Nou die bagage! Per enkele reis betalen. En in t vliegtuig ook nog eens voor je stoelen. Kwam bij easyJet op 103€ uit. Standaar stoelen. Maar ja als je vlucht word geannuleerd, krijg je dat dan ook terug? Wil niet heel gierig zijn....
Bij easyjet durf ik dat niet te zeggen maar ik gok van niet. Bij transavia kregen wij de stoelen ook niet terug toen we moesten omboeken ivm corona Echt bizar al die extra kosten, ik kan me nog herinneren dat ze ooit begonnen met € 10 per koffer van 20 kg retour, dat betaal je nu nog niet eens per enkele reis. Wij kwamen ook uit op ruim € 300 voor koffers en stoelen. Nu wilde ik graag voorin het toestel dus daar betaal je dan ook weer flink extra voor.
ja precies, die bagagetoeslag was er toen nog niet, is ruim 15 jaar geleden maar blijft lullig. ik weet ook eerlijk gezegt niet meer of wij toen hebben moeten betalen voor de stoelreservering.
En als je vliegt met een overstap, moet je per deelvlucht je stoel reserveren. Dus 4 keer een stoel reserveren per persoon bij een retourtje. Dat loopt wel echt in de papieren. Wij hebben het tot nu toe dan ook niet gedaan als het niet bij het pakket in zat. Vroeger werd de stoelindeling volgens mij bepaald door algoritmes waardoor de gezelschappen meestal bijeen gehouden konden worden. Tot er iemand euro's rook en dit algoritme inruilde voor een lomp en inefficient systeem.
Eerlijk gezegd vind ik dat ook gewoon dom, dat je dat als ouder laat gebeuren. Dat is dus gewoon te voorkomen door vooraf te reserveren. En ja dat kost geld, maar in het geval dat je kleine kinderen hebt gewoon onderdeel van de reiskosten lijkt me. Niet iets om op te besparen.
Vorige week was er een luchtvaarteconoom op tv ivm de (toen nog aangekondigde) staking bij Ryanair. Personeel kloeg dat owv de goedkope tickets van 20 of 30€ hun lonen navenant zijn. Reactie van die econoom: ze vergeten erbij te zeggen dat je extra betaalt voor stoelen, bagage, verzekering etc etc. Want hoeveel mensen vliegen dan effectief aan 20€? Heb vorige maand tickets besteld voor 6 personen retourtje Barcelona bij Ryanair. Was eerder 2000€ kwijt dan 240... En dan nog wel 2 maand op voorhand geboekt dus later was een pak duurder geweest.
Ik snap dat de voorpret nu verpest is. Ik hoop voor iedereen dat de vluchten doorgaan. Ik boekte pre corona ook vaak tickets, auto en hotels los maar ik ben daar nu van genezen. Boek alles via het reisbureau in 1 pakket. Ik wil half september gaan vliegen en twijfel ook of ik niet beter via duitsland kan gaan. Al besef ik dat er overal problemen zijn (al lijkt het hier erger). Moet nog gaan boeken dus kan nog kiezen. Heb geen zin in stress van te voren.
Voor Dublin is vliegen natuurlijk niet de enige optie. En dat geld voor veel meer bestemmingen. Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat vliegen ineens in de problemen komt. Natuurlijk gun ik niemand een vakantie fie in het water valt. Maar bedoel hier meer het grotere plaatje. Laat ze een kijken naar de alternatieven. En die zijn er echt. Veel zal echter gewoon meer ontwikkeld moeten worden. Er gaan bijvoorbeeld 8 vluchten per dag naar Bologna. En voor dezelfde bestemming 2 auto-slaaptreinen per JAAR Zet hier meer treinen in. Ideaal voor vakantie. Je komt uitgerust aan én je hebt he eigen auto bij je. Tegelijkertijd moet er voor vliegen onderhand ook gewoon eens de prijs betaald gaan worden die het echt kost. Dezelfde belasting op kerosine die je ook op andere brandstof betaald. En ja... dat moet wereldwijd geregeld worden en is dus moeilijk. Nogmaals.. voor de duidelijkheid. Ik ben tegen bliegrn. Maar hoop wel voor jullie dat je vakantie door kan gaan
Transavia annuleert 240 vluchten op Schiphol, 13.000 boekingen getroffen https://www.ad.nl/reizen/transavia-annuleert-240-vluchten-op-schiphol-13-000-boekingen-getroffen~a12ce66f/
Vooropgesteld dat ik een grote auto-fan ben en bijna nooit vlieg, vraag ik me wel af welke haalbare alternatieven je kunt bedenken voor een vlucht van 1,5 uur naar Dublin.
Wij gaan over 2 1/2 week vliegen en kunnen dus nog geen stoelen reserveren want ze weten nog niet welk vliegtuig het wordt (als het überhaupt doorgaat natuurlijk) enige voordeel is dat niemand het dus kan
Je bent langer onderweg. Maar er zijn veerboten en snelwegen. Geen idee wat de treinopties zijn momenteel. Maar dat is ook precies (onderdeel van) mijn punt. Juist die treinopties moeten veel sterker ontwikkeld worden. Maar je bent niet in 1.5 uur in Dublin hoor. Eerst moet je naar een vliegveld rijden, parkeren, 2 uur voor vertrek aanwezig zijn, en bij aankomst wachten tot je kan uitstappen, koffers halen, door de security, taxi/bus xoeken naar je bestemming en naar je bestemming rijden. En dat is zonder chaos, problemen en vertraging.
Dat laatste weet ik - ik ben er een paar maanden geleden heengevlogen, en zal er voor mijn werk zo'n vier keer per jaar naartoe gaan vliegen. Maar die paar uur met de trein naar het vliegveld wegen niet op tegen een auto/treinrit naar Calais (voor mij ongeveer even ver vanuit hier in Frankrijk dan vanuit mijn vroegere woonplaats in Nederland - 5 uur) gevolgd door 20 uur op de ferry. Óf tegen de ferry vanuit Frankrijk/Nederland naar de UK om dan vervolgens naar Holyhead in Wales te moeten rijden, gevolgd door nog een fikse ferrycrossing naar Dublin. Voor sommige trajecten zijn er simpelweg geen betere alternatieven dan vliegen...
En voor veel trajecten zijn die er wel, of kunnen ontwikkeld worden. Juist dat laatste moet veel meer worden gestimuleerd vind ik.
Voor Dublin zal het misschien niet op gaan. Maar ik hoop wel heel erg dat de auto treinen weer terug komen. Waren er al niet veel meer en in 2020 zijn ze door corona nog meer afgeschaald. Maar ik hoop dat ze terug komen en vermenigvuldigen door een stukje bewustwoording. Maar niet over de rug van de mensen die komende zomer hun vakantie in het water zien vallen. Gun iedereen de nodige vakantie.