Haha doet me denken aan hoe ik vroeger naar de sportschool ging, maar ook daar weer het 15km fietsen verhaal. Ik ging er in de auto heen, stond een uur op de loopband en ging weer in de auto terug. Nu heb ik een loopband thuis, scheelt heel wat ritjes sportschool. En in de zomer lekker het bos in.
Wij hebben trouwens maar 1 auto. Wel lastig gebleken afgelopen week omdat we beiden 3 avonden op rij weg moesten. Opgelost door een oppas met auto te vragen Voor mij absoluut geen reden om een extra auto op de oprit te zetten, gebeurt echt bijna nooit. Voor werk heeft mijn man gekozen voor een elektrische fiets, hij fietst 18km enkele reis en dat is prima te doen zegt hij.
Ik begrijp je standpunt helemaal. Echter zijn er bepaalde beroepen waarbij je dagelijks een andere werkplaats hebt. Waarbij de werkgever soms ook zelf bepaald om iemand tijdelijk ver weg te plaatsen. Hierbij is een lease auto een mooie oplossing, aangezien je voor de huidige compensatie niet zelf alle km’s kan maken. Verder geeft het budget van leasen wel weer een mogelijkheid om elektrisch rijden (of in de toekomst andere alternatieven) makkelijker beschikbaar te maken. Zover ik heb begrepen (maar nog niet verder uitgezocht) zal over een enkele jaren het verplicht worden om alleen nog elektrische lease auto’s uit te geven. En ten slotte, soms heb je geen andere keuze. Jaren geleden had ik een baan waarbij een lease auto verplicht was. Een dikke diesel die ze zelf hadden uitgezocht. Daarbij kon ik inderdaad lekker en relatief goedkoop in een dikke auto rijden. Maar ik woonde in het centrum en gebruikte de auto bijna niet privé. En de kosten die ik daarvoor maakte waren uiteindelijk ook best veel. (Tegen de 700 euro per maand) Maar het hoorde bij mijn baan. En de auto niet privé rijden was geen optie i.v.m. de functie en de administratie rompslomp wat het bedrijf niet wilde. Je hebt zeker een punt, maar er zijn ook meerdere kanten aan een verhaal.
dankjewel! Voor alle reacties! als ik alle reacties zo lees, is huren een goede oplossing. Daar ga ik meteen voor kijken! Wellicht kan ik zo ook nog beter mijn vriend over halen. Hij vind normaal alles snel prima, maar hij vindt het idee van herbruikbare luiers nog heftig.
Auto gebruik vind ik lastig. Wij hebben er 2, man neemt de kleinste auto elke dag mee naar zijn werk, andere optie is fietsen, 50km per dag of OV, dus 4 km fietsen en 1,5 uur OV en terug natuurlijk weer hetzelfde riedeltje. De tweede auto is er sins mei weer, ik gebruik hem soms voor de weekboodschappen, maar vooral voor ziekenhuisbezoek, zwemles maar vooral veel ziekenhuisbezoek. Dit jaar ben ik 30+ keer in her ziekenhuis geweest, momenteel nog 3-4x per week naar het revalidatiecentrum. Als mijn vader weer thuis is en hij wil langs de winkel kan het ook alleen met de auto, de eerste maanden mag hij niet fietsen.
Maar het is toch niet zo dat je gedwongen bent om per se die baan te hebben? In de meeste gevallen kies je toch zelf voor een specifieke baan, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, wanneer je bv sollicitatieplicht hebt. Mijn man heeft een aantal jaren een baan gehad waar hij in totaal 3 uur aan reistijd kwijt was met fietsten. Afgelegen op een industrieterrein en er kwam geen OV, en eigenlijk geen geld om een Nederlands rijbewijs te halen, al heeft hij dat toch wel een tijdje overwogen, maar toch niet gedaan. Hij had het bij deze baan erg naar zijn zin en werd niet gediscrimineerd op zijn afkomst/geloof, iets dat bij eerdere werkgevers toch wel een dingetje was, dus bleef er werken. En de reiskostenvergoeding die ook hij kreeg was mooi meegenomen. Maar hij had dus, als hij dat fietsen niet zag zitten, óók ervoor kunnen kiezen om een baan dichterbij te nemen. Ik veroordeel niet degenen die met de auto naar hun werk gaan hoor, maar mijn punt is dat het bijna altijd wel een keuze is om te werken waar je werkt. En ja, soms is dat de minder milieuvriendelijke keuze in het voordeel van jezelf: voldoening uit je werk halen, hoger salaris, fijne werkomgeving, etc.
