@tuc: Geen scholen met gemengde brugklassen en/of met havo of vwo met meer ‘doe-vakken’ (bv. een vrije school)?
Vrij middelbare school start hier waarschijnlijk schooljaar 2024, dus ben heel benieuwd. Verder zijn er wel gemengde brugklassen, vanaf MAVO, want basis/kader zit apart (met ook MAVO) Er is 1 middelbare met wat "creatieve" richtingen zoals technasium, sport, cultuur etc. Maar dat is natuurlijk niet zo practisch als een VMBO.
Dochter staat hier ook voor de keuze en die is helaas lastig Of in onze woonplaats, 5 min fietsen, kleinere school maar daardoor toch wel iets minder divers aanbod en voor mijn gevoel gewoon net iets minder 'goed'. Technasium is er wel maar wat meer in de kinderschoenen. Nu gaat dochter vwo doen en komt er voor mijn gevoel ook wel als alles iets minder goed geregeld is dus ach Of een school op 30 minuten met de bus, technasium stond daar al echt heel goed wat ze heel interessant vind, fijne vibe ook al is het best een grote school. Dochter trekt hier iets meer naar maar ziet de bus eigenlijk niet zo zitten.. We gaan dus binnenkort maar eens bussen Heb het zelf jaaaaaren gedaan 50 minuten zelfs dus ik weet dat dat ook wel weer zal wennen. Ze mag van ons echt zelf bepalen trouwens, ik hoef er niet 6 jaar te zitten Van de ene school hebben we nog een open dag tegoed dus daar gaan we zeker weer heen. Proeflessen etc ook gedaan.
Het echte kiezen duurt nog even he. Klinkt wel als een beta/techneutje, dus daar kan je nu prima op voorsorteren. En dan het schoolniveau dat bij hem past. Je kan ook op de TH/TU in sommige richtingen prima sleutelen, en op MBO niveau je toeleggen op ontwerp/ontwikkeling.
Technasium is meestal weinig praktisch. Vrije school had mijn oudste ook gekozen, omdat ze graag ook creatief, praktisch en op een andere manier bezig is. Ze roepen vooral heel hard dat je dat op regulier mist, maar na 2 jaar Vrije middelbare school is ze naar regulier vertrokken en doet hier net zoveel. En die periodeschriften maken, waar je veel tijd aan kwijt bent, al ken je alle lesstof al, mist ze ook niet. Het niveau ligt ook beduidend hoger. Je kunt ook kijken naar andere onderwijsvormen als Agora of naar 'groene scholen'.
Mijn zoon zit op het VWO waarbij ze de stof vooral leren door te doen. Ze zijn met projecten bezig, maken posters, podcasts enz. Ze zijn dus veel bezig. Wellicht is er ook zo'n school bij jullie in de buurt.
Is bij de school van mijn zoon ook. Zelfs voor Latijn moet hij filmpjes en vlogs maken. Er gaan ook veel kinderen heen die op de vrije basisschool hebben gezeten. (Want een middelbare vrije school is hier niet in de buurt)
Dat is inderdaad iets om mee te nemen. Ik zou het fijn vinden als mijn zoon (groep 8) aansluiting vindt met wat klasgenoten uit de buurt om eens wat gezelligs te gaan doen dan alleen thuis achter zijn laptop te zitten gamen. Nu wil hij ook heel graag naar een school op fietsafstand. We krijgen nu van school wel uitnodigingen voor meeloopmiddagen op scholen in nabijgelegen plaatsen. Erg interessant om aan mee te doen, maar geen optie om daar definitief voor te kiezen want het is te ver om te fietsen en met ov wordt het ook een hele wereldreis (3 kwartier onderweg met 1 overstap)
Hier was het ook 3 kwartier met het OV, maar doordat fietsen maar 40 minuten was, was het toch te doen. En nu we verhuisd zijn, is het 20 minuten fietsen, maar 70 minuten met het OV.
