Rekenen blijft steeds achter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Patty86, 13 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Zo'n leraar hadden wij in groep 6 hoor. Die begon al te dreigen "als die c voor begrijpend lezen niet hoger wordt, wordt het een tl uitstroom advies (ik vind daar dus niks mis mee hé). En om daar in groep 6 al mee bezig te zijn slaat nergens op.

    Mijn zoon kreeg laatst van zijn meester (groep 7) regels voor de cito. Moet niet gekker worden en dat ga ik morgen tijdens het oudergesprek ook zeker even laten weten.
    -geen logeerpartijtjes
    -voor 20.30 uur naar bed
    -ze mochten energiedrankjes (???) mee
    -er moest op 2 verschillende sites geoefend worden.
    Echt, doe even normaal. Ik help mijn zoon echt niet als ik hem alles extra laat oefenen waardoor hij een vals positief advies van de cito krijgt hoor. Komt ie zichzelf alleen maar tegen later.
     
    spruitje80 en tuc vinden dit leuk.
  2. tuc

    tuc Niet meer actief

    Echt bezopen ja. Ik snap dit soort leerkrachten echt niet.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier scoort zoon op alles A of hoger, behalve bij begrijpend lezen. Eind vorig jaar een D-score en nu wel 'opgewerkt' naar een C-score d.m.v. bijles afgelopen maanden.
    Die bijles is niet gestart n.a.v. de cito, maar n.a.v. onvoldoendes voor de methodetoetsen waarin ze duidelijk zagen dat hij het echt niet begrijpt.
    Zoon was zelf teleurgesteld dat de C-score geen A of B was geworden. Ik heb gezegd dat de C-score die hij nu heeft juist goed is, hij is van D naar C gegaan en we zien nu ook verbetering in zijn methodetoetsen, bijles gaat stoppen zei de juf. Ik zou me erg ongemakkelijk voelen om te vragen of de bijles ook door mag blijven gaan omdat ik hem graag op een hogere cito score wil hebben. Dit is gewoon zijn zwakkere plek ondanks dat hij versnelt is en pienter genoeg is. Ik probeer de kinderen juist te leren dat ze niet overal goed in kunnen/hoeven zijn en voor de middelbare school straks wil ik een niveau advies dat bij het kind past en niet het niveau dat ik graag zou willen.
    Ik wil trouwens vrij weinig, man en ik hebben beide VMBO gedaan, inderdaad redelijk op onze sloffen, maar daar voelden wij ons toen prettig bij. Ik heb HAVO geprobeerd, maar werd er diep ongelukkig van, dat lijkt het me niet waard.
    Als VMBO of HAVO wordt geadviseerd en het blijkt makkelijk te doen te zijn of je kind wil uiteindelijk een opleiding doen waarbij een hoger niveau vereist is dan kan het toch altijd nog een overstap maken. Ik ben daar nu echt nog niet mee bezig eigenlijk.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nou ja, wat een gekkigheid... :eek:
     
  5. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Mijn zoon is 9 en zit ook in groep 5. Hij heeft op de Cito voor het lezen allemaal A+
    Rekenen volgens mij gemiddeld. Weet ik zo gauw niet meer.
    Begrijpend lezen heeft hij juist moeite mee en hij gaat naar logopedie.
    Hij is bij Kentalis ( hij zat in toen in groep 4) getest en die hebben zelfs een TOS ontdekt.
    Op school vragen ze geen extra hulp meer aan want het gaat nu heel goed.
    Zelfs de leerkracht ( ze hebben toevallig dit jaar weer dezelfde) die dacht dat hij veel moeite zou krijgen in groep 5 had dit niet verwacht.

    Wat ik wil zeggen is dat een kind toch niet altijd op alle vlakken altijd heel goed kan zijn? Mijn kind kan goed lezen maar daar alleen kom je er ook niet mee in het leven.
    Ik ga ervanuit dat de school doet wat ze moeten doen en ik ga echt niet allemaal bijlessen regelen. Als iets er niet in zit, dan maar niet.
    Logopedie oefenen we uiteraard wel.