Volgens mij ging je standpunt over het wel of niet hebben van een lease auto. Mijn argumenten gingen daarbij ook puur de beroepen waarbij dit standaard is én waarbij je voor het beroep zelf ver moet reizen, omdat ze hun beroep steeds op een andere locatie moeten uitoefenen. Dat was bij mij destijds ook het geval. Ik zat soms wel elk uur op een andere locatie. Als je werkt op een vaste locatie, is het een ander verhaal. De nu 6 jaar na die desbetreffende baan werk ik op een vaste plek op 10km fietsen. Ik had tot kort geen auto. Maar mijn vriend wel (en elektrisch). Dat zorgde inderdaad vaak voor scheve gezichten. Vooral omdat collega’s die veel dichter bij wonen wel een auto hebben en het toch raar vinden als een volwassen vrouw dat niet heeft. Ik heb regelmatig hele botte vragen gehad van (nieuwe) mensen die er automatisch vanuit gingen dat we arm zouden zijn. Want ja, ze kan geen auto betalen. Maar dat is een ander verhaal..
@Dobiv volgens mij had @Mamafiets het meer specifiek over leaseauto's. Zelf heb ik niet zo'n verstand van wat een leaseauto precies inhoudt, we hebben nog nooit een auto gehad Mijn punt was meer: het noodzakelijk zijn van een auto (of dit nou een lease- of koopauto is) ivm werk is natuurlijk relatief, omdat de baan die je hebt in de meeste gevallen een keuze is. Er zijn best wat mensen die bewust kiezen voor een baan dichtbij huis, zodat ze er lopend of met de fiets naartoe kunnen.
Klopt! Ik denk dat we daarbij het standpunt delen. Ik wilde daarbij alleen aangeven dat in sommige gevallen juist door de budgetten van lease auto’s veel meer mogelijk zou moeten zijn. Denk aan elektrisch rijden. Laadpalen op het werk. Etc. En eventuele toekomstige ontwikkelingen makkelijker gefinancierd kunnen worden. (ik zie namelijk elektrisch niet als de toekomst, alhoewel ik dat voor nu wel de beste keuze vind). Maar stap 1 blijft inderdaad lokaal blijven. En realistisch blijven. Voor 10 km kan je naar mijn mening makkelijk een (gewone) fiets pakken. Dat dit in mijn omgeving extreem raar wordt gevonden door veel mensen laat ook zien hoe verwend we allemaal zijn.
Serieus? Nooit gemerkt. Ik heb geen rijbewijs daar kijken mensen wel eens raar van op maar dat we 1 auto hebben en ik alles op de fiets doe niet. Mijn man had zijn werk dicht bij huis alleen was de stad voor ons onbetaalbaar geworden dus we zijn verder van zijn werk gaan wonen. Daardoor gaat hij vaak met de auto naar het werk maar onze huidige woning/woonplaats heeft ook veel duurzame voordelen.
Wel bijzonder trouwens dat mensen dus kennelijk gaan invullen waarom sommigen geen rijbewijs hebben. Bij mij werd vaak gevraagd of ik niet mocht autorijden vanwege mijn geloof, haha.