Hoe kijken jullie eigenlijk tegen het (voorlopig) schooladvies, de Citotoetsen en de eindtoets aan? En kunnen ze op de middelbare wel nog makkelijk veranderen, of moet je direct vanaf het begin "goed zitten"? Bij ons op school geven ze geen cijfers, en citoscores en resultaten van methodetoetsen kun je eigenlijk alleen inzien tijdens het ouder kind gesprek...., huiswerk komt ook niet weer mee terug naar huis als het ingeleverd is...dus ik heb geen idee, hoe het op school tot nu toe gaat, pas na het portfolio in februari weet ik misschien iets meer. Mijn zoon is helaas niet zo een prater en als je vraagt, hoe een toets of opdracht ging komt hooguit een "goed" uit. Nu zeggen de juffen altijd, wij melden ons als er problemen zijn....maar ja in de klas zitten nog 25 andere kinderen...Ik heb dus straks eigenlijk weinig argumente, waarom hij juist beter of schlechter als het advies zou moeten zijn. Ik kan het gewoon niet inschatten. In november hebben ze juist het (voorlopige) advies iets naar boven bijgesteld. Ik vraag mij af, als de Citotoetsen tegenvallen, wordt dit dan weer naar beneden bijgesteld en waarom is de eindtoets pas na aanmelding bij de middelbare school? En dat is dan waarschijnlijk een Route8 toets, dus weer iets anders dan Citotoetsen. Adviseren ze bewust lager aan het eind van groep 7 zodat ruimte voor verbetering is?
Nee, ze mogen het alleen nog naar boven bijstellen, niet meer naar beneden. En het verschilt enorm per middelbare school of ze je een niveau hoger laten doen als het goed gaat of niet. En wat de eisen daarvoor zijn. Bij de ene school moet je bijvoorbeeld gemiddeld een 8 staan, bij de ander een 6,5.
Je krijgt rond februari het definitieve schooladvies, op basis daarvan kun je je kind inschrijven. De eindtoets (bijv. Cito) volgt later, mocht daar uit blijken dat het schooladvies te laag was, dan moet de middelbare school je toelaten op het passende hogere niveau volgens de eindtoets. Is de uitslag van de eindtoets lager dan het schooladvies, dan blijft gewoon het schooladvies staan.
Dit is wel dit jaar voor het laatst. Volgend schooljaar is de eindtoets weer voor het definitieve advies.
Hier werd eind groep 7 gezegd dat ze toen bewust niet te hoog adviseerden, omdat ze liever in groep 8 naar boven bijstellen dan naar beneden. De toetsen uit het leerlingvolgsysteem in januari tellen wel nog mee voor het definitieve advies. Na de eindtoets mag het definitieve advies inderdaad alleen omhoog worden bijgesteld.
Laat het advies goed toelichten/onderbouwen door de leerkracht. En als je toch twijfelt en er samen niet uitkomt, zou ik vooral een VO-school zoeken waar ze meerdere niveaus in de eerste klas (of beter nog eerste twee klassen) bij elkaar hebben en er langer de tijd is om te bepalen wat het meest passend is.
Probleem is hier dat er in maart al geloot is en alle populaire scholen vol zitten. Met die eindtoets en eventueel verhogen van advies heb je dus dikke vette pech.
De school van onze voorkeur biedt vwo+ klassen, technasium (onderzoeken en ontwerpen) en daarnaast kunnen ze ook bijvoorbeeld een verzoek indienen om op het vmbo praktijkvakken te volgen zoals lassen, als hun vrije ruimte dat toestaat.
Hier eind groep 7 het voorlopige advies gehad, ik begreep dat dit in groep 8 zo blijft of alleen omhoog kan. Ik vind het definitieve advies te laat. Stel je hebt een MAVO/HAVO advies, dan moet je nog alle scholen mavo en havo/vwo gaan bezoeken. Hier zijn de open dagen namelijk deze maand en dus voor het definitieve advies. Verder kijk ik zelf af en toe mee in de cijfers van ons kind. Is gewoon zichtbaar voor ouders. Onze oudste heeft een voorlopig HAVO/VWO advies dus wij konden een deel van de scholen gelukkig al af laten vallen, maar bij een twijfeladvies had ik zeker alle scholen gaan bezoeken.
Onze oudste heeft afgelopen week een toelatingstoets gemaakt voor het vwo+, hij moest door de leerkracht groep 8 aangemeld worden. Ik ga er dan ook van uit dat de leerkracht achter de keuze voor het vwo staat (onze zoon wil graag verrijkt vanwege de extra vakken, Cambridge Engels en het technasium wat hij op die school kan volgen). Mocht er havo uit het schooladvies komen, dan hoop ik dat de leerkracht een goede onderbouwing heeft aangezien we een kind hebben dat echt uitdaging nodig heeft en getoetst is op een 140+ iq. Uiteindelijk komt het ook daar wel goed omdat je technasium ook op de havo kunt doen maar ik zou het zonde vinden van zijn potentie en de mogelijkheden tot verrijkingsstof en universitaire masterclasses op het vwo+. Ben benieuwd naar de uitslag van de toelatingstoets, deze krijgen we volgende week. Toch gaat hij ook volgende week nog op een andere school kijken of dat wat voor hem is. Daar wordt tweetalig onderwijs geboden en ook veel verrijkte vakken maar ook alleen op het vwo. Lastig hoor, die keuzes.