    En ook raar dat blijkbaar havo al de minimale standaard is tegenwoordig.
    Over dat uitstromen dat ze er nu al over beginnen vindt ik best absurd. Bij onze school is het nog nooit ter sprake gekomen.
     
    tuc en evaleana vinden dit leuk.
  6. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Wij hebben in groep 4 wel bijles ingezet voor rekenen. Op alles hoog in de a en rekenen liet heel wisselend beeld zien. Nog steeds prima (a en b), maar dus heel wisselend. Juf haar aandacht gaat, begrijpelijk, uit naar de kinderen die er meer moeite mee hadden. Van ons wilde onze dochter niks aannemen. Het ging bij haar overigens niet over dat ze het niet weet, maar dat ze de tijd niet neemt om de stappen te doorlopen. Ze wil te snel waardoor ze slordig wordt. Ze heeft paar maanden voor de zomer een half uurtje per week iemand gehad die haar bij ons thuis coachte op hoe de vraag te lezen en hoe haar aandacht erbij te houden. Het rapport hebben we nu nog niet dus geen idee hoe het nu gaat. Rekenen is niet haar sterkste kant en vindt ze gewoon ook wel lastig, en dat mag natuurlijk ook. Je kunt immers niet in alles uitblinken. Maar dat mijn kind goed gaat in het 1 wil niet zeggen dat alles komt aanwaaien. In sommige dingen heeft ze gewoon hulp nodig of andere begeleiding. Juf heeft in het gesprek aangegeven dat ze daar geen tijd voor heeft (zo zwart wit werd het niet gezegd maar daar kwam het wel op neer). Dan ga ik toch als moeder op zoek naar een mogelijkheid om haar daar in te kunnen helpen? Ze heeft het zelf ook altijd als heel leuk ervaren de ‘bijles’.
     
  7. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik heb volgende week een gesprekje op school om het even over die cito te hebben. Mijn dochter moet helemaal niks van mij. En ik doe dit ook zonder haar erbij. De kinderen zijn bij het 10 minuten gesprek. Haar niveauwaarde was 1.5 punt gekelderd. Maar kennelijk ben je dan alweer een pushmama als je gaat vragen hoe het zit. Mijn ervaring is juist dat de school bezig is met de kinderen die extra uitdaging nodig hebben en met de kinderen die niet of amper meekomen. Mijn dochter hoort niet bij beide groepen. En dan krijg je dus ook niet zomaar hulp. Terwijl ook mijn dochter daar wel eens behoefte aan kan hebben. Ze vliegt met rekenen alle kanten op. En nogmaals ik begin niet over de middelbare en dat is ook nog helemaal niet belangrijk.
     
  8. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    groot gelijk hoor. Onze bijles dame is een gepensioneerde juf. Ik zei ook dat ik me ‘zo’n’ moeder voelde. Toen gaf zij ook aan: er is er maar 1 die voor jouw kind moet opkomen en dat ben jij als ouder. Dat heeft me toen wel gesterkt. Je wilt niet de zeikerd of de Pusher zijn. Maar ik wil wel het beste voor mijn kind.
     
  9. tuc

    tuc Niet meer actief

    Dat het zo op wordt gevat is omdat je zelf de woorden gebruikt dat ze stevig op een havo/vwo advies zit. Dat is heel voorbarig in groep 5.
     
    suus1983 en Jo79 vinden dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Natuurlijk mag je vragen hoe het zit en ik denk dat het ook goed is als de juf (evt. met je dochter) de cito even bekijkt en waar ze dan precies de fouten in maakt. Dat is hier ook wel eens gedaan na opeens een vreemde/afwijkende en lagere score.
    Echter schrijf je ook over welk middelbare schooladvies bij haar passend zou zijn en dat ze haar nu tekort zouden doen en dat vind ik gewoon erg voorbarig.
    Wat veel anderen ook schrijven, je kan niet overal even goed in zijn en of je kind nu basiskader of VWO uiteindelijk gaat doen zou voor mij totaal nog niet van belang zijn nu.
     