Haha ja, ik vond het ook bijzonder. Ik vond het ook niet altijd even leuk. Dit soort keuzes (of geloofsovertuiging indien van toepassing) behoor je niet te hoeven verantwoorden. Wellicht speelde het ook mee dat er toen tijdelijk even een aantal minder leuke collega’s rondliepen. Gelukkig is de werksfeer nu weer prima. Vooral toen zo’n invulling in hele eigen leven ging leiden stond ik wel even met mijn mond vol tanden. Toen ik al maanden met iemand samen werkte, kwam tijdens de lunch een keer toevallig mijn woon situatie naar voren. Met als reactie een heel uitbundig verbaasd ‘Huh, woon je in een koophuis? Echt waar? Vrijstaand? Nee echt waar?’ En ik haar op mijn beurt verbaast vroeg waarom ze dat zo raar zou vinden. ‘Maar jullie zijn toch heel arm?’ Verder kwam het op dagen met slecht weer vanuit een andere collega (die nu gelukkig ook weg is) ook altijd ter sprake. ‘Ik snap écht niet dat je blijft fietsen’. ‘Ach ja Karen, ik snap niet dat jij voor 3 km door het centrum de auto pakt, maar dat blijf ik ook niet telkens herhalen.’ Ik kan er bijna een boek over schrijven. Maar dat gaat ook over opmerkingen over geen vlees eten, tweedehands babyspullen, wasbare luiers, met de auto op vakantie gaan en noem maar op..
Haha ja iedereen denkt ook dat wij arm zijn. We zijn zeker niet rijk maar ons kleine huis, geen auto etc zijn hele bewuste keuzes. Keuzes waardoor we beide parttime kunnen werken (tot vorig jaar alleen mijn man, maar nu ieder 50/50) Zodat er altijd iemand thuis is voor de kinderen. Iets dat we ook heel belangrijk vinden.
Klopt. Mijn eerste serieuze baan was er 1 met lease auto. Een keuze waarbij toen het milieu niet op nr 1 stond. De auto zelf mocht ik kiezen. Daarbij keek ik wel naar de mins slechte optie voor het milieu. Maar evengoed waren het heel veel kilometers die ermee gereden werden. Mijn grootste ergernis van die baan. Het gemak waarmee je het halve land mocht foorktuisen om op je werkplek te komen. Dat kon ook anders (niet uitzonderlijk dat ik vanuit Limburg naar Den Bosch reed, terwijl een collega uit Den Bosch in Maastrichtvwerd ingezet ) Dus toen ik na 10 jaar daar weg was zocht ik heel bewust een baan waarbij die auto niet noodzakelijk was. En dat werd er 1 waarbij je standaard een treinkaart kreeg. Helemaal zonder auto zou ik niet willen. Familiebezoek wordt dan erg omslachtig. En ook voor uitjes, vakanties, zware boodschappen is het wel zo praktisch. We gaan er wrl bewuster mee om. Is het noodzaak? Kunnen we met fiets/ov? En dan maken we de afweging tussen tijd/comfort/geld/milieu (willekeurige volgorde) Zelf ben ik daar strenger op dan mijn gezin. Man neemt tegenwoordig vaker de auto naar het werk. (Hij moet met de trein en dan nog een hinkelen stuk ov-fiets, dus bij slecht weer .... ) En ook bijvoorbeeld oudergedprek een dorp verderop. Ik denk als eerste aan de fiets. Man aan de auto. T is soms grappig. Lees ik hier mee dan vind ik mezelf lang niet groen genoeg. Maar ondertussen ben ik de groenste van dit gezin, die iedereen zit door te zagen over milieu.
Ach ik ben ook niet zo extreem groen, als je echt gaat kijken. Zit tenslotte ook veel te veel op m’n smartphone. Niks groens aan
Nou, die vraag snap ik wel weer. Mijn moeder eet namelijk ook geen vlees vanuit een bepaalde overtuiging en mijn (inmiddels ex-) zwager ook. Ik heb dan juist ook onder andere op basis van mijn geloofsovertuiging gekozen om wél af en toe vlees te gaan eten.
Het is meer dat je het altijd te horen krijgt als je geen vlees eet maar dat een vleeseter nooit de vraag de krijgt over waarom wel.