Ik vind het huiswerk in de tweede echt enorm tegenvallen. Mijn dochter maakt het meeste op school en werkt thuis minimaal aan school. Hoe harder wij iets proberen, hoe minder zij iets gaat doen. School zal zelf de noodzaak tot iets moeten creëren voor sommige kinderen.
Nou dochterlief vanochtend weer met buikpijn naar school. Juf een berichtje gestuurd en ze heeft met dochter gepraat. Kostte wat moeite maar dochter heeft heel duidelijk uitgesproken dat ze wil rekenen, lezen, schrijven en iets met knutselen. You goo girl! Nu mag ze met andere meiden iedere dag 15 min in een werkboekje gaan werken mits ze ook in de huishoek gaat spelen voor haar spraak. Helaas geen woord over de plusklas. Dochter kwam alsnog thuis dat ze geen zin had in school morgen en of ik al nieuwe werkboekjes had besteld. Maar ik hoop dat het iets van verschil gaat maken anders duurt het schooljaar nog heeeeel lang.
Ik vroeg vanavond aan m’n zoon hoe hij het in groep 5 vond. Hij is super mega de bom blij met de overstap. ‘Het voelt als een olifant die een jaar niet gedronken heeft en een plas water tegenkomt en eindelijk kan drinken’ Hij komt steeds vrolijk uit school, kan veel meer hebben en komt zelfs wat tot spelen. Geen idee hoe het gaat ontwikkelen, maar voor nu maar proberen te genieten.
K probeer er nu ook van te genieten. Maar er blijft nog wel angst van hoe het gaat als groep 5 ook gewoon is geworden. Of ze hem kunnen gaan uitdagen zoals ze ons beloofd hebben.
De kleuterklassen zijn gewoon drama. M’n zoon heeft zo’n geluk gehad met Corona, anders had k hem op kunnen rapen denk ik. Mn dochter zit nu in hetzelfde als jouw dochter. Vindt school niks aan, wilt van alles leren. Ze zegt dat ze vandaag tegen juf heeft gezegd dat ze wilt leren rekenen. Dus juf gaat daar wat voor regelen. Hebben alleen wel het voordeel dat m’n dochter wel goed spreekt. (Al weigerde ze in groep 1 tegen die stomme juf te praten en dacht juf aan taalachterstand) Maar ik heb ook geen idee hoe we dit jaar door moeten komen. Vanochtend aan juf aangegeven maar te gaan oefenen met veter strikken, in de hoop dat ze leert doorzetten en dat niet alles in één keer wilt.
Ja precies. Zie dat ze van december is dan kan ze gelukkig wel naar 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3. Maar het is idd waardeloos. Ik twijfel echt om haar (soms) thuis te gaan houden maar ja met werk is dat ook niet even gemakkelijk. En groep 3 zal denk ik ook saai worden... dus zucht. (Ergste is vroeger jarenlang verveeld op basisschool, had echt hoop dat het tegenwoordig beter is maar helaas)
Groep 3 was bij m’n zoon vorig jaar ook drama. De eerste weken enthousiast, tot het besef kwam dat het tempo wel heeeeeel laag lag. Ik hoop vooral dat bij m’n dochter volgend jaar ze iets eerder aanpakken ipv niks zien. Maarja, waar doe je goed aan. Het is gewoon een lastig proces.
@Fristi2012 @sabagirl zo jammer dat we die jongsten van ons niet samen in een lokaal kunnen zetten. Ook hier blijft het drama. Binnenkort komt de speltherapeut meekijken in dr klas. Hoop nog voor de vakantie zodat er hopelijk na de vakantie meteen veranderingen kunnen worden doorgevoerd. Onze dochter is echt het draakje ui draakje vurig, maar dan huilen in plaats van boos worden. Maar net zo'n sterke wil en aan de andere kant dus heel erg hooggevoelig.
Wat super fijn! Het blijft altijd de vraag wanneer hij de boel weer heeft ingehaald. Als ze er niks naast doen dan is de kans heel groot dat het sneller is dan school verwacht.
Ergens verwacht in dat het na de kerstvakantie alweer zo ver is helaas. Hoop dat het tot de kerstvakantie zo goed blijft gaan, dan kunnen we met een stuk meer rust de kerst in. En dan zien we in het nieuwe jaar wel verder.
Hier loopt het gelukkig best ok. Dafne had even wat minder zin in dr pluswerk, liep achter met de opdrachten. Bleek dat ze niet zo goed hulp vraagt. Na gesprek met juf en plusklasjuf, dat het erbij hoort dat het soms lastig is en moeilijk, heeft ze afgelopen week alles weer ingehaald en heeft ze zo'n zin in vanmiddag in de plusklas, dan kan ze de plusklasjuf laten zien hoe goed ze bezig is. Erg fijn dat ze zorgen dat ze leert doorzetten.
Hij heeft in ieder geval z’n pluswerk en plusklas nog. Rekenen gaat gedeeltelijk op chromebook, wat adaptief werk, dus automatisch gecompact wordt. Door het digitale stukje krijgen ze ook beter inzicht in zijn niveau. Het plan is dat hij voornamelijk in wereldoriëntatie zijn uitdaging en verdieping zou gaan zoeken. Maar daar heb ik nog geen concreet plan van gehoord. Vlak voor de kerst heb ik kort overleg met de ib’er. Zal dan ook eens vragen hoe dat zit. En na de vakantie in week 3/4/5 worden de Cito’s weer afgenomen. Dan hebben we wellicht ook een concreter beeld van z’n niveau en waar eventuele hiaten zitten. (Als ze tenminste niet alleen naar de score kijken, maar vooral kijken naar waar de fouten in gemaakt worden)
Pluswerk en plusklas is in ieder geval fijn. Nu fijn wanneer ze weten waar hij precies ziet met zijn niveau. Dan zijn eventuele hiaten ook makkelijk in te halen. Ook handig om te zien wat hij al kan en niet verwachten.
Vandaag is er gewerkt in het werkboekje en de ib er heeft haar meegenomen uit de klas. Ik gok om een beetje te kijken wat ze kan en wat ze qua spraak doet. Wat ze kon, ging wel goed en vond ze leuk maar qua spraak ging niet zo goed. De ib er wilde nu in de app met de juffen om goed de lijnen kort te houden. Nu afwachten tot de observatie en aftellen naar de kerstvakantie.
Fijn dat er in ieder geval wat gebeurt. Verder zal het sowieso lastig blijven vanwege haar spraak. Dan zijn schriftelijke opdrachtjes en puzzeltjes enzo wel fijn. Hebben ze ook smartgames in de klas?
Ja de spraak blokkeert zoveel. Zo sneu ook voor haar zelf. Ib er gaf ook aan dat ze baat had bij visuele ondersteuning dus ben benieuwd of ze daar wat mee doen. Ik weet niet of ze smart games hebben. Maar volgens mij wilden ze het liefst haar in de huishoek/vertelhoek hebben om spraak af te dwingen. Naast de tijd die ze voor de werkjes krijgt.
Maar ze gaat heus niet praten tegen andere kinderen als de klik er niet is. Kan ze toch veel beter samen met een gelijke aan een smartgame werken. Ik snap het idee wel. Uitdagen tot praten. Is er ook bekend waar het spraakprobleem vandaan komt? Is er sprake van een tos? Of moet kentalis dat nog uitsluiten?