    Havermout, tuc en Jo79 vinden dit leuk.
  11. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Waarom leggen leraren en ook vaak de ouders toch al zoveel druk op kinderen die pas in groep 4 en 5 zitten?

    Laat ze toch gewoon nog even kind zijn. Ze moeten nog jaren en jaren vanalles en meedraaien in de maatschappij.

    De cito's zijn eigenlijk ook maar moment opnames. Heeft een kind in die week slecht geslapen of is het kind niet lekker dan kan dit al invloed hebben op de scores.

    Ik heb liever dat mijn dochter straks niet op haar tenen moet gaan lopen, niet op ieder proefwerk moet gaan zitten pezen en niet met tegenzin naar school gaat dan dat ze op HAVO/VWO komt en dat ze dit uiteindelijk niet aan kan. Dan komt ze bij wijze van maar met een omweg op het HBO.

    Ik ken er in mijn omgeving zoveel die van Havo/VWO terug gegaan zijn naar Mavo en uiteindelijk nog op universitair niveau zijn afgestuurd. Eentje hiervan is nu mede eigenaar van een fysiotherapie praktijk.

    Mijn dochter heeft ADD. Begrijpend lezen vind ze heel lastig. Voor de rest vindt ze het gewoon spannend en eng om toetsen te maken of dingen voor de klas te moeten doen. Als er enigzins druk op haar staat klapt ze dicht. Hier thuis zonder druk, leest ze veel beter dan dat hij citoscores aangeven. Als je haar tijdens het eten tafelsommen van de tafel van 1,2,5 en 10 vraagt dreunt ze zo op. Oefenboekjes met verhaalsommen of andere begrijpend lezen opdrachten maakt ze hier thuis. Maar ze doet het op haar tempo en haar manier. Die cito's zijn dan moment opnames, want we weten dat ze het kan.

    En is het niet zo, ik kan het mis hebben, dat bij een schoolkeuze straks ook de ouders inspraak hebben? Als TS ervan overtuigd is dat haar dochter straks naar Havo/vwo kan, wie kan daar dan iets van vinden?
     
  12. tuc

    tuc Niet meer actief

    Niet echt nee, school komt straks met een advies, en als dat bijvoorbeeld VMBO TL (MAVO) is, dan kun je niet inschrijven op een HAVO/VWO school. Er zijn wel scholen met gecombineerde klassen, dan is er nog wel 1 en ander mogelijk op de VO school.
     
    NiekeKris en suus1983 vinden dit leuk.
  13. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.848
    4.103
    113
    Daar kunnen er heel veel wat van vinden!
    Maar goed ook dat school daarin meer te zeggen heeft dan ouders. Tuurlijk zullen er ouders zijn die het best aardig in de gaten hebben en ook scholen die misschien niet helemaal juist zitten, maar uiteindelijk zijn de scholen wel degenen die het meest deskundig zijn op dat gebied.
    Wij komen net thuis van het adviesgesprek en ze geven aan dat het echt een schooladvies is dat ontstaan is uit overleg tussen alle leerkrachten van gr 8, de beide IB'ers en de docenten van gr 7. Daarnaast het verloop van de cito's vanaf gr 3 en nog de werkhouding/inzet etc. Lijkt me onwaarschijnlijk dat ouders het dan beter weten;).
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Oke. Dan heb ik het niet bij het juiste eind. Bedankt voor jullie uitleg.

    Is er tegenwoorsig nog een opleidingsniveau lager dan VMBO TL?
     
