindt ik geen goede regel
Sorry als ik misschien vervelend over kom, maar ik snap echt niet dat mensen voor een dag keelpijn een huisartsenpost gaan bellen.. Wat ik nu wel goed snap is als mensen dit doen, dat de wachttijd voor als het echt nodig is op loopt tot minstens een half uur..
Dan had ik met mijn 12 dagen keelpijn ook maar de HAP moeten bellen. Want bij de huisarts kreeg ik geen poot aan de grond en was het gewoon dat ik moest uitzieken. Terwijl ik leefde van paracetamol en ibuprofen en de tijd me niet snel genoeg ging voor dat ik weer wat kon nemen. En dat van die ibuprofen dat je die mag, had ze zonder HAP ook kunnen bedenken. Ben overigens wel benieuwd of ze die dan wel kan wegslikken als paracetamol niet lukt. Als je zo verzekerd ben dat het goed is om de HAP te bellen dan moet je het hier niet vragen..
Het is echt niet zo dat ze maar één telefoon met draaischijf hebben met maar 1 medewerker die de telefoon opneemt. Je hoeft toch niet meteen in de auto te springen om te eisen dat je geholpen wordt, hoor. Hier laten ze je echt niet komen voor een gespleten haarpunt. Soms doen ze even een receptje schrijven en dan kan je zelf naar de nachtapotheek. Lekker door blijven lopen met klachten, top idee!
Dan zijn we het deels eens. Ik ben van mening dat je best een beetje kritisch mag zijn op wanneer je belt. Sowieso eerst de thuisarts.nl pagina bezoeken en als je dan een ‘randgeval’ bent kan je bellen voor overleg. Maar niet zomaar omdat er een scheet dwars zit, en ze bij de hap je kunnen gaan vertellen dat je rennies kan innemen (even gechargeerd natuurlijk). Dat is gewoon zonde van hun tijd imo.
Sowieiso, dat vraagt de HAP nu ook met de huidige tekorten: beoordeel even extra of je echt moet bellen. 75% (of zo) van wat ze zien schijnt te kunnen wachten tot de werkdag.
Hm. Ik ben het eens met bovenstaande. Dit is mijn standpunt: Op basis van ‘ik werd vandaag wakker met keelpijn. Wat zal ik doen?’ Blijf ik bij m’n reactie. Ik zou sowieso nooit de assistent op een doordeweekse dag bellen met keelpijn. Ook dan verwijzen ze je met summiere achtergrond info naar thuisarts.nl wat overigens an sich prima is. Ook met keelontsteking (dus meer klachten dan enkel bijvoorbeeld keelpijn of stemverlies) bel ik niet omdat ik weet uit ervaring dat het vanzelf met een dag of 10 minder wordt. Had TS bijv gezegd ‘ik werd vanochtend wakker met ondraaglijke keelpijn, mijn keel is dik, krijg nauwelijks lucht en heb koorts’, ja dan had ik gezegd: bel gewoon om te overleggen. Je hoort dan vanzelf hoe of wat. Ik ben van mening dat ‘bellen kan nooit kwaad’ alleen van toepassing is als je écht twijfelt of je toestand gezondheidstechnisch nog even kan wachten tot de reguliere huisarts. ‘Gewone’ keelpijn hoort daar in mijn ogen niet bij. Een dagje koorts bijv ook niet. Koorts bij een pasgeboren baby is dan weer een ander verhaal. Maar bij een eenvoudige klacht met zo weinig info vind ik ‘uitzieken’ ook een passend advies. Overigens vind ik ook (dit is enorm persoonlijk) dat het wel snel is om na 1 dag al AB te geven (dat is wat ik opmaak uit je post hierboven) maargoed. Als je bent beoordeeld door de HAP dan zal het wel goed zitten. Ze schrijven het niet voor niks voor. Een flinke ontsteking kan natuurlijk ook acuut zijn. Ook ik vind je reactie hierboven behoorlijk geërgerd overkomen. Ik vat het niet op als ‘lekker puh’ maar mensen probeerden je hier denk ik gewoon oprecht advies te geven. Verder snap ik ook dat je je ellendig kan voelen in jouw situatie dus op zich is het niet super gek dat misschien wat zwaar reageert. Althans zo komt het over op scherm. Verder zou ik lekker wat rust nemen van je schermen en proberen wat uit te zieken. Neem rust, duik je bed in (je hebt niet voor niks AB?), neem wat bouillon en krik je weerstand op. Ben je er vast zo bovenop!
Maar even een receptje schrijven kost je wel het tarief van de nachtapotheek. Ik neem aan dat je dan dus ook wel echt belt als je het idee hebt dat het niet kan wachten. Als ik enorm hoest en voel me zeer klote en wil er iets voor, dan ga ik geen 50 euro betalen als ik denk dat het nog wel 1,5 dag kan wachten. Alleen als ik half dood ga dan heb ik het er voor over. Maar dat kan ook aan mij liggen. Daarmee ligt de drempel om te bellen denk ik wel wat hoger. En terecht want de HAP is er ook voor dringende medische vragen die niet kunnen wachten tot na het weekend in mijn ogen. Met klachten doorlopen is nooit fijn nee, natuurlijk niet. Maar soms kan het ook gewoon wachten.