Mijn dochter is momenteel bezig met haar rekenhuiswerk. Ze snapt een van de vragen niet. Ik heb er net even naar gekeken, maar ik kom er eerlijk gezegd ook niet uit.. Ik was benieuwd of jullie het antwoord misschien weten, want ik ben toch wel nieuwsgierig.. ‘hoeveel is de som van 200 en 50 meer dan het verschil’ ?
Het lijkt me een soort cryptische vraag maar ik kom uit op 400. het verschil is 150 (200-50) 50 meer dan het verschil is 200 (150+50) En de som is dan 400 (200+200) Maar misschien zeg ik nu iets heel doms
100 De som van 200 en 50 is 250 Het verschil van 200 en 50 is 150 Over de vraagstelling valt nog wel een discussie te houden. Vind het geen normale vraagstelling om iemand te leren rekenen eerlijk gezegd. Als dit in een leermethode staat zou ik er niet blij van worden.
Bedankt dames. Het is inderdaad heel logisch.. maar zat te ingewikkeld te denken ivm de manier waarop de vraag gesteld werd. Vond het nogal cryptisch..
Hoeveel meer 250 (de som) is tov van 150 (het verschil). Er zijn geen andere delen benoemd dus dan is het oplossen in volgorde van de vraagstelling. Volwassenen denken vaak te moeilijk, komt omdat we waarschijnlijk te vaak in strikvragen zijn getrapt. Maar deze manier vraagstelling ben ik t echt niet mee eens. Leuk als puzzelrekenen en breinbrekers, de hobbyhoek zeg maar, maar niet als beginnend rekenaars lesmethode. Als examenvraag zou t niet door de keuring komen wat ik van mn man begreep. (Heeft een tijdje voor Cito gewerkt)
Mijn dochter zit in groep 8. Ze krijgt les volgens de methode wereld in getallen. Deze rekenvraag staat echter op een los rekenblad wat ze wekelijks mee naar huis krijgt om te maken als huiswerk.
De vraagstelling is idd wat dubieus. Mijn zoon is een erg goede rekenaar en die keek mij echt aan van: dat is toch simpel. Maar die is dus inderdaad erg goed in juist die cryptische dingen. Toen hij het aan mij uitlegde zag ik hem ook., Maar niet zo uit mijzelf.
Inderdaad : som (optellen) 200+50= 250 Verschil ( eraf halen) 200-50= 150 Hoeveel is de som meer dan het verschil? 100
100. Kwestie van goed rustig lezen. Maar ik begrijp best dat het voor sommigen zeer lastig en onduidelijk omschreven staat. Ik zag het bij de 2e keer rustig lezen meteen.
Het lijkt mij een oefening in de begrippen 'Som' en 'verschil' . Net zoals ze straks quotient en product er bij krijgen. Er vanuit gaand dat ze die nu nog niet gehad heeft. In de brugklas komt dat in elk geval ook (weer) voorbij bij Wiskunde.
Met corona toch wel wat foutjes in ontdekt, ook in de vraagstellingen. Heel kwalijk eigenlijk. En lastig voor een autist (mijn jongste).
Ok de vraagstelling is wel even iets om aan te wennen.. Hoeveel is de som van 200 en 50... Hoeveel is 250 Meer dan dan het verschil? dan het verschil tussen 200 en 50? Meer dan 150? Hoeveel is 250 meer dan 150? Helpt dit?
Bij mij in ieder geval niet , met deze uitleg denk ik al helemaal 'huh?' . De uitleg van @Mamanama vind ik zelf het meest makkelijk en duidelijk: Inderdaad : som (optellen) 200+50= 250 Verschil ( eraf halen) 200-50= 150 Hoeveel is de som meer dan het verschil? 100