  15. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Wauw, ik schrik hier eigenlijk van. Een C is gewoon gemiddeld. Ze is 9, scoort op alles verder hoog, waar maak je je druk om? Is Havo niet goed genoeg? Als begrijpend lezen en de dmt goed zijn, dan trekt dat al veel bij. Natuurlijk wil je het beste uit je kind halen, maar ze heeft nog wel even te gaan en als ze nou eenmaal geen sterke rekenaar is, moet je je daar wellicht gewoon bij neerleggen. Ik zou willen dat die van mij (met alles een 1 (A), maar met rekenen een 5 (E)) een C scoorde. Maar ook zij komt er wel.. Ze gaat straks naar een combi klas mavo-havo en kan altijd doorstromen als ze, net als ik :D, ineens wel inzicht in het rekenen krijgt.

    Natuurlijk kun je haar extra trainen, dat hebben wij ook wel gedaan omdat ze een jaar achter liep, maar ik heb dat niet gedaan omdat ze naar het VWO moet. Ik deed het omdat ik een gelukkig kind wilde en ze zwaar gefrustreerd was omdat het niet lukte. Inmiddels heeft ze een half jaar ingelopen en heeft ze een hoge 4 (D) gehaald. Superknap, maar dat betekent niet dat ik haar ga pesten met het VWO. Ja ze heeft er verder echt de hersenen voor, maar ik heb liever dat ze op de Mavo/Havo zonder frustratie en zonder op haar tenen te lopen echt gelukkig zal zijn.

    Staar je niet blind op het niveau van een middelbare school. Mijn broer deed Atheneum, mijn zus VBO. Mijn broer heeft geen enkele studie afgemaakt en nog nooit gewerkt, mjjn zus is inmiddels wetenschappelijk opgeleid en heeft een goede baan. Ook als het iets langer duurt, komt je dochter wel daar waar ze wil komen!
     
    MissXray, tuc, Kleintjuh85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Tuurlijk en gelukkig wel, zou ik willen zeggen; vmbo kader en basis. En praktijkonderwijs. Als je van ‘lager’ mag spreken…
     
    tuc en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Los van het advies wat er aan bepaalde scores wordt ‘toegekend’, zou ik gewoon willen weten wat er gebeurt tijdens zo’n toets. Maar er extra voor oefenen moet ze uiteindelijk zelf willen. Wil ze dat niet, dan zegt dat ook iets over haar inzet en werkhouding ed en ook dat zegt uiteindelijk iets mbt VO. En dat kan natuurlijk ook nog veranderen met de jaren. Mijn kinderen hebben nog geen VO-diploma, maar ik zie een groot verschil aan inzet en werkhouding. Geen idee hoe het is als ze beiden 16 oid zijn, maar tot nog toe zit er in ieder geval al een duidelijk verschil tussen.

    Het verschilt overigens per school hoeveel waarde ze toekennen aan de Cito’s mbt het advies. De oudste had een ‘disco rapport’ door de jaren heen (alle kleuren qua scores) en ook de jongste heeft door de jaren heen II en ook III scores gehaald. De jongste zit nog niet op het VO en de oudste nog in de onderbouw, maar gelukkig keken hun leerkrachten verder dan enkel de Cito’s. Ik heb wel het idee dat ze uiteindelijk allebei in zijn volledigheid gezien werden.
     
  18. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Jazeker. VMBO Kader, Basis en Leerwegondersteunend onderwijs. Praktijkonderwijs. Niks mis mee. Waar zouden we toch zijn zonder de wegenbouwers, verzorgenden, kappers, electriciens, cv-monteurs, bakkers, bouwvakkers, etc.
     
    tuc, Kleintjuh85 en Jessi79 vinden dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    LWOO is niet ‘lager’, enkel kleinere klassen en meer begeleiding (wat super fijn is!), verder is het ‘gewoon’ vmbo (op het desbetreffende niveau). Ik vind het nog steeds vreemd dat zo iets er op havo en vwo niveau niet is.
     
    Doortje25 en evaleana vinden dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ja zeker.
    Praktijk, kader, basis volgens mij
     

Deel Deze Pagina